Bukefalos 28 år!

"Skämtsam" skylt på jobbet

Hittar inte rätt men vi hade denna skylten på dörren ut från enheten där "gårdens" var utbytt till "enhetens".

wp_20151030_08_50_53_pro_5690265ae087c32922a01913.jpg


Och jag jobbade på Länsstyrelsen :rofl:
 
Vi har den här skylten i verkstaden

viktiga-verktygs-regler.jpg


Det finns inga förklaringar om följdverkningar, och det är ju självklart skämtsamt eftersom det inte blir mycket gjort utan verktyg. MEN det är en ständig kamp att få folk att hänga tillbaka saker och inte stoppa på sig och ta hem.

OK eller inte? Jag kan inte se den hänga i en större verkstad, 20+ anställda. Men för vårt lilla företag tycker jag vi kan unna oss den efter alla diskussioner.
 
Hade jag inte fått flamsa och tramsa lite med arbetskamrater på min arbetsplats hade jag gått under av uttråkning, givetvis med rimliga gränser om vad som passar sig. Humor och skratt är en viktig del av mitt liv och jag tror att man kommer närmare varandra av att skratta tillsammans.

Nu driver jag eget med sambon och jobbar hemifrån, vår enda anställda skrattar gott åt vår jargong. :angel: :D
 
Hade jag inte fått flamsa och tramsa lite med arbetskamrater på min arbetsplats hade jag gått under av uttråkning, givetvis med rimliga gränser om vad som passar sig. Humor och skratt är en viktig del av mitt liv och jag tror att man kommer närmare varandra av att skratta tillsammans.

Nu driver jag eget med sambon och jobbar hemifrån, vår enda anställda skrattar gott åt vår jargong. :angel: :D

Det är ju enklare på en liten arbetsplats, på en större blir det svårare eftersom det som sagt gärna slår över i mobbning. Jag är absolut inte emot att man skämtar och har skoj men man får vara försiktig när det kommer någon ny och/eller vikarie.
 
Det är ju enklare på en liten arbetsplats, på en större blir det svårare eftersom det som sagt gärna slår över i mobbning. Jag är absolut inte emot att man skämtar och har skoj men man får vara försiktig när det kommer någon ny och/eller vikarie.

Det beror väl på, antar jag. Jag har arbetar på platser med 20+ i samma lokal och nog hade vi roligt tillsammans ändå. :) Humor behöver inte gå ut på att peka ut en särskild person eller grupp.
 
@tolksele och @Lovisaleonora: De två skyltarna är svåra att misstolka och pekar inte ut någon så jag skulle inte höjt på ögonbrynen för dem.

Nej precis, och humoristiska och inte bara tråkiga som "din mamma jobbar inte här"-lapparna.

Jag lovar att alla vågade gå ut genom dörren utan passersedel, däremot blir det ju en liten extra twist eftersom lappen är autentisk och en del av Länsstyrelsens arv, på gårdar som behövdes isolerad på grund av smitta satte Lst upp sånna lappar.
 
Lappar är väl inte direkt aldrig ok men skyltar kan jag personligen tycka är roligt.

På den här arbetsplatsen är vi så få så inget sådant behövs.

På tidigare arbetsplats som var större var man ibland tvungen att ha skyltar som Fikarummet. Man kan ju tycka det är en självklarhet att ta hand om sig efteråt, slänga skräp osv. men icke. Där lämnade min kollega en ilsken lapp då denne kom efter en helg och fick ställa sig och rensa. Lappen var med dennes namn och riktade sig till alla/de som hade lämnat det så och fick följden av att folk skärpte sig. Ett tag Men att lämna lappar kors och tvärs nä.
 
Generellt är jag tveksam till lappar på jobbet, bl a av de anledningar som @athena_arabians nämner. Men det finns de som är roliga utan att någon behöver känna sig obekväm (exempelvis de från @tolksele och @Lovisaleonora).
I min ungdom arbetade jag på en arbetsplats med en kaffemaskin av det (då) mer avancerade slaget. Tror att det var någon typ av (redan då) antik storköksmaskin. På den satt en skylt (från någon annan maskin): "Får ej hanteras av personer under 16 år". Eftersom alla var över 16 var det inget problem. Men eftersom jag var ensam tjej på arbetsplatsen fanns det någon form av outtalad överenskommelse om att det alltid var någon av gubbarna som satte på kaffe, så jag lärde mig faktiskt aldrig hur maskinen fungerade ;).
Vid en av kopieringsmaskinerna på mitt nuvarande jobb finns det en (hemmagjord) anvisning med ungefär denna lydelse (också ok tycker jag):
"Det är förbjudet att slå eller sparka på maskinen. Om du ändå känner dig nödsakad att göra det ansvarar du också för att kontakta service".
 
Jag älskar sådana där skyltar där det står t ex "rör ej.." eller t ex en skylt om "fotoförbud". Det är lite kul att t ex peta på "rör ej skylten" och fota "fotoförbudskylten", lite så där småbusigt men bryter inte mot några regler, då skyltarna egentligen syftar på något annat, men ändå. :p
 
Tyckte vikarien det var roligt att bli bortgjord också? Ni ordinarie kanske tyckte det var roligt, för vikarien kanske det var oerhört hemskt.

Man vet aldrig vad folk har för bagage så man ska vara väldigt försiktig med intern humor när det kommer någon utifrån. Jag har som sagt varit mobbad tidigare och varit enormt osäker på mig själv. Hade jag varit med om en sådan här händelse under den perioden hade jag jag grinat när jag kommit hem (eller på toan under jobbtid).

Nä vikarien kände sig inte bortgjord, sa det på skoj mest. Jag skulle med kunna fråga en sån sak.
 
På mitt jobb skulle det vara omöjligt. Generellt tycker jag det är tveksamt men det beror givetvis på arbetsplatsen och hur stämningen är. Har man folk utifrån som befinner sig i lokalerna ibland är det ett stort no-no. En vänlig lapp som påminner tex "Var snäll och skölj ur din kaffekopp" är ok.

Skulle jag bli utsatt för ett practical joke på jobbet skulle jag anmäla det (oavsett arbetsplats). De är inte ett dugg roliga och för min del är det en knappt en hårfin linje mellan dem och mobbingen jag varit utsatt för tidigare. De hör inte hemma på en arbetsplats.

Fast det beror ju ändå på personalen och arbetsplatsen. På mitt jobb förhöjer det stämningen när vi skojar med varandra. Jag skulle se det som en enorm överreaktion om någon rusade iväg och anmälde ett harmlöst practical joke. Nu lär inte det hända på min lilla arbetsplats. Vi pratar med varandra istället.

För övrigt har vi en skylt på ett ställe som lyder "If you mess this up I will find you and kill you". Den passar in ganska bra där den är.
 
Hos oss har "din mamma jobbar inte..." - bytts ut till "Vi har ingen Rut här, du får diska din egen kopp" eller något dylikt. Hänvisar till RUT-bidragen. Jag tycker den är okej.

Min humor är sådan att jag skulle älska någon oväntad skylt med hot om galna våldsamheter, MEN jag tycker inte det hör hemma på en arbetsplats där det faktiskt kan finnas någon/några som inte alls delar den humorn. Och det kan det alltid finnas på större arbetsplatser.
 
Den här har jag haft upptejpad på väggen bakom ena toaletten på jobbet. Funderar på att sätta upp den igen.
please_sit_down_to_pee_damn_women-700x516.jpg


Om den hjälper? Nja, av all urin på golvet så är det många som borde sitta ner eftersom de har problem med att styra var det hamnar. :yuck:
 
Fast det beror ju ändå på personalen och arbetsplatsen. På mitt jobb förhöjer det stämningen när vi skojar med varandra. Jag skulle se det som en enorm överreaktion om någon rusade iväg och anmälde ett harmlöst practical joke. Nu lär inte det hända på min lilla arbetsplats. Vi pratar med varandra istället.

För övrigt har vi en skylt på ett ställe som lyder "If you mess this up I will find you and kill you". Den passar in ganska bra där den är.

I min värld finns det inga harmlösa practial jokes.
 
Inte en skylt, men lite på samma tema. Vid vår kopator står en liten medicinburk med en egengjord klisterlapp.
Den innehåller Arkivalium. ;) MÅste komma ihåg att ta kort på klisterlappen, den är kul! I alla fall om man har min lite torra humor.
 
I min värld finns det inga harmlösa practial jokes.
Det där med practical jokes är SKITsvårt.
Det kan vara så roligt och faktiskt bli HELT rätt, MEN risken är också jättestor att det slår helt fel när man minst anar och menar det.

På ett tidigare jobb så var det några som pysslade med sånt, vid ett tillfälle gick det nästan helt käpprätt.... En i en grupp mycket nära kollegor/vänner fick i uppdrag att vara tf chef under ordinarie chefs semester. Kollegorna/vännerna ville skoja med henne (trodde väl aldrig hon skulle tro på det hela); en av dem ringde upp och låtsades vara en underställd medarbetare till just honom. Han förställde sin röst och låtsades att han blivit sexuellt trakasserad av sin chef pga att han var gay (han visste att hon var mycket aktiv i HBTQ-kretsar och brann för dessa frågor).
När hon (chefen) fick samtalet satt kollegorna och tittade på hennes reaktion (vi satt i kontorslandskap). Sen säger hon i telefonen att hon ska agera utifrån uppgifterna; avslutar samtalet och går iväg till högsta chefens rum, knackar på och stiger in och börjar prata. De försöker hinna stoppa henne, men hon säger "Jag har en VIKTIG sak jag måste ta med chefen". Nåväl, killen ifråga får helt enkelt tvinga in sig i rummet o berätta att det var han själv som ringde o ville skoja.

Det föll inte ALLS väl ut med andra ord.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp