Bukefalos 28 år!

Sexmissbruk

Tja, du valde ju att svara ett tydligt 'nej', på mitt förslag när jag gjorde det, så då undrar jag lite hur en korrekt vänd mening skulle se ut, enligt dig.

Det var du som ville vända på meningen. Jag invände att vändningen inte var adekvat. Jag har inget intresse att vända på det hela: vi diskuterar "sexmissbruk" och inte möjlig frigiditet.
 
Fundering: en person som har mycket sex. Kan den avstå eller är den "tvingad" att ha sex? Jag menar nu inte tvingad i bemärkelsen att någon annan har inflytande över skeendet, utan att personen har ett så starkt "sug" att man inte klarar stå emot?
Nu fattar jag inte. Är man "tvingad" att göra något kul och trevligt eller "klarar man stå emot"? Jag vet inte? Är du tvingad av ett starkt sug att göra saker du tycker om och vill göra eller klarar du stå emot? Jag tycker det är konstiga ordval. Varför ska man stå emot att göra roliga saker? Varför avstå något härligt och bra? Det är väl helt naturligt att människor som gillar att ha mycket sex också har mycket sex? För att man vill ha det?! Jag fattar inte riktigt frågan.

Det är klart att människor som har mycket sex KAN avstå om de verkligen vill eller måste men det finns oftast ingen anledning att avstå om man har mycket sex och mår bra av det.

Har man sex tvångsmässigt och känner sig "tvingad" trots att man egentligen inte vill så har man allvarliga problem men det är inte den genomsnittliga "en person som har mycket sex" som vi pratar om då utan som sagt någon med problem.

Om sexmissbrukaren klarar stå emot att ha sex....... är det inte som annat beroende och missbruk? Måste matmissbrukaren hetsäta? Nej det måste hen inte även om det inte är helt frivilligt heller. Det finns ett val men det kan vara svårt att välja bort ett missbruk om man inte får hjälp.
 
Alltså jag är ju en sån som inte anser att vissa "sjukdomar" är just sjukdomar utan mer hur man är som person.

Så hur ser ni på sexmissbrukare.. Är det en sjukdom eller är det bara en person som gillar sex.
Självklart finns det olika sätt det yttrar sej på.

Att man söker bekräftelse av andra
att man inte vill vara själv
att det är en "kick" osv

Vad anser ni...

Har googlat men hittar mest en massa "är du sexmissbrukare" men det är ju mest då en massa sök vård och gruppterapi länkar... Inte så mkt vad det faktiskt betyder...

Den person som jag känner som missbrukar sex har inte alls mått bra. Sexet har varit hans ångestdämpning, ungefär lika självskadebeteende. Ångesten dämpas när han vann den kvinna han ville ha för kvällen. Det tog enligt honom själv ganska många år att acceptera att det han höll på med var sjukligt, destruktivt och och en flykt från sin ångest.
Så jag ser på situationen såsom ångest = sjukdom. Vad personen sedan gör för att stilla ångesten, droger, sexmissbruk, ticks, självsvält etc beror på vilka möjligheter människan har till att hitta olika typer av vägar för att stå ut med sin ångest.
 
Nu fattar jag inte. Är man "tvingad" att göra något kul och trevligt eller "klarar man stå emot"? Jag vet inte? Är du tvingad av ett starkt sug att göra saker du tycker om och vill göra eller klarar du stå emot? Jag tycker det är konstiga ordval. Varför ska man stå emot att göra roliga saker? Varför avstå något härligt och bra? Det är väl helt naturligt att människor som gillar att ha mycket sex också har mycket sex? För att man vill ha det?! Jag fattar inte riktigt frågan.

Det är klart att människor som har mycket sex KAN avstå om de verkligen vill eller måste men det finns oftast ingen anledning att avstå om man har mycket sex och mår bra av det.

Har man sex tvångsmässigt och känner sig "tvingad" trots att man egentligen inte vill så har man allvarliga problem men det är inte den genomsnittliga "en person som har mycket sex" som vi pratar om då utan som sagt någon med problem.

Om sexmissbrukaren klarar stå emot att ha sex....... är det inte som annat beroende och missbruk? Måste matmissbrukaren hetsäta? Nej det måste hen inte även om det inte är helt frivilligt heller. Det finns ett val men det kan vara svårt att välja bort ett missbruk om man inte får hjälp.

Jag menade i bemärkelsen "inre tvång att fortsätta med något man vet är skadligt"

Eftersom det är sexMISSBRUK som diskuteras i tråden så är ju bakomliggande motiv viktigt.
Missbruk och beroende handlar ju om att personer fortsätter med något som är skadligt, trots att de vet att det är skadligt, för att de inte klarar avstå.

Att ha mycket sex ser jag som ett högst personligt val. Men en person som är nöjd med att ha mycket sex och har nöjd(a) partner(s) är ju inte ett problem och knappast något som hamnar under definitionen missbruk?
 
Jo.
Det man syftar på (framgår inte så tydligt, men tro mig) är sociala problem av typen arbetslöshet, eller uttalade konflikter pga missbruket.
Här tänker jag att en "sexmissbrukare" i ett partnerskap kan absolut hamna i "missbrukare"kategorin om återkommande sexuella äventyr leder till konflikter med partnern och liknande.
Å andra sidan tänker jag ju personligen att det handlar mycket om mellanmänsklig respekt.
Jag, som har en rätt svag sexdrift, har svårt att föreställa mig att man har så stort behov av sex att man inte respekterar sin partner utan söker sexet på andra håll och därmed "förstör" sin relation.
Men visst, det är ju ganska vanligt förekommande med otrohet även hos "normalbrukare" vilket inte sällan leder till att förhållanden spricker. Så argumentationen är oerhört svag...
Att man tvångsmässigt tex sexsurfar på jobbet till den grad att man får sparken förekommer, likaså att man förstör sin ekonomi genom att lägga stora pengar på tex telesex, att man söker sig till destruktiva sexuella situationer kan vara tecken på att det rör sig om sexmissbruk.

Att gilla mycket sex/många sexuella relationer behöver i sig inte alls vara problematiskt.
 
Jag har levt med en sexmissbrukare, som också gått i behandling. Han mådde bra i många år men tog sedan ett återfall och idag är vi skilda. Jag har träffat många sexmissbrukare och deras partner.

Ett sexmissbruk handlar inte om en person som tycker mycket om sex. Tvärtom skulle jag vilja säga. Ett sexmissbruk kan se ut på olika sätt, men det påverkar alltid negativt på något eller flera sätt. Annat blir lidande och det får konsekvenser för den som missbrukar tex i relationer till familj, vänner, arbete. För att uppeätthålla missbruket krävs lögner, ångesten blir större osv. Dessa personer har ett destruktivt förhållande till sex, har oerhört svårt för närhet och intimitet. Sex är ett sätt att få bekräftelse men också att lindra sin ångest. Det blir en ond cirkel. Tänk en alkolholist som dricker, känns bra i ruset men efteråt kommer dåligt mående och ångest. Då dricker man igen. När det var som sämst hos oss blev min man inlagd akut på psyket pga sucidrisk. Han höll på att förlora i stort sett allt, familj vänner, arbete. självmordsrisken är hög bland just denna typ av missbrukare.

Att säga att den som är otrogen, tycker om mycket sex, gillar att experimentera vad gäller sex osv skulle ha ett missbruk är helt och hållet fel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 282
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 954
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp