Ska jag bli orolig nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Efter att ha haft en mycket livlig bebis i magen så har h*n helt plötsligt lugnat ner sig. Hade nog lite förvärkar natten mellan fredag och lördag, men sen har inget mer hänt på den fronten. Men bebis rör sig väldigt lite nu tycker jag. Dock har jag känt rörelser och lite hickningar, men inte alls i samma mängd som det brukar vara. Funderar på att ringa bm i morgon bitti och höra. Vad tycker ni?

Jenny
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Är du orolig skall du kontakta din barnmorska! Känner du inget alls skall du åka in akut!

Förhoppningsvis är allt i sin ordning men jag tycker det är bättre att kolla en gång för mycket än tvärtom.

Lycka till med bebisen :banana:
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Jag hade också några dagar då bebisen var väldigt lugn i magen, typ fredagkväll till måndag dag. Var till bm på onsdagen (redan inbokat) och frågade om jag varit fjantig när jag oroat mig. Hon tyckte att om jag inte kände bebisen på en hel dag så kunde jag visst ringa dem och var det helg så kunde jag ringa närmsta vårdcentral, det var enkelt att kolla hjärtljud och bli lugn hellre än att oroa sig eller något skulle vara fel. Hon sa att om man kände väldigt lite så kunde man tex ställa sig vid högtalare med hög musik eller klappa händerna framför magen och knåda lite på magen för att väcka bebin. Samtidigt kan de små gynnarna tydligen ligga vända så att de sparkar inåt mot ryggen och då känns de tydligen mindre och man kan bli lurad att den inte sparkar.

En annan bekant hade också oroat sig över lite sparkar och fått som svar att om hon hade känt bara någon liten spark under en dag så var det OK men ingenting alls, då skulle hon höra av sig.
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Hur länge har du kvar? För mot slutet så ska de små liven helst fixera sig och då rör de sig betydligt mycket mindre... Min ungar har dock aldrig förstått det... :crazy: Men känner du dig orolig så ring, bättre att kolla en gång extra än att må dåligt!
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Det är nog lugnet före stormen .
När jag väntade mitt 2:a barn så tyckte jag att det var oroande lugnt i magen , ringde och fick komma och lyssna på hjärtljuden . Så ring om du känner dig orolig
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Jag tog och ringde till HC (BM har ingen mottagning på måndagar), och jisses säger jag bara... :eek:

Jag berättade för sköterskan att jag var lite orolig och gärna ville att do skulle iaf lyssna på hjärtat så allt var ok. Sköterskan undrar hur dom gör då dom lyssnar på hjärtat...(?) :crazy:

Jag förklarade om lilla manicken som gör att man hör hjärtljuden. Då tycker hon att det är väl rätt lätt att jag kommer dit så får JAG lyssna och höra efter om det "låter som det brukar". Så jag struntade i att åka dit...

Senare idag har bebis hållit magdanslektion, så nu är jag ändå lugn igen. :bump:

Jenny
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Om det blir så igen, försök att få i dig nått jättesött, som typ oblandad saft eller liknande, eller coka cola, ja nått sött och sliskigt, då brukar bebisarna vakna till liv där inne :banana: .
(fick tipsen av en akutsjuksköterska när vi satt och pratade sjukdomar och hemskheter under min mycket hemska fredagsnatt-mannen på akuten å jag tvingad kvar hemma..-)
men det kan vara nått att tänka på om man blir orolig!
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Min mage brukar börja röra på sig jättemycket om jag äter glass, så det är också ett bra tips! Och gott dessutom! :D
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Prova ett glas iskallt vatten. Det brukar ge omedelbar effekt *flin*
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Har testat det mesta i stimulansväg, både kallt vatten, glass (fast det vart inte direkt någon uppoffring... ;) ), hög musik, plöstliga ljud, osv. Och inget utav det får igång bebis särskilt mycket. Höga ljud gör att h*n rycker till, men bara ett litet sprattel, sen är det lugnt igen.

Fast jag är inte orolig längre, bebis beter sig som h*n brukar numera. Förmodligen var det jag som höll igång mer än vanligt i helgen och det fick bebis att ta det lugnt.

Jenny
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Så du är bara en effektivt vaggande morsa (snart...) då :)

Skönt att bebisen är sig själv igen, man har nog mycket att oroa sig för ändå.
 
Sv: Ska jag bli orolig nu?

Verkar som om jag är ypperlig att vagga... ;) Och det som bebis sover bäst och mest av är när jag kör någon av hästarna! :bow: :bow: Halleluja!

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 261
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 014
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp