Bukefalos 28 år!

Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det är trisst tycker jag att man anser att du som hästägare är en dåligare hästägare för att du slänger ut din häst på lösdrift än när du stallar in den.

Det är det som är helt skevt med hästhållning. Desto mer grejer och desto högre klasser du tävlar, desto bättre hästägare är du.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast nog har väl även du sett dåligt skötta lösdrifter:confused:
Jag har bara sett en enda som var bra.

Ligghallarna borde vara mobila, så att det inte var en enda sörja runt dem vid blöt väderlek.
Hästarna i det fria skulle aldrig välja ett blött tillhåll.

Hör anledningar till att föredra lösdrift för att -Jag vill ha sovmornar o kunna jobba på dagarna. Alltså är hästarna utan tillsyn- självskötande=0 koll.

Har ingen aning om vad du har för erfarenheter av lösdrift men du verkar inte ha sett allt för många fungerande! ( en enda bra ,som du skriver)
Känner själv till 5 lösdrifter i kommunen. Ingen av dessa lösdrifter är det sörja runt ligghallen, Alla har byggt lösdrifterna på bra grusgrunder, med stora grusplaner utanför.
Foder platserna likaså, är preparerade, det är mycket lätt att hålla rent dagligen samt även nu under vinterhalvåret köra in en vända med snöplogen och hålla borta snön, det blir då ingen is vid snösmältningen.
Hästarna står torrt och rent hela tiden!

Självklart behöver du inte gå ut kl 06.00 för att släppa ut hästar. På lösdrift väljer hästen själv vad den vill göra äta, sova skita, leka eller klia varandra, eller stå eller ligga i lösdriftsstallet .
Hästen reglerar där med sina behov, kroppstemperatur och instinkter själv, som den är byggd för att göra!

Lösdrift är utan tvekan de mest fördelaktiga för hästen och tillgodoser dess behov på mångt fler sätt, än att ha dessa stora djur instängda i stall.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast nog har väl även du sett dåligt skötta lösdrifter:confused:
Jag har bara sett en enda som var bra.

Ligghallarna borde vara mobila, så att det inte var en enda sörja runt dem vid blöt väderlek.
Hästarna i det fria skulle aldrig välja ett blött tillhåll.

Hör anledningar till att föredra lösdrift för att -Jag vill ha sovmornar o kunna jobba på dagarna. Alltså är hästarna utan tillsyn- självskötande=0 koll.

Jag (och min kompis där jag har min fjärde häst) har löst det genom att preparera framför lösdriften så att det inte blir sörjigt. Andra vet jag har just mobila ligghallar.
Som du säger, hästarna vill inte stå eller ligga blött.

Jag gläds åt mina sovmorgnar, hästarna behöver inte lida för att jag inte kliver upp vid 6 på morgonen och släpper ut dem. Men jag har för den skull ganska god tillsyn. Fodrar två gånger om dagen och tittar till dem minst 50 ggr (har hagen utanför kontorsfönstret), förutom skötsel och ridning förståss. Skall ut och verka kallblodet nu, i snöstormen. :angel:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Rent ekonomiskt så har jag full förståelse för att många hästägare för dagen som har ansträngd ekonomi förespråkar lösdrift och naturlig hästhållning. En lämpligt stor lösdrifts areal har som bekant ett års arrende motsvarande en normal inackorderings hyra per månad. Därtill bör man ta i beaktning att en egen utförd verkning inte medför några ytterligare ekonomiska utgifter förutsatt att vare sig det ena eller det andra inte strider mot Svensk djurskyddslag. Strider det ena eller det andra däremot mot lagtexten så kan slutresultatet bli otroligt kostsamt för hästägaren.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej!
Man kan inte skilja på fångorsaker med hjälp av röntgen. Det enda man kan
se är hovbenets relation till hovkapseln, 2- dimentionellt, vid tidpunkten
för röntgenundersökningen. Röntgen är därför av ringa värde vid behandling
av fånghästar annat än vid de fall då man inför en mekanisk åtgärd inte
klarar av att klinskt bedömma hovbenets läge medelst kronrandsstöd,
fångrand, sulsänkning och breddad lamellrand.

Mvh
Ove
Från mejlkommunikation med Ove Wattle
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att de skulle vara mindre kostsamt att bygga och driva en bra lösdrift är ren nonsens, har själva, på 6 månader lagt ner flera hundratusen i vår lösdrift!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Försök förstå att de flesta av oss inte bor i din storstadsbubbla.:smirk:

Häromkring är det lika dyrt att ha häst på lösdrift som i box. I månadshyra dvs. Det blir dyrare att ha hästen på lösdrift då hästen behöver mer foder på vintern än om den skulle stå på box. Men säkerligen sparar jag in det genom minskade veterinärräkningar.

Dessutom har jag tre boxar också där jag låter dem vila efter träning, torka om det behövs eller helt enkelt för att kunna stalla in vid sjukdom ell annat behov. Men jag tvingar dem inte att stå innspärrade onödiga tider då jag är mån om deras fysiska såväl som psykiska hälsa.:love:

Nemen, sprack bubblan nu. :angel:

Mumin

Finns inga tvivel om att lösdrift är det bästa för hästen. Hurvida ägaren kan ge det ell inte är en annan femma. Men att sticka under stolen med att det är ett mänskligt val att ställa på box är ren självförnekelse eller okunskap om hästens behov.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, PL kör bara en sk "räddnings planka" i stället för helt enkelt skriva att han inte kände till det. Jag förstår dock att du litar mer på PL i detta fall.

Det vore ju ytterst pinsamt utifrån om man envisas med att det är foderrelaterad fång och så visar det sig att det är belastningsfång. Det vore ju rena rama döden för sanchp.
Visst hovis. Jag kände inte till det o eftersom det inte stämde med vad jag vet om fång o vad jag kunde hitta i litteraturen o i nätsökningar så ifrågasatte jag naturligtvis.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Där jag känner ett behov av att hitta orsaken är ffa vid återfall där man inte vet om det är en ny foderstörning eller en överbelastning av de skadade lamellerna. Belastningsfång är såvitt jag vet inte så väl undersökt. Men det har ju länge diskuterats om MMP kommer från den skadade vävnaden eller från tarmen.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Rent ekonomiskt så har jag full förståelse för att många hästägare för dagen som har ansträngd ekonomi förespråkar lösdrift och naturlig hästhållning. En lämpligt stor lösdrifts areal har som bekant ett års arrende motsvarande en normal inackorderings hyra per månad. Därtill bör man ta i beaktning att en egen utförd verkning inte medför några ytterligare ekonomiska utgifter förutsatt att vare sig det ena eller det andra inte strider mot Svensk djurskyddslag. Strider det ena eller det andra däremot mot lagtexten så kan slutresultatet bli otroligt kostsamt för hästägaren.
Visst blir det billigare att hyra hagmark istället för att inackordera sig, men tänker man två steg längre blir det betydligt dyrare som enskild person.
Du måste:
*Ordna dränering i och omkring lösdriften
*Bygga lösdriftshall, foderförråd för hö och kraftfoder och minst en uppvärmbar boxplats som även kan tjäna som skötplats vid hovslagar eller veterinärbesök.
*lösa vattenfrågan antingen genom att dra in vatten eller genom att i ur och skur släpa vattendunkar.
*Och sist men inte minst stängsling.

Allt detta hade annars varit inräknat i stallplatsen som inackordering. Och glömde jag att nämna att om man arrenderar mark på det viset måste bygget vara konstruerat på så vis att det lätt går att flytta och all mark återställas till "brukbart" skick, vilket gör hela arrangemanget betydligt dyrare.

Då hade det varit betydligt billigare, som många gör, att hyra ett helt stall (inkluderat hagmark). Då får man sköta allt själv men slipper bygga så mycket nytt förutom ligghallen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det är trisst tycker jag att man anser att du som hästägare är en dåligare hästägare för att du slänger ut din häst på lösdrift än när du stallar in den.

Det är det som är helt skevt med hästhållning. Desto mer grejer och desto högre klasser du tävlar, desto bättre hästägare är du.
Det beror på om man verkligen gör det för hästens skull eller om man intalar sig att det är anledningen.

det sistnämnda kan ha att göra med att man kostar på hästen vad som behövs i fysiskt underhållande o inte drar sig för att kontakta veterinär.
Vet fler här som ej haft sina hästar försäkrade ens i Vet. vård.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vet fler här som ej haft sina hästar försäkrade ens i Vet. vård.

Hej, ja det är då man slår ihjäl den själv för att slippa Veterinärenkostnaden. Det är sedan länge bondebeprövat. Lösdrift är oxå sedan länge bonde beprövat.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Sköter man inte djuren går det åt helvete oberoende om djuren är ute eller uppstallade. Det finns otaliga exempel där djur stått inne till magen i skit o svultit ihjäl. Så varför släpa fram ett exempel som ngn slags argument mot lösdrift?
Jag vet att du tycker att djur helst skall stå säkert inne dygnet runt.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kände inte till det o eftersom det inte stämde med vad jag vet om fång o vad jag kunde hitta i litteraturen o i nätsökningar så ifrågasatte jag naturligtvis.
PL

Jag ber att få återkomma då svarandes skrivsätt i mail är helt obekant för mig.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*

Fast nu vill jag påminna om trådens ursprung, och ämnet var inte lösdrift. Vill man diskutera det är det bättre att starta en ny tråd i ämnet, kan inte tråden hålla sin ursprungsdiskussion så ser jag mig nödgad att låsa den.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Skall du göra en textanalys för att se att jag inte hittar på:confused:
Alla skriver inte lika konstigt lättigenkänligt som du.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad säger statestiken om detta under åren 1998-2005???
Det står också att 78% av antalet djurvårdsfall gäller sällskapsdjur, alltså exempelvis hundar, katter och andra djur som hålls inomhus... (Hästar räknas inte som det)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp