Bukefalos 28 år!

Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inget svar på varför fel personer jobbar där, det finns alltid folk som är på fel arbetsplats.
Dock känns det ju viktigare än nånsin på de ställena att det bara är lämplig personal.
Det är ju garanterat en tuff och svår arbetsmiljö och lågavlönat, så då blir det ju inte så lockande att jobba där. Men jag tycker det är hemskt illa och jag blir djupt berörd att människor som redan är på botten inte får den hjälp som krävs, eller till och med blir i sämre skick i vårdens händer.
Jag håller 100 % med dig. Jag fattar såklart att det kanske är ett ganska så svårt ställe att jobba på och att det kanske är svårt att få personer att vilja jobba där men då måste ju nånting ändras tycker jag så att flera VILL jobba där. För att dom du skrev att endel blir tillochmed SÄMRE av att sitta där och så ska det ju inte vara.
 
Håller med här! Då du skrev i en tråd att du skulle bli stor forskare inom diagnoser så är det ju en bra start att prata med en föreståndare hur allt funkar från början till slut.
Eh... Va??
Först så nej jag har aldrig skrivit att jag skulle bli en stor forskare inom diagnoser.
Och sen så vad är det en bra start för? Och hur allt vad funkar från början till slut som du skrev?
Jag fattar verkligen inte vad du menar.
 
Efter att ha först gjort praktik via min utbildning Och sedan sommarjobbat på ett SiS (LVU placerade) så anser jag inte att lönen är värd de risker samt arbetsbörda som arbetsplatsen innebär. Jag som relativt ung kvinna, kände mig utsatt och hotad av de ungdomar (killar) som var på den avdelningen jag var på. Vi fick helst inte vara fler än två kvinnor på avdelningen pga säkerhetsrisken, vi hade 6 killar boendes och på helgen var vi 4 personal.
Det blir en svår situation att försöka göra någon typ av förändringsarbete eller ens samtal, när man är så pass underbemannade. Beroende på säkerhetsklassen på ungdomen krävdes 1-3 personal bara för att han skulle gå ut och röka, personal fick aldrig vara ensamma på avdelningen med ungdomarna, men samtidigt skulle vi hinna laga måltider, tvätta, städa, försöka få åtminstone 30 min rast under de 13 timmar man jobbade samt skriva dokumentation. Bara för att gå på toa krävdes det att man tänkte efter om det var ett lämpligt tillfälle eller inte.

Jag förstår att den personal som är bra, är empatiska och kan göra verklig skillnad söker sig till andra arbeten och kvar blir de som inte checkar av med kollegor att det går bra att man går på toa, som inte ser (eller bryr sig?) andras behov eller anser att ungdomarna förtjänar att ha en så bra tid på SiS som det är möjligt.

Många av mina kollegor var väldigt duktiga, många gjorde verkligen skillnad, men det var också dom som var helt slutkörda och var nära väggen.

Det är såklart för djävligt att det kommer fram att vissa hem har allvarliga problem med personalen och att det sker övergrepp. Det är ju dock inget som förekommer på varenda SiS.
Tack för svar från nån som har erfaren het att jobba på sis!
Tror du att det skulle hjälpa ifall det var högre lön för att jobba där? Eller tror du att det är nånting annat som mest skulle kunna göra skillnad så att det blev bättre?
Och nej det före kommer kanske inte på ALLA sis att det händer såna saker men det är ju iallafall FÖR mycket. Och även ganska så sjukt att jag kan lätt säga flera sis som tillexempel det har hänt flera över grepp mot unga eller att dom har ett problem att dom unga rymmer och så. Och jag har aldrig varit på sis utan det är bara från det jag har hört från andra.
Det BORDE inte vara så tycker jag för att det borde inte vara så vanligt så att det blir känt liksom.
Somsagt så jag fattar också att det finns MÅNGA bra som jobbar på sis och att säkert inte alls sis är lika!
 
Jag tror att bakom många av de saker du pekar på, @LiviaFilippa , ligger samhällsproblem snarare än SIS-problem. Det gör förstås inte missförhållandena lättare att överse med eller acceptera, men du har fått bra förklaringar och grundorsaker till en hel del av utmaningarna i en sådan organisation.

Med det sagt har jag själv, tyvärr, mycket lågt förtroende för SIS som myndighet. Inte för de enskilda medarbetarna överlag, jag har också vänner som arbetar inom SIS och jag vet hur mycket energi och engagemang de lägger i sitt arbete. Men organisationen är trasig. Blandningen av boende med vitt skilda problembilder. De bristande, i många fall obefintliga, riskanalyserna och riskhanteringen. Naiviteten. Den bristande styrningen. Rymningarna. Och så förstås bitarna som du lyfter i trådstarten.

Jag hoppas väldigt mycket på att den översyn som kommer att ske under det närmaste året leder till omfattande och djupa förändringar.
Ja det hoppas jag också!
Det som iallafall jag TROR är att det skulle be höva delas upp så att inte både brottslingar och dom som kanske bara mår dåligt och har andra problem hamnar på sis. Utan att det kanske var mera som ungdoms fängelsen för dom som har gjort brott och mera vård för dom som har andra problem.
Och att det skulle be höva vara MYCKET större säker het BÅDE för dom som jobbar där och för dom unga!
Och även så tror jag att det skulle be hövas att flera lyssnade mera på ungas erfaren heter av att sitta på sis både det som funkar bra OCH det som inte gör det.
Men som det är nu ibland så verkar det som att vissa tänker att det bara är problem barn på sis och dom be höver man inte riktigt lyssna på.
 
Nej, inte sämst personal men i många fall låg utbildningsgrad. Det kan leda till att det går käpprätt åt skogen. För alla inblandade. Det är som flera tidigare i tråden försökt förklara för dig ett systemfel i grunden.
Människor är bara människor och vi beter oss inte alltid bra. Det finns otaliga experiment där man delat upp helt vanliga människor i två grupper och låtit ena gruppen ha makt över den andra. Det går oftast överstyr och de med makt börjar bete sig illa. Experimenten har fått avbrytas i förtid för att säkerställa tryggheten för alla inblandade. Med vetskap om detta så borde varje verksamhet se över sin organisation extra noga så säkerhet och trygghet bibehålls över tid.
Ja jag vet att makt ofta inte blir bra. Och somsagt så menar jag själv klart inte alla som jobbar på sis! Men efter som att det är ett jobb där man har väldigt mycket makt över unga så är det kanske inte konstigt att det ÄVEN är vissa som jobbar där för fel andledningar. Speciellt om det är svårt att hitta bra personal ibland och att det inte är så bra lön och så!
Men det är sånt som jag inte fattar varför det INTE har ändrats än? Tillexempel att VISSA gör s*x brott och det är ju oftast män som gör det mot tjejer då. Själv klart inte alltid men oftast! Och ändå så är det fort farande okej att män visi terar tjejer på sis och att dom är ensamma med dom osv. Sånt fattar jag inte varför det inte har ändrats efter som att alla sis VET nog att sånt före kommer och att såna personer TYVÄR ibland vill jobba där just därför.
 
Kanske inte diskutera, men mycket möjligt att någon skulle kunna tänka sig att svara på några artigt ställda frågor kring hur verksamheten fungerar.
Jag vet inte riktigt vilka frågor hur verksam heten funkar som du menar att jsg skulle ställa till dom?
 
Eh... Va??
Först så nej jag har aldrig skrivit att jag skulle bli en stor forskare inom diagnoser.
Och sen så vad är det en bra start för? Och hur allt vad funkar från början till slut som du skrev?
Jag fattar verkligen inte vad du menar.
Läs din dagbokstråd Autism inlägg 117 ;)

Jag höll med om det som #bettysmatte skrev. Men förstår om du inte fattar.
 
Läs din dagbokstråd Autism inlägg 117 ;)

Jag höll med om det som #bettysmatte skrev. Men förstår om du inte fattar.
Nja jag tror mera att det är du som inte fattar.
Jag vet väldigt bra att jag har skrivit att jag vill forska om hur personer med autism be möts i sam hället och om NT normen och såna saker. Men du skrev att jag har skrivit att jag kommer forska om diagnoser och det stämmer heltenkelt inte. Plus så säger det absolut inget om VAD man skulle forska om efter som att diagnoser är allt från autism till lung inflamation till hjärn skakning till cancer till för kylning till tvångs syndrom osv.
Och sen så det jag inte fattar är ditt ut talande:
så är det ju en bra start att prata med en föreståndare hur allt funkar från början till slut
Som inte var vad @bettysmatte skrev och jag fattar inte vad DU menar att "hur allt funkar" har med "diagnoser" att göra och vad du menar med "från början till slut"
Och vad det ihuvud taget har med denhär disskutionen att göra.
 
Om du bekymrar dig över frågor kring personalen så har det väl i högsta grad med hur verksamheten fungerar? Personalen = del av verksamheten.
Ja alltså jag vet inte hurmycket du har hört om sis eller läst eller så. Men det är ju inte att ingen reporter eller nån aldrig har frågat ungefär dom sakerna.
Men om det skulle vara så enkelt så en före ståndare skulle kunna bara svara på det så skulle alla problem vara lösta så skulle nog det redan har hänt tror jag. Eller? För jag tror ju inte precis att domflesta VILL att det ska vara så o säkert och tyvär förofta dåligt och skadligt som det är.
Alltså frågorna var eller är somsagt:
VARFÖR jobbar såna personer på sis?
Alltså såna som skadar unga och gör vidriga saker. Är det bara för att dom vet att dom kan ha massa makt då? Eller varför?
Och finns det inga sätt för att göra det bättre och säkrare och mera hjälp samt?
Varför får BARN och unga tvingas till saker som INTE vuxna brottslingar typ mördare får tvingas till?
Och varför liksom händer det inget?
 
@Bilburen Att bara skratta åt nåns svar i en disskution om den personen undrar vad man menar är inte så speciellt bra disskutions teknik bara som ett tips 👍
Jag an tar att det är för att du nog inte kan förklara vad du menade efter som det dont makes sense at all. Men men.
 
Bara högre lön kommer inte hjälpa, man behöver ändra hela organisationen tror jag. Mer kvalificerad personal (mer personal per avdelning alltså), bättre lokaler, inte blanda ungdomar som har olika problematik, bättre schemaläggning, bättre säkerhet osv.

Bara att ta rymningar, från den avdelning jag jobbade på skedde 3 rymningar i somras. 2 st på natten och en mitt på dagen. På en av rymningarna visade det sig att skalskyddet på lokalen inte ens fungerade som det skulle. Man ska behöva kort + kod för att ta sig ut genom ytterdörrar, men tydligen gick det att låsa upp med nyckel (som ungdomar tagit via hot och våld mot nattpersonal).
 
Ja alltså jag vet inte hurmycket du har hört om sis eller läst eller så. Men det är ju inte att ingen reporter eller nån aldrig har frågat ungefär dom sakerna.
Men om det skulle vara så enkelt så en före ståndare skulle kunna bara svara på det så skulle alla problem vara lösta så skulle nog det redan har hänt tror jag. Eller? För jag tror ju inte precis att domflesta VILL att det ska vara så o säkert och tyvär förofta dåligt och skadligt som det är.
Alltså frågorna var eller är somsagt:
Jag har aldrig sett ett reportage eller läst en artikel om SIS vad jag kan minnas, i alla fall inget djupgående. Dock har jag erfarenhet av att bli intervjuad för TV, tidning och radio, där det sistnämnda ofta bara är några sekunder man har på sig att uttala sig. Om du vill och orkar så tror jag, med betoning på tror, att du kommer få otroligt mycket mer utförliga svar via mejl till en verksamhetschef, inom ramen för vad hen har möjlighet att säga om verksamheten, än vad du kommer få ut via en artikel eller radioinslag.
 
Ja alltså jag vet inte hurmycket du har hört om sis eller läst eller så. Men det är ju inte att ingen reporter eller nån aldrig har frågat ungefär dom sakerna.
Men om det skulle vara så enkelt så en före ståndare skulle kunna bara svara på det så skulle alla problem vara lösta så skulle nog det redan har hänt tror jag. Eller? För jag tror ju inte precis att domflesta VILL att det ska vara så o säkert och tyvär förofta dåligt och skadligt som det är.
Alltså frågorna var eller är somsagt:
Men det är ju ingen på buke som kan svara på dessa frågor, om du inte ens tror att en föreståndare skulle kunna göra det?
Jag har lite svårt för att se dina frågeställningar annat än att du vill hävda din åsikt, grundad på diverse tidningsartiklar som du har läst på sistone.
 
Bara högre lön kommer inte hjälpa, man behöver ändra hela organisationen tror jag. Mer kvalificerad personal (mer personal per avdelning alltså), bättre lokaler, inte blanda ungdomar som har olika problematik, bättre schemaläggning, bättre säkerhet osv.

Bara att ta rymningar, från den avdelning jag jobbade på skedde 3 rymningar i somras. 2 st på natten och en mitt på dagen. På en av rymningarna visade det sig att skalskyddet på lokalen inte ens fungerade som det skulle. Man ska behöva kort + kod för att ta sig ut genom ytterdörrar, men tydligen gick det att låsa upp med nyckel (som ungdomar tagit via hot och våld mot nattpersonal).
Ja det är nog att iprincip allt skulle be höva ändras för att det skulle kunna bli bättre. Och det är ju nån ut redning eller vad det heter av sis nu men det är kanske inte säkert att det blir såmycket ändringar för det?
Utan även om dom skulle komma fram till samma saker att hela organisationen be höver ändras med allt som du skrev så skulle ju det kosta jätte mycket pengar. Så isåfall kanske det är en politik fråga att dom måste få så mycket pengar så att dom kan göra alla ändringar som skulle be hövas? Och somsagt kanske även ge högre lön osv.
 
Ja det är nog att iprincip allt skulle be höva ändras för att det skulle kunna bli bättre. Och det är ju nån ut redning eller vad det heter av sis nu men det är kanske inte säkert att det blir såmycket ändringar för det?
Utan även om dom skulle komma fram till samma saker att hela organisationen be höver ändras med allt som du skrev så skulle ju det kosta jätte mycket pengar. Så isåfall kanske det är en politik fråga att dom måste få så mycket pengar så att dom kan göra alla ändringar som skulle be hövas? Och somsagt kanske även ge högre lön osv.

Ja sis är en politisk fråga i allra högsta grad.
 
Jag har aldrig sett ett reportage eller läst en artikel om SIS vad jag kan minnas, i alla fall inget djupgående. Dock har jag erfarenhet av att bli intervjuad för TV, tidning och radio, där det sistnämnda ofta bara är några sekunder man har på sig att uttala sig. Om du vill och orkar så tror jag, med betoning på tror, att du kommer få otroligt mycket mer utförliga svar via mejl till en verksamhetschef, inom ramen för vad hen har möjlighet att säga om verksamheten, än vad du kommer få ut via en artikel eller radioinslag.
Ja det kanske skulle vara lite mera ut föriga svar men jag tror inte att dom heller skulle kunna ge svar om exakt vad som skulle be höva ändras och varför vissa som jobbar där be handlar unga väldigt dåligt och så. Utan att då skulle dom ju an tagligen inte an ställa dom som inte passade för att jobba där osv.
 
Men det är ju ingen på buke som kan svara på dessa frågor, om du inte ens tror att en föreståndare skulle kunna göra det?
Jag har lite svårt för att se dina frågeställningar annat än att du vill hävda din åsikt, grundad på diverse tidningsartiklar som du har läst på sistone.
Nehe och det får du ju tro men det stämmer inte. Min upp fattning är verkligen inte bara grundad i tidnings artiklar som jag har läst på sistone. Och det är verkligen inte att jag vill hävda min å sikt utan att jag vill disskutera hur det är och varför och vad man kan ändra och vad som krävs för det osv. Som jag har skrivit flera gånger.
Dethär är ju ett disskutions forum ellerhur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
735
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 812
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 305
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Steralisering
  • Tjockistråden 3
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp