Bukefalos 28 år!

Ska man "potträna"?

Andromedae

Trådstartare
Jag har en grej jag funderar på. Mitt barn är i den där åldern (mellan 2 och 3) då många slutar med blöja. Jag upplever konstigt nog att det finns en prestige många föräldrar emellan, där "sluta med blöja" på något sätt blir detsamma som "gott föräldraskap". Ungarna ska verkligen "tränas" - det är klistermärken och "pottpresenter" och jag vet inte vad. Och kanske är det så man gör, men ...

Jag kommer inte ifrån tanken att jag tycker att det är lite knäppt att jag ska "belöna" mitt barn för att hen inte använder blöja? Jag vill verkligen inte att hen ska förknippa toalettbesök med att vara "duktig" eller "bra". Jag vill att det ska vara något som kommer när hen känner att hen hellre vill gå på toalett än ha blöja, så att det är hens val baserat på hens känslor i sin kropp.

Så ... måste man potträna? Eller betyder potträning inte alltid den där sortens belöningsinriktade potträning som jag ser i min omgivning? Vad är det om det inte är klistra klistermärken/andra belöningssystem?
Hur gjorde ni?

Tillägg: Självklart erbjuder vi barnet att gå på toaletten och frågar om hen vill gå utan blöja. Ibland vill hen, ibland inte. Det respekterar vi, för det känns helt absurt att inte respektera det. Men ibland får jag känslan av att folk tycker att vi är för oengagerade?
 
Nu med andra barnet fick jag frågan av läkare på ettårskontrollen om NÄR vi tänker börja potträna. Jag blev faktiskt lite ställd och trodde nog vi hade gott om tid på oss att fundera på saken. Jag svarade att jag inte visste och sa att storasyster var 2,5 år när hon slutade med blöja så kanske då :confused: läkaren tyckte 2,5 år lät väl okej och påstod sen att barnen idag har blöja så länge (upp mot 4 år) att de från BVC gärna vill puscha föräldrar att potträna tidigt. Så det kanske blir lite duktighetssyndrom när även BVC ligger på om blöjan och pottan.

När första barnet skulle sluta med blöja så tog vi det på min julledighet. Vi pratade med henne och tog sedan bort blöjan så fick hon gå på potta. Hon hade en kompis som förebild och det gjorde väl det enklare, att hon ville också vara utan blöja precis som kompisen som dessutom är ett år äldre.
Vi hade inget belöningssystem, hon gick på toaletten och var stolt över sig själv så vi körde på. Frågade ibland om hon behövde gå på toa som påminnelse att känna efter innan det blev kris och panik men det hände några olyckor ändå de första dagarna.
Så potträning för oss har mer varit att ta bort blöjan och se hur det går. Inga metoder, inga belöningar.
 
Senast ändrad:
Lyssnade på P1 och Kropp och själ nyligen angående detta ämne. De hade någon expert (ehh läkare av något slag) som sa att det är dåligt att använda blöja för länge och att det är därför BVCs rekommendationer har ändrats. Ett avsnitt värt att lyssna på tyckte jag :)
 
Jag sätter min 15-månaders på pottan när läge uppstår, blir det nåt så blir det nåt. Hon hade en period när hon var typ 9-12 månader då hon nästan uteslutande bajsade (och kissade mycket) på pottan, men just nu nu är hon dels inte lika löjligt regelbunden som hon var då och dels har hon inte tid att sitta där och filosofera. Hon har börjat visa visst intresse för toalettstolen och vad vi vuxna sysslar med där, så jag fnular på om jag skulle köpa en sån där insats så att hon kan sitta där. Jag är nöjd så och ser tiden an, i normalfallet vill ju de flesta ungar bli av med blöjan förr eller senare. Ska nog mycket till innan jag skulle köra med någon metod eller belöningssystem, tycker inte det här är något att göra en grej av.
 
Grabben fyllde tre i December,och blev blöjfri i April. Det har inte tränats något alls i princip,utan han har undrat lite när vi varit på toaletten, frågat om vi kissar osv. Vi har sagt att när man blir stor så kissar och bajsar man på toaletten, och erbjudit han att prova. Helt plötsligt en dag så ville han,och har varit blöjfri sen dess. Det gick jättesnabbt när han väl ville,och jag tror allt som allt har vi nog haft 2 eller 3 kissbyxor,och det var precis i början,när han lekte och glömde bort. Allt har skett på hans premisser, och det känns jättebra. Jag tror dom är redo när dom är,varken tidigare eller senare.
 
Men finns det verkligen en prestige i att man ska sluta med blöja tidigt?

1985 slutade barn med blöja vid ca 2 års ålder. Idag är siffran 4 år. Det låter ju som allt annat än en hets att sluta med blöja tidigt. Snarare att föräldrarna struntar i att potträna?

Min son är 15 månader och han har suttit på pottan sen han var 6 månader. Men vi har aldrig "tränat" utan börjat sätta honom på pottan tidigt för att det förhoppningsvis ska vara helt naturligt. Ibland vill han inte och då måste han inte. Vi får väl se hur det går eller om han börjar pottvägra snart. Då har vi iaf sluppit byta massor med bajsblöjor :p
 
@Imogen
Det gör det i de kretsar jag umgås. Sedan hur lyckat det är, är väl en annan fråga.

Men om du tycker att föräldrar "struntar" i att potträna, och att du själv inte "tränar" men sätter ditt barn på pottan - menar du att du tillhör kategorin som struntar i att potträna eller menar du att du gör det?

För ärligt talat har jag nog inte heller mött någon som inte alls erbjuder sina barn att testa toalett och liknande. De flesta slipper väl gärna blöjor.
 
Min son är 3 1/2 och vi pottränar nu på semestern, vi har sen han var ett år ca haft potta och insats till toaletten. Vi har ofta frågat om han vill kissa på pottan och ibland har det blivit nåt ibland inte.

Sista halvåret har han inte visat nåt intresse för pottan alls, utan snabbt sagt att han vill ha blöja om jag försökt låta honom gå utan. Han är heller inte så noga med att säga till om han har kissat eller bajsat i blöjan utan det får man hålla koll på så inte ungen blir helt röd i rumpan.

Så vi känner att vi behöver träna detta med potta mer organiserat. Dvs unge utan byxor eller bölja och potta i vardagsrummet. Vi är iaf hjärtligt trötta på böljbyten och jag skulle önska att han slutade med böljor iaf dagtid innan han fyller 4.
 
Jag är ganska bekväm med att barnet går på toaletten och vi tog bort den runt 2-årsdagen. Hon har sedan ca 2.5 skött besöken själv, utom när hon behövt bajsa och behöver hjälp att torka. Bitvis har magen varit knepig så hon bajsvägrat vilket gjort att hon kissar på sig flera gånger med kort intervall. Då har vi kört en period med klistermärken när det kommit bajs i toaletten. Ingen big deal. Behövs ofta inte mer än ett par dagar. Oftast blir det att jag erbjuder kanske 1-2dagar och att hon följande dagar får påminna om hon vill ha. Vartefter rinner det ut i sanden och hon fortsätter som vanligt.

Bebisen har även hon knepig mage vilket gjort att jag försöker sätta henne på toaletten minst någon gång om dagen och rusar varje gång man ser att det är på g. Sparar blöjor och man slipper brottas med ett barn som vägrar vara stilla på skötbordet :)

För mig är det nog miljöskäl främst som gjort att jag försökte få bort blöjan tidigt. Jag ville minska ner mängden sopor här. Hon verkade redo, vi provade, funkade inte, avvaktade ett par månader, funkade och så har det varit. Jag har hört de som gjort värsta grejen av det och läst på som attan. Själv har jag gått på känsla mest. Gjort som jag tyckt känns bra på vinst och förlust och det har ju funkat.
 
@Imogen
Det gör det i de kretsar jag umgås. Sedan hur lyckat det är, är väl en annan fråga.

Men om du tycker att föräldrar "struntar" i att potträna, och att du själv inte "tränar" men sätter ditt barn på pottan - menar du att du tillhör kategorin som struntar i att potträna eller menar du att du gör det?

För ärligt talat har jag nog inte heller mött någon som inte alls erbjuder sina barn att testa toalett och liknande. De flesta slipper väl gärna blöjor.

Min son son är för liten för att begripa konceptet med klistermärken och presenter eller hur man gör när man tränar. Det var det jag menade med att vi inte tränar. Det vi hoppas är att kunna undvika att övertala och motivera eftersom han alltid har gått på pottan. Men vi har ingen aning om ifall det kommer lyckas eller inte. Gör det inte det så kommer vi börja träna :)
 
Vår son var väldigt fäst vid sin blöja men verkade ändå "redo" (svårt att förklara så här ett år efter) att sluta.
Hade sedan innan börjat köpa dåliga blöjer.
Om han gick utan då fick han en godisbit ur sitt påskägg, första dagen 1 timme andra dagen hela dan utan några olyckor.
Det bästa med det var att han började sköta magen mycket bättre, innan kunde han hålla sig i upp till fyra dagar
 
Min son son är för liten för att begripa konceptet med klistermärken och presenter eller hur man gör när man tränar. Det var det jag menade med att vi inte tränar. Det vi hoppas är att kunna undvika att övertala och motivera eftersom han alltid har gått på pottan. Men vi har ingen aning om ifall det kommer lyckas eller inte. Gör det inte det så kommer vi börja träna :)
Då förstår jag :)

Och jag tycker som sagt inte att det är konstigt att erbjuda potta/toalett! Mer själva grejen att liksom ... motivera med grejer? Men det kan väl säkert finnas situationer och barn där det är en bra lösning.
 
Kanske det krävs mer potträning idag när blöjkomforten blivit så hög?

Ja. Och det var det läkaren i programmet påtalade. Det kommer inte naturligt att barnen vill sluta längre för de själva har inger eget behov/drivkraft. Blöja är bekvämt.
Sen kunde barnen få problem som äldre eftersom typ tarmen (?) inte töms på "rätt" sätt när man står och går och gör sina behov.
 
Jag har absolut inget bra svar på potttränings frågorn men som förskollärare så har jag inte sätt någon tränd i att hjälpa barnen att sluta med blöjor, snarare tvärt om. Många föräldrar verkar inte bry sig alls och det är ju en ganska stor diskussion att blöjor idag är så pass bekväma att barnen inte ser sig hindrade av dem även om de är kiss och bajs i dem och att åldern för att sluta med blöja hela tiden stiger.

Skulle det därför bli en trend i att hjälpa barnen med sund pott träning så skulle jag anse det vara ett bra tecken (sund = när man tidigt börjar hjälpa barnen på toa utan att tvinga dem eller göra det till någon form av prestationsgrej där barnen känner sig misslyckad om de inte hinner).

Jag blir faktiskt väldigt irriterad på föräldrar som inte tar tag i sådant som rör just toabesök och på såvis gör barnen mer beroende av vuxna än vad dom faktiskt skulle behöva vara. Alltså man hindrar barnen från att bli självständig och förminskar dom.
Som exempel - I 5års är det långt in på vårterminen där barn skriker på toaletten att man ska komma och torka dem, vilket i sig inte är fel men när man ber barnen prova själv så att jag som vuxen bara kan "eftertorka" för att kolla så det blivit ordentligt gjort så har vi haft fler än ett barn som suttit och gråtit för att föräldrar bokstavligen förbjudit dem att torka sig själv. Där anser jag att något har blivit riktigt fel.
Jag har hört barn som sagt till sina föräldrar att de vill gå på toa men föräldrarna svarar nått i stil med "mamma/pappa har inte tid nu så kissa i blöjan så byter vi den sedan".

Men till pott-träningen, det jag har som vana att göra när jag jobbar med dom mindre barnen är att jag alltid frågar alla barn i gruppen om de behöver gå på toa innan vi exempelvis går ut. Jag upplever att barnen då känner att de vill härma de större barnen och att de då gärna går och sätte sig en stund på toa, sedan om de gör något på toa eller ej lägger jag ingen större vikt vid men berömmer dem att de åtminstone provar.

Sedan tror jag att det är väldigt individuellt hur bra pottträning ska vara, jag tror att man ofta kommer väldigt långt med att ofta fråga om de vill gå på toa och om de vill vara utan blöja.
 
Kanske det krävs mer potträning idag när blöjkomforten blivit så hög?
Där ligger det nog en poäng. Jag var lite ful och köpte tygblöjor strax innan hon slutade med blöjor :o räknar med att köra liknande stil på bebisen när det är läge. Det var rätt effektivt.

Var det en situation precis i början som blöjfri där det varit typiskt att barnet skulle kunna råka glömma bort, t.ex kalas ett par veckor efter att blöjan åkte av, kunde det bli en blöja på just för att det blev en stress för mig ifall barnet råkat sitta i knäet på någon annan eller kissar ner en matta som inte går att tvätta vilket fördes över på barnet. Alltid med kommentaren "säg till om du behöver gå på toaletten". Med fördel då en up&go. Det fick jag dock höra var absolut förbud från andra håll :D det råder så mycket delade meningar. Bitvis har hon haft blöja på fsk efter blöjstopp, om det varit en dålig toalettdag (dvs trög mage). De säger att de inte vill att det ska bli jobbigt för barnet att behöva byta kläder och att det händer olyckor hela tiden. Det ska vara roligt helt enkelt. Det tycker jag känns bra ändå.

Tror inte något av mina barn kommer att ha blöja i tonåren, åtminstone inte med dagens förutsättningar. Däremot är jag positiv till att försöka få bort blöjan så fort barnet är redo just pga miljö och även att det är enkelt.

@Is gud vad tråkigt! Hoppas verkligen att jag inte uppfattas så i något sammanhang. Men visst kan man bli irriterad när barnet provar att gå på toaletten 2 gånger då det inte är kö under en stressad utelunch innan läkarbesök. Besök nr 3 är det bråttom som fan och dessutom upptaget för någon med fysiska problem precis klivit in. Gärna kö efter det med också. Barnet i fråga är livrädd för de där blåsande handtorkarna och får för sig att det finns såna monster överallt och då kan man inte kissa förrän det nästan är för sent... :p
 
Vi har babypottat sen ca 2 månaders ålder. Det innebär både att erbjuda potta/grodhållning på signal från barnet (ser nödig ut/gör ljudet/säger/tecknar) och rutinpottning (vid byte av aktivitet mm).

Det har gått riktigt torrt i perioder och mindre torrt i andra. Nu säger hon till själv med ord och tecken och vill gå utan blöja så vi hoppas på blöjfri till hösten, nu är hon 17 månader :).

EC (elimination communication) är inte samma som pottträning utan bygger mer på en barnstytd lyhördhet.
 
I andra länder toatränas ju barn som inte ens kan krypa ännu. Och det verkar ju gå bra.
Jag ville sluta med blöjorna på mina så fort som möjligt, mest för att jag tycker det är jobbigt att hålla på med. Helt enkelt en av de mindre roliga sakerna i föräldrajobbet. Alla mina slutade kring 2 årsåldern. Den sista lite tidigare än de andra. Vi använde aldrig klistermärken och sådant men väl uppmuntran överlag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 779
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 462
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 874
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp