Bukefalos 28 år!

SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Aha, har precis läst.

Med tanke på vad de här personerna har vräkt ur sig kan jag tycka att det spelar mindre roll om de är offentliga eller ej. Det där tycker jag gott att man kan få stå till svars för.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det jävligaste jag läst idag är politikern och läraren som säger sig ha förståelse för Breivik. Läraren! Hon är alltså dagligen ansvarig för barns lärande.

Hon är avstängd i en månad men jag hoppas hon får sparken sedan. Vore jag förälder där skulle jag byta skola annars.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Kl

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-larare-stangs-av-efter-avslojandet/
Gläder mig att läsa att hon får ta ansvar för vad hon skrivit och att elever och föräldrar reagerat också.
Extra fint att hon använt sin jobbmail på avpixlat dessutom..

Personligen så tycker jag att det är lite läskigt att man offentliggör personer bakom anonyma identitet det blir lite som storebror ser dig i slutändan.

Jag försvarar inte det som gjort eller sagts men är ändå rätt orolig för detta drev. Det kommer tyvärr bara få folk att agera i tystnad istället vilket är betydligt värre!
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

kl

Det enda jag tänker orka kommentera är att jag finner dagens uthängningar av privatpersoner något helt fruktansvärt avskyvärd. Att Avpixlat gör detsamma ursäktar inte att "seriös" media med pressetiska regler gör detsamma.

Jag har mer "förståelse" när det rör folkvalda politiker (även om jag är extremt tveksam till tillvägagångssättet och omständigheterna, inte minst då gällande Expressens samarbete med Researchgruppen), men det här är bara rent Vidrigt.

Ja jag håller med! Obehagligt är det!
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Bufuckingho!

Kan man sitta och kräkas över folk och önska livet ur dem kan man också ta kritik. Släpp offerkoftan.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

fast det är inte anonymt? Det är din mailadress som du själv angett.
Är man inte ett rikspucko á al SDsympatisör så skaffar man sig en anonym mailadress.
Eller så skaffar man sig lite stake och slutar skylla sina bekymmer på alla andra.

Stå för vad du gör, ha lite civilkurage. Borde stå i grundlagen också.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

fast det är inte anonymt? Det är din mailadress som du själv angett.
Är man inte ett rikspucko á al SDsympatisör så skaffar man sig en anonym mailadress.
Eller så skaffar man sig lite stake och slutar skylla sina bekymmer på alla andra.

Stå för vad du gör, ha lite civilkurage. Borde stå i grundlagen också.

Folk är kanske inte lika starka som du vill framstå att du är. Du har ingen aning om folks liv och jag anser att ALLA skall ha rätt till en åsikt!

Du behöver inte hålla med den du behöver inte anse att den är sund men i slutändan så har vi faktiskt yttrandefrihet i detta land vilket nu tyvärr börjar att naggas i kanten med tanke på detta sätt att publicera bild på privatpersoner och hänga ut dem.

Känns faktiskt som något som hitler kunde ha gjort!
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Folk är kanske inte lika starka som du vill framstå att du är. Du har ingen aning om folks liv och jag anser att ALLA skall ha rätt till en åsikt!

Du behöver inte hålla med den du behöver inte anse att den är sund men i slutändan så har vi faktiskt yttrandefrihet i detta land vilket nu tyvärr börjar att naggas i kanten med tanke på detta sätt att publicera bild på privatpersoner och hänga ut dem.

Känns faktiskt som något som hitler kunde ha gjort!

Till viss del måste jag ge dig rätt.

En fundamentalistisk sverigedemokrat står nog offside när det gäller vissa jobb.
Så en 100% yttrandefrihet har vi nog inte. Det har sitt pris att framföra sina åsikter.

Jag delar absolut inte deras åsikter, men anser trots det att de har rätt att både ha dem och framföra dem.

För hur skulle det samhälle se ut om det vore förbjudet att vara politiskt obildad? Skulle vi skjuta sverigedemokrater, kommunister , AFA-anhängare och anhängare till folkfronten? eller spärra in dem?

Det samhället vill inte jag ha!
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

[blablabla] yttrandefrihet [blabla]

Yttrandefrihet har verkligen blivit ett modeord för sverigedemokraterna. Dock utan att förstå vad ordet innebär. Yttrandefrihet innebär att man får säga (nästan) vad man vill men andra personer har fortfarande alltid rätt att kritisera det som sägs.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Yttrandefrihet har verkligen blivit ett modeord för sverigedemokraterna. Dock utan att förstå vad ordet innebär. Yttrandefrihet innebär att man får säga (nästan) vad man vill men andra personer har fortfarande alltid rätt att kritisera det som sägs.

Jovisst men det är ju inte det frågan gäller. Att kritisera yttringar som framförts på div forum står väl var och en fritt. Det kontroversiella är just att man lyft anonymitet från vissa inlägg. En anonymitet som togs för självklar då inläggen skrevs.

Visst 17 kan det vara roande att se och höra de patetiska förklaringarna men, är det förenligt med god demokratisk sed?
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Klart du får ha en åsikt och självklart får du uttrycka den!
Men vill du göra det anonymt så gör inte det med din egna arbetsmail!
Så korkat att det inte finns.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Nja, självklart är det faktiskt inte. Hetslagstiftningen begränsar yttrandefriheten (som väl är ...)
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Exakt!

Sen med just SD kan man ju känna "ligger som man bäddar".
Ägnar man sig åt att förfölja partimotståndare kanske man inte ska bli förvånad när de tar reda på vem du är?

Sd är så korkade i dessa dagar att jag häpnar!
De anklagar sina egna för att vara idioter och bonnläppar och nu fakturerar Ekroth DN för järnrörsfilmen. Asså :banghead:
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

i slutändan så har vi faktiskt yttrandefrihet i detta land

Som begränsas av lagstiftning som förbjuder hets mot folkgrupp. Att påstå att t ex romer "stjäl som korpar" är inte mindre olagligt för att du skriver det i en kommentar på en blogg under namnet "truthteller69".
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Kan man sitta och kräkas över folk och önska livet ur dem kan man också ta kritik. Släpp offerkoftan.

Det här mönstret som vi ser, där folk är väldigt snabba att försvara rasisterna, är minst lika skrämmande som de rasistiska uttalandena. Jag fattar inte vad det är som gör att det är så brådskande och viktigt för så många att försvara rasister och rasism.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

De som skyndar till försvar kanske känner innerst inne att det de försvarar inte är så farligt. "De säger ju bara det alla ändå tänker" etc...

Överlag får jag ofta känslan av att många tycker att det är allvarligare att bli kallad ("beskylld" som det så fint heter) rasist än att faktiskt uttrycka ren rasism. Totalskevt perspektiv och problemformulering. Problemet är väl att de inte känner igen rasism ens när de själva har munnen och hjärnan full av den.
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det här mönstret som vi ser, där folk är väldigt snabba att försvara rasisterna, är minst lika skrämmande som de rasistiska uttalandena. Jag fattar inte vad det är som gör att det är så brådskande och viktigt för så många att försvara rasister och rasism.

Expressens ledarskribent skriver idag: Och man häpnar faktiskt när man läser. Det hat som forsar ur dessa blondlagda svenskar tycks vara bottenlöst.

Hon har helt rätt. Om man skiter i allting annat och bara läser det de faktiskt skrivit så är det fullständigt häpnadsväckande. Och skrämmande. Och det visar exakt var fokus i debatten måste vara. Det de skriver är helt enkelt inte klokt!
 
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

kl

När det gäller politikerna är det såklart rätt att avslöja dem.

När det gäller de "offentliga personerna" är det inte riktigt lika självklart...

De måste ha klart för sig att de skrev aggressivt och öppet på internet för den stora massan att ta del av. Det var ingen som blev avlyssnad, utan de valde själva att sprida hat omkring sig för världen att se.

Frågan är ju då om man ska tillåtas skriva vad som helst, var som helst, utan att behöva stå för det?

Det ska man förstås inte.

Det finns vissa villkor för den här anonymiteten, som man oavsett åsikt har en rätt till på internet. Såklart när det gäller brott såsom hets mot folkgrupp, förtal osv, trakasserier, man ska inte använda anonymiteten som ett vapen mot andra människor. Frågan är var gränsen ska dras för vad man ska tvingas stå för? Var de här rasistiska kommentarerna tillräckligt hatiska för att det ska anses motiverat att publicera dem?

Det är en bedömningsfråga, de har uppenbarligen utnyttjat sin anonymitet till att göra skada som de inte hade gjort under eget namn. Men jag tänker att man får göra en bedömning från fall till fall. I många fall var publiceringen nog motiverad. I andra fall kan det vara mer av en gråzon. Jag tycker nog personligen att allt (av det jag läst, kanske har jag missat något) är tillräckligt hatiskt för att rättfärdiga publicering.

När det gäller åsiktsregistreringen av det där privata bolaget så råder det väl delade meningar om huruvida det strider mot svensk lag. Det är ju inte en myndighet som fört register utan det har skett som ett journalistuppdrag. Medier lyder inte under Pul när syftet med registret enbart är journalism. Men det riskerar fortfarande att vara fel, om andra syften skulle bli tydliga, och skulle man publicera precis alla uppgifter man sitter på kan det vara lagbrott, eftersom även den här typen av register av media måste ha hög säkerhet kring känsliga personuppgifter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 759
Senast: alazzi
·
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1yAo7/skarp-kritik-mot-svt-efter-granskning-av-nmr-och-forintelsen Därifrån hittade jag till...
Svar
3
· Visningar
736
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 185
Senast: julgrisen
·
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
12 423
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp