Bukefalos 28 år!

Secretariat...

Sv: Secretariat...

Jag har också sett filmen!

Kände också till storyn, läste den som tecknad i Min Häst som liten. Sorglig, och med tanke på att jag fött upp två hästar e National Zenith xx så har historien om Secretariat alltid betytt mycket för mig. Så roligt när de pratade om de olika hästarna i stamtavlan och man känner till dem :)
 
Sv: Secretariat...

Ja jag vet!

Jag började grina när dom pratade om stona som var dräktiga med Bold Ruler och sen var det kört för resten av filmen :o
 
Sv: Secretariat...

Vi blev i november tragiskt av med vårt mycket högt älskade fullblod efter National Zenith (National Zenith är en hingst som jag alltid har varit svag för då jag haft en del avkommor, också halvblod).

Jag vågar knappt tänka på att se filmen om Secretariat, det kommer att bli rena gråtfesten i det här huset :cry:
 
Sv: Secretariat...

Jag tror att det faktiskt är ett kriterium för filmrecensenter att vara nedlåtande, bittra och otrevliga :angel:

Någon borde tipsa om dokumentären så får vi se om så får vi se om filmen fortfarande bara "består av socker, fett och deg"! :devil:
 
Sv: Secretariat...

Vad roligt att höra att fler uppskattar National Zenith ! Hade han levt idag hade jag gladeligen använt honom igen på mina halvblodsston.
 
Sv: Secretariat...

Hur många sannsagor har tecknats ner i min häst?
Prins Oliver, en avkomma till Maynoustie och Carnoustie var med i min häst någon gång runt -80, 81. Christer Hederud var tränaren och Maud Eliasson jockey och ägare...
:laugh:
 
Sv: Secretariat...

Mmm...
Så har även jag sett filmen nu. Men den har en bit upp till Seabisquit och Champions. Tempot var högt på själva loppen men annars försvann hästen mycket i storyn. Verkar som budgetten för filmen var liten. Håller fortfarande för att Chamions är den bästa filmen!
 
Sv: Secretariat...

Jag har sett den nu med, och eftersom jag är hemma och är sjuk så är jag superblödig.. :crazy: Grinade väl i stort sett hela filmen, haha.. :o

Men den var bra tycker jag! Sista loppet var epic!
 
Sv: Secretariat...

Det ni pratar om är förmodligen tesen om "X-Factor", dvs förmågan att nedärva anlag för "stort hjärta".

Denna nedärvning skall enligt de som tror sig kunna detta endast föras vidare via X-kromosomen. Detta gör att Hingst inte kan ge det vidare annat än sina döttrar. Just Secreteriat har ju sina framgångar i aveln nästan uteslutande som morfarshingst.

Som ni säkert vet har ju Hingsten XY och Stoet XX uppsättning.

Hingsten kan endast vara bärare eller "inte bärare av arvsanlaget.

Har han det (rätta anlaget i sin X-kromosom) lämnar han det alltid vidare till sina döttrar, dock kan hingsten aldrig föra detta vidare till sina söner, eftersom dessa får sin Y-Kromosom från fader och aldrig berörs av dennes X-kromosom.

Vissa ston som är bärare av anlaget i "båda" sina X-kromosoner lämnar alltid detta till sina avkommor oavsett kön.

Andra ston kan vara ½ bärare av anlaget dvs en av hennes 2 X-kromosomer kan ha "rätt" anlag. I dessa fall är chansen 50% ig att avkoman får ärva anlaget till stort hjärta.

Om ni abonnerar på thoroughbred database kan man som tilläggstjänst se på dryga 1,2 miljoner hästars stammar och förekomst av anlaget "X-factor".

Skall dock tilläggas att många sk. avelskufar runt om i världen avfärdar dess betydelse nästintill helt. Personligen ttror jag det är en faktor som man nog skall titta lite extra på.....

Vad det gäller boken du har... kan det vara "If they can talk"?

Har själv läst just kapitlet om Secreteriat och fängslades av hans framgångssaga långt innan det väcktes en tanke om att göra film. Skall nog masa mig till biosalongen till våren.

Väldig intressant!!!
Jag läs´d i www.wikipedia.org/wiki/Secretariat_(horse) under "Death" Secretariat´s hjärtet och den x-factor som går tillbaka till Eclipse 1789 som hade ett hjärtet på 6.4kg.
En häst till i denna linje var Sham, 1970-1993 som hade ett hjärtet som väg´d 8.2kg.
Det tråkiga är att Secretariat´s hjärtet var aldrig mätt!
Dr. Thomas Swerczek som mätt Shams sa att "we just stood there stunded, it was like looking at a huge engin"
 
Sv: Secretariat...

Wow, den filmen vill jag se. Där får ju hästen vara med också! Gillade det första klippet skarpt!
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
645
Fritid Hej! Minns en film jag såg när jag var yngre men som jag verkligen inte kan hitta och minns inte namnet, kanske någon känner igen den...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Milene
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
650
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp