Bukefalos 28 år!

Skadad katt

Immer

Trådstartare
När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken och fantastiskt duktig på att fånga möss.
Kisen gillar inte att man rör vid henne, men hon vill gärna vara nära oss. Om jag rider på ridbanan kan hon mycket väl gå och lägga sig mitt på spåret. När jag mockar finns hon nära mej i stallet och ibland kommer hon och ger mej presenter (möss och sorkar).

I onsdags kväll, när jag kom hem från jobb, saknade jag kisen. Hon brukar komma och vilja ha mat morgon, middag och kväll. Och även igår morse lyste hon med sin frånvaro.

Så fick jag syn på henne, vid middagstid igår. Hon satt ute i hagen, i en rata med högt gräs. Jag lockade henne med mat, men hon kom inte, så jag gick fram till henne. Ganska omedelbart såg jag att hon hade svårt att gå, något har hänt med bakkärran. Så jag serverade henne mat på plats och hon blev så lycklig. Hon slukade hela portionen och likaså den jag serverade några timmar senare. Jag vågade inte flytta henne, men ställde ut den transportbur som hon hade som "bo" i stallet i vintras.

I morse var hon kvar, men hade flyttat sig några meter. Hon var jättehungrig och slukade sin matportion direkt. Senare fick hon lunch, och en skål med kattmjölk och även det uppskattades.

Framemot eftermiddagen fick jag hjälp av en kattvan granne att flytta Kisen. Vi bar in henne i längan, där hon brukar gilla att ligga. Det första hon gjorde var att försiktigt, men tämligen säkert, klättra upp för trappan till loftet, där hon lade sig på översta trappsteget med full uppsikt över både loft och bottenplan.

Vad tror ni? Kommer hon att bli bra igen? Hon äter och dricker och kan ju faktisk röra sig. Jag tror inte hon blivit påkörd, men möjligen trampad eller sparkad av en häst.

Immer
 
Sv: Skadad katt

Jag skulle ta katten till en veterinär. Har hon blivit trampad på/sparkad av en häst kan det vara en allvarlig skada så jag skulle inte lita på att det läker ihop av sig självt och även om det läker ihop av sig självt är det långt ifrån säkert att det läker ihop på ett bra sätt.
 
Sv: Skadad katt

Katten har ont, är skadad och ska naturligtvis tas till veterinär omgående. Det står dessutom i djurskyddslagen att sjuka och skadade djur ej får förnekas veterinärvård. Fattar inte ens att hon inte varit hos vetten redan.
 
Sv: Skadad katt

Katten har ont, är skadad och ska naturligtvis tas till veterinär omgående. Det står dessutom i djurskyddslagen att sjuka och skadade djur ej får förnekas veterinärvård. Fattar inte ens att hon inte varit hos vetten redan.

ÅK TILL VETERINÄR NU!
 
Sv: Skadad katt

Angående det med att åka till veterinären så konfererade jag med flera av grannarna, som liksom jag tyckte att det inte såg alltför illa ut.
Katten har inte särskilt ont längre. Hon förflyttar sig ganska lätt och äter med frisk aptit.

Immer
 
Sv: Skadad katt

katter ä ofta duktiga på att självläka men visst ska man til veterinär om man inte märker att d blir bättre.
min katt kunde inte stödja nästan på sitt bakben en gång,antagligen blitt biten,men efter nån dags vila så va hon hellt frisk ijen...så rusa till vet.så fort d ä nåt kan va onödigt,inte därmed sagt att man inte ska åke om d ä nåt.
 
Sv: Skadad katt

katter ä ofta duktiga på att självläka men visst ska man til veterinär om man inte märker att d blir bättre.
min katt kunde inte stödja nästan på sitt bakben en gång,antagligen blitt biten,men efter nån dags vila så va hon hellt frisk ijen...så rusa till vet.så fort d ä nåt kan va onödigt,inte därmed sagt att man inte ska åke om d ä nåt.

Visst kan de självläka men det är inte samma sak som att de läker ihop bra, iaf inte om det skulle finnas någon fraktur inblandad. Hade en katt som blev påkörd för en herrans massa år sedan så lårbenet gick av på två ställen och veterinären gav oss tre alternativ:

1. Låta det självläka. Benet skulle bli kortare och belastningsskador skulle komma med tiden.
2. Operera och fixa så att det blev helt bra igen.
3. Avliva.
 

Liknande trådar

Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 783
Senast: Wille
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 624
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 880
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp