Bukefalos 28 år!

Ska man "potträna"?

De flesta barn är definitivt inte blöjfria vid 1.5- 2 års ålder, snarare runt 2.5-3. De som är det är nog i huvudsak barn till föräldrar som, likt ni, har valt det som något att prioritera högt. Olika saker passar olika familjer att se som viktigast.

Nä att jag trodde det berodde mest på noll intresse/erfarenhet av barn innan vi fick vårt. Jag har mest trott att vi var sena att börja potta (det baserar jag på vad jag läst delvis mycket här på forumet) samt en i föräldragruppen som sa att hennes bebis ska vara blöjfri vid ett år. Eller tom innan ett år.

Det svåra tycker jag är vid längre bilfärder. För när hon blir kissnödig så behöver hon ofta kissa typ direkt. Kör man på motorväg kan det ju dröja en liten stund innan man kan stanna. Hur gör ni andra mer erfarna pottränare då?
 
När jag läser den här tråden blir jag lite undrande. Dagens föräldrar verkar så osäkra och pressade. Jag har barn som är födda på 90-talet och jag kan faktiskt inte minnas att det ens diskutetades någon potträning. Barnen hade blöjor och sedan slutade de med det när de var en 2-3 år och var stora nog att klara att gå på toa .. Det blev väl ngn lite olycka i byxorns ibland - men 'so what'...
Det råd jag kommer ge mina söner den dagen jag blir farmor är : Våga vara vuxen! Ibland får jag intrycket av att många föräldrar faktiskt inte är trygga i sin vuxenroll och därmed inte i sin föräldraroll. Med det menar jag att våga sätta gränser både för barnet och för omgivningen vara trygg i sig själv och lita på att man faktiskt är en bra förälder när man gör sitt bästa. Barn är faktiskt väldigt tåliga varelser! Själv ser jag fram emot att bli en ganska sträng, men kul och rolig farmor! Jag hoppad på en flicka så att jag köpa massor med fräcka flickklädet och en söt ponnyhäst! ( och ja - även pojkar kan gilla kläder och hästar - men mina har aldrig gjort det ... och jag kommer älska en lite kille precis lika mycket!)
 
Det svåra tycker jag är vid längre bilfärder. För när hon blir kissnödig så behöver hon ofta kissa typ direkt. Kör man på motorväg kan det ju dröja en liten stund innan man kan stanna. Hur gör ni andra mer erfarna pottränare då?

Jag har hört om två olika alternativ:
1. ha blöja på vid särskilda tillfällen
2. ha plastad frotté i bilstolen
 
Nä att jag trodde det berodde mest på noll intresse/erfarenhet av barn innan vi fick vårt. Jag har mest trott att vi var sena att börja potta (det baserar jag på vad jag läst delvis mycket här på forumet) samt en i föräldragruppen som sa att hennes bebis ska vara blöjfri vid ett år. Eller tom innan ett år.

Det svåra tycker jag är vid längre bilfärder. För när hon blir kissnödig så behöver hon ofta kissa typ direkt. Kör man på motorväg kan det ju dröja en liten stund innan man kan stanna. Hur gör ni andra mer erfarna pottränare då?


Vi hade blöja i bilen med motiveringen att det var svårt att stanna. Det gick bra, med fördelen att BARNET lärde sig knipa eftersom hen ansåg blöja var för bebisar. Efter några gånger med noll olyckor skippade vi blöjan och såg till att ta paus oftare än annars.
 
Jag har hört om två olika alternativ:
1. ha blöja på vid särskilda tillfällen
2. ha plastad frotté i bilstolen

Ja vi kör ju med blöja men det känns lite dumt för då blir det ju lite tvärtemot det man "tränat in" eller ja kanske inte riktigt men det känns inte konsekvent. Plastad frotté skulle ju funka, är ju inga fem liter hon kissar direkt.
 
Vi tränade inte direkt, även om de självklart fick sitta på potta/stolsring. Vi körde tygblöjor för det mesta, dvs inte helt bekvämt. Sommaren då de skulle fylla två tog vi helt sonika av blöjorna och barnen tyckte det inte var skönt med kiss och bajs mellan benen.
 
Nä att jag trodde det berodde mest på noll intresse/erfarenhet av barn innan vi fick vårt. Jag har mest trott att vi var sena att börja potta (det baserar jag på vad jag läst delvis mycket här på forumet) samt en i föräldragruppen som sa att hennes bebis ska vara blöjfri vid ett år. Eller tom innan ett år.

Det svåra tycker jag är vid längre bilfärder. För när hon blir kissnödig så behöver hon ofta kissa typ direkt. Kör man på motorväg kan det ju dröja en liten stund innan man kan stanna. Hur gör ni andra mer erfarna pottränare då?

Vår tjej är 14 månader nu och pottad sen födseln. Hon kan ibland vara torr i flera dagar och sen kan det gå dagar när hon inte alls vill gå på pottan. Vi lägger ingen värdering i det direkt utan erbjuder potta/ toalett och vill hon så kissar/bajsar hon där. Vid bilresor som är längre eller där hon inte velat gå på pottan innan har vi trainingpants på och när hon säger till att hon vill kissa så bekräftar vi bara att vi ser hennes behov och säger att vi kan stanna snart och kan du inte hålla dig så kissa i blöjan och så stannar vi så snart vi kan och pottar/ byter. Märks att det blir lättare med tiden för henne att hålla sig så ofta är hon ändå torr när vi stannar. Hade vi inte visat att vi uppmärksammat att hon behöver gå på pottan hade hon nog valt att kissa direkt istället.
 
@BernT
Hon ska väl förhoppningsvis vara blöjfri innan 1.5 år. Blöja till 3-4 år är ju jättelänge :/

Fast, Och?? Stör det dig om en fyra åring har blöja på sig?
 
Vi har grodhållit från ca 2 månader och rutinpottat sedan sonen var 6 månader.

Det började för att han hade problem med att bajsa.

Tyvärr vägrar de potta honom på förskolan utan även när han ger tecken så väntar de lite och byter sedan blöja istället.(han tecknar alltså kiss och säger KSSS). Resultatet är att vi har gått ifrån Max 1 blöt blöja (oftast helt torr) om dagen till 4-5 stycken. :banghead:
 
Vi har grodhållit från ca 2 månader och rutinpottat sedan sonen var 6 månader.

Det började för att han hade problem med att bajsa.

Tyvärr vägrar de potta honom på förskolan utan även när han ger tecken så väntar de lite och byter sedan blöja istället.(han tecknar alltså kiss och säger KSSS). Resultatet är att vi har gått ifrån Max 1 blöt blöja (oftast helt torr) om dagen till 4-5 stycken. :banghead:
:wtf:
 
De som är det är nog i huvudsak barn till föräldrar som, likt ni, har valt det som något att prioritera högt.

Vill bara säga att jag inte prioriterar pottning högre än annat. Det krävs betydligt mindre av mig då barnet kissar/bajsar i potta /toa än då det händer i en blöja. Jag ser det bara som så att få gå på toa/potta är lika naturligt som att borsta tänderna, äta mat, sova eller annat som vi människor gör dagligen.

Jag tycker inte att det är speciellt mycket dunkar i ryggen och positiva kommentarer (från andra föräldrar). Snarare får man höra att man tror sig vara bättre än andra. Ger andra föräldrar dåligt samvete, att man pressar sitt barn till något de inte är redo för osv.
 
Vi har grodhållit från ca 2 månader och rutinpottat sedan sonen var 6 månader.

Det började för att han hade problem med att bajsa.

Tyvärr vägrar de potta honom på förskolan utan även när han ger tecken så väntar de lite och byter sedan blöja istället.(han tecknar alltså kiss och säger KSSS). Resultatet är att vi har gått ifrån Max 1 blöt blöja (oftast helt torr) om dagen till 4-5 stycken. :banghead:

Men va då vägra? Får de gör så? Låter ju jättemärkligt och mot hela läroplanen , med allt den innebär, att man liksom "tvingar" barnet att göra i blöjan istället för att hjälpa dem på pottan/toan? Jag skulle ta upp det med högra instanser om inte förskolan är beredd att lägga upp rutiner som ni kan känna er nöjda med sedan kan det absolut vara så att barnet inte känner sig tillräckligt trygg eller att den har för mycket att göra på förskolan så att den faktiskt inte kommunicerar sina behov på samma sätt på förskolan som hemma men även det är ju något ni i såfall måste kunna ha en dialog om med berörd personal så att det kan bli bra rutiner kring det.
 
Jag är med i några föräldraforum med barn som är lika gamla som min och det är MÅNGA som har nån prestige i att de minsann inte tvingar sina barn utan när de är mogna så kommer de bli blöjfria. Hur nu barnet ska kunna bli moget utan att ens ha fått gå utan blöja nångång eller har någon potta? De har missat vad mogenheten består av och verkar tro att det är något förtrollat helt plötsligt så kan barnet av sig självt.

Vår tjej är ECad sedan 3v och vägrade nattblöja vid 13 mån och vid 16 mån åkte även dagblöjan bort. Det enda hon inte fixar nu är att dra ner och upp byxorna så det ska vi faktiskt öva på eftersom hon ska börja på dagis i höst. Hon kan hålla sig rätt länge om hon blir kissnödig under bilfärd eller i en affär, alltså mer än 5 min. Vi har ändå en vikblöja/bambuinlägg i bilstolen med ull över som hon sitter på om det skulle hända en olycka.
 
@Madick
Det kanske egentligen mest handlar om att folk tycks ha åsikter om vad man än gör?

(Kind of omedelbart obvious för alla utom mig kanske.)
 
@BernT
Hon ska väl förhoppningsvis vara blöjfri innan 1.5 år. Blöja till 3-4 år är ju jättelänge :/

Fast, Och?? Stör det dig om en fyra åring har blöja på sig?

Nä jag skiter faktiskt i vad andra gör med sina ungar, är ju inte jag som behöver ta hand om blöjorna osv där. Men jag vill inte att vår dotter ska ha blöja så länge. Känns slappt från föräldrahåll. Om inte barnet har särskilda behov men det har inte vår tjej.
 
Har också funderat lite på det där, hur "ajaj barnen blir blöjfria allt senare nuförtiden" går ihop med "barn ska aldrig pushas, de är redo när de är redo". Min son började kissa på potta i samband med blöjbyten strax innan två-årsåldern. Men tog vi bort blöjan blev det bara nedkissade soffor vilket vi snabbt tröttnade på. Han kissade väldigt ofta då. Kanske har vi ändå inte varit tillräckligt envisa där och "missat tåget" för nu är han 2 år 9 mån och lite för självständig och stolt verkar det som. Vill gärna ha kalsonger i stället för blöja, håller sig länge, men vill aldrig gå och kissa, verkar tycka det är för omständigt med kläderna som ska av, blir irriterad av påminnelser och uppmaningar, och vill inte ha någon hjälp. Och sen kommer det i byxorna utan att han direkt verkar bry sig. Om han däremot får gå med rumpan bar, då går han på eget initiativ och kissar och bajsar (även mitt i favoritavsnittet av Daniel tiger), klättrar upp på toan alldeles själv och gör det han ska, så rent fysiskt och kontrollmässigt fixar han det ju, det verkar mest handla om motivation. Han hade säkert kunnat vara blöjfri för längesen om vi "gjort rätt" och haft tajming.
 
Jag har en grej jag funderar på. Mitt barn är i den där åldern (mellan 2 och 3) då många slutar med blöja. Jag upplever konstigt nog att det finns en prestige många föräldrar emellan, där "sluta med blöja" på något sätt blir detsamma som "gott föräldraskap". Ungarna ska verkligen "tränas" - det är klistermärken och "pottpresenter" och jag vet inte vad. Och kanske är det så man gör, men ...

Jag kommer inte ifrån tanken att jag tycker att det är lite knäppt att jag ska "belöna" mitt barn för att hen inte använder blöja? Jag vill verkligen inte att hen ska förknippa toalettbesök med att vara "duktig" eller "bra". Jag vill att det ska vara något som kommer när hen känner att hen hellre vill gå på toalett än ha blöja, så att det är hens val baserat på hens känslor i sin kropp.

Så ... måste man potträna? Eller betyder potträning inte alltid den där sortens belöningsinriktade potträning som jag ser i min omgivning? Vad är det om det inte är klistra klistermärken/andra belöningssystem?
Hur gjorde ni?

Tillägg: Självklart erbjuder vi barnet att gå på toaletten och frågar om hen vill gå utan blöja. Ibland vill hen, ibland inte. Det respekterar vi, för det känns helt absurt att inte respektera det. Men ibland får jag känslan av att folk tycker att vi är för oengagerade?
Vårt barn var inte belönings och prylinriktat i den åldern. Vi tränade genom att visa och sätta på pottan regelbundet. Vi hade inte pottbok, bok att läsa när man sitter på pottan, men tror det är en bra ide.
 
Nu med andra barnet fick jag frågan av läkare på ettårskontrollen om NÄR vi tänker börja potträna. Jag blev faktiskt lite ställd och trodde nog vi hade gott om tid på oss att fundera på saken. Jag svarade att jag inte visste och sa att storasyster var 2,5 år när hon slutade med blöja så kanske då :confused: läkaren tyckte 2,5 år lät väl okej och påstod sen att barnen idag har blöja så länge (upp mot 4 år) att de från BVC gärna vill puscha föräldrar att potträna tidigt. Så det kanske blir lite duktighetssyndrom när även BVC ligger på om blöjan och pottan.

När första barnet skulle sluta med blöja så tog vi det på min julledighet. Vi pratade med henne och tog sedan bort blöjan så fick hon gå på potta. Hon hade en kompis som förebild och det gjorde väl det enklare, att hon ville också vara utan blöja precis som kompisen som dessutom är ett år äldre.
Vi hade inget belöningssystem, hon gick på toaletten och var stolt över sig själv så vi körde på. Frågade ibland om hon behövde gå på toa som påminnelse att känna efter innan det blev kris och panik men det hände några olyckor ändå de första dagarna.
Så potträning för oss har mer varit att ta bort blöjan och se hur det går. Inga metoder, inga belöningar.
Det är för att problemen med torrhet ökat bland barn och barn med urinvägsinfektioner gynnas av att gå på potta. De har gjort om riktlinjerna pga problem som uppfattats på populationsnivå. Antagligen vettigt.
 
Lyssnade på P1 och Kropp och själ nyligen angående detta ämne. De hade någon expert (ehh läkare av något slag) som sa att det är dåligt att använda blöja för länge och att det är därför BVCs rekommendationer har ändrats. Ett avsnitt värt att lyssna på tyckte jag :)
Det var det jag också hört :)
 
Jag har absolut inget bra svar på potttränings frågorn men som förskollärare så har jag inte sätt någon tränd i att hjälpa barnen att sluta med blöjor, snarare tvärt om. Många föräldrar verkar inte bry sig alls och det är ju en ganska stor diskussion att blöjor idag är så pass bekväma att barnen inte ser sig hindrade av dem även om de är kiss och bajs i dem och att åldern för att sluta med blöja hela tiden stiger.

Skulle det därför bli en trend i att hjälpa barnen med sund pott träning så skulle jag anse det vara ett bra tecken (sund = när man tidigt börjar hjälpa barnen på toa utan att tvinga dem eller göra det till någon form av prestationsgrej där barnen känner sig misslyckad om de inte hinner).

Jag blir faktiskt väldigt irriterad på föräldrar som inte tar tag i sådant som rör just toabesök och på såvis gör barnen mer beroende av vuxna än vad dom faktiskt skulle behöva vara. Alltså man hindrar barnen från att bli självständig och förminskar dom.
Som exempel - I 5års är det långt in på vårterminen där barn skriker på toaletten att man ska komma och torka dem, vilket i sig inte är fel men när man ber barnen prova själv så att jag som vuxen bara kan "eftertorka" för att kolla så det blivit ordentligt gjort så har vi haft fler än ett barn som suttit och gråtit för att föräldrar bokstavligen förbjudit dem att torka sig själv. Där anser jag att något har blivit riktigt fel.
Jag har hört barn som sagt till sina föräldrar att de vill gå på toa men föräldrarna svarar nått i stil med "mamma/pappa har inte tid nu så kissa i blöjan så byter vi den sedan".

Men till pott-träningen, det jag har som vana att göra när jag jobbar med dom mindre barnen är att jag alltid frågar alla barn i gruppen om de behöver gå på toa innan vi exempelvis går ut. Jag upplever att barnen då känner att de vill härma de större barnen och att de då gärna går och sätte sig en stund på toa, sedan om de gör något på toa eller ej lägger jag ingen större vikt vid men berömmer dem att de åtminstone provar.

Sedan tror jag att det är väldigt individuellt hur bra pottträning ska vara, jag tror att man ofta kommer väldigt långt med att ofta fråga om de vill gå på toa och om de vill vara utan blöja.
Det låter bra. Mitt barns kusin gick på en förskola som gick ett steg längre och satta alla barn på potta när de skulle ut och efter lunch osv. Vi fick träna bara hemma. De var antingen torra och sa till eller blöja och fick bytt. Ingen chans att de satte ett blöjbarn på toa innan utgång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 711
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 773
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 370
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 027
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp