Bukefalos 28 år!

Si-led jag är frälst.....

Nej sägarna verkar inte prövat själv och har skygglapparna på,vill man inte, så ser man inte.
Jag har beprövat detta på MÅNGA travare med OTROLIGA resultat,när jag råkar nämna för någon så fnyser folk åt detta.
Jag orkar inte ens motivera folk längre till att gå igenom SI leden,till saken är att viss!t alla har inte detta problem men OH så många.
vad jag hela tiden upplever att man behandlar sekundära skador och ser inte det primära, med hästar då med just detta problem.
Enligt veterinär praktikan så är korset en sekundär skada från en tidigare lägre hälta,alt snedbalastade)låghälta) pga av tidigare nämnda och därför bla låsta i korset eller sämre musklad på ena sidan,(oftast den motsatta).
många blir framhjuls drivna och ja,det blir som ringar på vattnet,ter sig olika på individer.
jag har vänt på Steken och gått igenom korset först i DE fall jag misstänker att problemet sitter där,sedan veterinär.
jag har fått hästar som varit oregerlig,slår i vagnen,återkommande skador med ombehandlingar som följd efter 1-2 starter,gaffelbandskador mm.
jag blir bedrövad när jag ser SULOR på hästar ,va i helvete ,åtgärda problemet istället!!
SI leden idag har lika svårt att få veterinär praktikan att ta till sig och acceptera så som Våra traditionella läkare hade med Kiropraktorer för människor på 60-70 talet.
vad gör ni själva om ni är sne i ryggen?lägger ni in en sula i skon?
Det gjorde människor för 100 år sedan,innan kiropraktiken blev accepterad.
Bullshit att man inte kan knäcka hästar-har hört historier där man försökt ändra en död hästs skelett och gjort tester .
Vilka jävla puckon,det kan du inte en med en människa heller när likstelheten har slagit till.
Jag säger inte att SI leden är lösningen på allas problem men för de som har detta besvär SER du resultat,gör du inte det kan du börja med gummi ankor istället.
Du som hästägare har ansvar att ta hästen till den person du anser kan hjälpe honom/henne.
jag har 3-4 stycken jag använder mig av,förklaring nedan.
Efter att jag gått igenom hästen själv så vet jag vem av de nedan jag skall åka till.

veterinär1-ser bara låga hältor men är duktig på det.
veterinär 2-ser bara höga hältor och har fastnat på det,men bra på dem
veterinär3-behandlar där jag ber om då jag har förtroendet att ta fram hältan .
4-Håkan Lundell

TYCKER personligen att alla "experter" som inte provat själv med en häst med det problemet skall hålla tyst innan de testat själva,eller förresten klart de inte ser problemet för det finns ju inte!!!!!
Så bara fortsätta spruta hästarna,kan garantera att 50% av alla hästar förmodligen sprutas utan att de behöver det,bra för plånboken och hästen!!!

By the way!!!
Fråga GURUN Arne Lindholm vad han anser om SI leden och Håkan Lundells metoder.

Får man svar från professor Arne Lindholm så kan man nog även tala med hästar...
 
Jag har varit på en föreläsning av denna Håkan för 8-10 år sedan?
Han visade även hur han behandlar på en hopphäst som tävlade ganska högt (140) som egentligen inte hade några större problem utan var mest till för att visa på fattade jag det som, dock hörde jag att denna häst hade blivit hemsk att rida efteråt. Ingenting fungerade längre....

Så ja, föreläsningen var bra, men vet inte vad jag ska tro om själva behandlingen.
 
@putteefterpappa1 håller du på med travhästar är det ju tyvärr oftast sekundära åtgärder som gäller då hästarna tävlar hårt och sporten är väldigt färgad av att hästarna bara håller för att springa in pengar några år , i jmf med hur mycket längre inom andra tävlingsgrenar man anser att hästarna håller och bör hålla . Travet är ganska unikt i fråga om att bara de kan springa loppet så är det bra med det , och att fixa ett problem som hindrar lite mera kortsiktigt .
Fast det där var nog att generalisera lite väl mycket.

Givetvis finns det lallare inom travet, precis som i annan hästsport, men de flesta travtränare bryr sig om sina hästar och är väldigt måna om dom.
 
Fast det där var nog att generalisera lite väl mycket.

Givetvis finns det lallare inom travet, precis som i annan hästsport, men de flesta travtränare bryr sig om sina hästar och är väldigt måna om dom.

Ja nu handlar ju inte denna tråd öht om vad jag anser eller inte anser om travsporten men utifrån @putteefterpappa1 s inlägg finns det en hel del att reflektera över och ffa som tidigare konstaterat ifrågasätter jag attityden att alla är idioter om de inte tror att SI ledsproblem/manipulation är svaret på alla problem .
 
Ja nu handlar ju inte denna tråd öht om vad jag anser eller inte anser om travsporten men utifrån @putteefterpappa1 s inlägg finns det en hel del att reflektera över och ffa som tidigare konstaterat ifrågasätter jag attityden att alla är idioter om de inte tror att SI ledsproblem/manipulation är svaret på alla problem .
Jag vet inte vad du anser och vad du reflekterar över men den generaliseringen du skrev om hur travtränare ser på hästar och hur tränarna behandlar sina hästar stämmer inte.
 
Jag vet inte vad du anser och vad du reflekterar över men den generaliseringen du skrev om hur travtränare ser på hästar och hur tränarna behandlar sina hästar stämmer inte.
Och jag tror som sagt att diskussionen om det hör hemma ngn helt annanstans därav responsen . Så istället för att du och jag börjar diskutera travsport härinne så valde jag den kommentaren varken mer eller mindre . Nog om det för min del i denna tråd .
 
Och jag tror som sagt att diskussionen om det hör hemma ngn helt annanstans därav responsen . Så istället för att du och jag börjar diskutera travsport härinne så valde jag den kommentaren varken mer eller mindre . Nog om det för min del i denna tråd .
Det är fortfarande likväl felaktigt och fruktansvärt generaliserande.
 
Det är fortfarande likväl felaktigt och fruktansvärt generaliserande.
Tycker du ?

Härmed som sagt anser jag att diskussionen inte hör hemma i denna tråd öht . Vill du ta den vidare så tror jag alla inkl moderatorer skulle uppskatta om den inte sker här som sagt .
 
Tycker du ?

Härmed som sagt anser jag att diskussionen inte hör hemma i denna tråd öht . Vill du ta den vidare så tror jag alla inkl moderatorer skulle uppskatta om den inte sker här som sagt .
Jag tar den inte vidare. Jag påpekar bara det felaktiga i att göra en sån enorm generalisering av en hästsportsgren.
 
@Tora än en gång : jag håller inte med dig och det du anser är felaktigt. Har jag varit tillräckligt tydlig att jag förstår att du inte håller med, och att du tycker jag har fel, men som sagt, då får den diskussionen ske ngn annanstans ?
Jag tycker du har lika fel som du tycker att jag har, men har som sagt bedömt att det är fel tråd att diskutera om detta. Så du får helt enkelt köpa att du tycker jag har fel, det har framgått glasklart för min del redan sen första inlägget att
Du tycker det, och jag håller inte med, så det får bero med det. Definitivt har inte våra delade åsikter om travsporten med SI leder att göra.
 
@Tora än en gång : jag håller inte med dig och det du anser är felaktigt. Har jag varit tillräckligt tydlig att jag förstår att du inte håller med, och att du tycker jag har fel, men som sagt, då får den diskussionen ske ngn annanstans ?
Jag tycker du har lika fel som du tycker att jag har, men har som sagt bedömt att det är fel tråd att diskutera om detta. Så du får helt enkelt köpa att du tycker jag har fel, det har framgått glasklart för min del redan sen första inlägget att
Du tycker det, och jag håller inte med, så det får bero med det. Definitivt har inte våra delade åsikter om travsporten med SI leder att göra.
Som sagt jag diskuterar inget jag påpekar bara det felaktiga i att göra så stora generaliseringar som du har gjort.
 
Jag tror man ska läsa mitt inlägg igen,säger inte att SI leden är lösningen på ALLA problem men att de som har detta problem och åtgärdar det, nog ser en lösning på en massa andra sekundära problem samt att nej sägarna i den här tråden och i övrigt sällan testat själva.
Till saken är att bara för att du fått SI leden behandlad/manipulerad så kanske du måste se över de sk ev sekundära hältor/snebelastningar som ett roterat/förskjutet bäcken också medför,well well kan fortsätta i oändlighet men man får lägga ihop ett och ett ibland.....
 
Ang Arne: RIP,,, visst, kan vi vara spydiga men den sk Korsbensleden/si leden finns omnämnt inte bara i Håkan Lundells bok utan Arne har varit och forskat kring det även SLU.
Tjing tjong lämnar tråden för Besservissers och allvetare.
 
Till saken är att bara för att du fått SI leden behandlad/manipulerad så kanske du måste se över de sk ev sekundära hältor/snebelastningar som ett roterat/förskjutet bäcken också medför,well well kan fortsätta i oändlighet men man får lägga ihop ett och ett ibland.....

Självklart måste man även behandla/åtgärda sekundära problem om det finns sådana. Min erfarenhet av SI-ledsproblem rör sig dock enbart om hästar som haft diagnosticerade enkel- eller dubbelsidiga pålagringar/artroser. Det går inte att bota.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp