Bukefalos 28 år!

Secretariat...

Bowman

Trådstartare
Jag kan inte hitta något premiärdatum för filmen i Sverige. Betyder det att den inte kommer att gå på bio och bara släppas på dvd?:confused:
 
Sv: Secretariat...

Aha ja då finns den snart att se på nätet..

Var det inte Secretariat som när dom obducerade visade sej har ett väldigt stort hjärta? Tror jag. Man trodde att det gav en del av kapaciteten och att det dessutom var ärftligt via nån gen att få detta mycket stora hjärta.

Tror jag.
 
Sv: Secretariat...

Såg det svenska DVD omslaget när jag googlade runt lite. Till skillnad från den fartfyllda utgåvan i USA visar det svenska omslaget en bild på "flicka pussar häst". Lätt tröttsamt då det ändå handlar om en av världens framgångsrikaste galopphästar... :cool:
 
Sv: Secretariat...

Aha ja då finns den snart att se på nätet..

Var det inte Secretariat som när dom obducerade visade sej har ett väldigt stort hjärta? Tror jag. Man trodde att det gav en del av kapaciteten och att det dessutom var ärftligt via nån gen att få detta mycket stora hjärta.

Tror jag.

Stämmer! Jag har boken. Minns inte vad den heter men den är ganska intressant.
 
Sv: Secretariat...

Såg det svenska DVD omslaget när jag googlade runt lite. Till skillnad från den fartfyllda utgåvan i USA visar det svenska omslaget en bild på "flicka pussar häst". Lätt tröttsamt då det ändå handlar om en av världens framgångsrikaste galopphästar... :cool:

Det är ju en Disney-produktion gudbevars :devil:

Förmodligen nån som inte har någon koll som gjort/godkänt omslaget.

Orginalposter:
MV5BMTgwNDkyMDU3NV5BMl5BanBnXkFtZTcwNjMyNjI4Mw@@._V1._SX214_CR0,0,214,314_.jpg


Svensk poster:
Secretariat_poster001.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Secretariat...

Javisst, är inte det svenska gullgull omslaget tröttsamt. Ingen fart där inte.
Svarta Hingsten känns betydligt mer spännande...:(
 
Sv: Secretariat...

Tydligen kom de ut med en ny poster i början på september och det är den man ser för den engelska versionen. Innan var den som den svenska :)
 
Sv: Secretariat...

Har idag läst en kommentar om filmen i The Sunday Telegraph i England.

Secretariat

Filmen ska tydligen få kyrkliga besökare att återvända till bion...
 
Sv: Secretariat...

Ja, vad gör dom inte??:angel:

Men mina amerikanska vänner som har sett filmen tycker den är toppen, och även om dom är lite "hällörade" så känner dom förhoppningsvis igen en bra galoppfilm när dom ser den.;)
 
Sv: Secretariat...

Stämmer! Jag har boken. Minns inte vad den heter men den är ganska intressant.

Det ni pratar om är förmodligen tesen om "X-Factor", dvs förmågan att nedärva anlag för "stort hjärta".

Denna nedärvning skall enligt de som tror sig kunna detta endast föras vidare via X-kromosomen. Detta gör att Hingst inte kan ge det vidare annat än sina döttrar. Just Secreteriat har ju sina framgångar i aveln nästan uteslutande som morfarshingst.

Som ni säkert vet har ju Hingsten XY och Stoet XX uppsättning.

Hingsten kan endast vara bärare eller "inte bärare av arvsanlaget.

Har han det (rätta anlaget i sin X-kromosom) lämnar han det alltid vidare till sina döttrar, dock kan hingsten aldrig föra detta vidare till sina söner, eftersom dessa får sin Y-Kromosom från fader och aldrig berörs av dennes X-kromosom.

Vissa ston som är bärare av anlaget i "båda" sina X-kromosoner lämnar alltid detta till sina avkommor oavsett kön.

Andra ston kan vara ½ bärare av anlaget dvs en av hennes 2 X-kromosomer kan ha "rätt" anlag. I dessa fall är chansen 50% ig att avkoman får ärva anlaget till stort hjärta.

Om ni abonnerar på thoroughbred database kan man som tilläggstjänst se på dryga 1,2 miljoner hästars stammar och förekomst av anlaget "X-factor".

Skall dock tilläggas att många sk. avelskufar runt om i världen avfärdar dess betydelse nästintill helt. Personligen ttror jag det är en faktor som man nog skall titta lite extra på.....

Vad det gäller boken du har... kan det vara "If they can talk"?

Har själv läst just kapitlet om Secreteriat och fängslades av hans framgångssaga långt innan det väcktes en tanke om att göra film. Skall nog masa mig till biosalongen till våren.
 
Sv: Secretariat...

Många "extrema" anlag eller anlag för sjukdomsgener sitter på X kromosomen då Y kromosomen är mkt mindre än X. Gäller t.ex. också för färgblindhet och blödarsjuka (tjejer kan alltså aldrig drabbas av blödarsjuka).

Så det kan säkert ha något med det att göra, men krävs ju ganska omfattande studier för att man ska kunna fastslå det fullt ut! ;)
 
Sv: Secretariat...

Vissa ston som är bärare av anlaget i "båda" sina X-kromosoner lämnar alltid detta till sina avkommor oavsett kön.

Andra ston kan vara ½ bärare av anlaget dvs en av hennes 2 X-kromosomer kan ha "rätt" anlag. I dessa fall är chansen 50% ig att avkoman får ärva anlaget till stort hjärta.

Beror också på om anlaget är dominant eller recessivt. Om det är dominant så ärver alla faderns döttrar anlaget och alla döttrarnas avkommor också.

Mest troligt är det recessivt annars skulle en stor del av secretariats avkommor ha ett stort hjärta. :)
 
Sv: Secretariat...

Jag har boken The X-factor av Martina Haun där hon utvecklar sin teori. Det var ganska länge sedan jag läste den men jag minns att det var en hel del frågetecken gällande den vetenskapliga metoden.. Men visst är hypotesen intressant, det finns ju en hel del hingstar som utmärkt sig som morfädrer, Secretariat är en och Sir Ivor var en annan vars ston var bättre än hingstarna. Han var bland annat far till den enda Arc-vinnaren jag ridit, Ivanjica...:love:
 
Sv: Secretariat...

Jag har boken The X-factor av Martina Haun där hon utvecklar sin teori. Det var ganska länge sedan jag läste den men jag minns att det var en hel del frågetecken gällande den vetenskapliga metoden.. Men visst är hypotesen intressant, det finns ju en hel del hingstar som utmärkt sig som morfädrer, Secretariat är en och Sir Ivor var en annan vars ston var bättre än hingstarna. Han var bland annat far till den enda Arc-vinnaren jag ridit, Ivanjica...:love:

M.Haun teser angående X-Factor finns att läsa på följande länk:
http://horsesonly.com/crossroads/xfactor/heart-1.htm

Sir Ivor är ju en av de få hingstarna som har fler blacktypevinnare bland sina döttrar än sina söner. Dock har hans hingstlinjes Y-kromosom slagit bra i Australien genom sin sonson Zabeel som vid 24 års ålder fortfarande tillhör en av avelsgiganterna downunder. Hörde ett rykte om att han skulle gått i pension nyligen....vet ej om det stämmer, men kanske skulle vara honom väl unt..:D
 
Sv: Secretariat...

Mmm...
Kul och intressant inlägg där med aveln. Undrar när vi får se nästa galoppfilm baserad på verkligheten. Tråkigt bara att varken Seabiscuit eller Aldaniti gjort avtryck i aveln. Eller har jag fel?
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
653
Fritid Hej! Minns en film jag såg när jag var yngre men som jag verkligen inte kan hitta och minns inte namnet, kanske någon känner igen den...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Milene
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
663
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp