Bukefalos 28 år!

Inte om det blir sämre för arbetstagaren och man inte är överens. Dispositiva lagar kan absolut omförhandlas i avtal men avtalen kan inte göra villkoren sämre för arbetstagaren än lagen. Semesterlagen är dessutom bara semidispositiv och vissa delar är tvingande.
Kort sagt så ja, man har laglig rätt till fyra veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna om det inte finns särskilda skäl som förhindrar det och man måste ta ut minst 20 dagars semester om man har 25 dagar. Men som anställd måste man också ansöka om den i tid, arbetsgivaren har rätt att bestämma när man får tar ut den och är man överens om det så går det att avtala annat så man gör bäst i att se till att det finns papper på att man försökt få ut sin semester.
Precis . Att avtala med anställda.

Jag har i många år arbetat i företag där det inte går att vara ledig 4 veckor i streck för vissa anställda. Det är tydligt redan i intervju och skrivs in i anställningsavtal.
 
De ger inte anledning, vi söker på ett intranät och får hålla koll där.
Jag har ju testat lite olika och en kollega har också gjort det,även han har nekats. För mig är ledigheten viktigast nu, jag har inte planerat annat än att vara hemma.
Ingen deal, jag har ett jobb där sånt funkar.
Du måste väl kunna kontakta en chef/HR e.dyl. och fråga?
Och få någon sorts motbud om när de tänker sig att semesterdagarna kan tas ut.
 
Du måste väl kunna kontakta en chef/HR e.dyl. och fråga?
Och få någon sorts motbud om när de tänker sig att semesterdagarna kan tas ut.

Min chef har inget med semesteransökningar att göra och personalplaneringen är svår att få tag på pga personalbristen. Får testa igen.
 
Nej, jag har inte fått beviljat 4 veckor? Vi söker sommarsemester i mars varje år, jag har sökt så det ihop med några fridagar blev 2 v. Vilket jag alltid gjort. Hade jag sökt 4 v, hade jag fått det.
Nu handlar det ju inte om att välja själv, utan om att inte få ut sina årliga dagar. Alls.
Nej alltså du skulle ha fått dina fyra veckor men du sökte inte om dem.
 
Precis . Att avtala med anställda.

Jag har i många år arbetat i företag där det inte går att vara ledig 4 veckor i streck för vissa anställda. Det är tydligt redan i intervju och skrivs in i anställningsavtal.

Det är inte giltigt att skriva bort rätten till 4 veckor sammanhängande semester juni-augusti i anställningsavtalet.
Uppgörelse måste nås i samband med varje års förläggning.
 
Du har självklart rätt att få ta ut dina dagar, men du har inte rätt att välja när. Fråga personalplaneringen eller be din chef ta det med dem att du önskar ta ut dina dagar (ange hur många dagar du vill ta ut) och så får de förlägga det som är bäst för verksamheten. Gör de inte det är det en fråga för facket att ta tag i.
 
Det är inte giltigt att skriva bort rätten till 4 veckor sammanhängande semester juni-augusti i anställningsavtalet.
Uppgörelse måste nås i samband med varje års förläggning.
Vilken förläggning?

Och det har iaf varit giltigt... om det inte ändrats senaste åren.

Och då ber jag om ursäkt för felaktig information.
 
Vilken förläggning?

Och det har iaf varit giltigt... om det inte ändrats senaste åren.

Och då ber jag om ursäkt för felaktig information.
När man bestämmer semesterperiod för varje arbetstagare varje år. Och då kan arbetstagaren vid varje tillfälle kräva att få tilldelat sig 4 veckor sammanhängande under juni-augusti oavsett vad som avtalats tidigare.
 
Du har självklart rätt att få ta ut dina dagar, men du har inte rätt att välja när. Fråga personalplaneringen eller be din chef ta det med dem att du önskar ta ut dina dagar (ange hur många dagar du vill ta ut) och så får de förlägga det som är bäst för verksamheten. Gör de inte det är det en fråga för facket att ta tag i.

Tack! Då ska jag göra det.
 
Pratade med ett av skyddsombuden idag.
"Det går ju inte att få ledigt" sade jag.
"Nej, jag vet. Vi får knappt ens ledigt till fackligt arbete" svarade han. "Allt är jätterörigt nu" sade han sen.

Så jag vet inte om facket direkt bryr sig.
 
Pratade med ett av skyddsombuden idag.
"Det går ju inte att få ledigt" sade jag.
"Nej, jag vet. Vi får knappt ens ledigt till fackligt arbete" svarade han. "Allt är jätterörigt nu" sade han sen.

Så jag vet inte om facket direkt bryr sig.
Gå då högre upp och fråga facket centralt. På vårt fack kan man logga in sig (för att de ska veta att man faktiskt är medlem) och sedan ställa frågor som de svarar på inom ett par dagar. Det här är ju en fråga som inte borde vara svår att reda ut då semesterlagen är tydlig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 367
Senast: Breaktown
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 547
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp