Ska det säga "klick" ?

Sv: Ska det säga "klick" ?

beror på dig som ryttare om det ska klicka eller inte. När jag var i tonåren så struntade jag i klicket och köpte en häst med de kvalitéerna som jag var ute efter. Jag hade 3-4 hästar åt gången och klick med alla var omöjligt.

Nu har jag en häst som det klickade med på en gång. På provridningen tom. Hon är het, känslig och alldeles alldeles underbar:love: Så nu kände jag klicket men trots det har vi massor att jobba med.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

1 månad är ingen tid, ta hjälp av tränare. Låter som att han inte "hittat hem" riktigt ännu och är nog otrygg och rädd av den anledningen.

Jag kollade bara på en häst -> en sur tant som fullkomligen älskar när det går fort (gör hon fortfarande men numera kan hon behärska sig iallfall)
Efter att hon skena med mig i ridhuset och stack med mig på fälten när vi skulle skritta av så bestämde jag mig att JAPP denna blir bra (...orkar inte leta kommer aldrig hitta nått endå som står i närheten) Jaha, skrittade hem henne barbacka sen, hon var lite tittig och sådär men gick faktist bra!

Sen den första sommaren från Maj till Augusti så undrade jag både en, två och hundra gånger vad det var för monster jag hade fått hem :grin:
Nu är hon min lilla bebis (tyvärr måste jag lämna ifrån mig henne nu pågrund av ingen tid :( )

Ang. klicket så ja det klicka mellan mig och min häst första gången jag kollade på henne. Vi är OTROLIGT lika o temperamentet :angel: Nu fungerar vi väldigt bra tillsammans och hon gör nästan allt jag ber om :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det säga "klick" ?

Har haft ett x antal hästar varav en kändes det bara helt rätt med - jag köpte henne och hon är en häst jag tycker extremt mycket om och har väldigt bra kontakt med henne nu efter att hon är såld. men så skulle man juh upp på häst och ett tag så funderade jag på om jag skulle ha kvar henne och skita i det där med att tävla för jag kommer ändå inte hitta ngn som jag gillar lika mycket... men så kom det en familj som passade super för henne så efter många om och men så sålde jag min lilla polle. och jag provade¨en som kändes fin men som inte var "DEN" hästen.. och jag fortsatte att prova runt fram till jag hitta en annons med en lite äldre herre och blev helkär! åkte en bra bit för att kolla på han. och så kom vi fram gick in i stallet och tjejen som hade hästen sa bara att hon skulle hämta han. jag satte på mej mina stövlar och så undertinden och när han kom in hörde jag bara mamma säga OJ OJ OJ!!!! och så tittade jag upp och då säger jag UPP på en JÄTTE stor lurvig grov häst. och jag tänkte jag behöver inte provrida för det första at få ihop den på en bana nejnejnej och sen komemr jag behöva pall??? men så gick han raka vägen fram till mej(som stog som frastfrusen i marken mitt i stalgången) och slickade på mej!! haha och då kände jag att denhär SKA JAG HA :D och japp kan juh inte säga att jag ångra mej när han hoppa runt och busa när jag provred heller:D har han nu och är den bästa och mest älskade häst jag har haft :D så du märker om du har hittat din drömhäst :)

blav väldigt långt nu hoppas du ursäktar :S
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

eller blev fel 2 det kändes helt rätt medblev lite fel här ;):D
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

att det klickar tycker jag inte har med hästens utbildning osv att göra öht. den kan vara så galen som helst och ändå vara rätt, det är personligheten och utstrålningen som avgör om det känns rätt.

jag har vetat med alla mina tre att den här hästen ska jag ha vid första ögonkast! :love: bestämde mig innan jag provridit. kärlek vid första ögonkast alltså.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

De flesta gånger har han tvärstannat och sedan kastat sig iväg eller åt sidan.

Det är så hästars flyktbeteende fungerar. Jag har haft min häst i ca 5 månader och han är precis likadan emellanåt, speciellt när jag rider ut, fast skillnaden är väl att jag inte blir rädd eller osäker. Jag har en rem runt halsen (fegsnöre :D) som jag kan ta tag i när han tramsar omkring som värst.

Min var lugnare den första tiden men jag tror att han var så paralyserad av omställningen så han fattade nog inte riktigt var han hade hamnat :angel:.
Egentligen är han världens snällaste häst och det var det jag fastnade för. Blicken i hans ögon var det som fick mig på fall men det sa inte klick utan snarare BOOM! Tur var väl det för provridningen gick katastrofalt dåligt.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Jag hittade min häst på annons i somras. Hade inte ens sålt hästen jag hade men kunde inte sluta tänka på denna.

Efter en vecka kom hon hem osedd :o och detta mötte mej

29007390.jpg


29007388.jpg


29013412.jpg


Jag blev helkär ! och är fortfarande. Hon har testat lite och är ett matvrak. Men väldigt mysig och personlig häst.


Sambons varmblod är lite sjåpig med nya saker ibland, men oxå en väldigt snäll häst.
men ibland behöver de tid för att visa sitt rätta jag.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

*kl*

Nu har jag ju inte haft någon egen häst, men med de hästar som jag verkligen har tyckt om så har det klickat från första början. Det gäller inte bara inom ridning och hantering, men bara första ögonkastet och så var man fast :love: Har hänt få gånger, men man vet bara att den hästen kommer man komma överänns med, man kommer orka kämpa för det! Sen finns det ju hästar som man trivs med, känner att det går bra och allt funkar - men klicket finns inte där, även om det klickar för en häst som varje ridpass på blir till pest och pina :o

Sen så har det slutat olyckligt med de flesta hästar som det har klickat med för mig :'( Men det är en annan historia.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Klev in i ridhuset på ridskolan för drygt 8 år sen och där på medellinjen stod en stor,mörkbrun,ganska ful häst som jag visste med en gång att "där är ju min häst" :love:. Efter lite turer så har jag nu haft honom i drygt 7 år, så det sa verkligen "klick" på en gång!

Jag har jobbat med hästar i många år men han är faktiskt den första häst jag känt så med.

Till Ts,tror du ska ge det lite tid-även om det sagt klick så tar det ett tag innan man lärt känna varandra! Har du provat att tex gå ut o promenera med honom? Att lära honom att "gå med" dig ?
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

man brukar säga att första halvåret är värst då ni inte känner varandra, min häst skenade varje dag i hagen i 1 1,2 mån innan hon kunde känna sig trygg utanför stallet. hästar som inte är vana vid att flytta tar extra lång tid på sig att komma til rätta i ett nytt stall.

har hört att det brukar vara så här med nya hästar;
första halvår - otrygg, känner inte dig, testar dig
andra halvåret år - lär känna och varandra hästen blir en dröm
andra året - hästen testar dig igen
efter det är hästen som när du först provred honom

*KL* Den sista meningen hoppas jag inte stämmer, jag höll på att bli avkastad, bockade och skenade, hästen var svår att få ur hagen osv. Mardrömmen med andra ord. Nu, två år senare är han nästan normal att rida. (Och, nej. Hästen hade inte ont eller något. Utan bara ridits av många och testade gränserna fullt ut)
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

När jag köpte min ponny för 3 ½ år sen, då sa det bara klick första gången jag såg henne. Känslan förstärktes första gången jag red henne, och efter en veckas ridning var det bara hon som fanns i mina ögon :love: För ca 1 månad sen såldes hon. När jag lämnade henne i sitt nya hem slutade inte tårarna rinna, men nu är jag så lycklig, för hon har kommit till det bästa hemmet hon kunde få.
27582372.jpg


Nu har jag en storhäst på foder, med henne sa det inte "klick" direkt, men det tror jag beror på att jag vet att jag inte får ha henne hur länge som helst. Nu efter ca 8 månader tycker jag hon är en helt underbar häst, men älskar henne inte på samma sätt som ponnyn.

Angående det här om man vet att det är den rätta, det är nog svårt att se direkt. Jag tror inte det behöver klicka direkt för att man ska passa ihop, men det är ju självklart en fördel. Det bästa är ju att ta hjälp av någon kunnig om du är osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det säga "klick" ?

Min häst klickade det inte med från början. En liten räka på 4½ år, ca 137 hög och med konstigt klippt man och lugg. Lat och väldigt långsam var hon, kändes som att hon galopperade stillastående.

Trots att hon verkade lugn funkade det inte med syrran när hästen fått lite fart på fötterna, så jag skulle rida till henne lite och sen skulle vi fundera på att sälja. Men nu 2 år senare är jag nog ganska fast. Hon har vuxit till sig och är numera hela 142 cm och rejäl i kroppsbyggnaden, korsning fjoriding /nordis. Hon går framåt i ridningen också, lite väl het i vissa lägen numera:P

ankiochmange.jpg


Hästen brevid är 183, så hon ser lite mindre ut än vad hon är här.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Min nuvarande häst är nog den första som det sagt klick med redan från första början.

När jag provred så fullkomligt ösregnade det, hästen trasslade som f-n och jag satt ändå bara och flinade,för jag hade hittat hem.

4½ år senare flinar jag fortfarande lika dumt de flesta gånger jag rider, även om vi har haft våra duster. Han är en häst med erhört mycket hjärta, humor och fiffighet och ingen dag är den andra lik.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Det är så hästars flyktbeteende fungerar. Jag har haft min häst i ca 5 månader och han är precis likadan emellanåt, speciellt när jag rider ut, fast skillnaden är väl att jag inte blir rädd eller osäker. Jag har en rem runt halsen (fegsnöre :D) som jag kan ta tag i när han tramsar omkring som värst.

QUOTE]

Vad är det för rem du har runt halsen? det vill jag testa :D
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

att det klickar tycker jag inte har med hästens utbildning osv att göra öht. den kan vara så galen som helst och ändå vara rätt, det är personligheten och utstrålningen som avgör om det känns rätt.

jag har vetat med alla mina tre att den här hästen ska jag ha vid första ögonkast! :love: bestämde mig innan jag provridit. kärlek vid första ögonkast alltså.

nej utbildningen har väl inte en så stor roll att göra. Träffade en plutt när han var två år. Och jag har aldrig älskat en häst så mycket,älskar han fortfarande.Vi gjorde allt ihop. men ponnytiden är förbi :(
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

I ditt fall låter det som att du antingen behöver ta hjälp, eller sälja och skaffa en -för dig- lättsammare häst.
Det har ju inte så mycket att göra med huruvida det "klickar" eller man passar ihop heller, utan poängen är att om det inte känns roligt att ha häst, varför ska du då ha häst?
Det är roligt att utvecklas också- att ha en utmaning så att säga. Men det bör ändå finnas något att gå tillbaka till, något man upplever enkelt för att man ska palla med när man själv har en dålig dag, och man bör absolut inte känna sig rädd.

Jag tror att vi får de hästar det är tänkt att vi ska lära oss något av. Och eftersom det är tänkt att vi ska lära oss så tenderar de ofta att spela på fel knappar hos en själv, just för att man ska utvecklas som person och klara av de bitarna.
Sen är man inte alltid mottaglig för att utvecklas just då, och då kan det bli svårt i överkant istället. Men en riktigt "enkel" häst tror jag är svår att få tag på just för att man om inte annat har en tendens att påverka hästarna på olika sätt själv till något man sen får lära sig hantera/förebygga.
Jag tror man får försöka avgöra vart gränsen går för att man faktiskt fortfarande kan utvecklas av hästen och när man borde gå vidare istället för att bara bli frustrerad. Kanske inte ge upp direkt mao, men går det ett halvår - ett år eller t o m mer och man känner att nej, nu är det stopp! (Eller om man som sagt blir rädd för hästen) då skulle jag absolut skaffa en ny som förhoppningsvis blir en lättare utmaning.

Jag tror inte det måste säga klick utan att man ändå formar hästen och lär känna den med tiden. Just hur det kommer bli i längden tror jag är svårt att avgöra vid första mötet. Men jag skulle ändå i så hög grad det går välja häst efter personkemi. Men även vilka problem man öht känner sig villig att hantera. Jag själv t ex är inte villig att hantera aggressiva hästar, inte ens med aggressiva tendenser, inte heller hästar som lärt sig att stregra sig/bocka/bralla som protest. Ingen problemhäst mao. Och trots att jag inte skaffade det så kan jag lova att jag fått en ordentlig utmaning! :p
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Mycket klokt och tänkvärt inlägg.

Det där med att man bör fundera på vilka problem man är villig att hantera fastnade jag speciellt för och då gäller det ju också att man har lite insikt om vilka kunskaper och begränsningar man har.

Till TS: som fegsnöre kan man t ex använda halsremmen till en martingal;).
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Har bara läst ditt första inlägg, men man känner om det är rätt. Allt behöver ju inte vara perfekt för att man ska veta att det är rätt häst man har.
Jag tycker det låter som om Ni har ett problem tillsammans, det låter inte som om någon av er litar till 100%. Tycker ni ska ta hjälp av någon så löser ni problemet. Lycka till.
 
Sv: Ska det säga "klick" ?

Jag vet precis hur du menar. Jag har oxå en häst (-05) som jag känner mig osäker på ibland. Jag skulle aldrig kunna sälja honom eftersom han är min kärlek, men ibland så tvivlar jag. Han kan oxå plötsligt kasta sig åt sidan, eller tvärnita mitt i galoppen för att han ser spöken. Oftast när han blir lite uttråkad och jag inte alls är beredd.
Jag läste i en bok om att bygga en "måltrappa" Den fungerar utmärkt på oss.
Nederst har jag en bas som jag alltid kan komma tillbaka till.
Blir lite konstigt nu eftersom man börjar nedifrån, men så här ser den ut:

5. Gå över bommar och hoppa små kryss
4. Börja kunna kräva lite mer som att gå ordentligt ut i de läskiga hörnen
3. Galoppera på samma sätt som i 1 och 2
2. Trava på samma sätt som i 1
1. Skritta lungt och avslappnat, känna att jag andas rätt och inte spänner mig.

Nu är den här väldigt lätt, men när man har åkt av ordentligt ngn gång så vet man att det kan vara lite klurigt att inte spänna sig när man sitter upp nästa gång.
Denna kan man såklart ändra så att den passar just dig. Funkar inte 3:an så går man ner till 2:an eller 1:an igen och det är helt ok.

Oj vad detta blev långt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Mabuse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 541
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp