Bukefalos 28 år!

SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Politik är en maktkamp, ett spel.
Den som är skicklig strateg vinner många fördelar.
Se bara på SD just nu. Man har gjort strategiskt riktiga val...vilket visar sig i opinionssiffrorna.

Om du inte inser det så förstår jag att du anser mina påståenden om strategi orealistiska. När jag tänker närmare efter klarnar en hel del av dina tidigare påståenden med:sneaky:

Om SD är bra strateger kan diskuteras, det känns som en usel strategi att bli avslöjade med rasistiska åsikter åtminstone.

Det blir vissa problem om man vill nå målen genom att topstyra skvallerpressen. Hur ska man annars kunna få tidningarna att vänta med sitt scoop tills det är politiskt fördelaktigt rent politiskt?
 
Senast ändrad:
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Så hur ska du ha det, ska medierna utöva politisk strategi i syfte att skada ett parti eller ska de sprida nyheter (innan någon annan hinner före) och skapa vinst till tidningen?

Det är inte upp till mig.
Det är den som har informationen som måste välja.
Att för sniken vinnings skull publicera eller att kallt och strategiskt vänta. Dels för politisk vinnings skull och dels för att han kan få fler lösnummer/media-tid såld vid en verklig politisk kris inom SD straxt före ett val

En risk att ngn annan hinner före visst, men går risken hem blir vinsten störe

Det gäller ju att välja strategiskt :sneaky:
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Givetvis, men det blir vissa problem om man vill nå målen genom att topstyra skvallerpressen. Hur ska man annars kunna få tidningarna att vänta med sitt scoop tills det är politiskt fördelaktigt rent politiskt?

Tesen om strategiska val gäller ju tidningar o media såväl som enskilda
journalister.

Skulle tro att det sitter flera höga SD;are nu och undrar om de ska klara sig eller ej. de vet ju inte det eftersom (förmodligen) inte alla namn är publicerade (återigen, strategi)
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det är inte upp till mig.
Det är den som har informationen som måste välja.
Att för sniken vinnings skull publicera eller att kallt och strategiskt vänta. Dels för politisk vinnings skull och dels för att han kan få fler lösnummer/media-tid såld vid en verklig politisk kris inom SD straxt före ett val

En risk att ngn annan hinner före visst, men går risken hem blir vinsten störe

Det gäller ju att välja strategiskt :sneaky:

Det har inte slagit dig att journalister jobbar med journalistik och inte som partpolitiska strateger. Menar du verkligen att en tidning är sniken och publicerar för vinningsskull när de är partipolitiskt obundna och jobbar med att förmedla nyheter och inte partipolitik?

Är det detta du kallar bra strategi?
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Tesen om strategiska val gäller ju tidningar o media såväl som enskilda
journalister.

Skulle tro att det sitter flera höga SD;are nu och undrar om de ska klara sig eller ej. de vet ju inte det eftersom (förmodligen) inte alla namn är publicerade (återigen, strategi)

Och du liksom fallerar när du anser att SDs partipolitsika motsåndare använder vapnet grävande journalister tagit fram strategiskt fel. Det är liksom inte deras vapen att använda.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det har inte slagit dig att journalister jobbar med journalistik och inte som partpolitiska strateger. Menar du verkligen att en tidning är sniken och publicerar för vinningsskull när de är partipolitiskt obundna och jobbar med att förmedla nyheter och inte partipolitik?

Är det detta du kallar bra strategi?

Ponera tanken..att det här hade slagit ner som en bomb ngr veckor före valet istället.
Hade tidningen fått mer publicitet då?
Hade journalisten fått mer kredd då?

Om svaret är ja så hade det kanske varit motiverat även av ekonomiska skäl att vänta..
Till slut, hade det skadat SD mer då?

Ja de strategiska frågorna tål att tänka på:sneaky:
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Och du liksom fallerar när du anser att SDs partipolitsika motsåndare använder vapnet grävande journalister tagit fram strategiskt fel. Det är liksom inte deras vapen att använda.

Du verkar vara bra inne på strategi nu.
Men jag har ju redan en gång deklarerat:
-Det är inte upp till mig.
Det är den som har informationen som måste välja.

Det gäller naturligtvis de som är aktiva politiker med.
Den som har tillgång till informationen har valet, ingen annan

Så det du här ovan säger bekräftar ju bara vad jag tidigare sagt:o
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Svaret är självklart nej.

Må de?

Jimmi Åkesson kliver ner från val-paneldebatten,live i TV. Där har han gång på gång understruket partiets nolltolerans. Konfronteras då med fakta att delar av hans viktiga förtroendevalda inte längre platsar i partiet..detta sker live ingen tid för strategiska överläggningar, kameror blixtrar , mikrofoner sträcks fram....och detta skulle inte skada SD?O_o

Expressen är ensamma om vem som skrivit vad och portionerar ut det hela artikel för artikel fram till valet...och det skulle inte ge lösnummer/media-tid långt mer än vad som sker idag?

Tillåt mig att tvivla.
 
Senast ändrad:
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Så det du här ovan säger bekräftar ju bara vad jag tidigare sagt:o
Du verkar säga att tidningar, journalister, och människors tillgång till nyheter och avslöjanden ska styras av politiska intressen.

Det har inte slagit dig att det kan finnas ett demokratiskt värde i att nyhetsflödet sker friare och mer direkt? Journalister har ett uppdrag att skildra omvärlden, inte nödvändigtvis att springa ärenden åt partier.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Du verkar säga att tidningar, journalister, och människors tillgång till nyheter och avslöjanden ska styras av politiska intressen.
Nej av ekonomiska intressen. Och det kan innebära att hålla på en nyhet tills den blir mer brisant. Exempelvis vänta med alla fakta tills "offret" målat in sig i ett hörn. Då släpper man de slutgiltiga uppgifterna som slår sönder försvaret permanent.
Det har inte slagit dig att det kan finnas ett demokratiskt värde i att nyhetsflödet sker friare och mer direkt? Journalister har ett uppdrag att skildra omvärlden, inte nödvändigtvis att springa ärenden åt partier.
Journalister har i uppdrag att skaffa fram säljande material åt sina uppdragsgivare. Som bieffekt har detta att vi, allmänheten får ett snabbt o inträngande nyhetsflöde.
 
Senast ändrad:
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Om en journalist skulle använda information på ett sådant sätt för att påverka valresultat så skulle denne INTE få mer "kredd". Det är inte så journalistiken ska fungera och att agera så är oetiskt. En tidning ska rapportera nyheter när de får tag på nyheterna. De ska naturligtvis inte spara på nyheter för att kunna påverka den politiska processen.

I en diktatur styr den politiska makten media för att påverka den politiska processen, men nu bor vi inte i en diktatur och jag vill helst inte göra det heller.
 
Senast ändrad:
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Om en journalist skulle använda information på ett sådant sätt för att påverka valresultat så skulle denne INTE få mer "kredd". Det är inte så journalistiken ska fungera och att agera så är oetiskt. En tidning ska rapportera nyheter när de får tag på nyheterna. De ska naturligtvis inte spara på nyheter för att kunna påverka den politiska processen.

Så ska en skolad journalist agera, enligt regelboken.

Men i verkliga livet fungerar det lite annorlunda.

Ta exempelvis järnrörs-skandalen..tidningen hade tillgång till allt materiel, varför väntade man då med att publicera delar av det?
Om inte för att vinna ekonomiska fördelar.
Var det oetiskt?
Knappast, däremot strategiskt
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Att dela upp ett "avslöjande" i flera delar är helt ok.
Att hålla på en nyhet för att göra någon störta möjliga skada är inte ok.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Att dela upp ett "avslöjande" i flera delar är helt ok.
Att hålla på en nyhet för att göra någon störta möjliga skada är inte ok.
Och skillnaden uppskattar offret?

Att vänta som Expressen gjorde vid järn-rörs-episoden trots att man hade allt materiel gynnade tidningen ekonomiskt och var väl som grädde på moset för tidningens politiska agenda
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det kallas reportageserie. Tidningar gör det hela tiden. Eftersom tidningar inte är böcker med en enda story per utgåva delas reportage upp i flera delar över flera dagar.

Järnrörsmaterialet var dessutom så fantastiskt bra att delarna skulle ha slagit ihjäl varann om Expressen kört alltihop samtidigt. Varje del förtjänade verkligen det utrymme det fick.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det kallas reportageserie. Tidningar gör det hela tiden. Eftersom tidningar inte är böcker med en enda story per utgåva delas reportage upp i flera delar över flera dagar.

Järnrörsmaterialet var dessutom så fantastiskt bra att delarna skulle ha slagit ihjäl varann om Expressen kört alltihop samtidigt. Varje del förtjänade verkligen det utrymme det fick.

Säger jag absolut ingenting om, det var ett val tidningen gjorde. Av journalistiska , politiska och ekonomiska skäl:)
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

som Expressen gjorde vid järn-rörs-episoden

Vilken av dem? Sverigedemokraternas eller den där Martin Fredriksson som Expressen anställer för detta arbetet politiskt motiverat slog en människa i huvudet med ett järnrör?

Jag tycker faktiskt det är lite problematiskt att Expressen samarbetar med Reseachgruppen som så sent som i år deklarerade att man inte tar avstånd från AFA och att den autonoma vänstern bidrar till deras "feta lön". Att avslöja politiker är en sak (som jag inte har något emot) men att betala en grupp som uppenbart är extrem att uppföra ett åsiktsregister på tusentals meningsmotståndare är en annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 684
Senast: alazzi
·
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1yAo7/skarp-kritik-mot-svt-efter-granskning-av-nmr-och-forintelsen Därifrån hittade jag till...
Svar
3
· Visningar
731
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 130
Senast: julgrisen
·
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
12 362
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp