Sjukskriven mitt i byte av jobb

Inglorion

Trådstartare
Undrar om någon vet om det blir något trassel med försäkringskassan när man blir sjukskriven precis när man ska byta jobb? Jag funderar också över bemötandet på akuten av receptionisten (se nedan, all annan personal var tydligen super bra :love:).

Maken jobbar/jobbade sista veckan på nuvarande jobbet och skulle börja ett nytt jobb på Måndag men är nu sjukskriven i tre veckor.

Han lyckades skära upp handen på en trasig spegel på jobbet igår och hade sönder en sena. Receptionisten på akuten verkar ju allt annat än vettig, frågade tydligen ett flertal gånger om han egentligen skulle vara där (???? ska man åka någon annanstans än till akuten om man är utländsk eller? Vore ju bra att veta då vi har besök av släktingar och vänner från utlandet rätt ofta). Trots att maken har Svenskt personnummer så verkade personen ovillig att förstå (trots upprepningar av dem fyra sista både på Svenska och Engelska), maken fick till slut skriva ner det med med vänsterhanden (högerhänt) vilket blev översatt till bokstäver (???). När personen kom in igen när operationen precis var klar och tjatade om att han inte hade ett permanent person nummer blev maken tillslut arg och fick påpeka att han varit här i tre år, har jobb och hus. Då togs tydligen rätt nummer ner men felet har inte blivit korrigerat.

Har nu en sur och trött make då han har spenderat halva dagen på sjukhuset för att försöka få dem att få det rätt i alla papper. Jag är utomlands igen så kan tyvärr inte följa med och fråga vad dem håller på med.
 
usch så dåligt av akutpersonalen. Det är dit han ska åka, möjligen om det inte var tillräckligt akut, att han borde åkt till VC eller jourläkarcentral.
Det är en arbetsskada, så det borde inte vara något problem, jag gissar att nya jobbet inte är jättesugna på att bekosta sjukskrivningen som förra arbetet orsakat, fråga FK om råd. Det kan vara bra att ha deras svar i bakfickan när man pratar med gamla och nya jobbet för att lösa det smidigt.
 
Jag opererade ett knä den 11 mars. Innan jag fick op.tiden hade jag sagt upp mig med sista anställningsdag sista mars, skulle börja nytt jobb första april och beräknad sjukskrivning 8 veckor. Inte så kul att ringa och berätta för nya arbetsgivaren men inget strul med försäkringskassan. Nya arbetsgivaren fick ju ta 14 första dagarna på den anställningen, så det blev dubbel karensdag men det var ju inte mycket att göra åt.
 
Handkirurgmottagningen kan också vara en väg att gå om det är händer.

Det kan jag förstå! Men då kunde väl personen ha sagt att han skulle gå gå dit istället (han förstår Svenska riktigt bra även om han inte vågar prata). Nu verkade hela situationen mest bli konstig då det kändes som att personen inte ville ha han där alls och egentligen inte gav någon indikation om vart han skulle istället. Det kanske var lite "jag förstår inte Engelska så då förstår nog inte han Svenska eftersom han inte pratar Svenska med mig".

Försäkringskassan är löst, dom var tydligen väldigt hjälpsamma och det blir den nuvarande arbetsgivaren som betalar de första två veckorna.

Maken får tyvärr spendera dagen igen på sjukhuset för att försöka få ordning på alla papper :crazy: Man tycker ju att personen som klantade till det kanske kunde ordna upp dem istället (hur fick personen ner dem sex första siffrorna korrekt men inte de fyra sista?).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 212
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 387
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp