Bukefalos 28 år!

Semester för arbetslösa?

Men du har ju lika stora möjligheter att omprioritera och söka ett annat jobb där du kan ha semester som vilken arbetslös som helst. Arbetslöshet är för det mesta INTE självvalt. Förutom att inte ha någon möjlighet att påverka sitt liv utan att vara låst av diverse regler som ams satt upp så ska man dessutom skämmas hela tiden, eftersom man inte gör tillräckligt för att få ett jobb.
kanske skulle förtydliga att jag konstaterar... jag är mycket nöjd så som jag har det, mest korkad som inte tar semester
 
Det är nog väldigt olika på olika ställen. Jag har fått bra hjälp och vet andra ställen där AF också är duktiga på att få ut personer med behov av stödåtgärder i arbetslivet.

AF ordnade en praktikplats åt mig förra året. Jag skulle sälja matkassar per telefon.

Det var det enda jag inte ville göra praktik som. Har jobbat med telefonförsäljning och vet vad det innebär.

AF motiverade det med att jag hade arbetslivserfarenhet inom det och att jag inte hade något val om jag nu inte klarade av att fixa egen praktik.

Ordnade egen praktik.

Handläggaren på AF sa åt mig 3 gånger att jag skulle ordna jobb istället för att gå där. Hon jobbade arbetslivsinriktad rehabilitering.... skrämmande.

Så jag är glad om det är bättre på andra ställen.
 
AF ordnade en praktikplats åt mig förra året. Jag skulle sälja matkassar per telefon.

Det var det enda jag inte ville göra praktik som. Har jobbat med telefonförsäljning och vet vad det innebär.

AF motiverade det med att jag hade arbetslivserfarenhet inom det och att jag inte hade något val om jag nu inte klarade av att fixa egen praktik.

Ordnade egen praktik.

Handläggaren på AF sa åt mig 3 gånger att jag skulle ordna jobb istället för att gå där. Hon jobbade arbetslivsinriktad rehabilitering.... skrämmande.

Så jag är glad om det är bättre på andra ställen.

Sånt låter ju helt vansinnigt. AF ska ha samverkan med Försäkringskassan, andra myndigheter och sjukvården för att placeringar ska bli bra när det gäller rehabilitering. Min samverkanshandläggare var oerhört noga med att hitta en plats till mig som gav en smula intellektuell stimulans och där jag kanske kunde få lite nytta av min utbildning.
 
Har man ingen erfarenhet av städ så är det svårt att få ett sånt jobb. Vi har svårt att hitta kvalificerad personal som kan städa.

Bäst är om man har utbildning inom städ yrket och gör jobbet bra.

Det är inte riktigt så enkelt som att bara städa, man måste kunna både hygenteknik och städteknik.

Beror nog på vart man bor. Jag har fått städjobb med noll erfarenhet.
 
Fick med, för 20 år sedan.

Numera är det svårare.
Företaget jag jobbat på anställde en så sent som i höstas en lokalvådare utan någon erfarenhet (förövrigt det jobbet jag skrev om tidigare med bara 2 sökande), jobbet var mitt tidigare och jag hade innan inte jobbat med något som ens i vildaste fantasin påminner om lv.
 
Företaget jag jobbat på anställde en så sent som i höstas en lokalvådare utan någon erfarenhet (förövrigt det jobbet jag skrev om tidigare med bara 2 sökande), jobbet var mitt tidigare och jag hade innan inte jobbat med något som ens i vildaste fantasin påminner om lv.

Beror på vilken sorts lokalvård det handlar om. Trappstädning klarar man utan erfarenhet.

Kontorsstädning är det värre med.

Jag har lyckats med att hitta 4 st med erfarenhet denna sommar!
Den utan jobbade i 10 timmar...
 
AF gör ingeting för att hjälpa oss med arbetshandikapp.

Jo dom skickar oss på sk kurser för arg få bort oss från statistiken. Kan säga att min sista "kurs" var totalt meningslös.

Att göra keramikgrodor, vaxljus, blomsterarrangemang, klappa älgar, besöka loppisar och andra saker inte gav mig ett jobb eller förberedde mig för ett jobb.

Jag har genom alla dessa år ordnat mina jobb själv utan någon som helst hjälp av FK och AF.

Tråkigt att du personligen inte upplever dig ha fått något stöd från AF.

Jag har en kompis som tidigare jobbade för AF (numera jobbar han på migrationsverket).
Hans beskrivning av arbetsdagarna visar tydligt att vid just den AF, lades handläggarnas tid och ansträngningar på att hitta lämplig sysselsättning framför allt för personer med något slags svårigheter att få "normalt" jobb.

Det må vara att du uppfattar kurserna som helt meningslösa.
Men man vet ju också att rutiner, fasta tider att hålla och liknande är viktigt för att kunna delta i arbetsliv. Personer som varit borta från arbetslivet under lång tid, och som låter rutinerna falla och går upp när det passar, gör lite si och lite så och inte behåller struktur på dagen, får jobbigt redan av att ha en tid att passa.
Den delen av syftet med kursdeltagande är faktiskt inte att förakta, i ett större perspektiv.
 
Personer som varit borta från arbetslivet under lång tid, och som låter rutinerna falla och går upp när det passar, gör lite si och lite så och inte behåller struktur på dagen, får jobbigt redan av att ha en tid att passa.
Den delen av syftet med kursdeltagande är faktiskt inte att förakta, i ett större perspektiv.

Håller absolut med, och har också fått höra av egen handläggare att det är en del av syftet med sysselsättningen. Struktur, rutiner och även utvärdering hur deltagarna fungerar i sådana sammanhang.

I många fall blir det ju klart att det är svårt att behålla ett jobb om man inte kan komma i tid mer än 1 dag av 5. Att det blir svårt att få praktik om man ständigt diskuterar alla sina uppgifter med den som delar ut dem. Det är ju bra för handläggare att veta, för att kunna hjälpa.
 
AF är ett skämt. Jag har funktionshinderkod pga adhd. De sa rakt ut att de inte sätter in några insatser innan min a-kassa var slut. Efter det var det värdelös jobbcoachning som jag inte kan förstå att AF slösar pengar på. Jag tog mig ur det genom jobbstöd som kommunen tillhandahåller för personer med NPF, men det var drygt ett års kö dit. AF lyfte fortfarande inte ett finger. Min handledare fick jag inte träffa på ett år. Hon kom inte ens på möten med praktikplats/blivande arbetsgivare. Allt drog därför ut på tiden eftersom vi var tvugna att posta alla papper för påskrift och beslut.
 
AF är ett skämt. Jag har funktionshinderkod pga adhd. De sa rakt ut att de inte sätter in några insatser innan min a-kassa var slut. Efter det var det värdelös jobbcoachning som jag inte kan förstå att AF slösar pengar på. Jag tog mig ur det genom jobbstöd som kommunen tillhandahåller för personer med NPF, men det var drygt ett års kö dit. AF lyfte fortfarande inte ett finger. Min handledare fick jag inte träffa på ett år. Hon kom inte ens på möten med praktikplats/blivande arbetsgivare. Allt drog därför ut på tiden eftersom vi var tvugna att posta alla papper för påskrift och beslut.

Återigen, det verkar skilja sig enormt mellan olika orter så jag tycker det är synd att uttala sig så generellt. Mina största problem arbetslivsmässigt är ju också NPF-baserade och jag har som sagt väldigt god erfarenhet.
 
Det må vara att du uppfattar kurserna som helt meningslösa.
Men man vet ju också att rutiner, fasta tider att hålla och liknande är viktigt för att kunna delta i arbetsliv. Personer som varit borta från arbetslivet under lång tid, och som låter rutinerna falla och går upp när det passar, gör lite si och lite så och inte behåller struktur på dagen, får jobbigt redan av att ha en tid att passa.
Den delen av syftet med kursdeltagande är faktiskt inte att förakta, i ett större perspektiv.

Jag har gått en kurs som på papperet såg rätt meningslös ut men eftersom jag verkligen behövde någon form av rutin kände jag att det var bättre än inget. Efter första tillfället var det ett par som inte dök upp igen. Men vi som gick kvar hade verkligen jättestort utbyte av den! Vi diskuterade olika frågeställningar, lärde oss mycket och fick veta massor om varandra - det visade sig vara oerhört intressanta människor av mycket blandad bakgrund som deltog.
 
Vad gäller ledighet:

Jag började arbetsträna för en månad sedan och i början av sommaren, när jag, samordnaren för arbetsträning och chefen på arbetsplatsen gjorde upp planerna frågade jag om det eventuellt kunde vara möjligt att jag åkte iväg på en kortare resa under hösten - jag och min man gifte oss förra året men har inte kommit iväg på bröllopsresa än och han gick på semester precis när jag började arbetsträna, så det var inte helt lyckat att ta det då. Både samordnare och chef sa att det inte skulle vara några problem att lösa.
 
Återigen, det verkar skilja sig enormt mellan olika orter så jag tycker det är synd att uttala sig så generellt. Mina största problem arbetslivsmässigt är ju också NPF-baserade och jag har som sagt väldigt god erfarenhet.
Ok, AF på min ort är ett skämt.

AF generellt är jäkligt stelbent och gör ofta fel har jag märkt när jag ringt till deras journummer. T.ex. så blev jag av med min ersättning pga dem trots att jag ringde in och sa att jag var sjukskriven pga min sambos död. De "glömde" att lägga in det i systemet så jag var tvungen att slåss för att få tillbaka ersättningen. AF erkände aldrig att de tabbat sig.
 
Tråkigt att du personligen inte upplever dig ha fått något stöd från AF.

Jag har en kompis som tidigare jobbade för AF (numera jobbar han på migrationsverket).
Hans beskrivning av arbetsdagarna visar tydligt att vid just den AF, lades handläggarnas tid och ansträngningar på att hitta lämplig sysselsättning framför allt för personer med något slags svårigheter att få "normalt" jobb.

Det må vara att du uppfattar kurserna som helt meningslösa.
Men man vet ju också att rutiner, fasta tider att hålla och liknande är viktigt för att kunna delta i arbetsliv. Personer som varit borta från arbetslivet under lång tid, och som låter rutinerna falla och går upp när det passar, gör lite si och lite så och inte behåller struktur på dagen, får jobbigt redan av att ha en tid att passa.
Den delen av syftet med kursdeltagande är faktiskt inte att förakta, i ett större perspektiv.

Struktur kan vara bra. Det håller jag med om.

Men att stiga upp för att man ska utföra saker som är meningslösa ser jag ingen nytta med.
 
Beror på vilken sorts lokalvård det handlar om. Trappstädning klarar man utan erfarenhet.

Kontorsstädning är det värre med.

Jag har lyckats med att hitta 4 st med erfarenhet denna sommar!
Den utan jobbade i 10 timmar...
jag å min kompis hade själva hand om ett dagis när vi gick på gymnasiet (hennes mamma var lokalvårdare å fixa in oss på lov, sen fick vi eget)... funka kalas... så en arbetslös borde ju lika gärna kunna göra det jobbet... inte direkt 4år högskola för å moppa golv, dammsuga, tömma papperskorgar, tvätta toaletter...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 286
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
574
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 480
Senast: Badger
·
Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp