Bukefalos 28 år!

Shoppingtråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast man kan ju alltid skicka tillbaka? Förstår inte riktigt vad som är idiotiskt med det? Det är inte alla som har möjlighet att köra långt(!) för att prova en hjälm.

Ja men då provar du ju den? Då märker du om den är för rund för ditt huvud. Jag tolkade din fråga som hur man ska veta vilken huvudform man har och vilken hjälm man ska köpa om man inte kan prova. Att beställa hemma och returnera på öppet köp är ju att prova.
 
Ja men då provar du ju den? Då märker du om den är för rund för ditt huvud. Jag tolkade din fråga som hur man ska veta vilken huvudform man har och vilken hjälm man ska köpa om man inte kan prova. Att beställa hemma och returnera på öppet köp är ju att prova.

På sätt och vis menade jag så. Hjälmen finns nämligen att köpa till runt huvud och ovalt så det hade underlättat om jag visste vad för slags huvud jag har ;) Men man kan ju såklart beställa båda och skicka tillbaka den som inte passar.
 
På sätt och vis menade jag så. Hjälmen finns nämligen att köpa till runt huvud och ovalt så det hade underlättat om jag visste vad för slags huvud jag har ;) Men man kan ju såklart beställa båda och skicka tillbaka den som inte passar.

Ah. Då får du försöka gå på vad som passat innan och om de varit runda eller ovala :)
 
Satt förvånansvärt okej, inte perfekt men okej, på fröken omöjlig!

Sen i okt har jag trasslat med att hitta täcke som funkar passformsmässigt...

15972733_1183587508403887_5742806106855412513_o.jpg



15994494_1183587515070553_821280434652089871_o.jpg


15875610_1183587548403883_4551964867014446710_o.jpg
 
Min häst har fått skav på halsen av tyglarna.
Även vid bogbladen och bogmuskeln av schabraken men det tror jag inte det finns något att göra åt..

Men vet att det finns vissa som rider med ludd på tyglarna. Någon här som vet vart man får tag på det?
 
Ludd till bröstor/förbyglar borde vara lagom i stl. Byt till släta lädertyglar om du inte redan gjort det, vävribb skaver mycket mer. Använd mjuka fluffiga schabrak typ RG och inte tunna smårutiga typ Mias. HKM har ett med insida i mjuk fleece, det är supert på känsliga hästar. :)

Men det är inte normalt att de får så mycket skav att tom tyglarna blir ett problem. Får hästen en balanserad foderstat? Det är särskilt brist på koppar och zink som ger dålig päls. Om du inte analyserat mikromineraler och balanserat koppar och zink mot järn/mangan är det helt säkert det som är orsaken till din hästs skav.
 
Ludd till bröstor/förbyglar borde vara lagom i stl. Byt till släta lädertyglar om du inte redan gjort det, vävribb skaver mycket mer. Använd mjuka fluffiga schabrak typ RG och inte tunna smårutiga typ Mias. HKM har ett med insida i mjuk fleece, det är supert på känsliga hästar. :)

Men det är inte normalt att de får så mycket skav att tom tyglarna blir ett problem. Får hästen en balanserad foderstat? Det är särskilt brist på koppar och zink som ger dålig päls. Om du inte analyserat mikromineraler och balanserat koppar och zink mot järn/mangan är det helt säkert det som är orsaken till din hästs skav.

Tack för tipset! Det är inte så illa utan det är pälsen som skavs av så det är inga skavsår utav det.
Jag har rundsydda lädertyglar så det borde ju inte skava. Han får "egendesignad" müsli som där ska vara allt i. Han är den ända som får skav och finns fler som ger sina hästar de i stallet.

Han har saltsten i boxen med mineraler i som han inte rört på ett tag. Brukar få byta med jämna mellanrum i normala fall.
 
Tack för tipset! Det är inte så illa utan det är pälsen som skavs av så det är inga skavsår utav det.
Jag har rundsydda lädertyglar så det borde ju inte skava. Han får "egendesignad" müsli som där ska vara allt i. Han är den ända som får skav och finns fler som ger sina hästar de i stallet.

Han har saltsten i boxen med mineraler i som han inte rört på ett tag. Brukar få byta med jämna mellanrum i normala fall.

Ha renskinn under sadeln, min har inte en tillstymmelse till skav sen jag började ha det :bump:
 
Ha renskinn under sadeln, min har inte en tillstymmelse till skav sen jag började ha det :bump:

Hade det till min förra och det va super! Men det är lixom framtill nere i kanten typ. Ska tänka på vilket schabrak jag använder :) har fårskinnspad under sadeln så inte den ligger på och skaver
 
Tack för tipset! Det är inte så illa utan det är pälsen som skavs av så det är inga skavsår utav det.
Jag har rundsydda lädertyglar så det borde ju inte skava. Han får "egendesignad" müsli som där ska vara allt i. Han är den ända som får skav och finns fler som ger sina hästar de i stallet.

Han har saltsten i boxen med mineraler i som han inte rört på ett tag. Brukar få byta med jämna mellanrum i normala fall.

Blir väldigt off topic nu så skapa gärna en tråd på hästvård för att få mer information. :)
Men kort sagt, om du inte ger särskilda mineraler balanserade efter höets analys är det 99% risk för att mikromineralerna inte är balanserade. Inom Europa finns endast två företag som erbjuder detta, ett i Polen och ett i England. I Sverige är de 100 år bakom och balanserar endast kalcium och fosfor, magnesium om man har tur.

Mina hästar var mycket känsligare för skav innan jag balanserade mineralerna ordentligt.
 
Jag beställde bett igår, ett Sprenger Flex Control och ett Sprenger HS Duo. Får se om de faller damen i smaken.
 
Har beställt en Antarés hjälm. Åkte i backen av min studsboll så det tjongade om det. Vågar inte använda nuvarande hjälm mer:crazy:

Beställt lite nya tävlingset också som jag hoppas kommer fort. :love:
 
Har köpt en ny kavaj idag. Den ser lite misshandlad ut på bilderna men det var för att den var så bekväm så jag glömde bort att jag hade den på mig och körde bil hem i den :angel:

"Enda" problemet nu är hur det ska matchas? Behöver nog ett nytt schabrak och ny hjälm. Ingen brådska dock!
16938762_10158767993305497_9150155930324203551_n.jpg
 
Var på "visst stort småländskt hästvaruhus" och handlade idag. Egentligen var tanken bara att uppdatera täckesgarderoben med lite nya vår och sommartäcken. Men som många här på Buke säkert vet, har jag svårt att hålla mig till inköpslistor :angel:
Blev tillslut följande:
2 st täcken: Ett lila/svart 100 gr med halvhals, och ett svart 0 gr med fast helhals. Den förstnämnda modellen har jag haft flera av tidigare, och både passform och rivtålighet är outstanding!
2 par strumpor: Ett par rosa och ett par turkosa. Med Mulle på! Var för gulliga (och billiga) för att jag skulle kunna motstå de! :p
1 kandar/träns: För jag äger absolut inte ett enda träns............ :angel: Nej, men att jag skulle utöka min samling med Hööks nya remont har jag vetat enda sedan första gången jag såg det. Har dock haft "lite i bakhuvudet" att leta efter ett dressyrträns utan aachenrem/fäste, till rimligt pris. Så "råkade" jag gå förbi träns-avdelningen. Och såg detta. Sista exemplaret i rätt storlek för H.H. Klämde på det - och lädret var gudomligt mjukt! :love: Det har inte riktigt den här "glansiga" looken som mer "modernt" läder kan ha, men ack så mjukt! Dessutom väldigt "nätt" för att vara ett träns med pullbacknosgrimma. Så jag blev kär. Och det kostade bara några få ynka hundralappar. Kunde bara inte lämna kvar det i butik! :p

16997951_1104614256328572_4689440403509115733_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Lyan
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Mat Nu har den tredje i raden av likadana stektermometrar (köpta på Ica) gått sönder och jag får nog köpa något dyrare för att bli nöjd...
Svar
5
· Visningar
349
Senast: Human
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit till skott och beställt medicin till mig själv online. Borde få det senast torsdag. Jag har också kommit till skott och...
Svar
9
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp