Självförtroende när det kommer till ridningen

@RedHyuuga
När jag ibland får dåligt självförtroende eller känner mig rädd, så brukar jag bara göra det jag ska göra och inte tänka. Stänga av känslorna och inte tänka på att jag är rädd/ nervös.
En gammal tränare brukade dag att man skulle tänka på att bunta ihop rädslan till en boll och slänga den över hindret först. :D
 
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/ här finns dom i text också, bara att börja träna :up:

Det är LÅNGT kvar tills våren, börja känn lite på programdelar redan nu så blir det inte så svårt när det är dags att börja träna på att rida hela program. Att rida rakt upp på medellinjen och rida runda 10 meters volter kan vara svårare än att rida hästen på tygeln om man aldrig övar på det ;)

Även om du inte skulle vilja rida med i laget i vår så låter det ju som att du vill komma ut och tävla så småningom? Då är det aldrig för tidigt att börja träna :)
 
http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram1/ här finns dom i text också, bara att börja träna :up:

Det är LÅNGT kvar tills våren, börja känn lite på programdelar redan nu så blir det inte så svårt när det är dags att börja träna på att rida hela program. Att rida rakt upp på medellinjen och rida runda 10 meters volter kan vara svårare än att rida hästen på tygeln om man aldrig övar på det ;)

Även om du inte skulle vilja rida med i laget i vår så låter det ju som att du vill komma ut och tävla så småningom? Då är det aldrig för tidigt att börja träna :)
Ja, alltså tävling någon gång vore inte fel, men vill gärna känna mig beredd själv.

Jag tycker det är lite synd att programmen och bilderna inte finns på samma sida, nu får man ha stallbacken upp samtidigt som ridsport och försöka tolka ihop bilderna med texten. :p

Minns förvisso ett hästspel jag hade när jag var liten, där man styrde en häst över LC och LB programmen som var då, jättebra sätt att plugga programmen på, man spelade dom i ett spel, hahaha. :p
 
@RedHyuuga
När jag ibland får dåligt självförtroende eller känner mig rädd, så brukar jag bara göra det jag ska göra och inte tänka. Stänga av känslorna och inte tänka på att jag är rädd/ nervös.
En gammal tränare brukade dag att man skulle tänka på att bunta ihop rädslan till en boll och slänga den över hindret först. :D
I mitt fall är jag inte rädd, jag vet att jag kan egentligen men självförtroendet sviker och jag vill inte. Jag tror för min egen del att det är bättre att fortsätta med träningar som jag gör och eventuellt starta någon pay & ride för skojs skull för att se. Dressyr har aldrig riktigt varit min favorit, är mer inne på terräng och hoppning - fart och fläkt. :p
 
Jag vet med mig att jag rider långt ifrån bra eller så är det snarare så jag själv känner. Jag har börjat ta några privatlektioner för tränare och efter sista lektionen jag hade sa tränaren att om jag fortsätter rider så som jag rider på träningarna kan jag vara med i klubbens div 3 dressyrlag till våren. :nailbiting:
Men jag känner mig inte alls redo för det och om jag skulle vara med måste jag rida aktivt hela vintern och det vet jag att jag inte kommer göra, då jag låter min häst vila på vintern istället för på sommaren i och med att jag har Raynauds fenomen (trånga blodkärl).
Även om jag hade ridit aktivt under vintern, hade jag personligen inte känt mig redo för tävling redan till våren. Jag hade själv tänkt först nästa höst eventuellt. Jag vet inte om jag kanske springer händelserna i förväg och tänker det värsta redan nu och därför känner mig osäker och vill inte.

Ska väl tilläggas att jag aldrig tävlat seriöst förut, endast ridit clear round (dressyr och hopp), framför allt aldrig tävlat i ett lag.

Det enda jag haft som egna mål var att kanske rida en pay & ride och pay & jump på klubben, någon gång nästa år.
Att mitt självförtroende ska vara så dåligt och att jag är allt för ödmjuk. Det ställer nog till det för mig ibland. Samtidigt vill jag inte kasta mig in i "elden" förrän jag är helt säker på att jag kommer klara det, ett litet dilemma.

Jag har inte läst alla inlägg men av dem jag har läst så ser jag hela tiden att du utgår från att du ska göra dåligt ifrån dig Varför då?
Jag tror du ska träna mental styrka lika mycket som din ridning :angel:
Har man krav på sig inom laget att prestera så är det inget trevligt lag. Då blir din uppgift att vara den positiva energin i laget. Peppa de andra. fokusera på det som är bra och fram för allt det som är KUL! Skapa laganda - bjud in en tränare och träna tillsammans, ha lite fika efteråt, eller någon annan aktivitet som kan svetsa samman laget så att det inte bara är prestation som är viktigt.
Det där med att starta sist spelar inte så stor roll. Alla måste göra sin ritt oavsett i vilken ordning man rider. Har de andra ridit bra - fine, då kan du slappna av, har det inte ridit så bra, ja, då kan inte du ensam "rädda" laget.
Lag tävlingar kan vara hemska men också jätteroliga, det är upp till deltagarna i laget.
Jag tycker du kan ha div III som mål att träna mot, men om det verkligen blir tävling får man avgöra när tiden är inne.
 
Jag har inte läst alla inlägg men av dem jag har läst så ser jag hela tiden att du utgår från att du ska göra dåligt ifrån dig Varför då?
Jag tror du ska träna mental styrka lika mycket som din ridning :angel:
Har man krav på sig inom laget att prestera så är det inget trevligt lag. Då blir din uppgift att vara den positiva energin i laget. Peppa de andra. fokusera på det som är bra och fram för allt det som är KUL! Skapa laganda - bjud in en tränare och träna tillsammans, ha lite fika efteråt, eller någon annan aktivitet som kan svetsa samman laget så att det inte bara är prestation som är viktigt.
Det där med att starta sist spelar inte så stor roll. Alla måste göra sin ritt oavsett i vilken ordning man rider. Har de andra ridit bra - fine, då kan du slappna av, har det inte ridit så bra, ja, då kan inte du ensam "rädda" laget.
Lag tävlingar kan vara hemska men också jätteroliga, det är upp till deltagarna i laget.
Jag tycker du kan ha div III som mål att träna mot, men om det verkligen blir tävling får man avgöra när tiden är inne.
Jag är förstås ingen dressyrälskare, hoppning är mer min grej, men för att kunna hoppa bra måste man kunna dressyren. :idea:
Jag kan tänka mig att tävla dressyr enskilt men inte i lag i nuläget, jag vill inte stressa ut på tävlingsbanorna. Det ska vara roligt inte ett måste, så därav en av anledningarna till att jag avvaktar lite med tävlandet tills både jag och häst hittat varandra ordentligt. Vi får se.
 
Jag är förstås ingen dressyrälskare, hoppning är mer min grej, men för att kunna hoppa bra måste man kunna dressyren. :idea:
Jag kan tänka mig att tävla dressyr enskilt men inte i lag i nuläget, jag vill inte stressa ut på tävlingsbanorna. Det ska vara roligt inte ett måste, så därav en av anledningarna till att jag avvaktar lite med tävlandet tills både jag och häst hittat varandra ordentligt. Vi får se.

Just det, det ska vara roligt. Det är ju det som är hela min poäng med inlägget.
 
Ett tips för att öva in program som jag brukade använda mig av förr i världen: Ta med pappret (jag avskyr stallbackens bilder, för mig funkar det mycket bättre med textvarianten från förbundet) till ridbanan och gå vägarna.
 
Ett tips för att öva in program som jag brukade använda mig av förr i världen: Ta med pappret (jag avskyr stallbackens bilder, för mig funkar det mycket bättre med textvarianten från förbundet) till ridbanan och gå vägarna.
När jag var liten sprang jag alltid programmen själv på en liten yta där jag hade målat upp allt. Det enda jag har svårt för med texten är att jag tycker den är lite komplicerad ibland och därför jag hade velat komplettera texten med bilder, bästa hade varit en video så man ser exakt hur det är tänkt. Annars får jag väl besöka första bästa dressyrtävling och kolla programmen, haha. :p
 
När jag var liten sprang jag alltid programmen själv på en liten yta där jag hade målat upp allt. Det enda jag har svårt för med texten är att jag tycker den är lite komplicerad ibland och därför jag hade velat komplettera texten med bilder, bästa hade varit en video så man ser exakt hur det är tänkt. Annars får jag väl besöka första bästa dressyrtävling och kolla programmen, haha. :p

Då är mitt nästa tips att kolla youtube :) Har jag en stallkompis som gör ofta.
 
Då är mitt nästa tips att kolla youtube :) Har jag en stallkompis som gör ofta.
Det gäller bara då att hitta någon som rider just det programmet man själv ska träna in, men den dagen den sorgen. Tror även mina tränare kan hjälpa mig, så är inte orolig. Kommer nog ta tag i allt när det väl är dags att börja plugga program om den dagen ens kommer, hahaha. :p
 
Det gäller bara då att hitta någon som rider just det programmet man själv ska träna in, men den dagen den sorgen. Tror även mina tränare kan hjälpa mig, så är inte orolig. Kommer nog ta tag i allt när det väl är dags att börja plugga program om den dagen ens kommer, hahaha. :p

Det är nog inga problem :)
 
Jag tycker det är lite synd att programmen och bilderna inte finns på samma sida, nu får man ha stallbacken upp samtidigt som ridsport och försöka tolka ihop bilderna med texten. :p
Lite off topic, men i somliga webläsare (Explorer, tror jag) får man upp texten när man håller muspekaren över bilden, på Stallbacken. (Jag använder inte Explorer själv, men fick tipset av Stallbacken-ägaren.)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp