Bukefalos 28 år!

Sis och dom som jobbar där

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja sis är en politisk fråga i allra högsta grad.
Vem är det som tar be slut om sånt som hurmycket pengar sis ska få och om det ska ändras osv?
Somsagt jag vet att det är en stor ut redning eller nånting nu. Men vilka kommer säga sen vad man ska göra och inte? Alltså är det nåt speciellt ut skott eller är det hela regeringen eller hur funkar sånt?
Vilka KAN på verka såna be slut och hur? Alltså om du eller nånannan vet!
 
Jag har jobbat både på SiS och i fängelse. Jobbat med både ungdomar och vuxna som skadat och dödat andra.
På de ställen jag varit har jag inte sett såna missförhållanden som refereras till, men jag har absolut träffat på personal som sökt sig till arbetsplatserna av fel anledning, mer ofta i fängelset än på SiS, men jag har bara erfarenhet av två SiS-enheter och det var färre personal att jämföra med där än på fängelset. Så mina erfarenheter är såklart begränsade.

Det är inget attraktivt arbete, det är riskfyllt (att varje dag riskera hot och våld) och jobbigt (risken för hot och våld för egen del, men även att hantera hot, våld, ångest, självskada osv bland de ungdomar eller klienter man har) och lönen matchar inte insatsen så det ger kanske inte största underlaget att välja personal med bäst förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Jag har jobbat både på SiS och i fängelse. Jobbat med både ungdomar och vuxna som skadat och dödat andra.
På de ställen jag varit har jag inte sett såna missförhållanden som refereras till, men jag har absolut träffat på personal som sökt sig till arbetsplatserna av fel anledning, mer ofta i fängelset än på SiS, men jag har bara erfarenhet av två SiS-enheter och det var färre personal att jämföra med där än på fängelset.

Det är inget attraktivt arbete, det är riskfyllt (att varje dag riskera hot och våld) och jobbigt (risken för hot och våld för egen del, men även att hantera hot, våld, ångest, självskada osv bland de ungdomar eller klienter man har) och lönen matchar inte insatsen så det ger kanske inte största underlaget att välja personal med bäst förutsättningar.
Tror du att högre lön för att jobba på sis skulle hjälpa? Eller tror du att det inte skulle spela så stor roll ändå för att det är det jobbet som det är liksom?
En annan sak som jag bara undrar men om du inte har sett några såna saker på sis och du jobbade med unga som har skadat och dödat andra så kanske det eller dom sis där du jobbade var mest in riktat för brottslingar? Och då undrar jag om det är mera vanligt att såna saker händer där det är flera som mår dåligt och har andra problem och att det är mindre sånt där domflesta har gjort all varliga brott. Somsagt jag VET inte om det är så men jag undrar om det är så.
Eller ifall det är ungefär likamycket eller vanligt o avsett vad det är för mål grupp liksom.
 
Tror du att högre lön för att jobba på sis skulle hjälpa? Eller tror du att det inte skulle spela så stor roll ändå för att det är det jobbet som det är liksom?
En annan sak som jag bara undrar men om du inte har sett några såna saker på sis och du jobbade med unga som har skadat och dödat andra så kanske det eller dom sis där du jobbade var mest in riktat för brottslingar? Och då undrar jag om det är mera vanligt att såna saker händer där det är flera som mår dåligt och har andra problem och att det är mindre sånt där domflesta har gjort all varliga brott. Somsagt jag VET inte om det är så men jag undrar om det är så.
Eller ifall det är ungefär likamycket eller vanligt o avsett vad det är för mål grupp liksom.
Jag tror att högre lön hade kunnat motivera personal med annan utbildning. Med en högre lön hade man kunnat sätta högre kvalifikationer på tjänster - och kanske också faktiskt få sökande som har tillräcklig utbildning. Jobbet är ju lika tufft även om man får mer betalt, men om man tänker att man har en grupp/klass med personer som har gått en utbildning och dessa får välja mellan ett jobb som är ”riskfyllt och svårt med dåligt betalt”, eller ett som är ”mindre riskfyllt och okej betalt” så väljer nog de flesta det senare. Vill man locka dessa personer till det första så behöver det ge mer betalt så att man ändå väljer att gå in i det riskfyllda och svåra jobbet.

Jag var både på vanlig avdelning och utredningsavdelning så inte specifikt för ungdomar som begått brott utan det var väldigt blandat. Mer så att mina erfarenheter är begränsade till de avdelningar som jag jobbat på och där såg jag inga såna saker.
Man kan resonera mycket kring detta, vilka målgrupper som är mest utsatt osv och det finns nog inget enkelt svar - och jag tror att de olika målgrupperna riskerar att utsättas för olika saker.
 
Jag tror att högre lön hade kunnat motivera personal med annan utbildning. Med en högre lön hade man kunnat sätta högre kvalifikationer på tjänster - och kanske också faktiskt få sökande som har tillräcklig utbildning. Jobbet är ju lika tufft även om man får mer betalt, men om man tänker att man har en grupp/klass med personer som har gått en utbildning och dessa får välja mellan ett jobb som är ”riskfyllt och svårt med dåligt betalt”, eller ett som är ”mindre riskfyllt och okej betalt” så väljer nog de flesta det senare. Vill man locka dessa personer till det första så behöver det ge mer betalt så att man ändå väljer att gå in i det riskfyllda och svåra jobbet.

Jag var både på vanlig avdelning och utredningsavdelning så inte specifikt för ungdomar som begått brott utan det var väldigt blandat. Mer så att mina erfarenheter är begränsade till de avdelningar som jag jobbat på och där såg jag inga såna saker.
Man kan resonera mycket kring detta, vilka målgrupper som är mest utsatt osv och det finns nog inget enkelt svar - och jag tror att de olika målgrupperna riskerar att utsättas för olika saker.
Tack för svaret.
Det skulle ju såklart kanske både be hövas mera lön OCH att det blev mindre risk fyllt för dom som jobbar där! Och framför allt att det blev säkrare och mera hjälp för dom som sitter på sis.
 
Nehe och det får du ju tro men det stämmer inte. Min upp fattning är verkligen inte bara grundad i tidnings artiklar som jag har läst på sistone. Och det är verkligen inte att jag vill hävda min å sikt utan att jag vill disskutera hur det är och varför och vad man kan ändra och vad som krävs för det osv. Som jag har skrivit flera gånger.
Dethär är ju ett disskutions forum ellerhur?
Jo, men det är du som hela tiden drar diskussionen mot att begränsas av snäva givna premisser (typ enskilda dåliga medarbetare som förklaringsmodell), och vill hantera den som en SIS-specifik frågeställning.

Eftersom ett flertal personer upprepade gånger skrivit att svaren (huvudsakligen) finns på ett annat plan än där du söker dem så blir det en polarisering av diskussionen mellan å ena sidan detta större perspektivet och å andra sidan hur du motiverar den avgränsning i perspektivet som du företräder.

Att du hävdar ditt perspektiv som att det ska ha någon sorts företräde i diskussionen blir endast en hårfin skillnad gentemot att du hävdar de ståndpunkter som bygger på eller är förutsättningar för det av dig föredragna perspektivet.
 
Jo, men det är du som hela tiden drar diskussionen mot att begränsas av snäva givna premisser (typ enskilda dåliga medarbetare som förklaringsmodell), och vill hantera den som en SIS-specifik frågeställning.

Eftersom ett flertal personer upprepade gånger skrivit att svaren (huvudsakligen) finns på ett annat plan än där du söker dem så blir det en polarisering av diskussionen mellan å ena sidan detta större perspektivet och å andra sidan hur du motiverar den avgränsning i perspektivet som du företräder.

Att du hävdar ditt perspektiv som att det ska ha någon sorts företräde i diskussionen blir endast en hårfin skillnad gentemot att du hävdar de ståndpunkter som bygger på eller är förutsättningar för det av dig föredragna perspektivet.
Skriver du med vetet massa krångliga ord för att som ta ett över läge eller är det heltenkelt detenda sättet som du kan ut trycka dig på? Alltså jag menar det inte på nåt taskigt sätt utan jag bara undrar.
Jag kan inte svara för jag fattar inte ens vad du skriver.
 
Skriver du med vetet massa krångliga ord för att som ta ett över läge eller är det heltenkelt detenda sättet som du kan ut trycka dig på? Alltså jag menar det inte på nåt taskigt sätt utan jag bara undrar.
Jag kan inte svara för jag fattar inte ens vad du skriver.
Jag skriver väldigt mycket på det som är det sätt jag klara av att uttrycka mig på. Tar inte illa upp för frågan. :)

Jag försökte peka på att en del av hur svaren till dig skrivs uppfattar jag som att de beror på det sätt som diskussionen förs, mer än vad den handlar om.
Men jag behöver gå ut nu och har inte tiden att försöka omformulera mig på ett annat sätt. Ber om ursäkt att jag inte lyckas göra begripligt vad jag menar.
 
Jag skriver väldigt mycket på det som är det sätt jag klara av att uttrycka mig på. Tar inte illa upp för frågan. :)

Jag försökte peka på att en del av hur svaren till dig skrivs uppfattar jag som att de beror på det sätt som diskussionen förs, mer än vad den handlar om.
Men jag behöver gå ut nu och har inte tiden att försöka omformulera mig på ett annat sätt. Ber om ursäkt att jag inte lyckas göra begripligt vad jag menar.
Okej. Jag fattar fort farande inte men men.
Själv klart så finns det problem på många ställen och inte bara på sis. Men det som jag ville disskutera JUSTNU är om sis och varför det är som det är IBLAND på vissa sis. Och man måste väl kunna disskutera tillexempel sis och problemen DÄR utan att disskutera om alla problem överallt i tvångs vård osv?
Som exempel varför vissa som är helt fel för att jobba där vill jobba där. Det är ju inget som jag bara hittar på utan det FINNS personer som heltenkelt inte borde jobba på sis som gör det. Blandannat så har min kompis berättat om sina egna erfaren heter och lite som hon fick veta från andra och själv klart så litar jag på henne.
Och det är liknande som jag även har hört om förut så jag vet att det inte BARA är en en gångs sak liksom.
Och ettannat exempel att jag vill disskutera VAD man kan eller be höver göra för att det ska bli bättre för dom som sitter på sis. Som några exempel som vissa har skrivit är:
Bättre lön för dom som jobbar där
Upp delat mera från varför nån sitter på sis
Bättre rutiner
Bättre lokaler
Osv så det har flera skrivit som dom tror och sina erfaren heter osv! Och det vill jag gärna disskutera mera tillexempel vem bestämmer om lönerna och vem av gör hurmycket pengar sis ska få osv. Hur kan man på verka för att det ska bli bättre på sis BÅDE för dom som sitter där OCH för alla dom bra som jobbar där! Och dom som kanske inte orkar eller inte vill jobba där länge pågrund av problemen.
Det är ALLT SÅNT som jag vill disskutera om. Och varför jag vill det är VERKLIGEN INTE som vissa an tyder för att jag vill hävda min å sikt utan för att jag tycker att det är skit viktiga frågor och att det är sånt som jag verkligen bryr mig om och blandannat handlar om den mål gruppen som jag skulle VILJA kunna hjälpa på nåt sätt i fram tiden!
Själv klart så skulle jag även kunna mejla till nån sis chef. Men jag tror att om det var ett enkelt svar bara så skulle dom nog redan ha försökt att åt gärda det? För att jag tror heltenkelt inte att det är så enkelt.
Och jag är liksom ingen riks dags politiker eller sis chef eller nånting som nån lyssnar på. Utan jag är bara en helt vanlig tjej som råkar veta endel om sis för att jagsjälv har varit nära att hamna där och jag har en kompis som har suttit där. Det är liksom ingen som lyssnar på MIG utan då måste jag ju börja att disskutera nånstans.
Och JAG tycker iallafall inte att det är en dålig sak att man är anga gerad för nånting och vill disskutera och veta mera och tänka om saker osv.
 
Mitt förra inlägg var alltså inte bara till @MiaMia utan mera ett svar om hela disskutionen! Jag bara ville förklara det.
 
Mitt förra inlägg var alltså inte bara till @MiaMia utan mera ett svar om hela disskutionen! Jag bara ville förklara det.
Du kan väl börja med att ställa dessa frågor till chefen som jobbar där du är i dag? Eller fråga personalen? Dom som kan svara bäst på dina frågor är ju just dom som jobbar med det och säkert kan svara dig vart du kan vända dig för att få dom korrekta svaren på dina frågor.
 
Jag har inte läst hela tråden nu men jag kan tänka mig att många problem uppstår på sådana hem för att kriminella farliga människor hamnar bland folk som bara mår dåligt och som inte är farliga. Det är inte jättekonstigt att det arbetar fler män i sådana miljöer heller tycker jag.

Som vanligt blir det galet att blanda kriminella med folk som inte begått kriminella handlar. För om jag inte fattat fel så är det faktiskt farliga människor som sitter på dom här hemmen, inte alla såklart men det är väl mycket det dom är till för. Det är inte bara stackars personer med dåligt mående. Och dom kommer i kläm kan jag tänka mig.

Sen kan man ju i evighet diskutera hur man ska tas med kriminella farliga människor för att dom ska komma ut i samhället som trevliga typer igen.

Det är väl samma sak som när tex självdestruktiva personer hamnade på rättspsyk en period då det inte fanns plats på vanliga psykavdelningar tex. Det blir fel på alla sätt.

Det bästa du kan göra egentligen om du vill göra skillnad är att skriva till politiker, skriv till dom som har hand om hela den här biten och var på dom och kräv svar och förändring om hur folk ska behandlas. Precis som tex Sofia Åkerman gjorde när det gällde dom som hamnade på rättspsyk för sitt självskadebeteende. Det blev faktiskt en riktig förändring där.
 
Du kan väl börja med att ställa dessa frågor till chefen som jobbar där du är i dag? Eller fråga personalen? Dom som kan svara bäst på dina frågor är ju just dom som jobbar med det och säkert kan svara dig vart du kan vända dig för att få dom korrekta svaren på dina frågor.
Fast nu är det ju så att allt är inte saker som det bara finns ettenda svar på utan ibland så kanske man vill disskutera frågor med flera med o lika erfaren heter osv. Om du inte vill disskutera det så be höver du inte göra det heller men du be höver inte försöka att be gränsa mig från att disskutera nånting bara för att DU inte vill disskutera om just det.
Förövrigt så är jag inte på sis och personalen där jag bor jobbar alltså inte med sis heller.
 
Jag har inte läst hela tråden nu men jag kan tänka mig att många problem uppstår på sådana hem för att kriminella farliga människor hamnar bland folk som bara mår dåligt och som inte är farliga. Det är inte jättekonstigt att det arbetar fler män i sådana miljöer heller tycker jag.

Som vanligt blir det galet att blanda kriminella med folk som inte begått kriminella handlar. För om jag inte fattat fel så är det faktiskt farliga människor som sitter på dom här hemmen, inte alla såklart men det är väl mycket det dom är till för. Det är inte bara stackars personer med dåligt mående. Och dom kommer i kläm kan jag tänka mig.

Sen kan man ju i evighet diskutera hur man ska tas med kriminella farliga människor för att dom ska komma ut i samhället som trevliga typer igen.

Det är väl samma sak som när tex självdestruktiva personer hamnade på rättspsyk en period då det inte fanns plats på vanliga psykavdelningar tex. Det blir fel på alla sätt.

Det bästa du kan göra egentligen om du vill göra skillnad är att skriva till politiker, skriv till dom som har hand om hela den här biten och var på dom och kräv svar och förändring om hur folk ska behandlas.
Ja det är nog blandannat det som är problemet att det blandas vilka som sitter där. För det är ju både som som har gjort väldigt all varliga brott som mord osv och dom som iprincip bara mår dåligt som kanske hamnar på sis pågrund av ett miss tag eller att ingen annan vill ta mot en.
Och då blir det ju väldigt konstigt och det blir nog inte såbra hjälp varisig för dom kriminella eller för dom som mår dåligt och har såna problem. För att dom be höver an tagligen väldigt o lika hjälp och så. Och även be mötande som min kompis har sagt att hon fick liksom be mötande från vissa som att hon var en brottsling och som att dom be hövde vara hårda mot henne liksom. Och själv klart så BLEV hon kanske mera utåt agerande då av det för att hon fick sånt be mötande.
Och många män som jobbar på sis är ju säkert jätte bra också! Men ett problem tycker jag är att det inte är bättre regler för att minska riskerna att dåliga saker händer OM nån väldigt dålig person jobbar där. Som tyvär händer.
Och ja det är också väldigt fel när tillexempel nån med själv skade beteende hamnar på rätts psyk!
Och ja tillexempel att skrivs till politiker är EN sak som jag vill göra men jag vet inte vilka som bestämmer sånt.
 
Ja det är nog blandannat det som är problemet att det blandas vilka som sitter där. För det är ju både som som har gjort väldigt all varliga brott som mord osv och dom som iprincip bara mår dåligt som kanske hamnar på sis pågrund av ett miss tag eller att ingen annan vill ta mot en.
Och då blir det ju väldigt konstigt och det blir nog inte såbra hjälp varisig för dom kriminella eller för dom som mår dåligt och har såna problem. För att dom be höver an tagligen väldigt o lika hjälp och så. Och även be mötande som min kompis har sagt att hon fick liksom be mötande från vissa som att hon var en brottsling och som att dom be hövde vara hårda mot henne liksom. Och själv klart så BLEV hon kanske mera utåt agerande då av det för att hon fick sånt be mötande.
Och många män som jobbar på sis är ju säkert jätte bra också! Men ett problem tycker jag är att det inte är bättre regler för att minska riskerna att dåliga saker händer OM nån väldigt dålig person jobbar där. Som tyvär händer.
Och ja det är också väldigt fel när tillexempel nån med själv skade beteende hamnar på rätts psyk!
Och ja tillexempel att skrivs till politiker är EN sak som jag vill göra men jag vet inte vilka som bestämmer sånt.
Tror tyvärr man kan ha hur mycket "rätt" personer som helst som jobbar där utan att det blir en förändring för jag tror inte det är det som är problemet. Jag tror dom som jobbar där främst är där för att kunna tas med farliga människor som begått brott och dom har inte utbildningen för att även ta hand om folk som bara mår dåligt.

Det är precis som rättpsyksituationen, dom som arbetade där behandlade dom som bara mådde väldigt dåligt likadant som dom behandlade brottslingarna och det skar sig totalt för dom hade inte kunskap om självskadeproblematik. Det går liksom inte att få till en förändring bara genom hindra "fel" person för att arbeta där.

Den här dåliga personen var säkert bra och hade bra intentioner när den började där. Det är hela systemet som måste förändras. Du får inte glömma att personalen där faktiskt måste ha att göra med ofta väldigt råa farliga personer, det är vad jag tror många av dom är utbildade till att göra också. Dom blir inte mindre farliga för att dom är unga. Hur man som sagt ska vårda dom för att dom ska komma ut som "normala" människor igen vet jag inte.

I huvudsak så måste förändringen till att inte blanda kriminella med folk som bara mår väldigt dåligt.
 
Senast ändrad:
Tror tyvärr man kan ha hur mycket "rätt" personer som helst som jobbar där utan att det blir en förändring för jag tror inte det är det som är problemet. Jag tror dom som jobbar där främst är där för att kunna tas med farliga människor som begått brott och dom har inte utbildningen för att även ta hand om folk som bara mår dåligt.

Det är precis som rättpsyksituationen, dom som arbetade där behandlade dom som bara mådde väldigt dåligt likadant som dom behandlade brottslingarna och det skar sig totalt. Det går liksom inte att få till en förändring bara genom hindra "fel" person för att arbeta där.
Jag tror att det blandannat är som du skriver men inte bara. För att det som jag även menar är dom som tillexempel ut sätter unga på sis för s*x brott och andra kränkningar och såna saker. Och det borde ju INGEN ut sättas för varisig om den sitter på sis för den har gjort brott eller för att den mår dåligt. Eller jag tycker iallafall inte det.
 
Fast nu är det ju så att allt är inte saker som det bara finns ettenda svar på utan ibland så kanske man vill disskutera frågor med flera med o lika erfaren heter osv. Om du inte vill disskutera det så be höver du inte göra det heller men du be höver inte försöka att be gränsa mig från att disskutera nånting bara för att DU inte vill disskutera om just det.
Förövrigt så är jag inte på sis och personalen där jag bor jobbar alltså inte med sis heller.
Vart har jag skrivit att du inte får diskutera? Jag gav dig ett förslag som alla här i denna tråd gjort.

Du behöver ju inte sitta på sis för att få förslag på vart du kan vända dig? Personalen där du är just nu är säkert kompetenta nog att kunna ge dig förslag.
 
Jag tror att det blandannat är som du skriver men inte bara. För att det som jag även menar är dom som tillexempel ut sätter unga på sis för s*x brott och andra kränkningar och såna saker. Och det borde ju INGEN ut sättas för varisig om den sitter på sis för den har gjort brott eller för att den mår dåligt. Eller jag tycker iallafall inte det.
Men sånt finns tyvärr överallt, på dom flesta arbetsplatser. Jag läste häromdagen bara hur otroligt många upplevde övergrepp på psykavdelnignarna. Och alla övergrepp som sker i stallen och på jag skulle tro egentligen alla typer av arbeten.

Nu låter det som att jag skriver att det händer mycket överallt och det menar jag inte, även om en gång är en gång för mycket, men jag menar att det kan hända överallt oavsett arbetsplats. Det är inte tror jag det största problemet sis hem har...även om det såklart är ett problem för det ska inte hända alls.
 
@LiviaFilippa Jag har skickat ett meddelande till dig med kontaktuppgifter till en forskare som har skrivit en del om missförhållanden på SIS. Bland annat denna artikel: https://kvartal.se/artiklar/hundra-ar-av-vanvard-ar-nog/
Jag vill bara skriva att jag verkligen tycker att alla borde läsa dethär!
För att det visar väldigt mycket om det som jag har skrivit om och dom problemen som är inom sis.
Jag orkade inte läsa allt för att det är heltenkelt för jobbigt förmig att ta in allt men jag rekomenderar VERKLIGEN att läsa det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
740
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 820
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 351
Senast: SiZo
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 305
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp