Bukefalos 28 år!

separationsångest?

elfi

Trådstartare
Jag har ett ganska allvarligt problem med min nya pålle. Fick hem henne för ca 3-4 veckor sedan, 8 årigt fjordsto som bara gått i hagen i 2 år. Hon har gått med sitt "föl" i 2 år, dvs dom är inte separerade alls så första gången jag skulle provrida fick hon panik, jag fick knappt gå in i hennes box. Men jag gav henne fler chanser, provred (bara skritt 10 min) och hon var helt fantastisk då och vi beslöt oss för att ta hem henne på prov och sedan på foder.

Nu till problemet, jag har börjat sätta igång henne lätt (skritt 15 min 1-2 ggr i veckan) men hon klarar inte av att vara ensam. Hon blir en helt annan häst då, som tex ikväll när jag red henne, då hade jag ridit min andra häst redan och han stod inne i boxen för han var svettig men det gick inte att rida henne, det gick två steg framåt och tio steg bakåt, sen blev det bocksprång eller så kastade hon sig åt sidan. Men sånt där skrämmer mig inte, jag tog lite i tygeln och hade stadig skänkel och "visade henne vägen" men då vart det samma visa igen.

Till sist tröttnade jag på fjolleriet och ropade på mammas sambo som fick komma ut med min andra häst och stå i mitten på paddocken, då kunde hon gå utan några som helst problem.

Vad ska jag göra för att få henne att lita på mig? Vi kör ledapskapsövningar och hon vet att jag bestämmer över henne, men när det gäller ridningen så funkar det inte alls. Jag vill ju kunna (när hon har kommit igång, fått mer kondis + muskler) rida ut själv i skogen, busa och ha kul med henne.

Någon därute som har ett klokt tips?
 
Sv: separationsångest?

bestämer och bestämer :crazy: träna på "tilliten". jag "bestämmer" inte över mina hästar, jag ber dom lyda och då gör dom sitt bästa ;) jag vill ha hästar som vill vara till lags, först då gör dom sitt yttersta när jag ber dom. det handlar om ömsesidig respekt - man får vad man ger ;) i sverige har det hetat "sunt handhavande av häst" i långt över 100 år.

-människan måste lära sig tänka häst-en häst kan aldrig lära sig tänka människa ;)

vänj henne vid att stå själv inne små stunder åt gången (tänk på att dom flesta hästar reagerar mer om "flocken lämnar hästen" än när "hästen lämnar flocken") tex. ta in henne en kvart innan du tar in övriga och utöka sakta. ha helst helt stängd box om hon har lätt för att få panik samt mjukt underlag (mkt. stö) mat att äta och kanske lite musik men framförallt lugn och ro. eller släpp ut henne 10 min en kvart innan du släpper ut övriga (om hon inte tenderar att gå igenom staketet) dom lär sig så småningom att slappna av-att dom blir inte "övergivna".

ta henne i lina och promenera några varv i paddocken, utöka med att gå "en sväng" när det funkar osv. gör er samvaro till en trevlig händelse.

hon kanske inte är så mkt. riden eller välutbildad (låter inte så)? bjudning kommer sällan per automatik. hon kanske inte förstår vad du menar, har hon ridits med tygel och stadig skänkel tidigare ? vet hon vad du begär i din ridning ?
 
Sv: separationsångest?

Vi provade att ha henne i en box förut när jag skulle rida andra hästen då han blir stressad av att ha andra hästar i närheten när han ska jobba, men det gick absolut inte, hon slängde sig över dörren och när mamma skulle släppa ut henne igen så blev hon inknuffad i väggen av en mkt orolig häst. Vi har provat att lägga ut lite hö i hagen, det funkade bättre men hon sprang fram o tillbaka och gnäggade ändå.

Hon är inköpt från en hästhandlare som slängde på en sadel och red rakt fram i skritt och trav i princip. Men när jag provred henne, då lyssnade hon jättefint på stadig skänkel och när jag gjorde halt då stod hon still tills jag klämde lite med benen så hon är duktig på det viset :)

Hon brukar få gå ut före den andra hästen då hon står i den yttersta boxen, men hon klarar inte riktigt av det heller, springer runt och skriker efter den andra hästen men när han kommer ut då är hon lugn igen. Jag vågar inte låta henne vara ensam länge i hagen heller, då hon har sprängt tråden förut hos ägaren. :crazy:

Men jag ska prova ditt tips om att låta henne stå inne lite mer, ensam. Det kanske går lättare om jag slänger ut hö och står och pratar med henne då.
 
Sv: separationsångest?

låt henne springa och gnägga en stund, hon lär sig ;) har du möjlighet att "stänga" boxen om hon försöker hoppa ut ?(sätta ribbor el. något så länge, så är ju det oxå en bra lösning ) va inte inne i boxen utan stå utanför så du inte kommer till skada. det tar allt från några dagar till några veckor, men dom alldra flesta hästar lugnar sig efter ett tag och inser att det är inget farligt ;)

ta på henne träns och ta ut henne och promenera lite, börja i paddocken ;) börja om med allt, ta det från början som om hon vore helt grön.

lycka till :)
 
Sv: separationsångest?

Om ett sto aldrig varit ensamt på åtta år och dessutom gått ihop med t ex mamma, syskon och avkommor, så blir hon väldigt osjälvständig! Det är bl a därför man avvänjer fölen innan de är ett år gamla. Jag tycker att 3-4 veckor är en kort tid! Jag tror att det kommer att ta upp till ett halvår för din nya häst att acklimatisera sej. Det kommer att gå bra, bara fortsätt att vara snäll mot henne så att hon överför sitt behov av tillit till dej istället för de gamla hästkompisarna. Din häst är helt normal efter omständigheterna! Hon har aldrig behövt tänka en enda tanke själv i hela sitt liv utan alltid haft andra hästar som avgjort allting åt henne. Nu ska du inta den rollen och det tar flera månader! Börja med det som fungerar, och tänj sakteliga på gränserna.

Jag hade exakt samma bekymmer med min häst som knappt aldrig varit utan sin mamma och storasyster när hon köptes nästan 12 år gammal. Det tog lång tid, helt enkelt, men sedan blev hon som en klocka. Men hon blev aldrig så trygg att hon kunde ridas på långtur på tu man hand.

Lycka till!!!!:)
 
Sv: separationsångest?

Har inte möjlighet att "stänga in" henne helt i boxen, men jag brukar stå utanför och prata lugnande med henne (förra inackorderingen var precis likadan), och idag var hon duktig, vi tog en promenad först i paddocken med andra pållen som sällskap, och sen utanför paddocken på en grusväg helt själva. Det gick bra, hon var hur nyfiken på vad som fanns runt knuten på en gammal lada och brydde sig inte om valacken som stod i ett hörn i paddocken :D

Usch, jag känner mig just nu såhär :crazy:, jag har viss unghästvana men inte om sånt här. Och jag tänker inte lämna tillbaka min pärla :love:
 
Sv: separationsångest?

vad roligt att det gick så bra idag, att hon vart nyfiken :)

det kommer att gå bra ;) hon kommer med största sanolikhet att bli trygg och lugn när hon märker att hon inte blir "själv" utan att hon kommer tillbaks till kompisen alt. kompisen kommer tillbaks. jag har haft en hel del hästar genom åren som inte haft den "vanan" att stå själv med sig, både yngre och äldre. med 99.9% av dom hästarna så har "paniken" gått över efter ett tag, oftast fortare än man tror ;).

bara tänk på att det för alla hästar är lättare att lämna "flocken" än att bli lämnad ;) gör inte så stor affär av det utan ta ett steg i taget. en liten runda själv varje dag och ta ut henne i hagen en stund innan den andra hästen går ut (räcker med 5-10 min. till en början) det gör väl ingenting om hon springer runt och gnäggar en stund ;) och in en liten stund innan kompisen kommer in.

du får uppdatera om era framsteg :)
 
Sv: separationsångest?

Idag gick det ännu bättre med henne :)

Jag började med att ställa in henne i boxen själv och tog på henne tränset lugnt och pratade och klappade henne. Hon var hur lugn som helst, sen gick vi ut på en ödeväg som går bredvid hagen där valacken står, och hon struntade i valacken och var hur nyfiken som helst på vägen och allt runtom, så jag gick en bit på den vägen. Det var en fågel som var jättefarlig, tyckte hon men så fort hon såg att det inte var någon fara så fortsatte hon gå när jag gick.

Sen vände vi och gick och kollade på soptunnor och postlådor (sånt där som kan vara livsfarligt när man rider :p )men det var ingen fara alls, hon nosade och frustade och såg nöjd ut. Då fick hon gå hem till valacken och stå med han i en timme medan jag mockade.

Sen när jag red valacken i paddocken så slängde jag ut lite hö åt henne, och då var det inget problem alls. Då provade jag att rida ut på valacken för första gången på ca 4 veckor för att se hur hon reagarade. Först åt hon bara men efter att jag ridit iväg en bit så började hon skrika, så det var bara att vända och rida tillbaka. Precis när jag ridit förbi postlådan (som syns från hagen) så ser jag stoet komma i full fart mot tråden, men när jag skrek åt henne så började hon gnägga och travade emot oss istället. Hade hon sprängt tråden hade jag åkt av troligtvis, min pålle blev nervös av att höra henne skrika.

Men jag är hur nöjd som helst med henne, hon är så himla trevlig förutom när man rider då men det kommer väl senare. Jag känner att hon börjar lita på mig iaf, jag brydde mig tex inte om den livsfarliga fågeln i skogen och då blev hon lugn med. :) Min fina pärla:love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
351
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
935
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp