Bukefalos 28 år!

Si-led jag är frälst.....

Matten

Trådstartare
Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en 10-års period kommer denna problematik vara erkänd och respekterad, vilket den verkligen inte är idag, jo av de redan frälsta...Det finns dock flera aspekter att ta hänsyn till och som gör det hela svårbedömt:
*Vi håller på med ett levande material som har bra och dåliga dagar precis som vi. Alla har vi haft en dålig träning/tävling/ridpass utan att det betyder att det är fel på hästen.
*Det finns veterinärer som idag känner till problematiken och
som behandlar problemet, men löser inte problemet. Dock finns undantag som jag kommer till snart...
* Det finns många andra som säger sig kunna lösa problemet, men som i själva verket jobbar på att tjäna in första miljonen...och så var det ju det där med levande material, blev det verkligen bättre efter behandlingen eller råkade det bara falla sig så att hästen hade några bra dagar i kombination med att vi som hästägare så gärna vill att vår älskling ska bli bra att vi tycker att den faktiskt blivit det???
*Det kan vara väldigt svårbedömt som ryttare, själv har jag ridit ganska länge på en och samma häst innan jag fattat att något var fel, man tror det är ridrelaterat och tränar på ännu mer, men nu känner jag det direkt.
*Man kan ha turen att träffa på en av få som faktiskt kan lösa problemet, men då är inte alltid återbesök självklart (kanske pga. av avstånd mm.), vilket är helt förkastligt, då det i vissa fall krävs flera behandlingar för att få loss leden.

Min ena häst är en KWPN valack på 11 år. Förra våren känndes han lite seg och stum, hängde på bogarna och gjorde konstiga avbrott i galoppen, lite korsgalopp ibland. Gjorde direkt som man "ska". Bokade tid på en ATG klinik. Själv hade jag en känsla av att det satt högt upp, men på kliniken trodde man att det satt i höger fram hov:confused:. Han röntgades, men inget hittades (han var ren på böjprov, men visade lite lite på longeringen). Hoven skoddes om.

2 veckor senare var det återbesök, ingen förbättring, kortisonspruta i kotan.

2 veckor senare röntgas höger bakknä och ultraljudas, inget hittas, men han får en kortisonspruta i knät.

Vid det här laget hade jag försökt få tag på Håkan Lundell (Equiterapeut), men han bor långt från mig och hade inga resor "neråt" just då.
Börjar bli lite halvt desperat då jag känner att ATG kliniken inte har en aning om vad det är för fel. Av en slump kommer en annan veterinär i min väg, som säger att han kan ta sig en titt på min gosse, och att han även kan behandla SI-leden. Väldigt skeptisk låter jag honom komma, efter att ha longerat och böjt honom säger han: ja det är ju solklart SI-leden...10 min. senare är min häst helt återställd... Hela hösten gick han bättre än någonsin, det var som en dröm att rida honom. Nu ett år senare har har tyvärr problemet uppstått igen, och den här gången har Si-leden suttit fast stenhårt, så flera behandlingar har varit nödvändiga. Hela den här historien gör mig både upprymd, men även beklämd, då jag förstår hur många tusentals hästar det finns som går där ute och har ont. Dessa hästar är ju många gånger inte oridbara, men det går inte särskilt bra. I detta fall tror ju både försäkringsbolag och ATG kliniken att kliniken "löste" problemet vilket de verkligen inte gjorde, men i statistiken har kortisonsprutan ännu en gång helat en häst.:crazy:
Det som är extra intressant i denna historien är att "min" veterinär lärt sig att behandla av Håkan Lundell, då han i sitt jobb träffade på så många hästar som han insåg att han med sin veterinära utbildning inte kunde åtgärda.
Vad jag vill säga med allt detta är att jag tror att mååååånga av alla dessa tusentals hältor egentligen är ett SI-leds problem, som måste åtgärdas på RÄTT sätt, vilket få kan. (vänta bara tills försäkringsbolagen får upp ögonen för detta och hur mycket pengar de kan tjäna...:angel:)
Kan även tillägga att detta inte är den enda häst jag träffat på med detta problem, men exemplet är ganska talande.

/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag har också en häst som hade Si-ledsproblem och blev behandlad av Håkan. Efter otaliga sprutningar i samtliga leder (utan att överdriva) samt höfter och bogar blev hon inte bättre. Då läste jag runt lite om Si-ledsproblem och Håkan kontaktades och botade min fina.

:)
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Här är en till....

Min var halt högt hö. bakknä sprutades. Tja.. finns det ngt högre än knät:angel:

2 dagar senare åkte jag till E-tuna o fick en ny häst
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Men är det inte rent ut sagt för djävligt? Att de flesta veterinärer blundar för problemet? Varför reagerar inte försäkringsbolagen? Det finns ju massor att tjäna...:crazy:, i stället för att höja premien hela tiden. Bara mina klinik besök gick på runt 13000:-,veterinären tog "bara" 2000:-
Det är nästan så man skulle starta en namninsamling, bara för att både försäkringsbolag och veterinärer skulle förstå att utvecklingen faktiskt gått framåt;)
/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

det här var något jag måste ha "missat". hur botas problem med si-leden? med kiropraktik? eller med laser? eller annat?!
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

På min knäckte han henne tillrätta på något sätt, samt laser.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Ofta uppkommer problemet med SI-leden, Lumbosacral, av yttre trauma. Typ att en häst gått omkull i hagen under lek eller dylikt.
En duktig och kunnig EQ eller liknande kan ofta se detta. Som nu beskriver denne Håkan...

Jag tror ofta att veterinärer inte har den fysiologiska utbildningen som EQ har, jämnför en läkare och en kiropraktor...
(Jag kan, en läkare sade till mig att min bäcken var helt normalt och inga problem med ryggen alls, när jag 1 vecka senare gick vidare till naprapat för mina smärtor så fick jag ett helt annat utlåtande...)

Man ska lita på sin magkänsla...

En annan anledning att försäkringsbolagen inte tar detta på allvar är att det inte finns någon ordentlig Certifiering av EQ eller dylikt i sverige, som det finns på Vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

"En annan anledning att försäkringsbolagen inte tar detta på allvar är att det inte finns någon ordentlig Certifiering av EQ eller dylikt i sverige, som det finns på Vet."
Nej, det är ju just det, och det börjar jag bli rätt less på, men är inte vi hästfolk lite dåliga på att försöka påverka...:confused: det är ju på grund av oss dom finns till, jag menar vi är ju rätt många som gladeligen(nå ja inte så glad kanske...:crazy:) betalar ut massor av pengar både på försäkringspremier, och vet, vård, kan man inte då minst kräva att dom håller sig uppdaterade???
/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Min har problem haft problem med SI leden efter vi gick omkull en vinter, regält:crazy: har en toppen ET som hjälper mig. så fort jag märker att problemen är tillbaka ringer jag henne.
På min häst märks det genom att hon inte vill jobba, hon slår om till korsgalopp efter 2 språng vilket aldrig händer när den ligger rätt osv. När ET varit ute är det som att ha fått en ny häst igen:D
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Det finns alldeles för dåligt med undersökningar och "papper" på dess funktionalitet. EQ tillsammans med Vet funkar men en EQ kommr nog aldrig kunna fatta avgörande beslut om det inte blir fler doktorander och disputanter (stavning) i ämnet =)

Jag är själv en förespråkare av både vet och EQ tillsammans skulle vara kul om det fanns BÄTTRE utbildningar för EQ. Många går en liten "kurs" och kan sedan behandla hästar med både akupunktur m.m. Detta är det stora felet, "vem som helst" kan bli EQ...
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

Håkan har hjälpt mig med flera hästar. Han är hästarnas goda hjälte.:D Just som ni skriver så hittar inte vet felet utan sprutar kotor på parallella frambenet som är symtomen inte orsaken. Vet är jättebra på skador men diffusa hältor är det equiterapeuter som gäller. Lika med min egen rygg, läkare har inte hjälp men kiropraktor besök är livsviktigt för att min rygg ska hålla sig ibra form.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Vet är jättebra på skador men diffusa hältor är det equiterapeuter som gäller. Lika med min egen rygg, läkare har inte hjälp men kiropraktor besök är livsviktigt för att min rygg ska hålla sig ibra form.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Exakt så, många vet hittar symptomen men alla hittar inte orsaken.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Även jag har haft ut Håkan till min arab med märklig rörelsestörning. Hästen hade svårt att fatta ena galoppen och såg rätt halt ut i ett bakben. Håkan ringdes ut och i tre veckor var han om möjligt sämre än innan, jag fick rådet att "hjälpa" musklerna som inte kunnat arbeta rätt att återhämta sig genom massage. Tre veckor senare hade jag en ny häst.... GULD VÄRT! Har tagit bort hästens halvbror pga osteochondros i knäna så förberedde mig på det värsta..... Och så gick det att lösa med en enda behandling!
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Samma behandling som han använde sig att i mitten på 90-talet men då mot låsningar i fasettlederna.
PL
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag håller helt med om att ensam EQ inte är en bra lösning, och jag är inte helt säker på att alla löser SI-problematiken på ett bra sätt heller, då det finns olika sätt att behandla. Men att komplettera veterinärutbildningen vore väl inte totalt omöjligt? Vore jag veterinär hade jag velat ha den kunskapen. Och i detta avlånga land är nog det enda lösningen. Som sagts tidigare borde detta inressera försäkringsbolagen i allra högsta grad, och borde också kunna lägga en slant på forskning.
/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag förstår det.. jag har oxå behandlat mitt sto som gick omkull men inte av Håkan utan S.A som finns häromkring. Det var väl snart 10 år sedan dock! Men han jobbar typ på samma sätt vad som framgår av videon, han gav oxå lite tips för att "underhålla" själv.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Som hästägare får man vara noga med att se till att inte använda sig av de som gått en "helgkurs" utan det finns en 3 årig utbildning i Sverige som jag tror ger god grundläggande equiterapeutkunskap å så kan man ju kolla upp rekommendationer.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag har stött på många hästägare, och hört om det samma, som inte vill ta den informationen, trots veterinärs ordinationer...

PL; läser man Håkans hemsida som länkades kan man lätt få vilken häst som helst att bli en "SI-leds problematiker" Han har troligtvis hjälpt många ryttare och hästar med deras problem, men jag anser att gemene man måste ha mer kunskap, för att kunna göra ett objektivt bedömande...
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Som hästägare får man vara noga med att se till att inte använda sig av de som gått en "helgkurs" utan det finns en 3 årig utbildning i Sverige som jag tror ger god grundläggande equiterapeutkunskap å så kan man ju kolla upp rekommendationer.

Många går på god tro, utbildad EQ kan vara allt från just 3 årig utbildning till en helgkurs...
Det är just därför som problemet uppstår, vissa ska inte och kan inte behandla hästar, medan andra har goda kunskaper...

En certifiering krävs för att EQ ska bli accepterat i "folkmun"
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag har stött på många hästägare, och hört om det samma, som inte vill ta den informationen, trots veterinärs ordinationer...

PL; läser man Håkans hemsida som länkades kan man lätt få vilken häst som helst att bli en "SI-leds problematiker" Han har troligtvis hjälpt många ryttare och hästar med deras problem, men jag anser att gemene man måste ha mer kunskap, för att kunna göra ett objektivt bedömande...

Jag håller med! Problemet är att många ryttare rider sina hästar sneda och kan inte känna skillnaden på vad som är vanlig snedhet ditsatt av en ryttare eller vad som är annat. Tanken är ju att man ska genom ridningen lösgöra, rakrikta och gymnastisera hästen. Sen är det inte fel att kolla igenom hästarna emellanåt.

Jag vet folk som ränner till EQ för att hästen lägger huvudet på sne lite.. när det egentligen handlar om att dom själva håller för mkt i ena tygeln :crazy: För få ryttare kan kan rakrikta en häst tyvärr och ränner till en EQ var och varannan månad :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp