Bukefalos 28 år!

skällande hund

tromoxon

Trådstartare
jag fick ett brev från hyresvärden idag där de stog att grannarna har lämnat klagomål på att min hund står å skäller och ylar så att dom blir störda av ljudet, och den verkar störa när du inte är hemma, detta är inte accepotabelt, se till att störningarna upphör

jag vet att han skäller när jag inte är hemma, dock är jag hemma nästan hela tiden i de rör sig kanske om 2 gånger i veckan då jkag e borta mellan 1 -.2 timmar knappt
jag har försökt me de mesta men inget verkar funka, grannarna påpekade för mig att hunden skäller när jag e borta vilket jag då inte visste, eftersom han e tyst när jag går å tyst när jag kommer hem, sa till dom att jag inte visste det å att jag ska jobba mer på det, vilket dom verkade acceptera

kan jag bli vräkt pga hunden skäller nån timme ett par gånger i veckan å då är det dagtid vi pratar om och aldrig före klockan 10:00 å aldrig senare än 17:00..

å hur/vad ska jag göra, har testat att stänga in honom i olika rum med kompostgaller, haft mat å vatten, leksaker, hundben, musik, säger till han såfort han skäller, varit ute med honom å sen gått hem å väntat i 20 - 30 minuter innan jag stängt in honom för att sedan gå.
eftersom han inte skäller när jag står utanför dörren utan han börjar skälla efter att jag kört ut bilen ur garaget å åkt iväg då han inte längre hör bilen så börjar han, sen blir han tysst när han hör bilen komma tillbaka.
 
jag fick ett brev från hyresvärden idag där de stog att grannarna har lämnat klagomål på att min hund står å skäller och ylar så att dom blir störda av ljudet, och den verkar störa när du inte är hemma, detta är inte accepotabelt, se till att störningarna upphör

jag vet att han skäller när jag inte är hemma, dock är jag hemma nästan hela tiden i de rör sig kanske om 2 gånger i veckan då jkag e borta mellan 1 -.2 timmar knappt
jag har försökt me de mesta men inget verkar funka, grannarna påpekade för mig att hunden skäller när jag e borta vilket jag då inte visste, eftersom han e tyst när jag går å tyst när jag kommer hem, sa till dom att jag inte visste det å att jag ska jobba mer på det, vilket dom verkade acceptera

kan jag bli vräkt pga hunden skäller nån timme ett par gånger i veckan å då är det dagtid vi pratar om och aldrig före klockan 10:00 å aldrig senare än 17:00..

å hur/vad ska jag göra, har testat att stänga in honom i olika rum med kompostgaller, haft mat å vatten, leksaker, hundben, musik, säger till han såfort han skäller, varit ute med honom å sen gått hem å väntat i 20 - 30 minuter innan jag stängt in honom för att sedan gå.
eftersom han inte skäller när jag står utanför dörren utan han börjar skälla efter att jag kört ut bilen ur garaget å åkt iväg då han inte längre hör bilen så börjar han, sen blir han tysst när han hör bilen komma tillbaka.
Du säger att du prövat med det mesta? Någon här på Buke eller annan kunnig person kanske kan komma med tips. Men tills dess- finns det någon hundvakt eller någon du kan anlita tills dess?
Jag skulle som hundägare vara orolig för att hunden inte mår bra/ är stressad etc.
För jag tycker att oavsett om grannar klagar eller inte så måste det ju innebära en stress för en hund som står och skäller 1-2 timmar?
 
Du säger att du prövat med det mesta? Någon här på Buke eller annan kunnig person kanske kan komma med tips. Men tills dess- finns det någon hundvakt eller någon du kan anlita tills dess?
Jag skulle som hundägare vara orolig för att hunden inte mår bra/ är stressad etc.
För jag tycker att oavsett om grannar klagar eller inte så måste det ju innebära en stress för en hund som står och skäller 1-2 timmar?

ja altså jag e ju medveten om att det är stressande för honom att vara själv, vilket självklart inte är bra, men samtidigt så måste han ju vara själv för att lära sig de,
å tyävrr så känner jag inte nån här som jag kan be om hjälp å hunddagis är inte ett alternativ då det inte fins pengar till de
 
Har du ensamtränat hunden? Som stjarnhimmel skrev ovan är det ju inte skällandet som är det stora problemet, utan stressen och separationsångesten.
Att bara lämna en hund ensam 1-2 timmar då och då kommer inte lära hunden att vara ensam. Hur gammal är hunden och hur länge har du haft den?
 
1år å 8månader ca, Pitbull/amstaff, hane, inte kastrerad, haft honom sen han va valp. det tog nästan 9 månader innan han kunde vara själv i någon sekund,
till en början kunde jag inte ens gå på toaletten å stänga dörren utan att han skällde å yla, men när de funkade, så plattsa jag honom, gick ut å stängde dörren i några sekunder, öppnade dörren gav han beröm å godis, upprepade detta 10 gånger 2 gånger per dag, efter mycket nötande så kunde jag ha honom inne i ett par minuter själv, å när de funkade bra under några dagar så ökade jag upp tiden till 5minuter, osv, aldrig gått in till honom när han skällt lr ylat/gnällt, å ignorerat honom dom gånger jag kommit in å han börjat skälla lr hoppa, sen när han sitter lungt då först hälsar jag på honom
 
En del hundar har tyvärr sån separationsångest att de inte kan vara själva ens en liten stund oavsett hur mycket det tränas. Då behövs andra lösningar, t ex hundvakt när du inte kan vara hemma.

Men för att ge dig ett svar som inte bara målar fan på väggen - jag hade provat att backa och göra om hela ensamträningen som om hunden var en liten valp. En pyttestund varje dag, som bara utökas när hunden visar att den klarar av att lämnas så länge.
 
En del hundar har tyvärr sån separationsångest att de inte kan vara själva ens en liten stund oavsett hur mycket det tränas. Då behövs andra lösningar, t ex hundvakt när du inte kan vara hemma.

Men för att ge dig ett svar som inte bara målar fan på väggen - jag hade provat att backa och göra om hela ensamträningen som om hunden var en liten valp. En pyttestund varje dag, som bara utökas när hunden visar att den klarar av att lämnas så länge.

sålänge som jag håller mig på området så kan han vara själv i 1timme utan problem, de är när han inte hör mig som han börjar skälla å yla
 
sålänge som jag håller mig på området så kan han vara själv i 1timme utan problem, de är när han inte hör mig som han börjar skälla å yla

Jamen det är ju det jag säger, uppenbarligen har ensamträningen inte tagit ordentligt, för han reagerar när han märker att du inte är närvarande. Att en hund är lugn när jag är ute på gården och påtar på skulle jag aldrig ta som ett tecken på att den skulle vara lika okej med att jag försvann utom syn- och hörhåll.
 
Hade en granne med stor hund som inte lämnade hunden hemma ensam ofta men när de gjorde det så var det ett oavbrutet ylande och skällande i just 1-2 timmar. Fruktansvärt att behöva lyssna på en så ledsen hund. Man kan ju inte slappna av alls. Vi ringde hyresvärden varje gång det hände, resterande grannar ringde också men de ringde även polisen ett par gånger för ingen stod ju ut med att hundstackaren var så ledsen.

Jag rekommenderar inte ensamträning från början just nu då det troligtvis kommer ta så lång tid att det är risk att hyresvärden anser dig vara för störande under tiden. Hunden behöver hundvakt även om du bara ska en sväng till affären. När vovve och du inte längre ligger illa till hos grannar och hyresvärd kan du nog påbörja grundlig ensamhetsträning (och förvarna grannarna).
 
ja altså jag e ju medveten om att det är stressande för honom att vara själv, vilket självklart inte är bra, men samtidigt så måste han ju vara själv för att lära sig de,
å tyävrr så känner jag inte nån här som jag kan be om hjälp å hunddagis är inte ett alternativ då det inte fins pengar till de
Jag tänker att du behöver hitta lösningar på lång och kort sikt. På kort sikt så måste du vara rädd om lägenheten dvs så skällandet upphör så du inte blir vräkt. Jag kan absolut förstå att grannar reagerar om hunden skäller 1-2 timmar ett par gånger i veckan. Folk tycker ju synd om hunden samt att det är jobbigt....Jag förstår att det inte finns pengar till hunddagis, hundvakt etc men nu måste du ju lösa den situationen idag. För vad gör du annars om du blir vräkt?

Sen handlar det ju som andra har nämnt att försöka hitta en lösning med träning. Men- du skriver att han ska lära sig att vara själv. Jag tror dock inte alls att det fungerar så att han bara kommer lära sig det själv. Jag tror du kommer behöva träna och träna och ta hjälp av någon kunnig. Sen vet jag också hundar som trots träning fortfarande har haft problem med separationsångest och där ägarna inte har kunnat lämna sin hund. Men- innan man är där så tycker jag absolut du ska träna och träna och se vart det leder.
 
Kan det hjälpa att ha hunden instängd på mindre yta? Radio på, eller till och med någon inspelning med din röst?
På något sätt behöver ju hunden lära sig att lägga sig och sova när du är borta istället för att sitta och vänta på dig. Kan du lyckas göra det positivt när du går, istället för att berömmet kommer när du kommer tillbaka?
 
... som nödlösning om hunden är lugn i bilen och vädret tillåter, kan du ta honom med dig de gånger du Måste lämna hemmet? Bara tills du hittat en annan lösning i form av hundvakt eller liknande.
Blir han lika upprörd och stressad i bilen är det naturligtvis inte någon idé.
 
... som nödlösning om hunden är lugn i bilen och vädret tillåter, kan du ta honom med dig de gånger du Måste lämna hemmet? Bara tills du hittat en annan lösning i form av hundvakt eller liknande.
Blir han lika upprörd och stressad i bilen är det naturligtvis inte någon idé.

har testat å ha musik, radio, tv igång utan resultat, dock är han betydligt lugnare när jag lämnar honom i bilen, dock bara under kortare stunder,
 
Som @Invicta var inne på så går inte alla hundar att ha själv. Jag tycker det låter som att du gjort allt rätt och ändå är resultatet minimalt.
Jag hade nog lagt ner planerna på att ha hunden själv hemma mer än max 20-30 min för det låter som separationsångesten är rätt stor.
Jag hade skaffat hunddagis/hundvakt passat på att klämma in nödvändiga ärenden när hunden är under passning.

Min blandrashane kunde aldrig vara själv, inte ens i 5 minuter utan att yla och tugga sönder huset så jag har full empati med dig.

Tillägg: Har du provat sån där Adaptil eller vad de heter? Kanske något att använda även under träningen.
 
Är hunden aktiverad och TRÖTT när du lämnar den?
Jag hade tagit med hunden i bilen den här årstiden, ett täcke på så klarar den en timme eller 2. Vissa hundar kan inte vara ensamma helt enkelt och även om de accepterar det till sist så mår de aldrig bra av det. Personligen hade jag inte velat lämna en hund med seperationsångest ensam. Hade inte ens försökt träna utan accepterat läget. Mina hundar bryr sig inte ett dugg om när jag går och lämnar de ensamma, de går och lägger sig och vilar/sover. Är så bekväma jag tycker hundarna ska vara om de ska vara ensamma.
 
har testat å ha musik, radio, tv igång utan resultat, dock är han betydligt lugnare när jag lämnar honom i bilen, dock bara under kortare stunder,

Du kan kanske utföra mindre ärenden med hunden i bilen med andra ord. Annars är det nog bara att acceptera att du får se dig om efter någon som kan passa hunden de få gånger du är borta.
Vem vet, kanske någon granne i huset är villig att se efter honom de där enstaka timmarna - de är ju ändå hemma tänker jag. ;)
Förutsatt att det är en okomplicerad och lättsam hund naturligtvis, och någon granne verkar vettig.
Kanske kan du till och med sätta upp en lapp i trapphuset där du förklarar situationen?
 
Är hunden aktiverad och TRÖTT när du lämnar den?
Jag hade tagit med hunden i bilen den här årstiden, ett täcke på så klarar den en timme eller 2. Vissa hundar kan inte vara ensamma helt enkelt och även om de accepterar det till sist så mår de aldrig bra av det. Personligen hade jag inte velat lämna en hund med seperationsångest ensam. Hade inte ens försökt träna utan accepterat läget. Mina hundar bryr sig inte ett dugg om när jag går och lämnar de ensamma, de går och lägger sig och vilar/sover. Är så bekväma jag tycker hundarna ska vara om de ska vara ensamma.

Fast TS har ju redan svarat att det även i bilen bara fungerar Korta stunder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 518
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 308
Senast: lilstar
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp