Bukefalos 28 år!

Ska man "potträna"?

Liten fråga.
Vi började köra all in potträning förra onsdagen. Från förra fredagen har han sagt till varenda gång han behövt kissa. Även vaknat och sagt till på natten.

Men bajs... Det går inte alls lika bra :(

Något förslag?
Vill inte lämna med ngn blöja när han kommer tillbaka till förskolan för då kommer de strunta i att sätta honom på pottan även fast han säger till. :cry:

Idag sade han till när han hade bajsat så det är kanske ett steg i rätt riktning?
 
@orion_x det där med att dagis bromsar barnen att bli blöjfri upplevde jag med på första fsk. Varje gång barnet varit på fsk (korta dagar) var det ett h-vete hemma. Gick super efter att hon varit hemma några dagar men tillbaka på ruta 1 där. Till slut skickade jag dit henne utan blöja och sa kort att hon inte hade någon. Dock stod kommunen för det så det fanns där om de behövde.
 
Inget tips @TeamLundVer men vill säga att det är roligt att det går så bra med kissandet i alla fall. Vi försökte också med all in men H tyckte att det var jättejättejobbigt så vi fick avbryta efter ett par dagar. Vi såg tydligt när hon var nödig och det gick bra att sitta på pottan och bumbon men att kissa gick inte. Hon knep-knep-knep för att sen kissa en stor pöl på golvet/i matstolen/i soffan när hon inte orkade hålla sig längre. Och sen blev hon olycklig för att hon tyckte det var jobbigt att kissa på sig.
 
Liten fråga.
Vi började köra all in potträning förra onsdagen. Från förra fredagen har han sagt till varenda gång han behövt kissa. Även vaknat och sagt till på natten.

Men bajs... Det går inte alls lika bra :(

Något förslag?
Vill inte lämna med ngn blöja när han kommer tillbaka till förskolan för då kommer de strunta i att sätta honom på pottan även fast han säger till. :cry:

Idag sade han till när han hade bajsat så det är kanske ett steg i rätt riktning?
Absolut, först måste man ju liksom komma på att "jag bajsar" :-) Kan ni köra helt utan något på nederdelen nu när det är varmt? Då är det lättare för er att se och hinna hjälpa till potta eller toa och uppmuntra det.
 
Något förslag?
Vill inte lämna med ngn blöja när han kommer tillbaka till förskolan för då kommer de strunta i att sätta honom på pottan även fast han säger till. :cry:

Idag sade han till när han hade bajsat så det är kanske ett steg i rätt riktning?

Prova att köra utan byxor, alternativt utan underbyxor så han inte misstar kalsonger för blöja. A säger inte till alla gånger, men vi kör lite pottning på rutin fortfarande. Sätter på pottan efter nattsov, ofta efter mat. För A kan hon behöva sitta en stund innan det kommer bajs så vi läser böcker, tittar på bilder i telefonen osv. Kommer det inget så testar vi lite senare bara
 
Absolut, först måste man ju liksom komma på att "jag bajsar" :-) Kan ni köra helt utan något på nederdelen nu när det är varmt? Då är det lättare för er att se och hinna hjälpa till potta eller toa och uppmuntra det.
Vi gjorde det de första dagarna men då höll han sig tills blöjan kom på till natten
 
Prova att köra utan byxor, alternativt utan underbyxor så han inte misstar kalsonger för blöja. A säger inte till alla gånger, men vi kör lite pottning på rutin fortfarande. Sätter på pottan efter nattsov, ofta efter mat. För A kan hon behöva sitta en stund innan det kommer bajs så vi läser böcker, tittar på bilder i telefonen osv. Kommer det inget så testar vi lite senare bara
Vi kör redan helt nakna under byxorna. Helnaken fungerade inte för bajs för få bajsade han inte övht.
Känns så surt när han innan fsk bara bajsade på bumbon
 
Jag kapar tråder lite med en fråga.
Vi håller på just nu med att försöka få vår tvååring torr dagtid. Hen är blöjfri och har fram till två dagar sen kissat lite var som helst. Men så insåg hen att hen kunde styra när hen skulle kissa, och idag har vi varit lite mer "på". Frågat om hen är kissnödig och bett henom kissa innan hen ska göra något annat.
Fungerar klockrent, men nu är hen ju nakenfis och är ute hela tiden.

Hur går vi vidare nu? Hen är varken förtjust i potta eller toa.
 
Jag kapar tråder lite med en fråga.
Vi håller på just nu med att försöka få vår tvååring torr dagtid. Hen är blöjfri och har fram till två dagar sen kissat lite var som helst. Men så insåg hen att hen kunde styra när hen skulle kissa, och idag har vi varit lite mer "på". Frågat om hen är kissnödig och bett henom kissa innan hen ska göra något annat.
Fungerar klockrent, men nu är hen ju nakenfis och är ute hela tiden.

Hur går vi vidare nu? Hen är varken förtjust i potta eller toa.

Barnet skulle inte kunna gå att motivera om hen fick följa med till affären och välja potta/toasits själv? Kanske välja några nya underbyxor också?
 
Barnet skulle inte kunna gå att motivera om hen fick följa med till affären och välja potta/toasits själv? Kanske välja några nya underbyxor också?

Alltså tveksamt om hen skulle fatta grejen med att det är roligt att använda något hen valt själv.
Nu är det liksom iiinga som helst problem men att känna att hen är kissnödig, säga till och hålla sig några minuter. Det är bara pottproblemet kvar, kan ju inte springa ut varje gång hen är kissnödig.
 
Jag kapar tråder lite med en fråga.
Vi håller på just nu med att försöka få vår tvååring torr dagtid. Hen är blöjfri och har fram till två dagar sen kissat lite var som helst. Men så insåg hen att hen kunde styra när hen skulle kissa, och idag har vi varit lite mer "på". Frågat om hen är kissnödig och bett henom kissa innan hen ska göra något annat.
Fungerar klockrent, men nu är hen ju nakenfis och är ute hela tiden.

Hur går vi vidare nu? Hen är varken förtjust i potta eller toa.

Det jag läst mig till är att det kan vara bra att inte sätta på underkläder första tiden då de påminner om en blöja och kan trigga muskelminnet så barnet kissar på sig. Vi kör med boxerkalsonger i en storlek större än han egentligen har. Lätt att dra av, sitter inte åt men är ändå inte naket.

Ni kan inte ställa en potta ute och hänvisa till den när det är kissnödigt?
 
Alltså tveksamt om hen skulle fatta grejen med att det är roligt att använda något hen valt själv.
Nu är det liksom iiinga som helst problem men att känna att hen är kissnödig, säga till och hålla sig några minuter. Det är bara pottproblemet kvar, kan ju inte springa ut varje gång hen är kissnödig.
Sätta något roligt klistermärke i botten på pottan att kissa på?
 
Här råkade nattblöjorna ta slut och jag valde att låta bli att köpa nya på försök. Jag vet nämligen med mig att barnet är lite åt det bekväma hållet och aktivt väljer att låta bli toaletten när hon har blöja. Vi pratade om det och det var inga bekymmer. Hon kissade i sängen första morgonen. Försök nummer två sa jag att om hon kliver upp och går på muggen i stället för att kissa i sängen på morgonen fick hon välja en peng men det gör ingenting om det kommer kiss i sängen ändå. Hon får ju slantar lite här och var i alla fall så någon jätteförlust är det inte. Funkade prima, när det steget var klart var det det naturligaste i världen. Peppar peppar. Sker det ett bakslag är det helt ok. Nu vet vi att hon kan och håller tummarna för att hon ordnar det även i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 398
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 317
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 824
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp