Självförtroende när det kommer till ridningen

TheRedLightning

Trådstartare
Jag vet med mig att jag rider långt ifrån bra eller så är det snarare så jag själv känner. Jag har börjat ta några privatlektioner för tränare och efter sista lektionen jag hade sa tränaren att om jag fortsätter rider så som jag rider på träningarna kan jag vara med i klubbens div 3 dressyrlag till våren. :nailbiting:
Men jag känner mig inte alls redo för det och om jag skulle vara med måste jag rida aktivt hela vintern och det vet jag att jag inte kommer göra, då jag låter min häst vila på vintern istället för på sommaren i och med att jag har Raynauds fenomen (trånga blodkärl).
Även om jag hade ridit aktivt under vintern, hade jag personligen inte känt mig redo för tävling redan till våren. Jag hade själv tänkt först nästa höst eventuellt. Jag vet inte om jag kanske springer händelserna i förväg och tänker det värsta redan nu och därför känner mig osäker och vill inte.

Ska väl tilläggas att jag aldrig tävlat seriöst förut, endast ridit clear round (dressyr och hopp), framför allt aldrig tävlat i ett lag.

Det enda jag haft som egna mål var att kanske rida en pay & ride och pay & jump på klubben, någon gång nästa år.
Att mitt självförtroende ska vara så dåligt och att jag är allt för ödmjuk. Det ställer nog till det för mig ibland. Samtidigt vill jag inte kasta mig in i "elden" förrän jag är helt säker på att jag kommer klara det, ett litet dilemma.
 
Ta det som en fin komplimang från tränaren, meningen var ju att bekräfta din nivå på ett konkret sätt och berätta att du utvecklas. Om och när du sen tävlar är ju din ensak. Men var inte så ödmjuk att du inte kan tillåta dig själv att känna dig stolt över det din tränare sa!
 
Ta det som en fin komplimang från tränaren, meningen var ju att bekräfta din nivå på ett konkret sätt och berätta att du utvecklas. Om och när du sen tävlar är ju din ensak. Men var inte så ödmjuk att du inte kan tillåta dig själv att känna dig stolt över det din tränare sa!
Jag har väldigt svårt att vara stolt över något tyvärr, när jag varit det har det alltid varit någon som kommit och tryckt ner mig så har svårt för det numera... så är väl därför jag är väldigt ödmjuk bland annat skulle jag tro. :/
 
Men fortsätt att träna som du orkar och sedan när laget kommer så känn efter då. Att vara intresserad av att tävla laget betyder ju inte att det är skrivet i sten att du måste starta. I dressyr är det ju så fint att resultaten räkans både individuellt och lag på samma gång, på så sätt behöver du inte känna samma press. Så går det bra för någon men dålig för de andra så räkans ju hens resultat individuellt och går det dålig för någon och bra för resten så har man ju ett resultat att styrka och man kan få ta del och "vinna" i alla fall. Att tävla lag är fikapauser och gemenskap en dag går det dålig för någon en dag för någon annan...

Du har ju en hel vinter att jobba med mental träning, rekommenderas starkt. Red som en kratta innan jag fick jobba förra året med det. Hade svårt att komma till ridning på tävling trotts att jag tävlat sedan 13 årsåldern. Men känner du dig inte redo nej då är du inte det. Du måste känna dig redo och själv vilja.
 
Fast div III dressyr går på LB, det tror jag säkert att du klarar!

Och dessutom: någon som är jättesäker kan krascha hur djupt som helst. Ofta är man ju fyra ekipage med och de tre bästa resultaten räknas.
Går det jättebra så gör man en insats för laget, går det skrutt så räknas resultatet inte för laget utan endast individuellt.

Man kan få överraskningar också.
Jag var med i ett div III-lag -14, egentligen med min kbl-travare. Det gick inte värst bra på tävlingarna för jag klantade mig en del, men det var någon annan i laget som hade ännu mer otur. I deltävling 2 bytte jag dessutom häst pga mitt diskbråck, till en femårig fjording på allsvenskan.
Det intressanta var att fjordingen hade en skaplig/normal dag, alla andra hade kass dagar så jag var den i laget som gjorde bäst ifrån mig trots att jag var det ekipage som var sämst förberedd.
Så det är inte alltid största rutinen som ger för dagen bäst resultat.
 
Svårt, javisst, men inte omöjligt för om man vill så kan man åstadkomma mycket mer än vad man tror. Om man vet vad man vill och faktiskt försöker så har man kommit en bra bit på vägen. :)
Jo, jag vet. Har försökt ändra vanorna i flera års tid, går väl sådär. Det jobbiga är när man tyckt sig lyckas bygga upp en bit, så kan en oskyldig kommentar rasera allt ihop, en kommentar som kanske inte ens var menad taskigt men som upplevdes taskigt. Det kan vara något frustrerande, även om man vet att det inte var menat taskigt så ger den en törn ändå, men men det kommer väl det också med tiden.
 
Fast div III dressyr går på LB, det tror jag säkert att du klarar!

Och dessutom: någon som är jättesäker kan krascha hur djupt som helst. Ofta är man ju fyra ekipage med och de tre bästa resultaten räknas.
Går det jättebra så gör man en insats för laget, går det skrutt så räknas resultatet inte för laget utan endast individuellt.

Man kan få överraskningar också.
Jag var med i ett div III-lag -14, egentligen med min kbl-travare. Det gick inte värst bra på tävlingarna för jag klantade mig en del, men det var någon annan i laget som hade ännu mer otur. I deltävling 2 bytte jag dessutom häst pga mitt diskbråck, till en femårig fjording på allsvenskan.
Det intressanta var att fjordingen hade en skaplig/normal dag, alla andra hade kass dagar så jag var den i laget som gjorde bäst ifrån mig trots att jag var det ekipage som var sämst förberedd.
Så det är inte alltid största rutinen som ger för dagen bäst resultat.
Det är väl just det som är lite läskigt, att det är de tre bästa resultaten som räknas. Om de andra tre i laget ridit dåligt, då är det press på den fjärde att försöka rida bra och jag rider inte bra under press.

Vet jag tittade lite på de nya dressyrprogrammet och jag fattar nada av dom, känns så svårt. När jag red dressyr för många år sedan red jag LC och LB, 2003 och 2005 (minns inte vilket årtal som var till vilket program). På den tiden åkte jag häst runt banan, idag vill jag ju rida och göra det bra.
Har kanske för höga krav på mig själv.
 
Det är väl just det som är lite läskigt, att det är de tre bästa resultaten som räknas. Om de andra tre i laget ridit dåligt, då är det press på den fjärde att försöka rida bra och jag rider inte bra under press.

Haha, du får be om att starta först i laget helt enkelt. :D
 
Det är väl just det som är lite läskigt, att det är de tre bästa resultaten som räknas. Om de andra tre i laget ridit dåligt, då är det press på den fjärde att försöka rida bra och jag rider inte bra under press.

Vet jag tittade lite på de nya dressyrprogrammet och jag fattar nada av dom, känns så svårt. När jag red dressyr för många år sedan red jag LC och LB, 2003 och 2005 (minns inte vilket årtal som var till vilket program). På den tiden åkte jag häst runt banan, idag vill jag ju rida och göra det bra.
Har kanske för höga krav på mig själv.

Man kan se det olika: om de andra tre ridit dåligt, behöver man själv inte skämmas för en medioker ritt.
 
Om du har svårt för att träna ridning under vintern så vore det kanske en idé att fokusera på mental träning medans hästen vilar? Finns det någon duktig ryttare som kan rida hästen åt dig ett par veckor så att den är igångsatt när du kan börja rida igen? Plugga in programmen (på stallbacken.com finns programmen uppritade, lättare att förstå då kanske?) och åk ut och gör några kravlösa starter innan laget drar igång så ska du se att det inte är så farligt som du tror :):up:
 
Jag vet med mig att jag rider långt ifrån bra eller så är det snarare så jag själv känner. Jag har börjat ta några privatlektioner för tränare och efter sista lektionen jag hade sa tränaren att om jag fortsätter rider så som jag rider på träningarna kan jag vara med i klubbens div 3 dressyrlag till våren. :nailbiting:
Men jag känner mig inte alls redo för det och om jag skulle vara med måste jag rida aktivt hela vintern och det vet jag att jag inte kommer göra, då jag låter min häst vila på vintern istället för på sommaren i och med att jag har Raynauds fenomen (trånga blodkärl).
Även om jag hade ridit aktivt under vintern, hade jag personligen inte känt mig redo för tävling redan till våren. Jag hade själv tänkt först nästa höst eventuellt. Jag vet inte om jag kanske springer händelserna i förväg och tänker det värsta redan nu och därför känner mig osäker och vill inte.

Ska väl tilläggas att jag aldrig tävlat seriöst förut, endast ridit clear round (dressyr och hopp), framför allt aldrig tävlat i ett lag.

Det enda jag haft som egna mål var att kanske rida en pay & ride och pay & jump på klubben, någon gång nästa år.
Att mitt självförtroende ska vara så dåligt och att jag är allt för ödmjuk. Det ställer nog till det för mig ibland. Samtidigt vill jag inte kasta mig in i "elden" förrän jag är helt säker på att jag kommer klara det, ett litet dilemma.

Jag tycker att man ska starta lite individuellt först, innan man startar i lag. Det blir en större press att rida i lag. Går det dåligt när man tävlar individuellt drabbar det bara en själv, så det känns som en lugnare början. Tycker jag.
 
Fast så mycket press tycker jag inte att det ska vara i ett div.3 lag... På den nivån så ska det bara vara kul att tävla. :)
 
Jag tycker jag rider mycket, mycket mediokert. Varken jag eller hästen är bra på dressyr, vi vinglar hit och dit och det sparkas i galoppfattningar och det stannas och bajsas i serpentiner. Jag har bara ridit lc.
Första gången jag tävlade på riktigt i dressyr var det i lag, div 3. Nu när jag tänker på det har jag nog bara ridit i lag. I vårat distrikt rider två i laget lc och två lb, så jag har aldrig varit den siste ryttaren. Jag har istället bett att få vara först, då har jag startat innan de andra ens kommit och man får nästan ingen publik, haha. Sen har jag gått runt hela dagen och hejat, räknat resultat och fikat. Mycket trevligt.
Men det jag ville komma till är att JAG tycker det är tio gånger roligare att rida i lag. Man har stöttning, man har ett gemensamt mål och en annan samhörighet än vad som finns på vanliga tävlingar. Tre gånger av fyra är jag den som blivit borträknad, men det är liksom ingen som bryr sig om det.
Tävla i lag ska vara roligt. Känner du att du vill - kör på, även om du inte tycker du är "färdig" för det. Känner du att hela grejen BARA ger dig ångest, vänta lite. Men är du minsta sugen tycker jag du ska köra på, det är kul även om det inte alltid går bra!

MEN framför allt så är det långt till våren, skaffa dig ingen panik i ridningen över det nu. Ha det i bakhuvudet och fundera på det, och se hur du känner till våren. Mycket kan hända på vintern :)
Lycka till!
 
Man kan se det olika: om de andra tre ridit dåligt, behöver man själv inte skämmas för en medioker ritt.
Jo förvisso, men det blir ändå lite av den här pressen att prestera när det gått dåligt för dom andra.

Om du har svårt för att träna ridning under vintern så vore det kanske en idé att fokusera på mental träning medans hästen vilar? Finns det någon duktig ryttare som kan rida hästen åt dig ett par veckor så att den är igångsatt när du kan börja rida igen? Plugga in programmen (på stallbacken.com finns programmen uppritade, lättare att förstå då kanske?) och åk ut och gör några kravlösa starter innan laget drar igång så ska du se att det inte är så farligt som du tror :):up:
Jo, det har jag väl egentligen men jag skulle ha så dåligt samvete att jag inte vill rida min häst när det är kallt och låter någon annan göra det.
Jag har varit tipsad om stallbacken, men jag har inte riktigt förstått än hur man ska tolka bilderna. Hade hellre velat ha bilder och texten på hur man ska rida bredvid varandra, då hade jag förstått enkelt. :p

Jag tycker att man ska starta lite individuellt först, innan man startar i lag. Det blir en större press att rida i lag. Går det dåligt när man tävlar individuellt drabbar det bara en själv, så det känns som en lugnare början. Tycker jag.
Det är väl det där jag själv tänkt på, jag tror inte jag kommer säga något själv och låta det ebba ut lite. Kanske startar en pay & ride till våren för att se vart vi ligger för skojs skull.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 043
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 478
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp