Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här händer väldigt lite just nu. Har nyss avmaskat dem efter träckprov och ska snart släppa ihop stona med hingsten.
Det låter ju roligt. Eller i alla fall resultatet som man hoppas blir av det nästa år.

Ingen betäckt som fölar i år? Eller väntar du på någon liten?
 
Hos mig händer det inte massor heller.. grabben rider Prinsessan och hon är fortsatt livets guldponny. Planen för våren är att börja/fortsätta arbetsköra nu när hon fått en loksele.

Lilla Svarta har varit så pigg i vinter att jag inte vågat varken köra eller låta grabben rida. Han har istället tömkörts (mycket nyttigt med lite skolning!) och fått gå på power walks.

Nu har det varit mycket annat en tid så alla hästarna har fått stå tillbaka, plus att de fäller massor. Väntar på skären till min klippmaskin som är på slipning sen kommer jag faktiskt klippa.

Lilla svarta har nu varit helt barfota (med boots vid behov) sedan augusti ungefär och det fungerar bra. Han har haft kassa framfötter efter något fånganfall och därför gått skodd fram innan. Jag jobbar på med att lära mig raspa/verka själv också, under överinseende av min hovslagare.
 
Hos mig händer det inte massor heller.. grabben rider Prinsessan och hon är fortsatt livets guldponny. Planen för våren är att börja/fortsätta arbetsköra nu när hon fått en loksele.

Lilla Svarta har varit så pigg i vinter att jag inte vågat varken köra eller låta grabben rida. Han har istället tömkörts (mycket nyttigt med lite skolning!) och fått gå på power walks.

Nu har det varit mycket annat en tid så alla hästarna har fått stå tillbaka, plus att de fäller massor. Väntar på skären till min klippmaskin som är på slipning sen kommer jag faktiskt klippa.

Lilla svarta har nu varit helt barfota (med boots vid behov) sedan augusti ungefär och det fungerar bra. Han har haft kassa framfötter efter något fånganfall och därför gått skodd fram innan. Jag jobbar på med att lära mig raspa/verka själv också, under överinseende av min hovslagare.
Jag klippte också i år, fjordingen också. Behövde bespara mig allt detta pälsskrapande på grund av mycket annat..
 
Här har inte heller hänt så mycket tyvärr. Jag har inte mått så bra och fått testa lite olika mediciner som gjort mig extremt trött, så bägge småttingarna har fått vila hela vintern.
Jag hoppas dock kunna komma igång lite smått nu.
Enzo blev kastrerad igår så när det är läkt ska vi börja träna lite på att ha träns, bett och tömmar är tanken.
Safir ska få börja jobba lite med tömkörning mm, så att vi kan komma igång och bl.a. harva gården sen när det är dags. Och så ska jag hålla tummarna för i vintras hade han en liten blödning i framhovarna. Hovis tror det lutar mer åt en överbelastning, då hon var tvungen att klippa honom ganska kort vid föregående verkning för hovarna hade frasat sönder så mkt, men givetvis finns risken att det var fång som jag upptäckte tidigt. Han var oöm redan efter ett par dagar på box.

Nykastrerad och lite ömklig Enzo så då fick man på täcke (som är ett nummer eller två för stort :D) :


IMG_4537.jpeg


Passade på att väga honom också, då veterinären hade en hästvåg. Hade dock nog varit lättare att väga honom på hennes hundvåg :rofl:
Hela 99 kg väger han :)
 
Här har inte heller hänt så mycket tyvärr. Jag har inte mått så bra och fått testa lite olika mediciner som gjort mig extremt trött, så bägge småttingarna har fått vila hela vintern.
Jag hoppas dock kunna komma igång lite smått nu.
Enzo blev kastrerad igår så när det är läkt ska vi börja träna lite på att ha träns, bett och tömmar är tanken.
Safir ska få börja jobba lite med tömkörning mm, så att vi kan komma igång och bl.a. harva gården sen när det är dags. Och så ska jag hålla tummarna för i vintras hade han en liten blödning i framhovarna. Hovis tror det lutar mer åt en överbelastning, då hon var tvungen att klippa honom ganska kort vid föregående verkning för hovarna hade frasat sönder så mkt, men givetvis finns risken att det var fång som jag upptäckte tidigt. Han var oöm redan efter ett par dagar på box.

Nykastrerad och lite ömklig Enzo så då fick man på täcke (som är ett nummer eller två för stort :D) :


Visa bifogad fil 117561

Passade på att väga honom också, då veterinären hade en hästvåg. Hade dock nog varit lättare att väga honom på hennes hundvåg :rofl:
Hela 99 kg väger han :)
Oj, hur stor är han? Känns som om mina är små betongklumpar - måttbandet visar drygt det dubbla :o
Skulle också vilja väga någon gång..
 
Usch vad trist med sjukdomar.
Hoppas du får pigga på dig nu och njuta av att komma igång i lagom takt.
Tack ♥️
Mitt i sjukskrivningen köpte jag en ridhäst också, så jag längtar verkligen efter att bli key och orka ut till stallet.
Så fort vi stolpat om hagarna och avmaskat ska stor och liten släppas ihop, tror de kommer ha mycket roligt med varann och då släpper pressen på motion lite också 🙈
 
Oj, hur stor är han? Känns som om mina är små betongklumpar - måttbandet visar drygt det dubbla :o
Skulle också vilja väga någon gång..
Mitt tidigare minishettissto på ca 83 cm vägde 90-100 kg som omusklad nybliven 3-åring de gångerna jag vägde henne (i samband med operation och rehab för patellaupphakning)
 
Oj, hur stor är han? Känns som om mina är små betongklumpar - måttbandet visar drygt det dubbla :o
Skulle också vilja väga någon gång..

Vet inte exakt hans storlek men han är ju en mini. Nånstans strax under 85 gissar jag, han var 81 i somras men han har ju vuxit lite sen dess. Sen är han väldigt nätt i typen också.
Safir som är en grov standard på 104 cm väger runt 250 kg med lite övervikt.
Kan ta en bild på dem ikväll där de står sidan om varandra, så ser man hur liten Enzo är :D
Som referens så är täcket han har på sig storlek 85, och det är för stort. Gissar på att 75 hade varit lagom men hade inget så litet.
Safir har storlek 105 i täcken. Så det skiljer en hel del på shettis och shettis :D
 
Vet inte exakt hans storlek men han är ju en mini. Nånstans strax under 85 gissar jag, han var 81 i somras men han har ju vuxit lite sen dess. Sen är han väldigt nätt i typen också.
Safir som är en grov standard på 104 cm väger runt 250 kg med lite övervikt.
Kan ta en bild på dem ikväll där de står sidan om varandra, så ser man hur liten Enzo är :D
Som referens så är täcket han har på sig storlek 85, och det är för stort. Gissar på att 75 hade varit lagom men hade inget så litet.
Safir har storlek 105 i täcken. Så det skiljer en hel del på shettis och shettis :D
Ja verkligen, men då hänger jag med om han är en mini :D
Mina två ligger kring 220-240 kg (enligt måttband) och är standard :)
 
Mumma i visst överfull vägde 250 😇. Men jag gissar på drygt 200 nu då..
Förmodligen mer än så.

En av mina tidigare ponnyer (ganska lik Mumma i både storlek och modell) vägde 255 kg som betesfet. (på våg) Några år senare fick jag hem henne från en fodervärd i bedrövligt skick (ungefär grad 2 på hullbedömningsskalan) Då vägde hon 212 kg på samma våg, när hon togs till kliniken för kontroll/utredning. Det skiljde alltså gamska precis 40 kg mellan mager och rejält fet.
 
Förmodligen mer än så.

En av mina tidigare ponnyer (ganska lik Mumma i både storlek och modell) vägde 255 kg som betesfet. (på våg) Några år senare fick jag hem henne från en fodervärd i bedrövligt skick (ungefär grad 2 på hullbedömningsskalan) Då vägde hon 212 kg på samma våg, när hon togs till kliniken för kontroll/utredning. Det skiljde alltså gamska precis 40 kg mellan mager och rejält fet.
Okej. Då väger hon nog över 225 eller något nu skulle jag tro. Ska försöka väga nästa gång vi är på Ultuna.
 
Förmodligen mer än så.

En av mina tidigare ponnyer (ganska lik Mumma i både storlek och modell) vägde 255 kg som betesfet. (på våg) Några år senare fick jag hem henne från en fodervärd i bedrövligt skick (ungefär grad 2 på hullbedömningsskalan) Då vägde hon 212 kg på samma våg, när hon togs till kliniken för kontroll/utredning. Det skiljde alltså gamska precis 40 kg mellan mager och rejält fet.
Oj vad intressant! Att det är så små marginaler, eller vad man ska säga.
Superintressant alltihopa som skrivit! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 663
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 016
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp