Bukefalos 28 år!

Sidepull på tävling...

malumbub

Trådstartare
...får man ha det? I det TR som jag har (fr -03?) står det inget om det. Endast hackamore än nämnt vad gäller bettlöst (typ)... Får man tävla med sidepull på tävling? Det borde man väl få?
 
som jag förstått det så är det ok i hoppning (stor häst) eftersom betslingen där är fri. Dressyr är det ej tillåtet, krävs bett. För ponny är ju dock betslingen mer begränsad även i hoppning.

//jo7 :bump:
 
I boken "Naturen som ridhus" Är det en som har sidepull på sin häst, boken är relativt ny så det borde vara ok.
Fråga ridsportsförbundet annars.
 
Nu antar jag att du menar på distanstävling? I hoppning och dressyr är det mig veterligen inte tillåtet. Dispens kan fås för hackamore bland ponnyer i hoppning, men hos stor häst är det fullt tillåtet (är jag 98% säker på)

I dressyren ges ingen dispens för bettlöst huvudlag alls.

Jag tävlar alltid (nästan) distans i sidepull och har gjort det länge nu. Det har aldrig varit några hinder, i början brukade jag t.o.m fråga domarna, och de har mest sagt att det räknas som bettlöst träns och det är godkänt. Man får inte rida i grimman, men sidepull räknas till "bettlöst huvudlag" eller hur man nu kan säga...

Tror det står ngt om det i regelboken för distans men eftersom jag ingen äger så vågar jag inte uttala mig om det ;)

Camilla
 
Ja, jag menade inom distansen, eftersom jag skrev in tråden där...eller?

Jag blev lite osäker o frågade därför här. Vad jag förstått står det så här i TR:
"Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och 'gags' (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna."

Det jag blev osäker på var att det inte stod nåt om sidepull...men om du nu ridit med det på flera olika tävlingar så borde det vara ok ju!
Får väl ta med alternativ i värsta fall o kolla m domare innan tävlan... :D
 
"Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och 'gags' (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna."

Där har du nog ditt svar. Detta gäller ju alltså var tyglarna får fästas, inte vad du får ha för bett. På ett sidepull är ju tyglarna fästade "direkt i huvudlaget", som de formulerar det.
 
Jo jag förstår det. Frågade inte enbart dig, utan frågan riktade sig till alla som läser. Men var ju tvungen att svara på nåns inlägg. :)
 
Det är lugnt!

Det vore ju skönt om det funkade. Annars får du väl ta med dig nåt i reserv o fråga domare innan start!
 
Får man inte rida i grimma?? De har jag för mig att man får... I alla fall internationellt (kommer ihåg en bild på den franske vinnaren från något VM för några år sedan där målbilden visar hästen i bara remontnosgrimma med tyglarna fästa i den.

Det är ganska fritt vilket huvudlag du får ha - huvudsaken är att du kan kontrollera din häst i det.
 
Det var en domare som sade det till mig att en grimma inte räknas som ridhuvudlag - eller minns inte hans exakta ordval. Iaf så fick man inte rida i grimma, och jag försökte besikta min häst några gånger i grimman när jag var nybörjare men då fick jag vackert gå och byta - för hästen skulle ha träns. Nu idag verkar det inte vara lika hårt på den punkten, folk rider i allt mer varierade huvudlag, och jag har sett många besikta i grimma men aldrig rida i en sån.

Så säker är jag inte men har fått den uppfattningen, även av domare i danmark där det absolut inte är tillåtet att rida grimma, de ifrågasatte t.o.m min sidepull! :confused: ;)
 
Klädsel och utrustning
Reglerna för vad som är tillåtet och inte ändras ganska ofta. Därför måste du läsa om detta i ett aktuellt TR VIII. En distansryttares klädsel ska vara prydlig, men exakt vad det innebär har ryttaren själv ganska stor frihet att avgöra. T-tröja är inte acceptabelt, alltså inte heller ett ärmlöst linne - hur varmt det än må vara! Enligt TR måste skjorta eller tröja ha krage. Ridbyxor ska användas, men färgvalet är fritt.
Det är tillåtet att rida i skor och korta chaps. Om du väljer löparskor (eller andra skor utan klack), för att t.ex. kunna springa en del bredvid hästen, så måste du ha säkerhetsstigbyglar eller täckt frontdel på stigbyglarna.
Hjälm med fungerande hakband måste användas, men det måste inte vara en traditionell ridhjälm. Många rider i de moderna lätta, väl ventilerade ridhjälmarna. Godkänd cykelhjälm är också tillåtet att använda, men endast i tävlingsklasserna.
Sporrar får inte användas och spö får inte användas för att driva hästen, bara som tillrättavisning.
Sadling och betsling är fri, men hjälptyglar får inte användas. Undantag är martingal med löpande ringar. Hackamore och sidepull ("repträns") är tillåtna . De uppskattas av många, för att hästen slipper ha bett i munnen när den ska äta och dricka.


Kopierat från svenska ridsportsförbundets hemsida. Kategori Börja tävla / Distans
http://www.ridsport.se/
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 869
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 910
Senast: Fetaost
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 224
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp