Bukefalos 28 år!

Semester för arbetslösa?

Det ligger ju helt i betraktarens uppfattning. Vissa tycker det är helt meningslöst att stiga upp för att gå ut med hunden, för mig är det guldkanten på vardagen.

Somliga tycker det är helt meningslöst att gå upp för att gå till jobbet, andra ser det på annat sätt.

Var bara en av deltagarna som tyckte kursen jag deltog i var bra. Resten hade samma åsikt som jag har.

Tycker bara det är tråkigt att det går åt både tid och pengar på sådana projekt.

Man borde kunna komma på andra alternativ till kurser som kan hjälpa en ut i arbetslivet.

Något som hade varit bra att ha är hjälp med att skriva en bra CV och ett personligt brev.

Det saknade jag.
 
jag å min kompis hade själva hand om ett dagis när vi gick på gymnasiet (hennes mamma var lokalvårdare å fixa in oss på lov, sen fick vi eget)... funka kalas... så en arbetslös borde ju lika gärna kunna göra det jobbet... inte direkt 4år högskola för å moppa golv, dammsuga, tömma papperskorgar, tvätta toaletter...

Du är välkommen att städa hos mig. Det är inte bara att städa.

Är företaget ISO cerfierat är det dessutom regler man måste kunna om vilka medel och metoder man får använda.

Det är till och med regler på vilka flaskor du får ha till dom medel vi använder och vi måste ha även ha med oss förteckningar över det.
 
Du är välkommen att städa hos mig. Det är inte bara att städa.

Är företaget ISO cerfierat är det dessutom regler man måste kunna om vilka medel och metoder man får använda.

Det är till och med regler på vilka flaskor du får ha till dom medel vi använder och vi måste ha även ha med oss förteckningar över det.

vi fick allt levererat, det var ett företag som hade många skolor osv, så du behöver inte låta som att det var något "städa hos en kompis".

nej tack jag pluggade å kämpade för att till slut få det jobbet jag ville ha... (tv-produktion/teknik).
 
vi fick allt levererat, det var ett företag som hade många skolor osv, så du behöver inte låta som att det var något "städa hos en kompis".

nej tack jag pluggade å kämpade för att till slut få det jobbet jag ville ha... (tv-produktion/teknik).

Det är inte jag som får det att låta som "att städa hos en kompis" i mina inlägg.

Jag försöker bara förklara att det inte bara är att städa och att vem som helst klarar av det jobbet.

Vissa har fallenhet för det och andra har det inte.

Sedan innebär det inte att ni var certifierade bars för att nu fick era medel levererade av ett företag.

Jag har också det jobbet jag vill ha och även jag har studerat för att få det även om det inte var 4 år på högskola.
 
Det är inte jag som får det att låta som "att städa hos en kompis" i mina inlägg.

Jag försöker bara förklara att det inte bara är att städa och att vem som helst klarar av det jobbet.

Vissa har fallenhet för det och andra har det inte.

Sedan innebär det inte att ni var certifierade bars för att nu fick era medel levererade av ett företag.

Jag har också det jobbet jag vill ha och även jag har studerat för att få det även om det inte var 4 år på högskola.
Ok, var vill du komma?
Tänker att det är lättare att fråga rakt ut än att du ska behöva linda in "något" i dina märkliga svar som jag ändå inte fattar....
 
Ok, var vill du komma?
Tänker att det är lättare att fråga rakt ut än att du ska behöva linda in "något" i dina märkliga svar som jag ändå inte fattar....

Tycker jag är ganska rak i mina svar och att du borde förstå vad jag skriver.

1: Alla kan inte städa.
2: Det är inte så enkelt som du beskriver det.
3: Bara för att man får sina produkter levererade i lastbil av ett företag så innebär det inte att man är ISO certifierad.
4: Städning kräver inte 5 års högskola men är ändå inte ett enkelt jobb där man inte behöver utbildning
5: Det är svårt att hitta bra personal
6: Även jag är utbildad även om det inte är högskole utbildning.
 
Tycker jag är ganska rak i mina svar och att du borde förstå vad jag skriver.

1: Alla kan inte städa.
2: Det är inte så enkelt som du beskriver det.
3: Bara för att man får sina produkter levererade i lastbil av ett företag så innebär det inte att man är ISO certifierad.
4: Städning kräver inte 5 års högskola men är ändå inte ett enkelt jobb där man inte behöver utbildning
5: Det är svårt att hitta bra personal
6: Även jag är utbildad även om det inte är högskole utbildning.

Och allt jag skrev från början var
"Jag tänker att NÅGOT jobb måste man ju kunna få... städa, Mc Donalds, bio... nåååågot...."

Tala gärna om för mig var jag skrev om certifiering och utbildning?
Om jag som 15-16-åring tillsammans med en jämngammal kompis kunde vara ansvarig över städningen på ett dagis, då borde ju en vuxen kunna få ett liknande jobb?
DU börja måla upp alla "problem", inte jag.
Det är inte speciellt svårt att dammsuga å moppa å städa toaletter, men självklart fattar jag med att det krävs olika kunskap beroende av vilket typ av städjobb som ska utföras.
 
Och allt jag skrev från början var
"Jag tänker att NÅGOT jobb måste man ju kunna få... städa, Mc Donalds, bio... nåååågot...."

Tala gärna om för mig var jag skrev om certifiering och utbildning?
Om jag som 15-16-åring tillsammans med en jämngammal kompis kunde vara ansvarig över städningen på ett dagis, då borde ju en vuxen kunna få ett liknande jobb?
DU börja måla upp alla "problem", inte jag.
Det är inte speciellt svårt att dammsuga å moppa å städa toaletter, men självklart fattar jag med att det krävs olika kunskap beroende av vilket typ av städjobb som ska utföras.
Ska man städa på intensiven eller brännskadeavdelningen borde man få lite instruktioner. Jag minns inte att jag fick det , men troligen fick jag en kortversion. En städvagn och kläder, varsågod. Idag 45 år senare är det nog bättre med tanke på resistens osv. På den tiden sprang läkarna hejvilt mellan avdelningarna utan att tänka på smitta. Trots slussar. Det är nog bättre nu
 
Ska man städa på intensiven eller brännskadeavdelningen borde man få lite instruktioner. Jag minns inte att jag fick det , men troligen fick jag en kortversion. En städvagn och kläder, varsågod. Idag 45 år senare är det nog bättre med tanke på resistens osv. På den tiden sprang läkarna hejvilt mellan avdelningarna utan att tänka på smitta. Trots slussar. Det är nog bättre nu
exakt, skillnad på ställe och ställe.... dammsuga golv å tömma papperskorg på kontor är ju inte precis samma sak som på sjukan (får vi hoppas) ;)
 
Och allt jag skrev från början var
"Jag tänker att NÅGOT jobb måste man ju kunna få... städa, Mc Donalds, bio... nåååågot...."

Tala gärna om för mig var jag skrev om certifiering och utbildning?
Om jag som 15-16-åring tillsammans med en jämngammal kompis kunde vara ansvarig över städningen på ett dagis, då borde ju en vuxen kunna få ett liknande jobb?
DU börja måla upp alla "problem", inte jag.
Det är inte speciellt svårt att dammsuga å moppa å städa toaletter, men självklart fattar jag med att det krävs olika kunskap beroende av vilket typ av städjobb som ska utföras.
Det finns ju många som forskat på detta med varför arbetslöshet finns osv. Det handlar om massor av olika saker. Bland annat finns det något som tydligen är ett problem för arbetsgivarna nämligen överkvalificering. Det kan också handla om ålder och erfarenhet. Dessa saker spelar nämligen in när det gäller lönesättning om det finns ett kollektivavtal som arbetsgivaren/arbetsplatsen är ansluten till. Tex om man har en högskoleutbildning, ålder + erfarenhet så hamnar man i en viss lönekategori. Dvs om du har tex höskoleutbildning så hoppar du upp en lönenivå, har du erfarenhet så får du en lönenivå och hos oss så får man extra semesterdagar om man tagit sig över vissa åldrar tar du dig över 60 så har du rätt att ta ut deltidspension dessa förmåner ser olika ut på olika arbetsplatser men gäller alla och går oftast inte att förhandla bort för då bryter du mot kollektivavtalet. Detta gäller dock bara fackanslutna arbetsplatser. Detta gör att arbetsgivare drar sig för att anställa personer som de anser vara "överkvalificerade" eller äldre med erfarenhet. Det blir helt enkelt dyrare för dem, när de kan få tag på billigare arbetskraft, vilket det alltid finns eftersom vi har arbetslöshet.
 
Det finns ju många som forskat på detta med varför arbetslöshet finns osv. Det handlar om massor av olika saker. Bland annat finns det något som tydligen är ett problem för arbetsgivarna nämligen överkvalificering. Det kan också handla om ålder och erfarenhet. Dessa saker spelar nämligen in när det gäller lönesättning om det finns ett kollektivavtal som arbetsgivaren/arbetsplatsen är ansluten till. Tex om man har en högskoleutbildning, ålder + erfarenhet så hamnar man i en viss lönekategori. Dvs om du har tex höskoleutbildning så hoppar du upp en lönenivå, har du erfarenhet så får du en lönenivå och hos oss så får man extra semesterdagar om man tagit sig över vissa åldrar tar du dig över 60 så har du rätt att ta ut deltidspension dessa förmåner ser olika ut på olika arbetsplatser men gäller alla och går oftast inte att förhandla bort för då bryter du mot kollektivavtalet. Detta gäller dock bara fackanslutna arbetsplatser. Detta gör att arbetsgivare drar sig för att anställa personer som de anser vara "överkvalificerade" eller äldre med erfarenhet. Det blir helt enkelt dyrare för dem, när de kan få tag på billigare arbetskraft, vilket det alltid finns eftersom vi har arbetslöshet.
Arbetskraft är en av de resurser ett företag måste köpa. Och liksom energi, råvaror o maskiner gäller vem som kan leverera bäst kvalitet till bäst pris.

Att som många säger, företagen har ett samhällsansvar, ja det är nog bara ett önsketänkande.
Ett företag har bara ansvar gentemot sina leverantörer, sina ägare och att man betalar skatt.
arbetare betraktar jag som leverantörer, eftersom de levererar arbetskraft.
 
Och allt jag skrev från början var
"Jag tänker att NÅGOT jobb måste man ju kunna få... städa, Mc Donalds, bio... nåååågot...."

Tala gärna om för mig var jag skrev om certifiering och utbildning?
Om jag som 15-16-åring tillsammans med en jämngammal kompis kunde vara ansvarig över städningen på ett dagis, då borde ju en vuxen kunna få ett liknande jobb?
DU börja måla upp alla "problem", inte jag.
Det är inte speciellt svårt att dammsuga å moppa å städa toaletter, men självklart fattar jag med att det krävs olika kunskap beroende av vilket typ av städjobb som ska utföras.

Fortfarande så hävdar du att det inte är svårt att rengöra toaletter eller städa.

IDAG är det skillnad jämfört med när du var 16 år.

Det var du som skrev att man inte behövde ha flera års högskoleutbildning.

Inte jag.
 
Fortfarande så hävdar du att det inte är svårt att rengöra toaletter eller städa.

IDAG är det skillnad jämfört med när du var 16 år.

Det var du som skrev att man inte behövde ha flera års högskoleutbildning.

Inte jag.
Man behöver inte det för den typen av jobb....
 
Fortfarande så hävdar du att det inte är svårt att rengöra toaletter eller städa.

IDAG är det skillnad jämfört med när du var 16 år.

Det var du som skrev att man inte behövde ha flera års högskoleutbildning.

Inte jag.

Nu blev detta visserligen ett sidospår.
Men inte kan väl majoriteten av de arbetssökande personerna ha så stora inlärningssvårigheter att man inte kan lära upp dem till "normal" städning?
Jag inser också - bäst att påpeka - att det finns lokaler/verksamheter där det kräver mer kunskaper.

Med tanke på att städningen på många äldreboenden handhas av omvårdnadspersonalen (vilket i sig är ganska tokigt; de behövs för andra uppgifter än just städning) så måste det ju finnas tillfällen där exempelvis lokalvård kan utföras av personer med ganska lite introduktion och utbildning.

Där lokalvård var ett exempel på arbete som kan vara aktuellt för personer utan någon vidare utbildning, McD var ett annat exempel.
för att inte tala om hopplösa telefonförsäljeri.
 
Jag känner en del med inlärningssvårigheter som genom Samhall har städjobb, bl a på skola och i livsmedelsmiljö. Det är ingen avancerad uppgift, och det är fullt genomförbart även för den med vissa typer av svårigheter. Det behövs inte månadsvis med hygienutbildning utan snarare en kortare kurs med instruktioner.

Ser man till de som idag städar sjukhusavdelningar (ej infektion eller operation) är det heller inte några specialkunskaper eller ens svenska språket. De har däremot tvåspråkiga arbetsledare som får ta diskussioner med uppdragsgivarna om så krävs. Och nivån på den städningen är verkligen under all kritik, vet jag efter att ha fotodokumenteras badrum under en månad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
992
Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 359
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 286
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
574
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp