Bukefalos 28 år!

Si-led jag är frälst.....

Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag anser att man bör gå till Naprapat/kiropraktor/osteopat/mfl. lika ofta för sin egen kropp som för sin hästs.

känner man att något inte stämmer bör man ofta kolla upp sig själv först och sedan hästen... Man kan dras med något som man själv inte känner men som hästen påverkas otroligt mycket utav...
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

KL
Utbildningen av EQ verkar variera STORT.

De 3 andra jag tagit ut har på sin höjd petat lite på hästen. Då menar jag bokstavligen- med pekfingret.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Har också varit med om den varianten...:crazy: Känns totalt oseriöst.
/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Går också hos naprapat hyfsat regelbundet,men tror snarare att (med facit i hand;)) mycket ridning och träning med hästar som varit sneda, troligtvis SI-leds problem är boven till mina egna problem.
/Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag har gått till motsvarigheten av EQ för människa- homiatriker som kör hela biten. Inte enbart kiro eller naprapat.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Hur yttrar sig symptomen när en häst har problem med SI-leden? Min har lite diffusa symptom och hon står nu på vila för att se om det kan hjälpa innan vi går vidare. Hon har tränats och tävlat väldigt hårt.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Går också hos naprapat hyfsat regelbundet,men tror snarare att (med facit i hand;)) mycket ridning och träning med hästar som varit sneda, troligtvis SI-leds problem är boven till mina egna problem.
/Matten
När det gäller rygg, nacke o bäcken kan få Vet eller läkare för den delen inte mkt.

För såna problem får man gå till kiros.

S.k bäckenrotation har många fått lida helvetes kval för, när det egentligen från början handlar om en korrigeringssak. Går man med det länge tja då får man sekundära skador- precis som med hästarna.

Om man vet att hästen har gått omkull eller ser att den är sned så ska man helst ta det i det akuta skedet.

Vi själva kan ju känna igen symptomen/ smärtan o gå direkt.

Vad gör läkaren?

jo som i alla tider. Nada o kanske värktabletter. Jag fick ett träningsprogram- trots att jag sa att det uppkom VID träning.

Ruttnade o sa att ett träningsprogram kan jag få på ICA. Jag går väl till läkaren för att få hjälp- trodde jag. Alla är inte hypokondriker o springer till läkare varje .. år.
Såg samma kväll när jag låg i soffan att det ena benet var kortare än det andra o fick det fixat o kunde DÅ börja träna.
Idioter-som på 2000-talet inte vet mer:mad:

Jag ramlade av hästen för många år sen o blev synbart sned över axlarna. Jag höll på att drutta omkull när jag skulle kliva i badkaret. Man vet ju hur mkt man behöver lyfta benet normalt sett.På 2 dagar vande jag mig vid snedheten o det kändes konstigt att bli rak igen efter behandling. J
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Ja, en häst i mitt stall.
*hm sorry, inte helt insatt. Hästen hade fler låsningar än SI-led.
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

Oj, kom just på att han gick igenom min unghäst innan inridning och hittade ingenting. Jag var lite orolig då hon kastar med huvudet (vid frustration/när hon inte förstår), men det fanns inga spänningar pga det iaf. Detta var vid samma tillfälle som han behandlade min äldre häst.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

En fråga bara, finns det någon som varit hos HL och INTE fått diagnosen problem med SI-leden?

Nej du, det är det som är frågan.
HL är duktig (har anlitat honom, en gång) men han är inte allsmäktig.

Tycker det är lite för mycket "alla problem kommer från SI-leden"-mentalitet.

Det är som med allt annat, man får ta med en nypa salt. Givetvis kan de ha problem där men det är långt ifrån alltid så vilket är lätt att glömma när man är mitt uppe i det.
 
Senast ändrad:
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag tycke det har varit en hel del SI-led hysteri de senaste åren...
All problem kommer från SI-leden och lite så...

Min häst som är stor, skulle skos och fick veta av hovslagaren att min häst måste ha problem med SI-leden eftrsom han var tung att sko bak.
SI-leden hade hade inte problem med, överhuvudtaget! Men det är ju lätt att få alla problem till att bottna i SI-leden...

Många EQ säger att låsningar i SI-leden är den vanligaste orsaken till "konstiga" hästar, vilket jag personligen, inte tror ett dugg på... Det finns så många facior, ligament, senor och muskelgrupper som kan vara osynkade som gör att hästen upplevs som konstig... En duktig EQ går inte bara på skelettet, utan kan hela den fysiologiska processen... Det är just där det brister, det är inte många som kan hela den biten.

Har sett EQ som behandlat 4 helt olika hästar, med fyra olika ryttare och fyra olika "uppgifter i livet" vid samma tillfälle för Exakt samma sak, med exakt samma metod...
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Låsningar i SI-leden är inte o kommer säkert inte att bli en veterinärmedicinsk diagnos.
Vad HL behandlar vet inte jag, o troligen inte heller han, även om det verkar fungera på en hel del hästar.
Veterinärmedicinskt så talar man om dislokation av SI-leden, orsakat av svåra trauma o med riktigt dålig prognos, respektive smärta från överrörlighet.
PL
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

En fråga bara, finns det någon som varit hos HL och INTE fått diagnosen problem med SI-leden?

Jag var iväg och fick min häst behandlad av HL. Vid samma tillfälle behandlades 4-5 hästar (inklusive min). Min och en annan fick behandling för si-ledsproblem. De andra behandlades bl.a för problem med en muskel i bogen, och en annan gicks igenom och inga fel hittades alls.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Min har problem haft problem med SI leden efter vi gick omkull en vinter, regält:crazy: har en toppen ET som hjälper mig. så fort jag märker att problemen är tillbaka ringer jag henne.
På min häst märks det genom att hon inte vill jobba, hon slår om till korsgalopp efter 2 språng vilket aldrig händer när den ligger rätt osv. När ET varit ute är det som att ha fått en ny häst igen:D

Att problemet återkommer är ju ett tecken på att något är fel som ET inte kan lösa anser jag.

Har själv haft häst med SI-leds problem och han undersöktes och blev behandlad på en av de få kliniker i Sverige där det finns veterinär med gedigen kunskap om denna led. I vårt fall kunde det konstateras, med hjälp av ultraljud, att hästen hade en pålagring i leden. Ingen ET i världen hade kunnat "bota" det.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Att problemet återkommer är ju ett tecken på att något är fel som ET inte kan lösa anser jag.

Har själv haft häst med SI-leds problem och han undersöktes och blev behandlad på en av de få kliniker i Sverige där det finns veterinär med gedigen kunskap om denna led. I vårt fall kunde det konstateras, med hjälp av ultraljud, att hästen hade en pålagring i leden. Ingen ET i världen hade kunnat "bota" det.

Jag var nog otydlig, problemet har återkommit två gånger, ytterligare en gång efter en omkullridning där underlaget gav vika i ett ridhus :crazy:och efter att hon gått på sommarbete där vi upptäckte att en valack (mycket större och mycket klumpig) som försökte betäcka henne och klättrade som en galning. Exakt vad som hände där som orsakade det hela vet jag inte. Hon är helt ok nu i alla fall och sen en lång tid tillbaka:D
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Vi har ju diskuterat detta innan och vi är helt överens! Jag håller även med Peter Lundin. Jag begriper mig inte på alla som säger att de har hästar som har problem med SI-leden för att någon bara säger att det är så. Det ENDA sättet man kan konstatera detta på är igenom ultraljud! Och det ultraljudet skall utföras av en expert på just ländryggar.
Att man skulle kunna manipulera SI-leden för hand är ren lögn, det är omöjligt!! Däremot kan man via en skicklig kiro t e x underhålla muskulaturen runt omkring så att det underlättar för en häst med t e x artros i SI-leden. En häst som har artros i en/båda SI-leden kan man aldrig få "bra" igen bara igenom manipulation av muskler o s v. Den blir aldrig riktigt hundra igen, man får vara glad om den överhuvudtaget går att hålla på benen. Det här är ett jätteallvarligt problem som tyvärr påverkar hästen för alltid.
Nu har jag inte läst allt som har skrivits i denna tråden, men att någon skulle kunna svinga sitt trollspö (så att kusen blir som ny alldeles av sig själv) över en häst som har t e x artros eller ligamentskador runt/i SI-leden tror jag helt enkelt inte på. Om man däremot lyckas hålla hästen välmusklad och relativt smärtfri så kan den säkert få ett hyfsat liv, men de hästarna är lätträknade. Det kräver ett ENORMT jobb ifrån hästägarens sida och det jobbet vill nog inte de flesta hästägarna ta. Och även om hästägaren är villig att lägga all tid och allt jobb på detta så är chansen mikroskopisk att man får en häst som funkar fullt ut igen. Det tycker jag i a f och jag har faktiskt haft TVÅ hästar med skador i detta område. En fick det för att han fastnade i ett staket som föl och en för att han råkade sätta sig på rumpan i en sekund... :crazy:

Jag tror helt enkelt inte på att det finns någon Gud som kan trolla om man säger så.
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Kan ju säga som en parentes till läkar-frågan att jag sökt hjälp för värk i lederna i flera år utan att få något annat än värktabletter.. Ingen ordentlig undersökning, förrän i våras. Då togs blodprov och röntgen, inget gjordes och värken är kvar.

Senaste kiro-besöken visade att min SI-led var fruktansvärt sned och instabil. Så nu har jag fått någon slags bälte att ha när jag rider, vilket har hjälpt massor!
Men värken kvarstår.. Hej läkarkåren!
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag förstår fullkomligt hur du tänker för jag var själv fruktansvärt skeptisk efter att ha träffat på en ET. som påstod både det ena och det andra, bla. SI-leds problem. Och efter att ha sett henne behandla insåg jag att just det hon höll på med var bara skit...:crazy: MEN nu lite senare i livet och en hel del erfarenhet rikare har denna SI-led dykt upp igen. Och är man med om en sådan radikal förändring på en häst så måste man bara tro på det, jag skiter liksom i om det är möjligt eller inte, för något har hänt! Det var som att få tillbaka en häst från tillridning hos en proffsryttare i 3månader, när hästen egentligen har stått i 3 månader!!! Och jag överdriver inte. Och det är så superintressant att höra en veterinär berätta om denna helt nya värld som öppnade sig för honom efter han lärt sig den här behandlingsmetoden..... Halleluja...ha,ha,ha:D
/ Matten
 
Sv: Si-led jag är frälst.....

Jag känner min häst väl. Den känner nog mig bättre...

Jag SER skillnad på min häst från att ha sett "gammal" o trött ut till att bli glad o vaken.

Jag kan inte prata för min häst, men hästen fick på EN gång en annan blick o hållning. Sket inte en enda gång på vägen hem. Var OK på återbesöket o nu 7 år senare fortfarande bra- 21 år gammal. Jag har haft den sen den var föl.

Detta var ett tillfälle i mitt gamla liv så nära Magic som det går.. Ja lite Halleluja. hästar kan inte tala, men det var fasen det närmaste.
Ni borde känna mig :angel::cool: jag är ganska kritisk o svårköpt
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp