Bukefalos 28 år!

Sv: Seriöst?

Jag kan ha fel, detta kan vara mkt seriöst men jag har hört så mkt konstiga saker så jag börjar dra öronen åt mig. Hon vill ju träna p mina hästar o jag vill bara vara säker på att hon VET vad hon gör o inte bara tror sig veta
 
Sv: Seriöst?

Det låter som nån stra**er-kurs... :p

Du får ta och skriva vilken skola det gäller? eller iaf hinta...

Jag är utb. hästhomeopat och jag kan iaf Inte sko eller besiktiga för försäljning... Man kan inte vara expert på Alla ämnen, då säger det sig själv att allt blir halvdant...
 
Sv: Seriöst?

Har läst lite snabbt på sidan, och det står ju INTE att dom ska sko hästar, men känna till hovens fuktion sas.

Men jag tycker nog det låter väl överfladisk, det är begränsad hur mkt man kan lära på 10/36 veckor..

Har en kompis som är equiterapeut, vilket är en jämförbar utbildning, och hon pluggade på strömsholm i flera år...
 
Sv: Seriöst?

Din kompis har uppenbart missförstått. Hästen har två knän (articulatio genu) och de sitter förstås på bakbenen. Hästens framknä (articulatio carpi) motsvarar vår handled och är en konstruktion av flera leder. Säger hon att hästen inte har några knän fram så är det faktiskt rätt men säger hon att hästen inte har några carpalleder fram så är det en helt annan sak och jag skulle nog vänligt upplysa henne om att det är dags att läsa igenom kurslitteraturen en gång till...
 
Sv: Seriöst?

Centaur skrev:
Har en kompis som är equiterapeut, vilket är en jämförbar utbildning, och hon pluggade på strömsholm i flera år...

En ET-utbildning är inte jämförbar med massörens. Massörer är specialicerade på muskler och använder sig mestadels av sina händer via massage och akupressur.
ET-utbildningen är lite annorlunda och innehåller även akupunktur och kiropraktik .

En massörutbildning tar 1-1 ½ år om man läser i "lagom" takt. ET-utbildningen är längre men där är man inte lika inriktad/fördjupad på just massage.

Jag skulle också hemskt gärna vilja ha ett pm på den "snabba" skolans namn.
Låter inte så seriöst att utbilda massörer på så kort tid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seriöst?

Det blir bara värre o värre. I veckan har de varit på trav för att se hur hästarna rör sig. Tro det eller inte så var typ samtliga hästar halta förutom Gidde Palema.
 
Sv: Seriöst?

Gick skolan till "banchefen" och begärde att banveterinären skulle avskedas då, eller ? :angel:
Seriösa massörer är väl lite mer ödmjuka än så. Vad jag har hört har travet ofta massörer ute till sina hästar och om alla massörer anser att 99% av hästarna är halta borde de väl protestera i högan sky.

Nej, den där skolan låter inte helt seriös även om jag gärna ville tro det från början.
 
Sv: Seriöst?

Jag skulle hemskt gärna också vilja veta skolans namn (du har fått pm).
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Kan man som hästmassör besiktiga häst för tävling, försäljning,träning mm?

Beskting för försäljning ska ske av en veterninär, ett beskitningsintyg från en massör är inget ett försäkringbolag skulle godkänna.
Besiktning vid tävling skall ske av veterinär, följande är saxat ur jordbruksverktes hemsida
Jordbruksverket har på uppdrag av regeringen utrett om tillsättandet av tävlingsveterinär går att förenkla utan att djurskyddet för den skull försämras. Idag anställs alla tävlingsveterinärer av Jordbruksverket under tävlingsdagen.
 
Sv: Seriöst?

Jag sa till henne att det är hennes skyldighet att anmäla om hästarna är halta under ett lopp, då har ju inte banveterinären gjort sitt jobb, men jag fick inte henne till o göra det.
 
Sv: Seriöst?

Nu har det varit lugnt istallet ett tag o vi har försökt att inte diskutera inackoderingens utbildning o massage metoder, hon vill iof inte acceptera att jag har en annan åsikt än vad hon har.
Men idag så tog jag upp med henne att jag hade beställt Axel***s kurskatalog o hade funderingar på o läsa deras massage utb för häst. Jag fick värden moralpredikan om hur glad hon var att hon inte valde den för den ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR så dålig. hon har tydligen flera i sin grupp som gått den utb. o inte fått lära sig alls samma o det var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mkt de inte visste om tidigare.
Så har jag inte varit fundersam tidigare så är jag definitivt övertygad nu om att den utb. hon går är hur oseriös som helst. Hon får inte röra mina hästar det har jag iallafall bestämt mig för.
 
Sv: Seriöst?

36 (10) veckor är ändå förhållandevis seriöst. Här nere i mina trakter finns ett ställe som utbildar hästmassörer på 3, eller om det är 4 helger...
 
Sv: Seriöst?

Fast då är det väl praktik och hemmaläsning mellan förmodar jag??

Jag tror, överhuvudtaget, att man ska fundera både en och två gånger över utbildningar / skolor som utbildar inom alternativa behandlingmetode för djur... Att jämföra med människor är kiropraktorutbildningen 5 år, naprapat 4 år, akupunktur 4 år, homeopati 2 år...
Kiropraktorutbildningen i USA för häst är femårig, akupunkturutbildningen för häst i England är fyraårig (dock på distans) och då måste du vara veterinär innan du kommer in... Hur kan det komma sig att alla alternativbehandlingar på djur i Sverige / Norden är så korta?! :confused:

Det finns jätteduktiga massörer / equiterapeuter och så vidare i Sverige, det är inte det jag säger, men däremot funderar jag hur utbildningarna kan vara så korta och ändå godkännas för diplomering...

Vad beträffande trådskaparens fråga är det nog bättre att kolla upp utbildningen än hennes företag... Jag har framföarallt svårt för utbildningar som dissar alla andra utbildningar inom samma yrke. DET tycker jag är oseriöst...
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Jag sa till henne att det är hennes skyldighet att anmäla om hästarna är halta under ett lopp, då har ju inte banveterinären gjort sitt jobb, men jag fick inte henne till o göra det.
Kanske skulle du ta kontakt med skolan och själv skaffa dig en uppfattning. Och beträffande besiktning, på sidan står inget om veterinärbesiktning. Själv besiktigar jag min häst när den ställs av för att kunna åtgärda ev problen innan den ska igång igen. Men vilka delar fattas hästen enligt din bekant?
 
Sv: Seriöst?

Jo det står om besiktning på deras sida. Ordagrant står det: Utföra besiktning av häst vid träning, tävling, köp och försäljning.
 
Sv: Seriöst?

Det står således ingenting om veterinärbesiktning. Har du kontaktat skolan? Vad står det då om hovslageri. Står det att man ska kunna det eller handlar det om att man lär sig om hoven och vinklar och skor?
 
Sv: Seriöst?

Vad är det annars för besiktning som brukar utföras vid tävling om inte veterinärbesiktning?
 
Sv: Seriöst?

Gör inte alla en typ av besiktning av sin häst före arbete. Och som det skrevs tidigare,"inför tävling, försäljning" osv. Kanske behöver inte du den hjälp men jag tycker att det skulle vara bra med sådan hjälp. Ju fler ögon, kanske bättre köp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 821
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 838
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp