Bukefalos 28 år!

SD nu STÖRRRSTA teflon-Partiet del 1

Fast det stämmer ju inte. Det bästa sättet att förbättra integrationen är att göra människor självförsörjande. Sen om de har en anställning eller hur det försörjer sig är inte relevant. Forskning utomlands ifrån visar att när invandrare får friheten att starta egna bolag tex så anställer de i första hand personer från samma land som de själva, efter familj och släkt förstås. Det innebär att man får områden med bara en viss typ av invandrare, vilket vi i Sverige ser som någonting negativt, även om det redan är så det ser ut i förorterna. I USA tex har man China-town, Little Italy, Russian Quarters etc.

För att människor ska bli självförsörjande krävs det att lönerna står i paritet med produktiviteten. Idag så är efterfrågan på lågkvalificerade jobb större än behovet eftersom lönerna är så höga. Det gäller ju även i småföretag som invandrare startar.

Citerar Joachim Ruist som forskar på frågan: "Så hur ska man då lyckas få in flyktingar utan gymnasieutbildning på arbetsmarknaden? Mitt svar är så här negativt: Jag tror inte att man lyckas med det!…åtminstone inte utan att möjliggöra anställningar med betydligt lägre löner än de lägsta som gäller på svensk arbetsmarknad idag."

Och Sveriges kanske mest meriterade nationalekonom, Assar Linbeck: "Det sammanhänger med att vi har höga ingångslöner... Så slutsatsen är att en välfärdsstat av svensk typ med höga ingångslöner... vi klarar inte hur stor invandring som helst utan att det blir stor arbetslöshet och socialbidragsberoende bland invandrare…. Välfärdsstaten klarar inte vilken belastning som helst. Ska man då säga att man ska offra lönenivån för lågutbildade svenskar?"

Samt kanske världens mest meriterade nationalekonom, Paul Krugman: "...many of the worst-off native-born Americans are hurt by immigration — especially immigration from Mexico. Because Mexican immigrants have much less education than the average U.S. worker, they increase the supply of less-skilled labor, driving down the wages of the worst-paid Americans."
 
Och här blir människor arga på mig och kallar mig för rasist. Jag är inte rasist för att jag är kritisk till det systemet som finns idag för mottagandet av invandrare. Men jag tycker att jag ser områden där vi kan förbättra vårt mottagande så att vi inte skapar klyftor och desperation. Det är ingen som klagar på alla thailändare som kommit till Sverige, det är ingen som klagar på norrmän eller amerikaner som flyttar in. Folk klagar på de som belastar bidragssystemet! Där är där skon klämmer. Ser politikerna till att skapa möjligheter istället för fängelser så kommer svenska flyktingpolitik faktiskt att bli bäst i världen.
Ja, systemet är trasigt. Och det är genomgående för hela samhälle tochg har varit länge.

Under lång tid låg arbetsmarknadsenheten i min kommun under socialkontoret. Jag ansåg att det borde legat under näringslivssekreteraren men då fnissade folk.

Vi tror att människor behöver tas om hand och så klagar man för att vi faktiskt gör det. Och det blir missriktat.

en ingenjör från Syrien behöver inte daddas med. Hen behöver paras ihop med ett företag som behöver kompetensen. De flesta större företag är dessutom internationella Bara inom tio mil radie från mig finns ett gäng arbetsplatser där man pratar engelska i korridorerna, ett språk som den där syriska ingenjören behärskar väl. Eller M som är läkare och gjort sin utbildning på engelska. Han behöver inte sju års studier för att bli svensk läkare.
Sluta dadda. Sluta skyffla runt folk hit och dit på meningslösa aktiviteter. Para ihop företag med människor med kompetens. Vi klagar ju på kompetensbrist hos arbetskraften!

Sanningen är ju dessutom att medien till t.ex. skolan är högre än någonsin. Vi har inte sämre välfärd överallt, Det bara verkar så i medierna. Jag påstår inte att det är bra överallt men sett i de stora perspektiven är det inte sämre än förr.
 
Ja, systemet är trasigt. Och det är genomgående för hela samhälle tochg har varit länge.

Under lång tid låg arbetsmarknadsenheten i min kommun under socialkontoret. Jag ansåg att det borde legat under näringslivssekreteraren men då fnissade folk.

Vi tror att människor behöver tas om hand och så klagar man för att vi faktiskt gör det. Och det blir missriktat.

en ingenjör från Syrien behöver inte daddas med. Hen behöver paras ihop med ett företag som behöver kompetensen. De flesta större företag är dessutom internationella Bara inom tio mil radie från mig finns ett gäng arbetsplatser där man pratar engelska i korridorerna, ett språk som den där syriska ingenjören behärskar väl. Eller M som är läkare och gjort sin utbildning på engelska. Han behöver inte sju års studier för att bli svensk läkare.
Sluta dadda. Sluta skyffla runt folk hit och dit på meningslösa aktiviteter. Para ihop företag med människor med kompetens. Vi klagar ju på kompetensbrist hos arbetskraften!

Sanningen är ju dessutom att medien till t.ex. skolan är högre än någonsin. Vi har inte sämre välfärd överallt, Det bara verkar så i medierna. Jag påstår inte att det är bra överallt men sett i de stora perspektiven är det inte sämre än förr.
Fast det är inte alltid så enkelt som att bara översätta en yrkesutbildning med en annan. Nivåerna på vissa universitet är inte godtagbara för svensk standard, se tex http://www.svd.se/lakarstudenter-larmar-om-mutor. Vill minnas att USA och Storbritanien endast accepterar läkare som läst vid vissa universitet i Afrika och Saudi Arabien (hittar inte källan just nu, återkommer), då de anser att det vid de andra universiteten går att fuska eller muta sig fram till en examen. Sedan kan en del länders universitet säkert ha högre krav än de svenska. Jag har läst utomlands på olika universitet och det är oerhört lätt i vissa länder att köpa sig en falsk examen, jag fick flera erbjudanden. Tyvärr.
 
Fast det är inte alltid så enkelt som att bara översätta en yrkesutbildning med en annan. Nivåerna på vissa universitet är inte godtagbara för svensk standard, se tex http://www.svd.se/lakarstudenter-larmar-om-mutor.
Sant. Men som det är nu finns det ju människor med rätt kompetens och med godkänd utbildning som ändå inte får jobba. Det regelverket måste ändras så att även asylsökande får jobba under sin "väntetid".

Även om man är läkare med icke-godkänd utbildning så måste ju personen ändå ha någon typ av utbildning och säkerligen arbetslivserfarenhet. Någonting kan ju personen bidra med inom vården, på ett sjukhus etc. Sjuksköterska tex. Om ingenting annat som medicinsk tolk om de pratar bra engelska.

Det finns ju olika skalor av grå.

Tvivlar man på någons kompetens går det ju göra tester för att kolla av liksom.

Och där kommer marknaden att styra sig själv, där behöver inte myndigheter ge sig in och pilla hela tiden. Bolagen kommer att kolla upp varifrån utbildningen kommer och vad som ingår i den. Klarar personen av att göra jobbet så får den göra jobbet liksom. Bolagen kommer att lära sig vad som stämmer och inte. Låt bolagen pilla med det själva så slipper myndigheterna lägga jobb på att kontrollera folks utbildningskvalitet.
 
Och där kommer marknaden att styra sig själv, där behöver inte myndigheter ge sig in och pilla hela tiden. Bolagen kommer att kolla upp varifrån utbildningen kommer och vad som ingår i den. Klarar personen av att göra jobbet så får den göra jobbet liksom. Bolagen kommer att lära sig vad som stämmer och inte. Låt bolagen pilla med det själva så slipper myndigheterna lägga jobb på att kontrollera folks utbildningskvalitet.

Jag håller med. Med ett undantag, yrken som rör liv och död pga det som utförs, såsom läkare, sjuksköterskor, veterinärer, en del ingenjörer, farmaceuter osv, för ingen vill väl utsätta sig själv eller sina anhöriga att vara försökskaniner för att företagen vill prova billig arbetskraft med lägre löneutbetalningar, för att "kolla" av om det eller det universitetet utbildar kompetent yrkespersonal. Men att arbeta som assistent, vårdbiträde etc låter som ett utmärkt förslag, till validering skett. Då så @Ramona , då har vi löst ett av Sveriges största problem, det känns bra!
 
Jag håller med. Med ett undantag, yrken som rör liv och död pga det som utförs, såsom läkare, sjuksköterskor, veterinärer, en del ingenjörer, farmaceuter osv, för ingen vill väl utsätta sig själv eller sina anhöriga att vara försökskaniner för att företagen vill prova billig arbetskraft med lägre löneutbetalningar, för att "kolla" av om det eller det universitetet utbildar kompetent yrkespersonal.
Fast det är inget snack om billig arbetskraft. Varför ska en syrisk ingenjör få sämre betalt än en svensk så länge de har samma kompetens? Om kompetensen finns eller inte hoppas jag verkligen att företagen är tillräckligt smarta för att ta reda på innan anställningsavtalet är påskrivet.
 
Jag håller med. Med ett undantag, yrken som rör liv och död pga det som utförs, såsom läkare, sjuksköterskor, veterinärer, en del ingenjörer, farmaceuter osv, för ingen vill väl utsätta sig själv eller sina anhöriga att vara försökskaniner för att företagen vill prova billig arbetskraft med lägre löneutbetalningar, för att "kolla" av om det eller det universitetet utbildar kompetent yrkespersonal. Men att arbeta som assistent, vårdbiträde etc låter som ett utmärkt förslag, till validering skett. Då så @Ramona , då har vi löst ett av Sveriges största problem, det känns bra!
Jag hade inte ens tänkt tanken att utbildningarna inte skulle valideras! Självklafrt!

Men undrar ändå stillsamt varför man kan ta hit läkare från andra länder via ren rekrytering, ge dem snabbutbildning i svenskt sjukvårdssystem ocgh sjukvårdssvenska medan en annan läkare som kommer hit för egen maskin får harva i många år innan det är möjligt.

Systemet bygger på att man ska antas till SFI, läsa Svenska som andraspråk och först därefter kunna söka universitetsutbildning.
De kommuner som min - där man startar SFI efter en månads väntan - de är hyfsat effektiva. Men kommunen där jag jobbar, där får man vänta 6-7 månader på att få starta SFI. Långa månader av tröstlös väntan. Man lär sig svenska själv under tiden men det behövs ju de där avklarade nationella SFI-proven innan man är behörig. Och även proven är det väntetid till.
 
Om kompetensen finns eller inte hoppas jag verkligen att företagen är tillräckligt smarta för att ta reda på innan anställningsavtalet är påskrivet.
Och hur ska de göra det, och kolla allt, utan att personen arbetar? Och återigen, jag vill inte bli utsatt för någon vars kunskaper inte är validerade och som handhar (och det som kan bli) liv och död.
 
Jag hade inte ens tänkt tanken att utbildningarna inte skulle valideras! Självklafrt!

Men undrar ändå stillsamt varför man kan ta hit läkare från andra länder via ren rekrytering, ge dem snabbutbildning i svenskt sjukvårdssystem ocgh sjukvårdssvenska medan en annan läkare som kommer hit för egen maskin får harva i många år innan det är möjligt.

Systemet bygger på att man ska antas till SFI, läsa Svenska som andraspråk och först därefter kunna söka universitetsutbildning.
De kommuner som min - där man startar SFI efter en månads väntan - de är hyfsat effektiva. Men kommunen där jag jobbar, där får man vänta 6-7 månader på att få starta SFI. Långa månader av tröstlös väntan. Man lär sig svenska själv under tiden men det behövs ju de där avklarade nationella SFI-proven innan man är behörig. Och även proven är det väntetid till.
Mmm, fast enligt den här artikeln behöver inte läkare från EU-länder göra något språktest för att få börja arbeta. Med den intressanta kommentaren att
"- Det är knappast lättare att förstå en spansktalande läkare från Spanien än en spansktalande från Chile, säger hon."http://www.dn.se/sthlm/kurser-i-svenska-ska-fa-fler-utlandska-lakare-i-tjanst/

Men jag förstår båda sidorna, en stor frustration av att inte få arbeta när man vill - kontra en patientsäkerhet.

Som en anekdot kan jag berätta om en bekants man, som kommer från Irak och är högutbildad ingenjör, som arbetat i massor av arabisktalande länder och på höga positioner. De har bott i Sverige i drygt 20 år och jag, som ändå arbetar med nyanlända, kan inte förstå vad han säger när han pratar svenska, annat än enkla, korta standardfraser. Han är sååå besviken på det svenska samhället som inte "ger" honom ett ingenjörsjobb, och jag håller med, det är kompetensförlust deluxe, men... Jag vet inte, finns det något företag i Sverige som bara pratar arabiska (hans enda språk), också i kontakter utåt med myndigheter och kunder? Nu har ju han uppenbarligen stora svårigheter att lära sig ett nytt språk, men han är väl inte ensam om det, kan tänka (precis som en del svenskar).
Återigen förstår jag båda sidor, hans frustration - kontra behovet av personal på ett företag i Sverige som bara kan kommunicera på arabiska...
 
Fast det är inte alls så svartvitt.

Jag tycker till exempel att den allra bästa formen av bistånd vi kan ge är att människor kommer hit, får utbilda sig i vår eminenta högskola/universitet, jobba några år för att få erfarenhet och sedan kan flytta tillbaka och verkligen bidra i sina hemländer. Det går inte att göra genom att låta folk spendera åratal i flyktingläger, även om det skulle gå att skapa läger med tillräckligt bra skydd och standard.

På plats kan man göra vissa saker. Inte samma saker som när man erbjuder en möjlighet att skapa sig ett nytt liv i vårt land. Det är två olika saker som inte bör ställas mot varandra krona för krona. Världen måste ställa upp med båda sakerna till människor i behov.
Till skillnad från dig så inser jag att en fungerande infrastruktur, en fungerande handel och ett fungerande jordbruk på plats slår alla stödmiljoner här i Sverige med hästlängder.
För de som lyckas fly är de med resurser antingen i form av kontaktnät eller kapital. resten blir kvar.
 
Till skillnad från dig så inser jag att en fungerande infrastruktur, en fungerande handel och ett fungerande jordbruk på plats slår alla stödmiljoner här i Sverige med hästlängder.
För de som lyckas fly är de med resurser antingen i form av kontaktnät eller kapital. resten blir kvar.
Men hur får du människor att inte komma hit? Oavsett om vi börjar med att hjälpa på plats på en gång eller inte så är det ju en övergångsperiod. Vad ska vi göra med alla människor som kommer hit? Skicka tillbaka dem med vetskapen om att det kanske blir bra om 20 år?
 
Men hur får du människor att inte komma hit? Oavsett om vi börjar med att hjälpa på plats på en gång eller inte så är det ju en övergångsperiod. Vad ska vi göra med alla människor som kommer hit? Skicka tillbaka dem med vetskapen om att det kanske blir bra om 20 år?
För det första, att som SD hävda att vi utan vidare kan skära ner antalet asylsökande är ett rent nys.

Vi har internationella överenskommelser som vi förbundit oss att uppfylla, alla som kommer har rätt till en fair bedömning.

Vad vi däremot kan göra i morgon dag, det är att anpassa de förmåner, den boendestandard, den vård o omsorg och de pensionsutbetalningar alla som erhåller uppehållstillstånd är garanterade. Att vi landar på EU genomsnitt så att säga.
Tidsbegränsade uppehållstillstånd, som förlängs per automatik om regionen man kommit ifrån fortfarande klassas som farlig.
direktavvisning för dem som kommer från områden som klassas som ofarliga.
direkt avvisning för dem som tidigare brutit mot svensk lag och eller kommit med falska uppgifter.
Vi ser redan idag hur köerna för beslut och bostäder gjort att antalet asylsökande sjunkit, man väljer andre europeiska länder.
 
Men hur får du människor att inte komma hit? Oavsett om vi börjar med att hjälpa på plats på en gång eller inte så är det ju en övergångsperiod. Vad ska vi göra med alla människor som kommer hit? Skicka tillbaka dem med vetskapen om att det kanske blir bra om 20 år?
Man talar om för dom att dom får skaffa mat, kläder, bostad själva utan bidrag från stat o kommun. Det borde ju få vem som helst att vända på klacken o söka sig till nått annat land där man får nån form av bidrag från staten
 
Någon sådan diskussion har inte jag deltagit i i denna tråd.

Jag svarade bara på ditt inlägg.

EDIT: Förtydligande: Du skrev att det inte finns några andra firmor, vilket jag tolkade som en liknelse om att det inte finns några alternativ till SD, och det var vad jag svarade på.
 
Senast ändrad:
Hur skulle detta gå till?
Dels finns det instanser som värderar och översätter utländska betyg. Och så finns det de som validerar yrkeskunskaper. Om en utländsk frisör vill jobba i det här landet kan man sända iväg hen på en veckas prov. Finns för ett antal yrken.

Jag tror att man har rätt bra koll på vad som behöver kompletteras för att en utländsk akademiker ska kunna få motsvarande examen i Sverige. Fysik, matematik, biologi, etc är desamma världen över. Det krävs ingen svensk kemi för att vara kemiingenjör. Företag anställer redan idag datafolk från hela världen. Det är inte sämre kunskaper bara för att personen har flytt hit istället för att åka business class.
 
Jag svarade bara på ditt inlägg.

EDIT: Förtydligande: Du skrev att det inte finns några andra firmor, vilket jag tolkade som en liknelse om att det inte finns några alternativ till SD, och det var vad jag svarade på.
Vad bra - det var precis så jag menade.
Men min tidigare diskussion blev till void och intet, då min opponent lämnade min nivå för att prata (som jag nu tolkar det) generellt, dock utan att meddela det till mig förrän efteråt.

Nå, så om vi pratar ur skägget - vad bjuds min problematik på för någon lösning av de som styr ute i landets kommuner, landsting och stat?
 
Dels finns det instanser som värderar och översätter utländska betyg. Och så finns det de som validerar yrkeskunskaper. Om en utländsk frisör vill jobba i det här landet kan man sända iväg hen på en veckas prov. Finns för ett antal yrken.

Jag tror att man har rätt bra koll på vad som behöver kompletteras för att en utländsk akademiker ska kunna få motsvarande examen i Sverige. Fysik, matematik, biologi, etc är desamma världen över. Det krävs ingen svensk kemi för att vara kemiingenjör. Företag anställer redan idag datafolk från hela världen. Det är inte sämre kunskaper bara för att personen har flytt hit istället för att åka business class.

Hur den formella valideringen av utländska utbildningar går till vet jag (och att det tar alldeles för lång tid), men det jag undrar över var hur @Ramona menade att vanliga företag ska göra denna bedömning på ett rättssäkert sätt. En examen är ju ett myndighetsbeslut idag. Jag tycker idén är god som tanke, men jag ser just nu inte hur det skulle fungera på ett bra sätt i praktiken.
 
Vad bra - det var precis så jag menade.
Men min tidigare diskussion blev till void och intet, då min opponent lämnade min nivå för att prata (som jag nu tolkar det) generellt, dock utan att meddela det till mig förrän efteråt.

Nå, så om vi pratar ur skägget - vad bjuds min problematik på för någon lösning av de som styr ute i landets kommuner, landsting och stat?

Alla partier har en massa olika förslag på hur de vill bygga ett bättre Sverige, där fler människor har sysselsättning, inkomst, tillhörighet i samhället, trygghet, sjukvård och allt annat som vi vill ha i ett välfärdssamhälle. Det är bara att titta på partiernas hemsidor och följa utspelen som görs.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Smoothi
·
Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp