Bukefalos 28 år!

arabia

Trådstartare
Finns det ngn stanns man kan kolla om ett företag är seriöst eller inte? Inackoderingen i stallet läser till hästmassör men har så konstiga ideer eller rättare sagt har hört massa konstigheter på skolan. hon tror givetvis på allt som lärs ut, men jag ifrågarsätter det mesta faktiskt.
 
Sv: Seriöst?

Vart utbildar h*n sig? Skolan kan ju kollas upp??
Det finns ju mer el mindre seriösa människor, iofs, men är du tveksam, så gå på din intuition.
 
Sv: Seriöst?

Fråga gärna här. Många här vet ju en hel del om skolorna och har kanske gått där själva. Jag har min utbildning från axelsons och tycker den är seriös.
 
Sv: Seriöst?

Ja men jag kan väl inte skriva ut skolans namn här va? När jag var inne på deras hemsida så så fick jag ett ganska oseriöst intryck.
 
Sv: Seriöst?

Hurdå seriös?
Du kan ju kolla med skattemyndigheten om företaget finns och om det har F-skatt.
Annars så har ju alla olika definition på seriös.
 
Sv: Seriöst?

OK. Nej det kanske du inte kan. Jag kommer att tänka på tre olika grejer som kan spela in:

- skolan och dess undervisning, hur djupt man går i ämnet, lärarnas kunskap, de krav som ställs för att bli diplomerad
- hur långt din stallkompis kommit i undervisningen (nyss börjat? Då är det kanske inte så konstigt att hon inte verkar ha fattat så mycket)
- hur väl din stallkompis tillgodogör sig undervisningen. Där jag utbildat mig behöver man plugga ganska mycket själv för att verkligen fatta vad det handlar om. Man kan inte sitta och halvsova på föreläsningarna och det är MYCKET att plugga in om man ska klara de frågor som ställs ute i stallen (hästägarna är mycket "besvärligare" :love: än lärarna på skolan)

När det gäller din fråga, om man kan kolla någonstans - nej, det finns ingen "legitimation" eller certifiering idag inom hästmassagen. Detta kommer troligen eftersom försäkringsbolagen börjar få upp ögonen för massagen och ersätter rahabiliterande behandling i vissa fall. Branchorganisationen Nordiska hästmassörförbundet http://www.hastmassage.com godkänner endast massörer med Axelsons utbildning eller motsvarande.

Vad du och alla andra som är osäkra på terapeutens kompetens kan göra är att kolla upp utbildningens innehåll. Hur lång är utbildningen? Verkar det rimligt, t ex jämfört med konkurrenternas utbildningar och motsvarande utbildning för människa?

Det ska ställas krav tycker jag, så det är är jättebra att du är sunt skeptisk. Ingen tjänar på att det kommer ut folk som kallar sig hästmassörer utan att ha rätt kunskaper. Det är dåligt för hästarna, hästägarna och hästmassagens varumärke.
 
Sv: Seriöst?

Men vad ar det for konstigheter hon sager?? Ar du saker pa att det ar hon som har fel och inte du?
 
Sv: Seriöst?

Ja jag är nog ganska säker. Jag har hållit på med hästar i 30år o tror mig kunna hästens anatomi ganska väl. men när man får höra att vissa kroppsdelar inte finns på en häst så börjar jag bli misstänksam.

Kan man som hästmassör besiktiga häst för tävling, försäljning,träning mm?

Har man behörighet till hovvård o skor?

Jag tycker att det är väldigt stort behörighetsområde som denna utb. utlovar, Utbildningen är på 36v, varav 10v är lärarledda.
 
Sv: Seriöst?

Ja jag är nog ganska säker. Jag har hållit på med hästar i 30år o tror mig kunna hästens anatomi ganska väl. men när man får höra att vissa kroppsdelar inte finns på en häst så börjar jag bli misstänksam.

Vissa hästar tappar ju huvudet mellan varven, kan det vara det som menas när vissa kroppsdelar fattas.;)
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Ja jag är nog ganska säker. Jag har hållit på med hästar i 30år o tror mig kunna hästens anatomi ganska väl. men när man får höra att vissa kroppsdelar inte finns på en häst så börjar jag bli misstänksam.

Kan man som hästmassör besiktiga häst för tävling, försäljning,träning mm?

Har man behörighet till hovvård o skor?

Jag tycker att det är väldigt stort behörighetsområde som denna utb. utlovar, Utbildningen är på 36v, varav 10v är lärarledda.

Vad menar du med besiktiga ?

Har aldrig hört att någon massör har behörighet för besiktningar vid tävlingar eller t.ex för försäkringar.
Det kan väl vara bra att ha med en massör som känner igenom hästen man är intresserad av vid ett ev. köp, men någon "besiktining" är det inte i så fall.
Veterinärbesiktningar görs av just veterinärer !

Vad menar du med behörighet till hovvård ?

Inte har väl någon massör sagt att massörer sköter om hovvården ?
Att man lär sig en del om hovar och hovvård när man läser till massör en helt annan sak än att få någon slags behörighet för att själv börja verka eller sko.

Jag skull hemskt gärna vilja att du preciserade vad personen
du känner säger så att t.ex Lejonelle som är massör kan kommentera dessa "konstiga" påståenden

Det känns som om du skriver A men inte B.
Vilken kroppsdel skulle hästen sakna ?

För övrigt tror jag inte att någon blir massör på 36 veckor.
Skicka gärna ett pm till mig också om skolans namn.

Det är väldigt tråkigt om massörer får dåligt rykte om det florerar en massa påståenden, men du måste berätta för oss vad det är som sägs. Annars vet vi inte om det är du eller din kompis som har rätt.
// Maria
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Ja jag är nog ganska säker. Jag har hållit på med hästar i 30år o tror mig kunna hästens anatomi ganska väl. men när man får höra att vissa kroppsdelar inte finns på en häst så börjar jag bli misstänksam.

Men man kan lära sig nya saker även om man hållit på med hästar i 30 år. Forskningen går framåt och det man visste i går behöver inte vara sant idag. Jag är som sagt nyfiken på kroppsdelarna som plötsligt försvunnit :angel:
 
Sv: Seriöst?

Jag vat att If som är det enda bolaget som idag ersätter massage som rehab endast godkänner medlemmar i Nordiska hästmassörförbundet. Detta eftersom man anser att deras utbildning är omfattande och att förbundet ställer vissa krav på journalföring. mm.

/Franz
 
Sv: Seriöst?

Kan man som hästmassör besiktiga häst för tävling, försäljning,träning mm?

Svar:
En hästmassör kan givetvis utvärdera en häst med avseende på muskelbesvär, reaktioner i stresspunkter, rörelsestörningar etc och gör det ofta av alla möjliga skäl. En genomgång av en massör inför tävling, försäljning eller liknande är absolut inte samma sak som en besiktning som utförs av veterinär. Massörer gör inte böjprov och ställer inga diagnoser. Det är väldigt viktigt att hålla en klar linje tycker jag: Massörer jobbar med friskvård och rehab efter skada, inget annat.

Massörer ger ofta träningsråd och råd om utrustningen utifrån hästens muskulära status. Det innebär inte att vi gör anspråk på att vara tränare eller ridlärare. Det kan handla om råd som att rida hästen i lägre och öppnare form och mera framåt, om hästens kropp tyder på en häst som inte får med sig rygg och bakdel i arbetet. Att se över sadeln om hästen har de typiska problem som hör ihop med det, etc.

Har man behörighet till hovvård o skor?

Svar: Nej. Men en massör kan ju också vara hovslagare eller ha tappskokompetens. Detta har inget med massagen att göra.


Spännande att höra vilka kroppsdelar som inte finns? Jag tror att jag vet om de flesta som finns i alla fall... :D
 
Sv: Seriöst?

Ja man säger ju ibland att hästen tappar bakbenen vid ridningen. Men då kan man ju kompensera det med att använda tygeln som ett tredje ben istället. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seriöst?

Lejonelle skrev:
Kan man som hästmassör besiktiga häst för tävling, försäljning,träning mm?

Svar:
En hästmassör kan givetvis utvärdera en häst med avseende på muskelbesvär, reaktioner i stresspunkter, rörelsestörningar etc och gör det ofta av alla möjliga skäl. En genomgång av en massör inför tävling, försäljning eller liknande är absolut inte samma sak som en besiktning som utförs av veterinär. Massörer gör inte böjprov och ställer inga diagnoser. Det är väldigt viktigt att hålla en klar linje tycker jag: Massörer jobbar med friskvård och rehab efter skada, inget annat.

Massörer ger ofta träningsråd och råd om utrustningen utifrån hästens muskulära status. Det innebär inte att vi gör anspråk på att vara tränare eller ridlärare. Det kan handla om råd som att rida hästen i lägre och öppnare form och mera framåt, om hästens kropp tyder på en häst som inte får med sig rygg och bakdel i arbetet. Att se över sadeln om hästen har de typiska problem som hör ihop med det, etc.

Har man behörighet till hovvård o skor?

Svar: Nej. Men en massör kan ju också vara hovslagare eller ha tappskokompetens. Detta har inget med massagen att göra.


Spännande att höra vilka kroppsdelar som inte finns? Jag tror att jag vet om de flesta som finns i alla fall... :D

Tack snälla Lejonelle för det utförliga svaret. :bow: :bow: :bow:

Då väntar vi bara på de försvunna kroppsdelarna :rofl:
 
Sv: Seriöst?

melev skrev:
Vad menar du med besiktiga ?

Har aldrig hört att någon massör har behörighet för besiktningar vid tävlingar eller t.ex för försäkringar.
Det kan väl vara bra att ha med en massör som känner igenom hästen man är intresserad av vid ett ev. köp, men någon "besiktining" är det inte i så fall.
Veterinärbesiktningar görs av just veterinärer !

Vad menar du med behörighet till hovvård ?

Inte har väl någon massör sagt att massörer sköter om hovvården ?
Att man lär sig en del om hovar och hovvård när man läser till massör en helt annan sak än att få någon slags behörighet för att själv börja verka eller sko.

Det är just detta som utbildningen utlovar att de skall kunna göra o bara det får mig att börja fundera.
 
Sv: Seriöst?

Ex. så har en häst inga knän, vad är det då den har frågade jag då men det fick jag inget svar på. o det var en massa annat oxå men jag orkade inte lyssna för jag tyckte det var så dumt.
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Ex. så har en häst inga knän, vad är det då den har frågade jag då men det fick jag inget svar på. o det var en massa annat oxå men jag orkade inte lyssna för jag tyckte det var så dumt.

Men det stämmer ju att många säger knän om framknäna, men där finns inga knän utan det är carpus (eller carpalleden) .... har jag fel ?

Vad jag vet så har hästen två knän och dom sitter bak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Seriöst?

Jo att det heter carpalled vet jag ju men det skall inte finnas några alls. Dessutom så säger man till vardags att hästen har knän fram oxå men det är ju en annan sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
865
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp