Bukefalos 28 år!

shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

eldkyss

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av dessa tre olika raser? Dela gärna med er:)

Jag har läst att bullmastiffs medel livslängd är ca 5 år, vilket låter förskräckligt:eek::eek:
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Har för mig att försäkringsbolagen inte täcker hudproblem vad gäller shar peis, kan bli dyrt mao.
Bullmastiffen hör inte heller till de friskaste, enligt http://www.bullmastiffklubben.se/ så blir de 8 - 10 år.
Boxer är den friskaste av dem, om du är nogrann när du väljer uppfödare o linjer.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Har en väninna med både bullmastiff och sharpei. För sharpeien är det inte ovanligt med hudproblem, välj inte hund från uppfödare som har överdriver skinnmängden, finns dom som försöker avla så sunt som möjligt. Bullmastiffen har en del problem med lederna, i synnerhet knäproblem med ledband som går av osv är inte ovanligt. Dom är väldigt raka i bakbensvinklarna, och det är ju även sharpeien. Vet inte om sharpeien också är drabbad av ledbandsproblem i samma utsträckning, dom har ju inte riktigt samma tyngd i kroppen som bullmastiffen. Trevliga hundar båda två, iallafall dom jag träffat.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Har för mig att försäkringsbolagen inte täcker hudproblem vad gäller shar peis, kan bli dyrt mao.
Bullmastiffen hör inte heller till de friskaste, enligt http://www.bullmastiffklubben.se/ så blir de 8 - 10 år.
Boxer är den friskaste av dem, om du är nogrann när du väljer uppfödare o linjer.

Jag citerar dig men riktar mig främst till TS.

Och även om boxer är den friskaste av dessa tre raser så är den ändå en av de raser med stora hälsoproblem, sett till ett större perspektiv. Mycket trist.

Så vitt jag förstår är det tre mycket olika raser. Boxern är en gummihund med mycket initiativförmåga och "flams", envisa men roliga. Shar pei är lite lugnare, har mer värdighet men är likaså envisa och tämligen svårmotiverade i träningen - "vad får jag ut av att göra som du säger" typ. Bullmastiffen har jag träffat flera trevliga ex av, vissa går bra att träna på bruks (även om det kanske inte går så snabbt alla gånger) och verkar trevliga men har hört om individer med aggressionsproblematik.

Är det utseendet man attraheras av (vilket väl är det enda dessa tre raser har gemensamt) skulle jag nog tänka till igen om någon av dem verkligen passar mig eller inte.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Boxer: GLAD!!! Mycket aktiv, explosiv och mycket egen vilja.

Shar pei: Hudproblem, hudproblem, hudproblem?

Bullmastiff: Härliga lite egensinniga hundar, fina! :) Tyvärr inte den bästa hälsan de heller och därför går de bort för mig.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

är det inte medel längd 5 år de står på bullmastiffs sida?
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

En medellivslängd på 5 år betyder att åtskilliga hundar blir några år äldre - men också att många avlivas när de är betydligt yngre.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Hej
vi har haft shar pei i 7 år och har inte haft några som helst problem med huden, dock innåtrullande ögonlock på vår tik.
Så välj en hund av "europiesk modell" dvs med mindre rynkor, kolla på föräldrarna. (Vi har idag 2 hundar, så vi har en del erfarenhet)
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Hej
vi har haft shar pei i 7 år och har inte haft några som helst problem med huden, dock innåtrullande ögonlock på vår tik.
Så välj en hund av "europiesk modell" dvs med mindre rynkor, kolla på föräldrarna. (Vi har idag 2 hundar, så vi har en del erfarenhet)

Inte ovanligt att man måste operera ögonlocken på hundar i den rasen.

TS: Jag håller med fröken Scabtree ang boxern, den enda hund av de du räknar upp jag hade kunnat överväga. Shar pei har way too much problem, jag stödjer inte aveln av en sån ras. Bullmastiffen är också för ohälsosam för mig.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Ska du köpa en boxer , räkna med att lägga ner arbete i lydnads träningen ..så slipper vi se flamsande Boxrar i samhället med ägare utan kontroll. Dem är fina aktiva hundar men kräver sin ägare om du ska få en ordentlig Boxer :D
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Jag har nu min 4.e shar-pei och har även fött upp en kull.

Jag älskar rasen över alla andra, men kommer aldrig mer köpa en shar-pei:cry: Min första gick bort endast 1,5 år ung i amyloidos (lever och njurar), minn andra fick shar-peifeber redan som pyttevalp och avlivades som 17 veckor pga flertalet problem (febern som han fick varje vecka, andningproblem vilket är ovanligt i rasen). Han hade även grav entropion. Min 3:e blev endast 4,5 år och avlivades pga svår allergi. När inga behandlingar längre hjälpte, fick hon somna in.

Min nuvarande var en frisk och sund tös trodde jag och hon fick sin första kull som 3,5 åring. När hon var 5 år fick hon sitt första shar-peifeber anfall !!! vilket är väldigt, väldigt sent. Avkommorna blev heller inte lyckat, trots noggrann avel. En är entropionopererad, en trolig shar-peifeber och en hudproblem.

Nope, älskar min hund och hoppas få ha kvar henne många år till - men efter henne blir det inga fler shar-pei tyvärr.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Glömde angående försäkringen:
Shar-pei ligger högst i premie. Inget försäkringsbolag ersätter problem/sjukdomar i hud, ögon eller öron. Något bolag har även restrektioner för shar-peifeber numera.Folksam försäkrar inte shar-pei alls.
 
Sv: shar pei, bullmastiff och boxer? Er kunskap önskas

Helt underbart med en hundägare som är ärlig! En eloge till dig som inte blundar för problemen med den egna rasen! :bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 542
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 349
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 103
Senast: Farao
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp