Bukefalos 28 år!

skällande hund

Ja alltså så svårt är det ju inte.

Det är väl inte någon hund som dött av värmen här i sverige av att ligga i bilen, i skuggan och med ordentligt öppet?

Det är väl om man har stängt och står i gassande sol det kan bli farligt. Även för människor.
Det är väl ungefär så de tänker vars hundar dör i bilar på sommaren. Lite nedvevade fönster ger ingen luftväxling när det är vindstilla o solen förflyttar sig på ett par timmar.
 
Fast så mycket speciallösningar behövs ju inte? :D

Skugga + öppen baklucka och gärna ngt mer fönster öppet för extra luftgenomströmning. Det är ju inte så mycket att tänka på direkt. Sen jag jag även slängt över en filt eller lakan över bilens bakrutor om det inte funnits skugga utanför, fungerar alldeles utmärkt :)
Men jag tänker på normalsvenskar. Folk som inte vet vad silvershade är, som inte vill lägga pengar på bakluckelås, folk som inte har sina hundar i burar i bilen ect.

Tyvärr är det oerhört många, om inte absoluta majoriteten, som hör "det går bra att lämna hunden i bilen på sommaren" men inte "om man har det här, gör så och fixar det där". Sån är verkligheten. Hundar dör varje år.
 
Hur menar du?

Fast ts ska vara borta i några minuter, inte flera timmar.. Men man kan som sagt fixa skugga med hjälp av silverduk, lakan och filt också.
Alla som läser här är inte lika intelligenta som du, tycker det är onödigt att skriva att det är i princip OK att ha hundar i bil på soliga sommardagar.
 
Men alltså, man kan ju inte lägga ribban på att vissa är idioter så därför kan man inte ha hunden i bil? De som inte fattar att stängd bil på sommaren = död hund kommer ju inte fatta oavsett vad vi skriver/inte skriver.
Hela sista delen av tråden känns ju helt absurd med tanke på att ett flertal här på buke tävlar och tränar med sina hundar - även på sommaren, och det kommenterar ingen. Men att åka till affären och ha hunden i bil - ajabaja?? :confused::confused:
 
Alla som läser här är inte lika intelligenta som du, tycker det är onödigt att skriva att det är i princip OK att ha hundar i bil på soliga sommardagar.

Ingen har sagt att det är OK att ha hunden i bilen varma sommardagar utan en specifik set-up. Dvs, rätt bil, rätt ventilering, rätt skugga. Tycker alla har varit VÄLDIGT tydliga med att du inte bara kan lämna din hund i en bil en varm dag utan att vidta rätt åtgärder, och att det är MYCKET farligt att göra det.


Men jag tänker på normalsvenskar. Folk som inte vet vad silvershade är, som inte vill lägga pengar på bakluckelås, folk som inte har sina hundar i burar i bilen ect.

Tyvärr är det oerhört många, om inte absoluta majoriteten, som hör "det går bra att lämna hunden i bilen på sommaren" men inte "om man har det här, gör så och fixar det där". Sån är verkligheten. Hundar dör varje år.

De som inte bryr sig om att se till att utrymmet där hunden ligger i bilen hålls svalt skall SJÄLVKLART inte lämna hunden i bilen. Det har väl alla varit tydliga med? Förstår inte hur du tolkar det på annat vis, eller hur nån "majoritet" av alla som läser detta skulle kunna feltolka det så grovt!

Jag tror inte de som lämnar sina hundar i HETA bilar på sommaren går in och läser om råd hur man håller bilen sval här på Bukefalos. Om de gjorde det skulle de ju lära sig om hur man gör. Och att det är livsfarligt att lämna hunden i bilen om man inte gör helt rätt.
 
Men jag tänker på normalsvenskar. Folk som inte vet vad silvershade är, som inte vill lägga pengar på bakluckelås, folk som inte har sina hundar i burar i bilen ect.

Tyvärr är det oerhört många, om inte absoluta majoriteten, som hör "det går bra att lämna hunden i bilen på sommaren" men inte "om man har det här, gör så och fixar det där". Sån är verkligheten. Hundar dör varje år.

Men det är väl ändå få hundar som dör? Och ibland har det varit pga olycka. Majoriteten lämnar ju ändå inte hunden i en stängd bil i solen.. Jag är mer rädd att någon ska krossa min ruta än att hundarna inte mår bra,ärligt talat. Tycker folk blivit hysteriska åt det hållet och inte tvärtom.

Förstår inte riktigt kopplingen dock. Så bara för att det finns några få som tänker med röven så ska man INTE utbilda folk hur man säker lämnar hunden i bilen?

Och nu handlar det ju om ts som ska lämna några minuter medans hen handlar. Det kanske även kan göras på kvällen, när det är svalt. Om man nu inte vill ha hunden i bilen när det är sol.

Förlåt men jag ser verkligen inte problematiken kring det hela :D
 
Alla som läser här är inte lika intelligenta som du, tycker det är onödigt att skriva att det är i princip OK att ha hundar i bil på soliga sommardagar.

Men va?
Man får väl ändå utgå ifrån att om någon läser att det är okej att ha hundarna i bilen under sommaren med öppna rutor,, baklucka, ordentligt med ventilation samt skugga så är det just det de förstår :p

Eller måste jag även skriva att man måste ha täcke på raser som fryser?

Jag tycker det är okej att ha hunden i bilen varma dagar, kalla dagar och allt därimellan. Sålänge man tar de åtgärder vad gäller skugga, ventilering, täcke och underlag lämpliga för hunden det gäller. Mina små ligger tex mycket hellre i bilen de dagar det är 20 grader och sol än de gör när det är 10 grader och molnigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 518
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 307
Senast: lilstar
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp