Ska det säga "klick" ?

U

unspection

Ni som har/haft egen häst. Hur vet man helt enkelt om det är den rätta?

Min häst känner jag mig helt osäker på,kan inte trava hela varv i ridhus/padock eftersom jag vet att han är rädd för typ allt? ibland känns det som det är den rätta och ibland inte.Han känns för oruttinerad för mig :( men vill fortfarande inte sälja,eftersom han kan lära sig..
vet inte vad jag ska göra :cry:
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Mitt hjärtas häst klickade det inte med från början. Han stod på min ridskola i ett år eller så innan jag vågade rida honom öht. Nu, 12,5 år senare äger jag honom :)
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

När jag träffade min häst för första gången så letade vi inte ens häst. Jag behövde bara kolla på honom en gång och så sa de "klick" och jag va fast. 1 år senare så va han min och jag har honom fortförande nu 5 år senare =D=D
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

För mig tog det faktiskt tre månader innan det klickade med min häst. Innan dess var han bara en tråkig, svart ponny som jag hela tiden jämförde med min gamla hyrponny som det klickade med på en gång, men som tyvärr inte kunde bli min i slutändan. Nu älskar jag min egen häst minst lika mycket som den gamla!
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

*kl*

När det gäller min nuvarande känns det som om vi ska vara tillsammans, från första gången jag fick reda på att han fanns, då hade jag precis blivit snuvad på en häst jag bestämt mig för att köpa,via mail meddela dom att dom precis sålt hästen. Jag ser ett nytt mail i inboxen och fick då ett mail av en fd arbetskamrat som undrade om jag ville ha en häst.(hon visste inte att jag skulle köpa) För hennes vän jobbade på ett travstall där det stod som hon skrev: en svart liten sak" som inte klarade av travet men dom ville inte avliva för han var en kanon häst i psyke och riden lite grann. Jag åkte upp och hälsade på honom,han var en tjock svart maffig liten sak med låång tjock man och nyfiken mule som skulle inspektera min hjälm. det ösregnade och jag red nog i två minuter, sen sa jag bara: Vi tar honom!:D

Det sa klick, där i den stunden.

Sen var jag tvungen att sälja ett år senare för min ekonomi gick i botten. (Värsta jag gjort)Men ödet slog till igen, och nu, 2 år senare, när jag har fast jobb, precis jobbat extra så jag hade pengar, och fått rejält tillbax på skatten så skulle han säljas. Ringde gamla stallet och där var ingen plats..för att en dag senare få ett samtal att jo, nu var där en box ledig för en hade sagt upp sig samma dag jag ringt!:D

Så både ödet och klicket har funnits där hela vägen för oss, det ska vara vi:)

Jag ställer samma fråga, hur länge har du haft din häst?
Hur länge har du ridit, och hur gammal är din pålle?

Mvh
J
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Min första häst, som jag köpte från ridskolan tyckte jag var en tokig pissmärr från början, jag red henne en lektion och bönade och bad min ridlärare att jag skulle slippa rida henne igen, hon hade sprungit och sparkat i väggarna och bara varit så sur!
Men min ridlärare sa, bara en lektion till.. och den lektionen blev 4 terminer till och det slutade med att jag köpte henne. Tyvärr var hon väldigt sliten från ridskolan med återkommande kotledsinflammationer och spatt som inte ville bli vilande men jag fick ha henne hos mig i 5 år, under hela min tonårsperiod och hon var mitt allt. Den 1a december -08 tog jag bort henne. Vila I Frid.

Min nya häst som jag köpte i april, klickade det med på en gång, hon var så fantastiskt söt och lugn för att vara 5 år och bara helt underbar.
Har haft lite problem med henne och det där klicket blev liksom inte mer känslor utan lite likgiltigt nästan, hon hade lite hyss för sig som jag inte visste vad jag skulle göra åt men nu har jag klurat ut det och jag LÄNGTAR efter att åka och träffa henne varje dag, hon är en fantastisk häst :). Jag längtar efter våran framtid tillsammans, allt vi ska lära oss och uppleva.

Det behöver inte alltid klicka från början tror jag, man lär sig ibland att tycka om en häst och min gamla häst älskade jag överallt annat - hon var min bästa vän. Även om jag inte tyckte om henne från början :D. Ta hjälp av bra tränare så du kan känna dig trygg med din häst och lär dig klura ut din häst! Det är tufft i början men vill man så går det, man behöver bara lite hjälp och det är verkligen inget fel att få lite hjälp!
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Den första hästen jag hade sa det "klick" med första gången jag satt på honom, och allting var alltid perfekt. Även när ridpasset gick skit, så åkte jag från stallet med ett leende på läpparna. Den andra hästen "i mitt liv" sa det nog klick med efter några veckor, fast det har aldrig varit samma känsla som med den första. Någon sån hittar man nog bara en gång..
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Min ena ponny var jag livrädd för i säkert ett år, fick tvinga mig själv att sätta på ryggen. (Jag tyckte om den på provridningen, inte för att det klickade, utan för den hade kapacitet och fina ögon :) )
Men med hjälp att få ordning på den, så kunde jag rida den sen utan att ha hjärtat i halsgropen, och vi trivdes väldigt bra ihop, och funkade som ett team.

Många hästar jag har ridit har det inte klickat från början, utan det är något som växt fram. Jag tror man kan "lära sig" att tycka om, och fungera med de flesta (men inte alla) hästar. Eller så har jag upplevt det.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Med min häst sa det "klick" när jag såg annonsen. Det var drömhästen. Det enda "felet" var att hästen var ung och orutinerade. När jag provred honom så gick det inte särskilt bra, men på något sätt kändes han som min. Så jag köpte honom ändå. När jag fick hem honom var jag jätte osäker och kunde knappast göra någonting med honom. Men då var det minnet av vad jag såg i honom när jag först såg honom, minnet av det där "klicket" som gjorde så att jag ville kämpa för just den här hästen.

Så för min del behövde det inte säga "klick" i ridningen eller hanteringen från början, men att jag skulle känna att just den här hästen är värt det att kämpa för. Sen fick jag massor med hjälp från min tränare och folk i stallet, utan hjälp skulle jag nog inte klarat av det. Nu har jag haft honom i 2.5 månader och det blir bara roligare och roligare!
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Har du någon tränare? vad säger hen isåfall?
Jag hade inte ridit en häst jag kände mej osäker på, livet är för mycket värt för det.


Min första häst klickade jag egentligen inte med men jag älskade henne med hela mitt hjärta, hon var i så stort behov av omsorg och kärlek att jag köpte henne och älskade och vårdade henne tills hon tog sitt sista andetag.


Min andra häst köpte jag en månad efter min första hästs bortgång, min sorg var så stor att jag egentligen bara letade efter sällskap till vår andra häst med tanken att det skulle vara en häst jag kunde rida.
När jag såg henne på kort i annonsen så visste jag att det var min häst.
Jag provred bara i någon minut och tryggheten jag kände där uppe, känslan av samhörighet, var helt enorm.
Hon kunde inget mer än gå i svansen på hästen framför men det var som om hon läste mina tankar och det gör hon fortfarande.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

*kl*



Jag ställer samma fråga, hur länge har du haft din häst?
Hur länge har du ridit, och hur gammal är din pålle?

Mvh
J

han är 6år, jag har inte ridit sådär jättelänge.men jag har ridit nästintill varje dag.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

När jag köpte min häst så klickade det INTE, köpte henne dels för att jag åkt så långt och var helt inställd på att ta med henne hem, dels för att jag ville att hon skulle få det bättre än hon hade det där... Tänkte då att "jag får väl rida henne tills min unghäst är gammal nog att ridas, och så kan jag avla på henne sedan"

Började rida in henne, körde in henne... Hon var rätt eländig från start, manglade över mig, drog iväg, var hård i munnen och allmänt stökig. Men det ändrade sig efter hand, nu är hon en lyhörd, känslig och mycket arbetsvillig och kärleksfull individ. Och jag insåg efter några månader att det var en toppenhäst jag köpt. Nu kan jag helt ärligt säga att det är den bästa häst jag haft/träffat. Trodde aldrig jag skulle hitta en ersättare efter min allra första nordsvensk, men den här tjejen är snäppet vassare!:love:
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Min fölunge som jag nyss fått hem klickade med Direkt! :love:

unghästen som jag köpte i jan 2008 klickade det aldrig med... Köpte honom mest för att prova att ha unghäst o för att sälja sen. Han var snäll, otroligt samarbetsvillig och jag lärde mig massor men det var inte hästen med stort H. Nu är han såld och visst saknar jag honom på ett sätt, men på ett annat sätt känns det skönt eftersom han inte hade Det.

Varför köpte du hästen?
Vad känner du för den "utanför ridningen"?

Det är svårt att hitta varandra, det tar ofta ett-två år innan man funnit varandra helt så en månad är svårt att avgöra på. Men tycker du inte alls om hästen så är det ju bättre att sälja, men synd att göra det efter bara en månad - för hästens skull alltså :(

Ge hästen minst ett halvår, se det som en utmaning att vidareutbilda hästen och forma den! Även om det inte är Den Hästen så kan man alltid utvecklas ihop och det är ju kanon! Som med mig o min unghäst :)
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

när jag köpte min första ponny var det mest om att jag ville ha en egen häst och vi hade honom på sommarbete, men nu skulle jag inte kunna vara utan honom. men när jag köpte min stora häst corina nu i våras så var det inget klick alls. hon stod hos grannen och ingen ville köpa henne, men jag motions red henne ngr ggr i veckan i ett halvår, hon blev som ett tuggummi under skon, jobbig men fast klistrad vid mig. men även om hon är jobbig så är det dom där korta stunderna då hon är värlens mysigaste häst och litar fullt ut på mig. (: skulle aldrig kunna byta bort min lilla galning^^
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

man brukar säga att första halvåret är värst då ni inte känner varandra, min häst skenade varje dag i hagen i 1 1,2 mån innan hon kunde känna sig trygg utanför stallet. hästar som inte är vana vid att flytta tar extra lång tid på sig att komma til rätta i ett nytt stall.

har hört att det brukar vara så här med nya hästar;
första halvår - otrygg, känner inte dig, testar dig
andra halvåret år - lär känna och varandra hästen blir en dröm
andra året - hästen testar dig igen
efter det är hästen som när du först provred honom
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Jag har ägt min första häst i snart ett år. När jag köpte honom hade jag varit medryttare på honom i över 2 år. Jag vet inte riktigt när det klickade för oss. Jag tyckte ju om honom från början, jag har alltid känt mig helt trygg med honom. Men sen så har vi blivit bättre efterhand som par. När jag köpte honom så var jag ju säker på att jag inte ville mista honom.
Men relationen blir starkare för varje dag som går. Vi lär oss hela tiden av varandra.

Sen har jag ridit ett par andra hästar som det verkligen klickat med från och med att jag satt upp på den. Det har helt enkelt varit en Elina-häst. Speciellt en har passat perfekt. Hon passade mig och jag passade henne. Vi hade jättefin kemi och gillade verkligen varandra. Vi tog fram det bästa i varandra och den hästen tyckte jag galet mycket om. Jag vet inte om jag hade köpt henne om jag haft möjligheten, eller om det hade blivit samma sak om jag hade ägt henne och ridit henne i min hemmiljö så att säga. Men på ridskolan så var hon den perfekta hästen för mig.

Vissa hästar känner man det med från början, andra kommer det med tiden. Men på samma sätt finns det ju massvis med hästar som man inte passar med och som man aldrig kommer att passa med, hur mycket man än försöker.
En sån har vi i stallet (inte min, men jag har ridit den en hel del innan) och hur mycket jag än tycker om hästen så inser jag att vi två aldrig kommer att passa ihop.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Hästar är individer, och det är olika från häst till häst, och också hur människorna runt den beter sig.

har hört att det brukar vara så här med nya hästar;
första halvår - otrygg, känner inte dig, testar dig
andra halvåret år - lär känna och varandra hästen blir en dröm
andra året - hästen testar dig igen
efter det är hästen som när du först provred honom


Var har du hört detta någonstans?
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

har hört att det brukar vara så här med nya hästar;
första halvår - otrygg, känner inte dig, testar dig
andra halvåret år - lär känna och varandra hästen blir en dröm
andra året - hästen testar dig igen
efter det är hästen som när du först provred honom

Jag skulle aldrig köpa, eller för den delen ha kvar, en häst jag inte känner mig säker på. Visst händer det alltid saker som kan vara lite läskiga. Hästen kanske blir rädd eller kanske testar lite. Men jag skulle aldrig "härda ut" det om jag kände att jag inte klarade av det.
Min häst kan ibland bli het och har bockat någon gång. Men jag har aldrig känt att jag inte kan kontrollera situationen.
Men på en annan häst som jag inte gillar att rida och aldrig skulle kunna tänka mig att äga, har jag ingen som helst kontroll. Han kan när som helst få ett bockanfall, och jag måste hela tiden vara på helspänn och tänka ett steg före för att vara beredd när det kommer, för att inte riskera att åka i backen.

Är man rädd eller osäker på en häst så skulle jag aldrig köpa den. Då menar jag inte att man blir rädd en gång för att någon oförutsett händer, utan man är rädd varje gång man rider eller handskas med hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 013
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp