siamesexperter se hit!

Mammadutt

Trådstartare
Okej, nu har vi tagit över en siames, inga papper finns, han uppges vara 4-5 år, han är FET och behöver snarast tvättas, fixas, avmaskas osv. Världens gosigaste kille. Löser päls och pälsen känns glanslös, dom som haft honom har gett billig-foder och han har fått äta hur mkt som helst.

Ni som har koll, ska jag sätta honom på siames-fodret från RC eller nått annat foder, hur mkt bör jag ge med tanke på hand övervikt (han är såpass fet att han fått hängpåse på magen.... stackarn)?
 
Hu rmcyket väger han? Hängpåse på magen kan alla katter få, oavsett vikt. Det är en rest från tiden då katterna levde i öknen. Min ragdollhanne hade det redan från han var kattunge!

Jag vet inte hur RC's siamesfoder är sammansatt, men om det är hyfsat magert så kan ju det vara bra att ge. Annars är ju indoor ganska magert, och brukar vara populärt. (Mina katter älskar det)
 
ska väga han sen vill inte gå och störa, han bekantar sig med småtjejorna nu... men jag skulle tippa på att han väger ett halvt kilo för mkt... minst....
 
Fördelen med siamesfodret är ju att det är format som en Frolic uingefär,katterna kan inte vräka i sig det,konsistensen är hårdare också så de måste tugga ordentligt.
Siameser äter på ett lite annorlunda vis, de hugger i sig maten från skålen och har lätt för att hetsa när de äter.
Jag tycker siamesfodret är superbra!
Använt det vid kollektivbantning här hemma! :D
 
Har du satt honom ihop med de andra katterna innan du vet om han är frisk?(avmaskad) :crazy:
Kanske inte så bra,du får avmaska allihop då.....tänk om han har ohyra i pälsen..... :crazy:
 
Siamesfodret har ganska låg fetthalt så det borde kunna vara bra om han ska ner i vikt ja.

Pratade med mina siamesers uppfödare just om RC Siames och hon och de uppfödare hon har när akontakt med hade inte några bra erfarenheter av det just för de var för lite fett, de höll inte hullet. (Hennes åt RC Outdoor just för fetthalten, inte en fet siames i sikte) så det bord eju vara utmärkt för det du eftersträvar!
 
nopp dom har bara hälsat via buren (vilket morrande det var :p ). Första avmaskningssprutan är given. Ska försöka :angel: bada imorn och klippa klor. Ringa vet på tisdag, och be om tid för hälsokontroll :)
 
du bruttan, är han choklad eller brunmaskad, fan jag kan inte avgöra :cry:
{4952f4c2-bc16-43a7-9df8-54314932d471}.jpg


ska även be vet kolla om han är chippad, annars måste han ju bli det för att jag ska få försäkra.... hur gör jag när jag chipmärkt, hur ska man få han registrerad nån stanns, så mina ägaruppgifter finns ifall han skulle komma bort? Då inga papper finns.... jag letar efter hans uppfödare för att få födelsedatum åtminstonde. Han ska vara uppfödd här i Luleå har två uppfödare kvar att kontakta som han kan tänkas komma ifrån.
 
ska även be vet kolla om han är chippad, annars måste han ju bli det för att jag ska få försäkra.... hur gör jag när jag chipmärkt, hur ska man få han registrerad nån stanns, så mina ägaruppgifter finns ifall han skulle komma bort?

Du FÅR försäkra utan märkning. Finns inget krav på märkning från försäkringsbolagens sida. Så bara försäkra honom redan nu. Är han märkt/när du märker honom får du 10% rabatt på premien då.

När den märks - oavsett om det är chip eller tatuering, så skickar veterinären in uppgifterna till SKK (Svenska Kennelklubben) som har ett regioster över märkta katte och där står du som ägare med namn, adress och telefonnummer. Detta register kan nås dygnet runt av bland annat polisen. Så registreringen sker automatiskt när den märks och du behöver inte göra något själv, det sköter vet. Du får hem ett papper där det står att du registrerats som ägare med de här uppgifterna för den här katten bla bla (möjligen fick man betala nån hundring för det med, jag minns inte om det var katten eller hunden jag fick betala för). På den lappen du får finns också en ruta för ägarändring etc som man kan skicka in.

Men du måste alltså INTE märka för att få försäkra. Här är alla tre katterna försäkrade. Huskatten är märkt, siameshonan är (än så länge) omärkt, siameshanen är också omärkt, han ska märkas när han kastreras.
 
ahhh me jag läste på folksam och agria, på folksam får man ej försäkra om katten är över 5 (jag vet ju ej exakta ålder) och hos Agria 6 år. Men det stor att katter som är äldre måste vara märkta. Men jag hoppas kunna göra detta i veckan. 30 dagars karens gäller ju och jag antar försäkringsbolaget vill ha friskintyg (ska ju på hälsokontroll tänkte jag)

tillägg: SJÄLVKLART skall han försäkras, vaccineras och få absolut bästa vård hos mig. Bra foder och jättemycket kärlek. Det lovar jag. Ska ringa de två uppfödare jag inte kollat än om jag får tag på telenummer (hittar inga hemsidor) och höra, vill gärna veta när han är född :)
 
Jo, du får visst försäkra äldre katter hos agria, men är katten över 6 år krävs friskintyg. På yngre katter behövs inget intyg. Min var 8 när han försäkrades...
 
hos Agria 6 år. Men det stor att katter som är äldre måste vara märkta. Men jag hoppas kunna göra detta i veckan. 30 dagars karens gäller ju och jag antar försäkringsbolaget vill ha friskintyg (ska ju på hälsokontroll tänkte jag)

Nu läste du på länken 'Vad kostar det att försäkra?' eller nåt va? ;) Där står det nämligen att premieantagandet är grundat på att katten inte är över 6 år, att den är märkt och att hälsodeklarationen är i ordning etc. Finns en llänk där till att lägga in alla uppgifter själv och där kan du skriva in 'omärkt' etc.

Du får försäkra äldre katter med, men då ska du ha ett friskintyg från veterinären. Men det kan du ju fixa när du är där för hälsokontrollen. Försäkra kan du göra redan imorgon, så får du komplettera med ett vetintyg så börjar försäkringen gälla.

Men det går utmärkt att försäkra en åtta år gammal ickeregistrerad och ickemärkt katt hos Agria. Men är den över fem behöver du vetintyg. Och de måste INTE vara märkta bara för de är äldre, men det premieexmpel de ger som standard (dvs om du inte fyller i alla uppfifter om katten själv) baserar sig på märkt katt, och är således 10% lägre än vid omärkt katt =)
 
Jag tror han är brunmaskad. En choklad är mycket varmare i tonen, som mjölkchoklad ungefär. Man ser det tydligast på noslädret, som är nästintill svart på brunmaskade och chokladbrunt på chokladmaskade. Trampdynorna är också ljusare bruna på en choklad jämfört med en brunmaskad.
 
ahhhh okej, då ska jag ringa imorn, nu verkar det inte svara... dom har väl stängt för att det är helgdag.... hmmm.... men det är ju svårt uppge födelsedatum då jag inte har nån aning *suck*
 
om jag nu inte hittar rätt uppfödare och får födelsedatum kanske veterinär kan säga ungefär ålder? Och försäkringsbolaget godtar det? Tror ni det?
 
Jag försäkrade förra stallkatten. Ingen hade den blekaste aning om hur gammal han var men gissningen var 4-6 år. Agria skrev fem år och det var iaf inte problem då. Annars kan man ju säga den ålder man tror/veterinären tror och om papprena dyker upp ändra. Så jag TROR inte det ska vara problem, det gick med min stallkatt iaf.

din herre är brunmaskad om du frågar mig. Jmf med min Yakitori ( http://hem.passagen.se/xyplex/ ) så är de ganska lika i den bruna tonen. Kollar man på Yakis tassar (sista bilden på hans förstasida) så är de mer mot chokladhållet, dvs en 'varmare' och 'mjukare' brun ton. Men Yaki är helt klart brunmaskad, och som sagt din har ganska lika ton i masken.
 
Tjoho, nu vill jag ha lite rådgivning från er, har fått tag i hans födelsedatum i alla fall, han är nyss fyllde 6 år :eek: haha, nåväl det är inget problem i sig.

Vad jag undrar över är hur länge jag ska låta honom få en chans att acklimatisera sig? Han har ju som sagt åkt runt mkt och inte haft det bra, för mig är det, antingen så får han börja må bra här eller så avlias han, för han ska INTE behöva åka tillbaka och bli vandringspokal igen.

Idag har han gosat när jag vart ensam med honom och han har visat sig lite nyfiken. Han morrar och är jätteond och skygg när han skymtar de andra djuren. Han har i alla fall ätit och druckit lite idag och använt toaletten. Avmaskningen gick ner (var snabb då han fick pastan) men han blev isk och varningsbet mig flera ggr då jag ville titta på hans baktassar (han har alldeles för långa klor, dessutom är en klo sned och han ömmar lite....) Han är torr på trampdynorna det lilla jag hann se....

Jag ska ju ringa vet och be att få tid snarast så dom får kolla igenom och klippa klorna. Men jag känner verkligen medlidande med denna kille, överviktig och olycklig är han. Vad tycker ni? Gör jag rätt som tvingar på honom 2 småhundar och två småkatter? :( Jag blir bara så nerstämd då jag är med honom lilla hjärtat!
 
Såvida du hela tiden ser små framsteg iaf så tycker jag att du ska ge honom 2-3 månader minst. Fullt friska, välomhändertagna och välskötta katter kan ju ta mer än en månad på sig för att acklimatisera sig, så att ge den här herren 2-3 ggr den tiden tyckr jag är det minsta.

men visst, har det gått två månader utan minsta framsteg så får man ju börja fundera..
 
Idag är jag glad, han har redan gjort stora framsteg och vågar gå runt rätt obehindrat nu, hundarna har fått hälsa på honom men han är reserverad mot småtjejorna.

Inatt hade han kul, har köpt en öppen sandlåda (då det var röd dag igår) som han fått temporärt, han har grävt ur hälften av sanden inatt och grävt sanden över matskålarna? vad tror ni, protest mot maten? Har inte hunnit vara och köpa siamesfodret än, utan igår fick han kitten 34 och en portionspåse. Är det vanligt att katter gräver över matskålarna? kanske för att jag satte dom bredvid bajslådan.... hmmm.... min sambo höll på att bli galen då han grävde omkring i två timmar tydligen. Jag själv går på sömnmedel så jag vaknade inte av det :D

Men jag är så glad att han gör så stora framsteg. Så länge det går frammåt varje dag så är jag glad, vad jag är orolig över är att han inte anpassat sig till midsommar då vi ska på semester med husvagn. Håller på att forska om jag har någon han kan vara hos, men det skulle ju bli en till omställning. Han har verkligen brutit sig in i mitt hjärta redan, mysiga lilla Prozac (Mozart är eg. namnet men jag med mitt dille på P.namn) :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 429
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 664
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp