Seriös? Hur vet man?

Sv: Seriös? Hur vet man?

*kl*

Har redan kommit fram till att dom måste kastreras. Men hade inte en tanke på det när jag satte ut annonsen. Ju mer jag läser på olika sidor desto svårare känns detta...

Kanske skulle lämna ut dom på foder istället, hur funkar det?
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Lämna ut på foder är något som vissa uppfödare gör om de vill ha kullar på en katt de inte vill ha kvar hemma. Oftast är det i så fall till någon de redan känner väl.

Att annonsera ut en katt på foder är riskabelt, då de personer som svarar troligen bara ser sin chans att få en katt gratis och sedan kanske försöker få in pengar på att sälja den vidare. Några grava vanvårdsfall som bland annat resulterat i djurförbud har gällt personer som ringt runt till uppfödare i Sverige och lyckats få ihop ett stort antal foderkatter utan att betala något, eftersom uppfödarna varit alltför angelägna att bli av med ungarna.

Jag antar att du har informerat uppfödaren till katterna om situationen?
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Synd du inte bor här nere för mammas vännina är på jakt efter en innekatt att ta hand om och skämma bort. Två katter är ju lika enkelt som en.
Jag tror nog du kan hitta en trevlig tant eller farbror som kan bli katternas nya matte. De brukar finnas där ute någon stans :idea:
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Ja det var ju synd! Vi ska inte mötas på halva vägen? :angel:

Jag får nog avvakta lite och köra en annan aproach känner jag. Försöka hitta någon via kontakter, jag känner några uppfödare av rasen och det får väl ta sin tid att hitta rätt hem helt enkelt.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Det är väl oftast uppfödare som sätter ut katter på foder och efter att katten lämnat ett par kullar övergår katten i fodervärdens ägo. Det kan gå jättebra men det finns många exempel på fodervärdsavtal som gått käpprätt åt skogen. Om det är kastrerade sällskapskatter det gäller är jag övertygad om att det är lättare att sälja katterna och att det blir lättare att hålla en god kontakt med katternas nya ägare än genom att sätta ut dem på foder. Ett fodervärdsavtal innebär ju nästan att du ska samäga katterna med en människa du inte känner och det kan vara väldigt meckigt. Jag har omplacerat ett par äldre, kastrater och det kan ta tid att hitta rätt hem men det går.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Ok, jag förstår.

Jag är som sagt inte alls bevandrad i kattvärlden som ni märker. Därför väldigt tacksam för era svar!
Så steg ett kastrering och sedan får det ta den tid det tar helet enkelt.
Bara jobbigt då man fäster sig så väldans och mer för varje dag som går...

Tack för alla svar och råd!
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Jag håller med de andra skribenterna om att du bör kastrera dem.
 
Sv: Seriös? Hur vet man?

Jag har hjälp till med ett par omplaceringar inom min ras genom åren, och det har aldrig varit omöjligt att hitta bra hem till vuxna kastrater. De flesta har flyttat inom ett par månader, och enda gången någon kommit tillbaks var när köparna till min förra avelshane blev akut allergiska efter en månad och gråtande kom tillbaks med honom. Han hade en ny matte inom en vecka och de förra köparna hör fortfarande av sig och frågar hur han har det.

I mina ögon är det svårare att sälja kattungar, just för att intresset är större men inte sällan mindre genomtänkt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 530
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp