Bukefalos 28 år!

Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

hästkraken gick runt så lät den som en gammal knarrande skinnsoffa och det tog ett tag innan oljudet lokaliserades..

?????:confused: Du låter som om du vore bilmekare!:) Att "lokalisera oljud" hos en häst...

Nåväl, jag har aldrig varit med om att silikon skulle härda sulan, snarare tvärtom!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Problemet uppstod när hästen var avskodd, den fick en dubbelsula trots att den verkades tre veckor innan, när hästkraken gick runt så lät den som en gammal knarrande skinnsoffa och det tog ett tag innan oljudet lokaliserades. Marken var oerhört torr den sommaren, och flera avskodda hästar fick dessa dubbelsulor. I mitt fall valde jag att sko på igen, eftersom hästen ändå skulle sättas igång några få veckor senare.

Du har helt rätt och som vanligt så är lilla emidy ute och "snurrar" i sin egen värld.

En skodd hov med sula och silicon bibehåller hovens naturliga fuktighet avsevär mkt mer än en barfotahov.Detta leder till mer elastisk hov, en hov som under torra årstider bibehåller sin fuktighet avsevärt mkt mer än en oskodd hov under samma förutsättningar.

Dubbelsula på en skodd hov med sula och silicon kan inte uppstå såvida man vid skoning renskär sulan från gammalt dött sulhorn.

Renskär man en barfota hov från gammalt dött sulhorn så blir hästen sulöm, därför undviker dom som barfotaverkar det i tron om att det då inte kommer uppstå ngn dubbelsula vilket sunt förnuft säger att "lossnar en sula som den ska" vad nu det betyder men jag förutsätter att man med det menar att den lossnar på ett naturligt sätt så har det givetvis uppstått en dubbelsula för i annat fall finns det inget som kan lossna som det ska. (Så vida nu inte hela hornkapseln släpper )

Vid långa torra perioder så är det att föredra att sko med lädersula och silicon för att hoven ska kunna bibehålla sin naturliga fuktighet och inte börja spricka.

Barfotafolket har en annan lösning på detta problem vilket är att ställa hovarna i vattenbad. Detta är att kasta pärlor åt svinen då vattnet avdunstar från hovarna inom fem minuter efter avslutat vattenbad och hovkapseln är lika torr och utfuktad som innan vattenbadet en timme senare.

Som vi alla vet så beror inte hovens fuktighet på hur mkt fukt man tillsätter utifrån utan fukten i hovarna kommer inifrån och det gäller att försöka undvika att den inre fukten avdunstar utåt genom hornkappseln vid långvarig torr väderlek.

Detta borde även barfotafolket ha kännedom om då det är en helt naturlig process.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Faktum är att "barfotafolket" bara vattenbadar sina hästars hovar när det är dags för verkning under högsommaren eftersom torra hårda barfotahovar är näst intill omöjliga att verka annars.

Det är "alla andra" som joxar med filttofflor, oljor, vattenhinkar och vad det nu kan vara för att skorna skall sitta kvar :crazy: I alla fall enligt trådarna här på buke.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Faktum är att "barfotafolket" bara vattenbadar sina hästars hovar när det är dags för verkning under högsommaren eftersom torra hårda barfotahovar är näst intill omöjliga att verka annars.



Kanske dax att investera i en ny vass rasp och vässa hovknivarna.:angel:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Åhå, du får gärna komma och försöka om du vill! Eller kanske inte...

Jag vill helst bara utsätta mina hästar för trevliga människor om jag kan styra det.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nja, fast det var ju när vi var i USA som jag hörde talas om det (om jag inte kommer ihåg fel naturligtvis) och då var det inte OL som sade det utan en annan.
Men det kan ju vara ogrundat för det.


Ursprungligt postat av Mike:

Hej emindy!
Nu tycker jag att jag har väntat rätt länge på svaret på min fråga vad 'petrified sole' är, eller rättare sagt någon sorts kunskapskälla som tar upp detta fenomen.

Du sa att ni tydligen diskuterat detta, men jag vill fortfarnde veta vart detta kommer ifrån.

Jag har, trots idogt letande, inte lyckats finna någon information, och det hela luktar 'OL-ism', och eftersom ni diskuterat detta inom SANHCP, så verkar detta vara något ni anser existerar, och borde då vara en åkomma det finns både forskning och dokumentation om.
Eller är det som jag tror, bara en rökridå från OL?

Tacksam för ett svar.

/Mike


Personligen tycker jag det är ynkligt av dig att nu helt plötsligt påstå att det är ngt du "hört talas om" i USA liksom ditt nu plötsliga påstående att det "kan ju vara ogrundat". Väldigt mycket som du skriver är faktiskt ogrundat, tydligen även detta.

Seriös är mkt svårt att uppfatta dig i brist av dina kunskaps givande svar. Lär dig en sak, införskaffa kunskap och information innan du börjar sprida massa okunskap. Du kommer då uppfattas som lite mer seriös och inte som den pajas som skrev ut detta på sin egen hemsida. (Läs din lärare)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du behöver inte bli grinig för att jag antydde att jag tyckte du var otrevlig, man kan inte tycka om alla människor helt enkelt.

Det stämmer att jag inte hittat någon dokumenterad forskning om detta och jag har även öppet erkänt detta, varför då fortsätta hoppa i ilska?
Det KAN vara så att denna oönskade effekt berodde på att man använde en olämplig produkt eller så kanske det var något helt annat som orsakade problemet...
Men jag ser inte hur detta kan vara mindre seriöst än ditt ogrundade skitsnack som du kommer med i tid och otid? Förolämpar och nedvärderar alla som inte kan lika mycket som dig eller helt enkelt inte delar din åsikt. Om inte annat är det inte särskilt professionellt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Mina hästar går oxå barfota året om, men de verkas av traditionell hovslagare, jag ahr då aldrig behövt lägga mina hästars hovar i blöt innan hovis kommer för att verka. Alla mina hästar har super hovkvallitet. Har bla shettisar som är kända för o ha hårda hovar o inte ens dessa har min hovis någe svårt att verka efter långvarig torka på sommaren. Inte heller varmblodstravarens hovar eller arabens är svårverkade.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du behöver inte bli grinig för att jag antydde att jag tyckte du var otrevlig, man kan inte tycka om alla människor helt enkelt.

Det stämmer att jag inte hittat någon dokumenterad forskning om detta och jag har även öppet erkänt detta, varför då fortsätta hoppa i ilska?
Det KAN vara så att denna oönskade effekt berodde på att man använde en olämplig produkt eller så kanske det var något helt annat som orsakade problemet...
Men jag ser inte hur detta kan vara mindre seriöst än ditt ogrundade skitsnack som du kommer med i tid och otid? Förolämpar och nedvärderar alla som inte kan lika mycket som dig eller helt enkelt inte delar din åsikt. Om inte annat är det inte särskilt professionellt.

Eftersom det är väldigt många på detta forum som läser och vill lära sig mer (ofta om just hovvård) så trycker jag personligen att det är ytterst viktigt att man vet vad man talar om innan man "slänger ur sig ngt".

Ser du det som ett problem att vi är flera här som försöker hjälpa till här och förklara fakta och dagens verklighet utifrån mindre seriösa skribenter och marknadsförare???

Att du inte delar min åsikt har jag inga problem med, däremot så blir jag irriterad på personer som försvarar sin egen okunskap genom att påstå att man kommer med ogrundat skitsnack, förolämpar och nedvärderar den man svarar. Detta är den typiska marknadsföringen du i din "skola" fått lära dig av O.L. och det hela bottnar i ren okunskap.

Varför har du så svårt att föra en diskution som håller sig till fakta och själv delge fakta som leder till andras större kunskap??
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Faktum är att "barfotafolket" bara vattenbadar sina hästars hovar när det är dags för verkning under högsommaren eftersom torra hårda barfotahovar är näst intill omöjliga att verka annars.
Hm, jag verkade min hästs barfotahovar (vanlig traditionell barfotaverkning) mitt i sommaren, höggravid och med en normalt vass klinga och en halvdan rasp. Lite tuffare skulle jag vilja säga, men OMÖJLIGA? Nja...

/Camilla
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Barfotafolket har en annan lösning på detta problem vilket är att ställa hovarna i vattenbad. Detta är att kasta pärlor åt svinen då vattnet avdunstar från hovarna inom fem minuter efter avslutat vattenbad och hovkapseln är lika torr och utfuktad som innan vattenbadet en timme senare.

Som vi alla vet så beror inte hovens fuktighet på hur mkt fukt man tillsätter utifrån utan fukten i hovarna kommer inifrån och det gäller att försöka undvika att den inre fukten avdunstar utåt genom hornkappseln vid långvarig torr väderlek.

Detta borde även barfotafolket ha kännedom om då det är en helt naturlig process.

Vid en besiktning förra sommaren sa veterinären att man kunde ställa hovarna i vattenbad om man inte hade något annat att göra. Jag tolkade det som överkurs o har aldrig brytt mig om det, har däremot masserad några gånger, som hon också tipsade om.

Men jag undrar varför hon sa det om det är helt värdelöst?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men jag undrar varför hon sa det om det är helt värdelöst?

Brist på djupare kunskap om hovens fuktighet.

Det finns på otaliga ställen citat från Owe Vattle där forsknings resultat kommit fram till.

Citat Owe Vattle:Att tillföra fleromättad olja på hovväggen och i sulan tillför inte hoven större fuktighet, däremot så förhindrar oljan att hovens egen fuktighet tränger ut och avdunstar.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du har helt rätt och som vanligt så är lilla emidy ute och "snurrar" i sin egen värld.

En skodd hov med sula och silicon bibehåller hovens naturliga fuktighet avsevär mkt mer än en barfotahov.Detta leder till mer elastisk hov, en hov som under torra årstider bibehåller sin fuktighet avsevärt mkt mer än en oskodd hov under samma förutsättningar.

Dubbelsula på en skodd hov med sula och silicon kan inte uppstå såvida man vid skoning renskär sulan från gammalt dött sulhorn.

Renskär man en barfota hov från gammalt dött sulhorn så blir hästen sulöm, därför undviker dom som barfotaverkar det i tron om att det då inte kommer uppstå ngn dubbelsula vilket sunt förnuft säger att "lossnar en sula som den ska" vad nu det betyder men jag förutsätter att man med det menar att den lossnar på ett naturligt sätt så har det givetvis uppstått en dubbelsula för i annat fall finns det inget som kan lossna som det ska. (Så vida nu inte hela hornkapseln släpper )

Vid långa torra perioder så är det att föredra att sko med lädersula och silicon för att hoven ska kunna bibehålla sin naturliga fuktighet och inte börja spricka.

Barfotafolket har en annan lösning på detta problem vilket är att ställa hovarna i vattenbad. Detta är att kasta pärlor åt svinen då vattnet avdunstar från hovarna inom fem minuter efter avslutat vattenbad och hovkapseln är lika torr och utfuktad som innan vattenbadet en timme senare.

Som vi alla vet så beror inte hovens fuktighet på hur mkt fukt man tillsätter utifrån utan fukten i hovarna kommer inifrån och det gäller att försöka undvika att den inre fukten avdunstar utåt genom hornkappseln vid långvarig torr väderlek.

Detta borde även barfotafolket ha kännedom om då det är en helt naturlig process.

Haha att vi skulle använda fotbad för att fukta hovarna utifrån har jag då aldrig någonsin hört en sund barfotaverkare säga! vi fotbadar med ÄCV i vattnet för att ge rötan en otrevlig miljö att leva i.Snälla människa varenda en av oss VET att fukten kommer inifrån med en fungerande blodcirkulation....
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tråden är 4 år. Även om du tycker något är fel så hade tråden nog inte fått speciellt mycket mer visningar= ingen som tror på vad du nu säger är fel.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Haha att vi skulle använda fotbad för att fukta hovarna utifrån har jag då aldrig någonsin hört en sund barfotaverkare säga! vi fotbadar med ÄCV i vattnet för att ge rötan en otrevlig miljö att leva i.Snälla människa varenda en av oss VET att fukten kommer inifrån med en fungerande blodcirkulation....

Håller helt med här. (spelar ingen som helst roll att tråden är gammal ;) )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp