Bukefalos 28 år!

Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

ja, man kan ju tycka att rättsväsendet faktiskt borde ta ett ansvar här. vi har väl inte en djursjyddslag för inget...? jag börjar tröttna totalt. fick dessutom ett mail om att OL ska ha gratis kurs i barfotaverkning här i närheten snart...*suckar ännu högre*

Gå på kursen, ifrågasätt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hade de inte oxå ngt "scoop"?

Att de karvade ut ngn grop i hovväggen- fast den raspar de ju bort:confused:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Institutet för sund hästhållning.:D
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Institut?

Vilken instution då? Var ligger det?

Eastmaninstitutet har jag varit på- men för sund hästhållning???
I dalaskogen utan vindskydd:D :confused:

Kollade nu o kurserna höll långt från huvudstaden förutom deras fortbildning.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Petrified=förstenad

Används ibland i meningen "förstenad av rädsla"

Det är ju den korrekta översättningen, men frågan är om det inte är en perforerad sula man egentligen åsyftar på men inte riktigt har begripit ordens innebörd. För ju mer jag funderar på det , så låter det sannolikt att man har tänkt så.
Nu blev ju allt väldigt komiskt, eller hur.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Visst har den flyttats strax före Länsstyrelsens inspektion förra fredagen.(läs 11/5-07)

Ansvaret på Hästen har även skrivits tillbaka på själva hästägaren utifrån att hästägaren tidigare skrivit över ansvaret på SANCHP:s utbildnings ansvarige där den befunnit sig under drygt tre månader.

Tro nu inte att ärendet med detta är avslutat,"VI" har full koll på läget och eftersom hästägaren VÄGRAR att till Länstyrelsen i Gävleborg uppge vart hästen flyttats så kommer helt enkelt ärendet att med hästen flytta från en kommun, Länsstyrelse till en annan kommun och länsstyrelse.

Länsstyrelsen i berörd kommun har dock enligt Djurskyddslagen rätt att utnyttja paragrafen om hästägarens skyldighet att delge vart hästen befinner sig och den paragrafen kommer man att använda sig av!!!

Det som i denna historia verkar mest skrämmande är själva hästägarens "tillmötesgående" mot lag och myndighetet utifrån den åtalsprövning som just ligger under utredning.

Kan det anses som förmildrande omständighetet att hela tiden förhala,undanröja bevismaterial????


Senaste Nytt!!

Djurskyddsinspektören i den kommun dit hästen återtransporterades har sedan i mitten av Maj-07 varit i kontakt vid flertalet tillfällen med hästägaren för att få "icke officiell" information om vart hästens flyttats för en uppföljande kontroll. Hästägaren har konstant vägrat att uppge adressen.

Djurskyddsinspektören gjorde då i mitten av förra vecka ett ytterligare försök att få hästägaren att "icke officiellt" delge den plats där hästen befann sig. Om så ej skedde senast denna Tisdag (läs den 13/6-07) så skulle kommunen utifrån ett nämde möte uttnytja den paragraf som dels leder till vite för varje dag hästägaren vägrar att följa lagen och sanningsenligt delge hästens uppstallnings adress även utnyttja lagstadgad grund att adressen uppgavs.

Djurskyddsinpektören i för dagen berörd kommun blev uppringd denna Måndag ( läs 11/6-07) av hästägaren där det meddelades att denna omskrivna barfotahäst avlivats av nödslakt några dagar tidigare utifrån ägarens beslut. Intyg från nödslakt att avlivning skett inkom till komunen samma dag i form av en kopia.

Orsaken anses vara långvarigt lidande och konstant nedsatt allmäntillstånd, hästägaren transporterade själv hästen till lämplig avlivningsplats väl avskilt och va själv med vid själva avlivningen. Hästen va oförsäkrad och ägaren betalade kontant kostnaderna för avlivningen och "destruktion" på plats.

Som Veterinärt utlåtande för hästens lidande och själ för avlivning till nödslakt hänvisades till den Veterinära undersökning som skedde på klinik den 13/4-07. Trots att det i det Veterinära utlåtande klart står att uppföljning skall ske har ingen Veterinär uppföljning skett före avlivning.

Det står dock klart att hästen vid avlivningen ansågs som ovanligt liten för att vara ett halvblod, uppvisade klara ålderdomstecken samt mkt mager.

Slutord:

När började vi???

Jo den 1/2-07 och historiken finns i denna länk

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kommentar-shf.htm

När slutade lidandet för denna "barfota häst"??

Jo drygt fyra månader senare.

Fyra månader!!! med allt det lidande som denna "barfota häst" fått stå ut med utifrån verkningsmetod,transporteringar,uppstallningar,avsaknad av naturlig hagvistelse och levene, avsaknad av att gå i flock, avsaknad av äkta "mustang hovar" trots att självaste "kärngruppen" inom SANCHP hela tiden utövat och skött denna individs "välbefinnande".

Man garanterar resultatgaranti utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
och med facit i hand så är den enda garantin man lämnar är en häst som måste avlivas efter drygt fyra månaders lidande och en fullständig kontroll på dagens lagstiftning hur man förhalar ärendet genom ständiga överklagande i alla instanser. Allt för att tjäna tid och orsaka den enskilda individen ytterligare långvarigt lidande.

En månad!!!! Det är vad dom skryter om utifrån sitt sk yrkesutövande,, här tog det drygt fyra månader sedan ansåg även hästägaren att hästen av humana skäl va tvungen att avlivas.

Hela denna historia är fylld med lögner,, sanningen kommer dock förr eller senare att utifrån kritisk granskning och rättsliga efterspel ge upprättelse för denna "barfotahäst" som tyvärr aldrig kom inom proffisionell vård men kommer bli ett prediukat och bilda grunden för en förändring av Svensk Lagstiftning utifrån dagens sk Djurskyddslag.

Mina tankar går denna dag främst till denna "barfotahäst" med sorg, det ljus jag ser är till alla Er andra som utifrån privatpersoner,myndighetsutövning gjort allt vad ni kunde för dokumentation av verkligheten.

Vila i frid, äntligen är all smärta över för din del.

Case is close!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu Har jag läst "det senaste".

Känner stor sorg över en fin gammal häst som är borta. Hur tokigt det blev, alla som ville ditt allra bästa.

Vila i frid.



Tack för att Du förstår. Det är en märklig situation detta.

Avlivning - med tanke på det fall som var nyligen, en häst blev skjuten. Det var tydligen fel.

Om det handlar om en gammal häst som är blockhalt och har mycket ont - vore det kanske mest humant att avliva? Prognosen är väl god om det är en akut hovböld, men det är ju det som är oklart och fritt att tolka efter eget huvud. Hoppas nu bara att hästen kommer till "rätt" veterinär, som verkligen ser till hästen.

mvh/A :)

Hej, ja det va klart mer lättförståligt,,,Tack.

Du gör en stor insatts genom dina diskutioner med hästägaren och man hoppas att det leder till samma slutsats och mål som andra här har nämligen den enskilda individens välbefinnande och rätt till ett hästliv.

En sak jag dock inte förstår utifrån vad du skriver och ofta grubblat på är, varför nämner du ordet "avlivning"???? Denna häst har många år kvar att leva, mitt mål är att den dock skall leva dessa år utan smärta i hovarna och få tillgång till det grovfoder som är naturligt för alla hästar så den inte blir undernärd med secundära tarmstörningar som följd utifrån hur onaturlig "kost" den ordinerats utifrån okunskap.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har suttit och läst hela denna långa tråd idag och det var en upprörande tråd. Hade ingen aning om att detta förekom.

Vila i frid.

Stackars häst som tvingades lida så under sin sista tid.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Precis som för dig (?) har mitt dygn lite för få timmar motför allt jag vill hinna med så jag kan inte ge några löften. sorry
Jag får återkomma när jag hunnit med helt enkelt.

Nu har du haft nära ÅTTA MÅNADER på dig att återkomma med svar, men var är svaret? :confused:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag hade helt glömt bort det, men jag har inte hittat någon referens på nätet när jag sökte nu heller.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

OK, då kan man helt sonkia anta att det är ett eget påhitt av "gurun" himslef?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nja, fast det var ju när vi var i USA som jag hörde talas om det (om jag inte kommer ihåg fel naturligtvis) och då var det inte OL som sade det utan en annan.
Men det kan ju vara ogrundat för det.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

De ville påminna mig att jag glömt kolla upp om det fanns något belägg för det jag hört om att silikonet påverkar sulan så att den blir hårdare och därför inte lossar som den skall så det istället blir dubbelsula.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

De ville påminna mig att jag glömt kolla upp om det fanns något belägg för det jag hört om att silikonet påverkar sulan så att den blir hårdare och därför inte lossar som den skall så det istället blir dubbelsula.

Jag har haft silikonsula på en av mina hästar, och jag kan säga att den inte påverkar sulan så att den blir hårdare. Idag finns dessutom silikon för en uppsjö av orsaker med olika ingredienser.;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och jag har ingen skodd häst alls och brukar dessutom sko av alla jag träffar på (nästan) så jag har heller inte det problemet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Problemet uppstod när hästen var avskodd, den fick en dubbelsula trots att den verkades tre veckor innan, när hästkraken gick runt så lät den som en gammal knarrande skinnsoffa och det tog ett tag innan oljudet lokaliserades. Marken var oerhört torr den sommaren, och flera avskodda hästar fick dessa dubbelsulor. I mitt fall valde jag att sko på igen, eftersom hästen ändå skulle sättas igång några få veckor senare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp