Bukefalos 28 år!

SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Vilken av dem? Sverigedemokraternas eller den där Martin Fredriksson som Expressen anställer för detta arbetet politiskt motiverat slog en människa i huvudet med ett järnrör?

Jag tycker faktiskt det är lite problematiskt att Expressen samarbetar med Reseachgruppen som så sent som i år deklarerade att man inte tar avstånd från AFA och att den autonoma vänstern bidrar till deras "feta lön". Att avslöja politiker är en sak (som jag inte har något emot) men att betala en grupp som uppenbart är extrem att uppföra ett åsiktsregister på tusentals meningsmotståndare är en annan.

Världen är inte svart o vit, det finns gråskalor i allt.

Till del kan jag hålla med dig.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Jag tycker faktiskt det är lite problematiskt att Expressen samarbetar med Reseachgruppen som så sent som i år deklarerade att man inte tar avstånd från AFA och att den autonoma vänstern bidrar till deras "feta lön". Att avslöja politiker är en sak (som jag inte har något emot) men att betala en grupp som uppenbart är extrem att uppföra ett åsiktsregister på tusentals meningsmotståndare är en annan.

Håller med dig i detta.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Expressen avkräver knappast några politiska bekännelser när de betalar ut frilansarvoden till folk som gjort jobb åt dem.

Vad en redaktör däremot tar sig en ordentlig funderare på är vad källan själv vinner på att avslöja sin information. I väldigt många fall ligger det ett egenintresse bakom ett tips - men om tipset kollas, visar sig hålla och är av allmänt intresse - då publiceras resultatet av det, oavsett om någon då skulle kunna säga att man "går tipsarens ärenden". Och det kan man ju säga att Expressen gör här - precis som medierna gjorde när Researchgruppen avslöjade att en dömd pedofil låg bakom en hatsajt. Gruppen vill ha ju ha ut informationen de tagit fram.

Enligt Expressens artiklar har de mycket noggrant kollat Researchgruppens uppgifter. Det enda, såvitt jag kan se, som de inte kunnat kolla är om uppgifterna kommit fram genom dataintrång eller inte - därav formuleringarna om att "enligt Researchgruppen är det inte dataintrång" osv.

Högerextrema sajter gör idag allt för att misstänkliggöra Researchgruppen genom att prata om deras kopplingar till AFA (vilka Expressen är öppna med) - för att flytta fokus från det viktiga: att SD-s representanter än en gång avslöjats som grova rasister, i strid mot partiets påstådda nolltolerans.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Expressen avkräver knappast några politiska bekännelser när de betalar ut frilansarvoden till folk som gjort jobb åt dem.

Vad en redaktör däremot tar sig en ordentlig funderare på är vad källan själv vinner på att avslöja sin information. I väldigt många fall ligger det ett egenintresse bakom ett tips - men om tipset kollas, visar sig hålla och är av allmänt intresse - då publiceras resultatet av det, oavsett om någon då skulle kunna säga att man "går tipsarens ärenden". Och det kan man ju säga att Expressen gör här - precis som medierna gjorde när Researchgruppen avslöjade att en dömd pedofil låg bakom en hatsajt. Gruppen vill ha ju ha ut informationen de tagit fram.

Enligt Expressens artiklar har de mycket noggrant kollat Researchgruppens uppgifter. Det enda, såvitt jag kan se, som de inte kunnat kolla är om uppgifterna kommit fram genom dataintrång eller inte - därav formuleringarna om att "enligt Researchgruppen är det inte dataintrång" osv.

Högerextrema sajter gör idag allt för att misstänkliggöra Researchgruppen genom att prata om deras kopplingar till AFA (vilka Expressen är öppna med) - för att flytta fokus från det viktiga: att SD-s representanter än en gång avslöjats som grova rasister, i strid mot partiets påstådda nolltolerans.

Oavsett vilka godsaker en del frilansare plockar upp så vet ju den observante att AFA är värre än SD. Deras lekkamrater finns längst ute på höger o vänsterkanten. folkfronten passar dem bättre;)
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

kl

Det enda jag tänker orka kommentera är att jag finner dagens uthängningar av privatpersoner något helt fruktansvärt avskyvärd. Att Avpixlat gör detsamma ursäktar inte att "seriös" media med pressetiska regler gör detsamma.

Jag har mer "förståelse" när det rör folkvalda politiker (även om jag är extremt tveksam till tillvägagångssättet och omständigheterna, inte minst då gällande Expressens samarbete med Researchgruppen), men det här är bara rent Vidrigt.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Kan bara hålla med. Yttrandefrihet är som bäst när alla vågar yttra sig och åsikterna får konkurrera fritt mot varandra. INTE när endast de som inte fruktar t.ex sociala konsekvenser av sina åsikter vågar yttra sig. Men det är uppenbarligen det Expressen och AFA-sympatisörerna strävar efter när man bygger åsiktsregister över tusentals människor och hänger ut privatpersoner med namn och bild. Man vill helt enkelt att tiotusentals människor inte längre ska våga yttra sig. Helt sjukt är vad det är.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Oavsett vilka godsaker en del frilansare plockar upp så vet ju den observante att AFA är värre än SD. Deras lekkamrater finns längst ute på höger o vänsterkanten. folkfronten passar dem bättre;)

Godsaker som frilansar plockat upp? Ett års i princip ideellt arbete ligger bakom, enligt Researchgruppen. Länk
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Tycker inte det är det minsta vidrigt. Om en journalist bad mig stå för det jag skrev här på Buke skulle jag lätt göra det.

Det är bra att vi visar vilken jävla skit som finns. I mina ögon är SD ett hot som måste bekämpas.

"det är inte de ondas ondskas.."
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Fast man får ju ha i åtanke att internet är en offentlig arena. Det du skriver är inte privat. Om man vill skriva ner sina rasistiska åsikter men inte vill att någon ska kunna "avslöja" dem får man väl skriva i en dagbok med lås istället.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Men det är ju just folkvalda politiker som namnges. Som politiker förväntas man stå för sina åsikter och gärningar, det är liksom en del av paketet.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det är inget att spilla krut på,politisk smutskastning.
Ändamålet helgar medlen Pk-kollektivet mot fritänkare.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

I Expressen idag är det inte politiker, utan andra som Expressen bedömer vara offentliga personer. Och var gränsen går för att anses offentlig kan naturligtvis diskuteras.

Men viktigare att diskutera tycker jag är det bottenlösa hat som de här människorna vräkt ur sig i två dagars reportage. SD-sympatisörer vill flytta fokus från det.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Fast man får ju ha i åtanke att internet är en offentlig arena. Det du skriver är inte privat. Om man vill skriva ner sina rasistiska åsikter men inte vill att någon ska kunna "avslöja" dem får man väl skriva i en dagbok med lås istället.

Exakt. Det du och jag skriver här är ekvivalent med att vi står på närmsta torg med en megafon. Fritt fram för alla som kan ta sig till torget/koppla upp sig att komma och lyssna/läsa.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Wow den har traden ar helt sjukt obehaglig. Inte konstigt att folk inte kan sta for vad de tycker nar folk pa den sk. goda sidan kan vraka ur sig precis lika hatiska kanslor.

Tank om folk kunde bemota otrevliga asikter logiskt istallet.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

I Expressen idag är det inte politiker, utan andra som Expressen bedömer vara offentliga personer. Och var gränsen går för att anses offentlig kan naturligtvis diskuteras.

Men viktigare att diskutera tycker jag är det bottenlösa hat som de här människorna vräkt ur sig i två dagars reportage. SD-sympatisörer vill flytta fokus från det.

Visst där har du ngt. det blinda hat som vissa uppvisar då der tror sig vara anonyma.
Allt riktat mot meningsmotståndare.....:crazy:
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Fast det är väl få som skriver på Buke som är politiker på någon nivå kanske? Att skriva anonymt som privatperson är en sak, att göra som de här SD:arna gjort är en annan och allvarligare. Dessutom ljuger de och skyller ifrån sig när journalisten konfronterar dem.

Hur vet man det?

Svaret är enkelt, det gör man inte!

Vet många från andra partier som uttrycker sig på minst lika otrevligt sett men det är inte lika intressant för media att rota fram...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 491
Senast: alazzi
·
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1yAo7/skarp-kritik-mot-svt-efter-granskning-av-nmr-och-forintelsen Därifrån hittade jag till...
Svar
3
· Visningar
730
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 085
Senast: julgrisen
·
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
12 324
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp