Bukefalos 28 år!

Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Som sagt, forskningen går framåt. Vissa saker trodde man var farliga förr, men har visat sig inte vara det nu. I vilket fall så har man ändå så pass stor koll på dessa anlag att man kan "sköta" dom utan att dom blir farliga för djuret.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Ställer samma fråga som i ett annat forum.
Skall vi använda vetenskapen till att avla bort defekter eller till att aktivt avla vidare på dem?
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

En urusel bild tagen på en kattutställning:
32867120.jpg

Gillar "spökögonen" :love:

Och bilder på den enda flickan i kullen:
29010604.jpg

Den svarta alltså..... :D

32867121.jpg

Varmt.....

Den andra killen i kullen bor tillsammans med sin brorsa och lillasyster och en hög andra scottar, men jag hittar inga vuxenbilder på honom i denna hårddisk....
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

varför är det numera tillåtet för diabetiker att få barn, just det... det är inte så många år sen det var olagligt och belagt med fängelse om man som diabetiker fick barn ? ? ?

Det där får du gärna ta och utveckla, tycker det låter för otroligt för att vara sant. Men du verkar ju vara säker på din sak.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag kan inte förstå hur någon med minsta gnutta biologisk eller veterinär kunskap kan försvara avel på Scottish Fold.
Även de heterozygota individerna har i varierande utsträckning defekt utveckling av ledbrosket i nedre extremiteterna vilket på sikt ger artros hos en stor del. Detta har varit allmänt känt sen 1999!
Felaktig tillväxt av de distala benen förekommer också.
Detta är egentligen självklarheter när man medvetet avlar på en defekt utveckling av brosk eftersom brosk är centralt för både bentillväxt o ledfunktion.
Vi har lagstiftning som förbjuder sådan avel!
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Det dom flesta hänvisar till som "vetenskapliga" tester är dels en C-uppsats i Australien på 1990-talet och gjordes på MINDRE än 10 individer...
Den andra är den "vetenskapliga" "uppsatsen" som gjordes på 70-talet efter att en person stängt in några katter i en ladugård utan möjlighet för katterna att träffa några andra än dom som dom själva gav upphov till = 100 % INAVEL....

Jag skulle vilja se den som ens för ett ögonblick kan tro att dessa katter skulle vara defekta individer som varken kan höra eller röra på sej att titta på Youtube, sök på namnet Maru, eller komma hem och titta på våra som far runt både högt, UPPE PÅ BOKHYLLORNA DIT DOM HOPPAR SJÄLV, och lågt......

Och eftersom jag bedriver LAGLIG avel, med registrerat stamnamn, är mina avelsdjur självklart fria från defekter..............
Annars skulle jag aldrig kunna få stamtavla på dom.....
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Det dom flesta hänvisar till som "vetenskapliga" tester är dels en C-uppsats i Australien på 1990-talet och gjordes på MINDRE än 10 individer...
Den andra är den "vetenskapliga" "uppsatsen" som gjordes på 70-talet efter att en person stängt in några katter i en ladugård utan möjlighet för katterna att träffa några andra än dom som dom själva gav upphov till = 100 % INAVEL....

Jag skulle vilja se den som ens för ett ögonblick kan tro att dessa katter skulle vara defekta individer som varken kan höra eller röra på sej att titta på Youtube, sök på namnet Maru, eller komma hem och titta på våra som far runt både högt, UPPE PÅ BOKHYLLORNA DIT DOM HOPPAR SJÄLV, och lågt......

Och eftersom jag bedriver LAGLIG avel, med registrerat stamnamn, är mina avelsdjur självklart fria från defekter..............
Annars skulle jag aldrig kunna få stamtavla på dom.....

Det finns fler än två vetenskapligt publicerade studier angående scottish fold och osteochondrodysplasi, ledsen. Hittar en från så sent som 2008. Jag förstår att man kan ha olika åsikter om en ras hälsoläge, men det är beklämmande att en av de få uppfödare vi har i Sverige inte är uppdaterad på forskningen om rasen.

Sedan är det inga som helst problem att få ut stamtavlor på defekta katter. Stamtavla får du ut bara föräldrarna är av samma ras och registrerade i ett officiellt godkänt förbund.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Du kan ju försöka hitta en enda studie som visar att det finns heterozygota katter som inte har osteochondrodysplasi i någon led.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag skulle vilja se den som ens för ett ögonblick kan tro att dessa katter skulle vara defekta individer som varken kan höra eller röra på sej att titta på Youtube, sök på namnet Maru, eller komma hem och titta på våra som far runt både högt, UPPE PÅ BOKHYLLORNA DIT DOM HOPPAR SJÄLV, och lågt......

Angående detta, min gammelkatt sprang i trappor med ett brutet lårben. Innan han hade fått smärtstillande så jag vet att katter kan röra på sig även om de har ont.

Sedan finns det ju grader av osteochondrodysplasi, det är ju inte säkert att alla individer har så himla ont av det så länge de är unga och fräscha. Har haft en hund med mild HD som inte led av det förrän han blev gammal.

Men du röntgar alla dina katter antar jag eftersom du vet att dina katter är "defektfria" (konstigt ord att använda i sammanhanget, jag vet)?
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag tror att SVERAK kommer ta bort EMS-koden för denna ras inom snar framtid. Den får redan idag som enda ras tillsammans med Munchkin inte ställas ut alls.

Stämmer det så kommer ju snart SVERAK som enda förbund inte längre registrera scottarna som ras.

Tillägger att jag älskar scottarnas utseende och hoppas innerligt att man kommer på ett sätt att föda upp dessa utan osteochondrodysplasi. För jag vill ha en egen. Men jag antar att det aldrig kommer komma dit :cry:
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag tror att SVERAK kommer ta bort EMS-koden för denna ras inom snar framtid. Den får redan idag som enda ras tillsammans med Munchkin inte ställas ut alls.

Stämmer det så kommer ju snart SVERAK som enda förbund inte längre registrera scottarna som ras.

Nä, GCCF var före. De slutade regga scottar redan 1974 just av hälsoskäl.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Det lär knappast komma dit. Risken är att man. i okunnig optimism, föder upp en massa generationer med felaktigt ledbrosk i hopp om att få fram individer där defekten bara drabbar öronen.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag hoppas att det ska dyka upp ett annat anlag som viker öronen. Det finns ju hundar med hängande öron, kanske dyker det upp nån ofarlig "defekt" även på katt.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Men när man hittade Folden tog det ca 10 år innan någon slog larm om problemen o ytterligare 20+ innan det slogs larm om att även alla heterozygoter har problem. Än idag blundar uppfödarna!
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag tycker inte vi skall avla på nya defekter hur fränt eller lönande det än är.
Sen bör vi med öppna ögon(inte uppfödare!) se över de defekter vi redan avlar på!
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag är inte lika kategorisk, jag tror inte att alla defekter är av ondo. Men självklart ska inte katten lida.
Sen är ju just det ett väldigt bra argument mot huskattavel. Katter utan känd bakgrund har man ju noll koll på och inte heller visar (99% i alla fall) huskattuppfödarna något som helst intresse för att kolla upp sina avelsdjur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp