Bukefalos 28 år!

Selar till STÖRRE/ grövre hästar

L

LindaK

Jag är så ledsen...:cry:

Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för att man har ett kallblod innebär det ju inte att man ska köra i skogen eller dra jättetunga saker.:crazy:

Jag har en ardenner och vill köra honom, men alla selar jag hittar är SVINDYRA! den billigaste (splitterny) hittills kostar 7600, tror jag det var. Och de begagnade är inte alltid av bästa kvalitet, + att även de kostar rätt mycket. Och så är det älltid lokselar. Har inget emot lokselar, men vaför kan det inte finnas bröstselar typ hobbyvarianten även i xxl-storlek? Och till ett bra pris? Jag menar, jag vill kanske inte ha en maraton-sele till att börja med, och dessa är dessutom även de jättedyra.
Visst, marknaden är kanske inte så stor för bröstselar till ardenner/stora kallblod, men NÅGOT alternativ skulle det väl kunna finnas!? Kanske skulle marknaden bli större för dessa då också, då många säkert väljer bort körning med dessa hästar eftersom selar och övrig utrustning är så dyrt! Jag har inte råd med flera tusen kronor för en sele, tycker hobby/ekonomiselarna ligger lagom i pris, d v s ca 2000 kr. Helt okej om dessa skulle kosta 3000 för större kallblod, det går ju trots allt åt mer material till en sån sele. Men ändå, det finns helt enkelt inte!:(

Jag ger dock inte upp. Jag SKA köra med min ardenner, eftersom det är så himla kul!:bump: Håller på att köra in honom nu, han är bara 2 år än så länge, och använder just nu en gammal travsele att tömköra med, vilket ju funkar alldeles utmärkt till detta, men inte till att börja dra saker med!

Så snälla, HJÄLP om ni vet nåt!:bow:
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

Anledningen kan vara att stora hästar helt enkelt kräver så pass rejäla selar att det inte tillverkas sämre selar än minimum för maraton? Det är ju grymt mycket kraft om en sån rycker till för en fasan och drar en vagn. Det måste hålla. de billigare selarna har inte samma genomarbetade läder och starka spännen som en maratonsele. sånt kostar.


Du vill alltså inte ha loksele? För de kan du ju hitta för 2000 kr begagnat. Ska du galoppera mycket i vagn? annars funkar loksele rätt bra med lite finjusteringar även till rockard.
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

Det spelar ingen roll vilken typ av sele jag använder. Min fråga var mest rent allmän. Och du har nog rätt mycket rätt i ditt svar. Stora kallblod ÄR starka och det är mycket kraft som är i rörelse. Jag använder gärna loksele, men har inte hittat något passande. Dessutom finns det inte SÅ jättemånga till just ardenner. Nordsvensk är mer vanligt. Och en hel del av de gamla ardennerselar som finns är tyvärr såna som hängt i en vrå eller ett kallt stall i MÅNGA år och blivit förstörda i lädret och det är ju inte bättre än en klen sele.
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

Jag som själv har nordsvensk upplever att det finns fler begagnade, fina lokselar i ardennerstrl än i storlek som passar våra nordisar :)

Om du bara letar lite, håller koll på till salu-annonserna på de olika internetsidorna + även kolla olika hästtidningar/dagstidningar så tror jag du kan hitta en bra begagnad loksele i rätt storlek.
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

Jag är så ledsen...:cry:

Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för att man har ett kallblod innebär det ju inte att man ska köra i skogen eller dra jättetunga saker.:crazy:

Jag har en ardenner och vill köra honom, men alla selar jag hittar är SVINDYRA! den billigaste (splitterny) hittills kostar 7600, tror jag det var. Och de begagnade är inte alltid av bästa kvalitet, + att även de kostar rätt mycket. Och så är det älltid lokselar. Har inget emot lokselar, men vaför kan det inte finnas bröstselar typ hobbyvarianten även i xxl-storlek? Och till ett bra pris? Jag menar, jag vill kanske inte ha en maraton-sele till att börja med, och dessa är dessutom även de jättedyra.
Visst, marknaden är kanske inte så stor för bröstselar till ardenner/stora kallblod, men NÅGOT alternativ skulle det väl kunna finnas!? Kanske skulle marknaden bli större för dessa då också, då många säkert väljer bort körning med dessa hästar eftersom selar och övrig utrustning är så dyrt! Jag har inte råd med flera tusen kronor för en sele, tycker hobby/ekonomiselarna ligger lagom i pris, d v s ca 2000 kr. Helt okej om dessa skulle kosta 3000 för större kallblod, det går ju trots allt åt mer material till en sån sele. Men ändå, det finns helt enkelt inte!:(

Jag ger dock inte upp. Jag SKA köra med min ardenner, eftersom det är så himla kul!:bump: Håller på att köra in honom nu, han är bara 2 år än så länge, och använder just nu en gammal travsele att tömköra med, vilket ju funkar alldeles utmärkt till detta, men inte till att börja dra saker med!

Så snälla, HJÄLP om ni vet nåt!:bow:

Hallå där! :) Loksele fungerar till allt! Det viktigaste med alla selar är att den ligger rätt. Det är enbart om du tänker galoppera med hästen som rörelserna kommer att hämmas av lokorna! Galopp är inget man bör testa förrens hästen är VÄL körd o. kusken VERKLIGEN vet vad den pysslar med o. BARA under kontrollerade former.

Billigt är inte alltid bättre. Bättre begagnat i bra skick finns att hitta, men ta hjälp av en person med kunskap om läder o. selens delar. En bra sele är bättre än en billig. Den ska hålla för vad ni än hittar på o. inte skada hästen.

Kör försiktigt! Lycka till!
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

loksele funkar inte till allt, och ska man ha den till "allt" bör man bygga om den så skaklarna kommer upp och draglinjen är fri.

...är du en sån där skogsnörd :) Välkommen!!
 
Sv: Selar till STÖRRE/ grövre hästar

Tack för tipset! Kollade runt lite, och där var en hel del! Finelimang!
Jag har faktiskt lite span på en loksele just nu, som är rejäl och mycket ställbar!:):banana:
 

Liknande trådar

Körning Jag har en sån beslutsångest om jag ska köra in min häst eller inte! Han kommer landa på kanske 165,kanske högre endå. Problemet som...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Fia-Lina
·
Körning Jag vill nu äntligen slå slag i saken och köpa en sele och en vagn till min fjording. Hon kördes väldigt mycket av sina förra ägare och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: _L_
·
A
Körning jag har en arab åring som jag har tänkte köra in har inte tänkt börja köra än men eftersom jag vet den ungerfärliga storleken på henne...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: AlterPride
·
Körning Finns säkert flera trådar om detta, men jag chansar på att slänga in en till. Jag har ett par risselslädar i körbart skick, samt en...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: alisson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp