Bukefalos 28 år!

Shettis till trav o utställning.

B

**BORTTAGEN**

Har fått en shettis som vi tränar för start i trav och så har vi tänkt visa henne på utställning också i sommar.
Hur ska man göra, klippa eller inte?? Hon blir ju ganska så svettig när hon tränas. Är det så att dom blir piggare också när dom är klippta? :confused: Hur mycket bör man klippa, vill inte ta så jätte mycket.
 
Jag har sett ganska många shettisar som är klippta
men spara gärna lite undermagen. Framförallt så
åker det upp så mycket skit där och här i sthlm har
vi gott om salt:)

Lycka till

Dom blir oftast lite piggare av det!
 
Visst kan du klippa! Jag brukar spara över rygg och länd. Annars kan du börja med att bara klippa hals och bog.

Min(a) blir helpigg utav en klippning.

Men som ovan skrev. Kör du där det är mkt salt så skölj av hästen på ben och mage efter träning.
 
Jag brukar klippa "undersidan" på mina shetisar, när de behöver vara klippta vintertid.
Dvs gränsen mellan klippt och oklippt börjar på halva halsens "höjd" bakom öronen och går som en rak linje ner till ljumsken.

Kom bara ihåg att klippta shettisar inte är tillåtna på utställning... Syns det att ponnyn varit klippt när det är dags för utställning så stanna hemma... Det ÄR iofs tillåtet att klippa arbetande ponnyer, men i konkurrens kommer din ponny förmodligen hamna i underläge OM den är klippt och det fortfarande syns att den varit det.
 
Håller med Ameo när det gäller utställning och klippning. Har iofs alltid (vintertid) min gamla valack klippt på magen och halsen eftersom han körs så mycket och det har inte varit några problem på utställningarna, han har fått lika bra poäng som han fått på sommaren och har vunnit över oklippta ponnyer.
 
vi ska faktiskt också visa en av våra shettis travare nu på vinerutställningen och hon är halvklippt så det ska bli kul och höra vad de säger om henne *S*
 
Jag tycker inte att det ska ha någon betydelse egentligen men bryr mig mer om att min ponny mår bra klippt och kanske får lite sämre poäng än tvärtom. :)

Vart åker du i vinter?
 
nä och är det en bra domare så ska de kunna se vad det är för ponny även om den är klippt helt eller halvt. Vi ska till björbäcksridhus i Våxtorp (Laholm i Halland) bor ju närma där så närma har vi ju aldrig annars *S* ska visa 4 st har inte riktigt bestämt ännu vilka men jag får väl göra det snart eftersom anmälan går ut den 22 :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 973
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp