Bukefalos 28 år!

"Skämtsam" skylt på jobbet

Det där med practical jokes är SKITsvårt.
Det kan vara så roligt och faktiskt bli HELT rätt, MEN risken är också jättestor att det slår helt fel när man minst anar och menar det.

På ett tidigare jobb så var det några som pysslade med sånt, vid ett tillfälle gick det nästan helt käpprätt.... En i en grupp mycket nära kollegor/vänner fick i uppdrag att vara tf chef under ordinarie chefs semester. Kollegorna/vännerna ville skoja med henne (trodde väl aldrig hon skulle tro på det hela); en av dem ringde upp och låtsades vara en underställd medarbetare till just honom. Han förställde sin röst och låtsades att han blivit sexuellt trakasserad av sin chef pga att han var gay (han visste att hon var mycket aktiv i HBTQ-kretsar och brann för dessa frågor).
När hon (chefen) fick samtalet satt kollegorna och tittade på hennes reaktion (vi satt i kontorslandskap). Sen säger hon i telefonen att hon ska agera utifrån uppgifterna; avslutar samtalet och går iväg till högsta chefens rum, knackar på och stiger in och börjar prata. De försöker hinna stoppa henne, men hon säger "Jag har en VIKTIG sak jag måste ta med chefen". Nåväl, killen ifråga får helt enkelt tvinga in sig i rummet o berätta att det var han själv som ringde o ville skoja.

Det föll inte ALLS väl ut med andra ord.

På min arbetsplats spelade vi ett tag "skitgubbe" på rasterna, och på en stor whiteboard stod det "veckans skitgubbe xx xx". Då hade en medarbetare från annan avdelning gått förbi och trodde någon blev mobbad! Men vi på min avd var ju alla med på det men efter det tog vi bort det, just för att saker o ting kan misstolkas så...
 
Vi pratar med varandra istället.
Men ofta vittnar ju sådana här skyltar om att man inte pratar med varandra. Eller att det är något annat som inte fungerar som det ska.
"Min" lapp vid kopieringsmaskinen skulle kunna tyda på att servicen inte fungerar som den ska (och service skulle kunna ta illa upp) Man måste vara vaksam med vilka budskap man sänder ut. Denna lapp bygger på att servicen är god och att kopiatorerna för det mesta fungerar som de ska. De klassiska kökslapparna tyder (anser jag) på att arbetsplatsen inte fungerar som den ska (detsamma gäller uppkomsten till problemet - smutsig disk framme). Den som borde ta åt sig mest av sådana lappar är chefen - och göra något åt situationen.
 
På en arbetsplats jag jobbade på fanns en lapp, "Sover du på arbetstid så hamnar du i höglagret!" Det var en mycket slö och lat kille som hade till sport att krypa ner i en pall och dra locket över sig och sova på arbetstid men alla inkl. basen tröttnade till sist, bandade pallen och körde den längst in och längst upp i kranlagret och där fick han tillbringa eftermiddan. Han sov aldrig mer på jobbet. :devil: :laugh:

Kom igen, på riktigt? Vem kryper på allvar ner i en pall och sover under arbetstid? Och VEM skickar in en pall med en (sovande) person i ett kranlager?! Det går ju inte att jämföra med alla lappar i världen.
 
Kom igen, på riktigt? Vem kryper på allvar ner i en pall och sover under arbetstid? Och VEM skickar in en pall med en (sovande) person i ett kranlager?! Det går ju inte att jämföra med alla lappar i världen.
Skiter man i allt vad regler heter på arbetet och bara smiter undan hela tiden så får man skylla sig själv. Han behövde inte ligga länge i kranlagret, bara nån timma. Det här hände på den tiden ingen blev kränkt för minsta lilla och det var basen som bandade pallen. :D
 
Vi har skylt på toan. Jag arbetar på ett ställe där det jobbet majoritet män (liten arbetsplats dock och vi är rätt råa mot varann). Och nån roar sig med att inte torka av ringen efter sig. Jag hade tidigare tagit upp hur äckligt det är att sätta sig på en blöt ring eller behöva torka bort nån annans kiss innan man själv kan sätta sig.

Så jag hängde upp en lapp om saken.
Inte behövt städa en enda ring efter det.
 
I min värld finns det inga harmlösa practial jokes.
Jag tänkte protestera mot detta men kom på att jag kanske inte har riktig koll på vad ett practical joke innebär.

En gång satte jag post-its över hela min kollegas skärm med texten "Hej Micke Micke hej du är helt okej hej Micke hej Micke", ett ord på varje lapp. Är detta ett practical joke? Är det ett okej skämt?
 
Jag tänkte protestera mot detta men kom på att jag kanske inte har riktig koll på vad ett practical joke innebär.

En gång satte jag post-its över hela min kollegas skärm med texten "Hej Micke Micke hej du är helt okej hej Micke hej Micke", ett ord på varje lapp. Är detta ett practical joke? Är det ett okej skämt?

Jag kan ju bara svara för mig själv men en sådan sak hade jag mest suckat över (idag). Varför ens göra det? Jag hade inte tagit illa upp såvida jag inte var jättestressad över tex en deadline. Då hade jag blivit skitförbannad.

Problemet är ju också att det kan börja med något liknande som är tämligen harmlöst (vilket jag trots allt tycker det där var, så länge Micke inte tog illa upp) men eskalera när det ska ges igen fram och tillbaka. Man blir gärna fartblind och tänker kanske inte efter hur det man gör uppfattas i sin iver att ge igen.
 
Skulle jag bli utsatt för ett practical joke på jobbet skulle jag anmäla det (oavsett arbetsplats). De är inte ett dugg roliga och för min del är det en knappt en hårfin linje mellan dem och mobbingen jag varit utsatt för tidigare. De hör inte hemma på en arbetsplats.
Ska practical jokes tillämpas så måste alla vara med på det och det ska A-L-D-R-I-G ske på någons bekostnad för då är det ren och skär mobbing. Jag har ju jobbat mycket med och bland djur och där åker man dit ibland, som härom året när kvigan dissade tjuren och försökte rida på mig istället. :o Tjuren garvade iallafall såg jag på hans min. :p

Jag har haft jobbarkompisar som varit helt underbara, bla. en som var gay och en kommentar som jag kommer ihåg var när han stod ivägen när jag skulle starta kompressorn, "Flyttar du dig inte så sätter jag på dig istället för kompressorn" och han sken upp med ett "Jaaaa!" :laugh:
Vi hade mycket galet för oss och var på precis samma nivå. :D
 
På mitt jobb skulle det vara omöjligt. Generellt tycker jag det är tveksamt men det beror givetvis på arbetsplatsen och hur stämningen är. Har man folk utifrån som befinner sig i lokalerna ibland är det ett stort no-no. En vänlig lapp som påminner tex "Var snäll och skölj ur din kaffekopp" är ok.

Skulle jag bli utsatt för ett practical joke på jobbet skulle jag anmäla det (oavsett arbetsplats). De är inte ett dugg roliga och för min del är det en knappt en hårfin linje mellan dem och mobbingen jag varit utsatt för tidigare. De hör inte hemma på en arbetsplats.
Oj, på min förra arbetsplats hade vi inte överlevt utan lite småbus. Väldigt snälla saker som pappersbit under den optiska delen på musen, vända skärmar upp och ner, koppla skärmar till bordsgrannens dator så att den styrde ngn annans skärm.

Dock var det inte så att en person råkade ut för allt uran A busade med B som hämnades osv
 
Hade jag inte fått flamsa och tramsa lite med arbetskamrater på min arbetsplats hade jag gått under av uttråkning, givetvis med rimliga gränser om vad som passar sig. Humor och skratt är en viktig del av mitt liv och jag tror att man kommer närmare varandra av att skratta tillsammans.

Nu driver jag eget med sambon och jobbar hemifrån, vår enda anställda skrattar gott åt vår jargong. :angel: :D
På vårt jobb balanserar vi just nu på tunn tråd.

Vi har en skapligt ny medarbetare som är i medelåldern och fostrad i en annan kultur - både socialt, jobbmässigt och kulturellt. Även om han varit i Sverige i 35 år.
Han saknar helt fingertoppskänsla och vi har en glad, varm och rätt gladrå jargong oss emellan. Han hänger på och det blir elakt, aggressivt och plumpt. Vilket lett till att våra personalmöten är spända och svåra. Han tolkar allt till sin nackdel och hävdar att alla är emot alla hans förslag.

Vi vågar inte skämta längre och han går inte att tala vettigt med. Kanske hade allt gått smidigare om vi hållit igen lite och även han hållit igen och inte försökt mansplaina alla på arbetsplatsen - även de män som är äldre än han.

Vet inte. Men vet att just nu är minsta lilla skämt vägt på guldvåg.
 
Inte lapp, men hur fel det kan bli.
Företaget jag jobbar på har många underentreprenörer inom mark och bygg. En eller tvåmansföretag som har en grävmaskin eller två. De är många gånger guld värda. Jargonen ute på fält är extremt gubbig i mina öron.
Ny gruppchef var tillsatt och han plus gamla gruppchefen var och åkte runt bland "grävarna" och hälsade på.
En av grävarna lär ha sagt:
-Jasså ni är två idag?
Då svarar den nya gruppchefen:
-Japp, en som håller och en som slår. Höhöhö!
Självklart vill han "bara vara rolig", men vi tappade den grävaren till en konkurrent.

Jag tillhör verkligen dem som passar mig för "skojiga tilltag" vid fikabordet.
 
Skiter man i allt vad regler heter på arbetet och bara smiter undan hela tiden så får man skylla sig själv. Han behövde inte ligga länge i kranlagret, bara nån timma. Det här hände på den tiden ingen blev kränkt för minsta lilla och det var basen som bandade pallen. :D

Fast nu är väl inte eventuell kränkthet det jag tänker på i första hand, utan hur totalt livsfarligt och över gränsen det låter att över huvud taget skicka en person i ett kranlager/pallställage.

(Hur man nu ens lyckas hålla sig sovande genom en sådan behandling ...)

Jag hade lätt anmält, även som helt icke-kränkt kollega.
 
Oj, på min förra arbetsplats hade vi inte överlevt utan lite småbus. Väldigt snälla saker som pappersbit under den optiska delen på musen, vända skärmar upp och ner, koppla skärmar till bordsgrannens dator så att den styrde ngn annans skärm.

Dock var det inte så att en person råkade ut för allt uran A busade med B som hämnades osv

Som sagt, jag hade inte deltagit och förväntat mig att slippa bli utsatt. Jag förstår att jag uppfattas som en "stick in the mud" som inte tycker sådant är roligt men för mig är det verkligen inte roligt. Idag kan jag ta rätt mycket men jag igår sas skulle ha brutit ihop av att bli utsatt för en massa practical jokes. På allvar.

Jag klarar av en rätt rå humor och jargong idag men den måste kunna slås av fort som attan när det kommer någon ny till gruppen, annars blir det inte bra som tex på @tantens jobb. Organisationen jag jobbar inom har en extremt låg tolerans eftersom kulturen i ursprungslandet är väldigt oförlåtande till sådant här på arbetsplatsen (där tror jag iofs det mest beror på att de har andra lagar för stämningar än här och andra ersättningsnivåer).
 
Jag tänkte protestera mot detta men kom på att jag kanske inte har riktig koll på vad ett practical joke innebär.

En gång satte jag post-its över hela min kollegas skärm med texten "Hej Micke Micke hej du är helt okej hej Micke hej Micke", ett ord på varje lapp. Är detta ett practical joke? Är det ett okej skämt?
Nej , det är mer ett skämt
 
Vi har inget folk utifrån hos oss och det kommer upp lappar, bilder och annat lite då och då. Jag tycker själva att det är väldigt roligt. Jag brukar belamra en kollegas skåp med massa trams, citat, bilder osv. Hann är dock en nära vän så han skrattar bara, plockar ner det efter en vecka och väntar med skräckblandadförtjusning på mitt nästa tilltag :p
 
På en arbetsplats jag jobbade på fanns en lapp, "Sover du på arbetstid så hamnar du i höglagret!" Det var en mycket slö och lat kille som hade till sport att krypa ner i en pall och dra locket över sig och sova på arbetstid men alla inkl. basen tröttnade till sist, bandade pallen och körde den längst in och längst upp i kranlagret och där fick han tillbringa eftermiddan. Han sov aldrig mer på jobbet. :devil: :laugh:

Men alltså hur fick personen ens jobba kvar :confused: det låter ju som om det hände flera gånger?
 
Men alltså hur fick personen ens jobba kvar :confused: det låter ju som om det hände flera gånger?
Jadu, det var vi många som frågade oss men som tur var så fick han sparken på stående fot och en polisanmälan när det visade sig att han stal också.
 
Fast nu är väl inte eventuell kränkthet det jag tänker på i första hand, utan hur totalt livsfarligt och över gränsen det låter att över huvud taget skicka en person i ett kranlager/pallställage.

(Hur man nu ens lyckas hålla sig sovande genom en sådan behandling ...)

Jag hade lätt anmält, även som helt icke-kränkt kollega.
Det var inte mer livsfarligt än att åka hiss och jag har själv åkt i det kranlagret när jag skulle serva vissa grejer, det var ett robotlager så det var en dator som styrde det hela och det gick inte att komma fel eller tappa en pall i det. Totalt ofarligt alltså.


*Varför måste vissa hela tiden tro att allt är livsfarligt?* :confused:
 
Det var inte mer livsfarligt än att åka hiss och jag har själv åkt i det kranlagret när jag skulle serva vissa grejer, det var ett robotlager så det var en dator som styrde det hela och det gick inte att komma fel eller tappa en pall i det. Totalt ofarligt alltså.


*Varför måste vissa hela tiden tro att allt är livsfarligt?* :confused:

Jag har också erfarenhet av datorstyrda kranlager och har sett pallar rasa/komma fel ett antal gånger. För att inte tala om vad en människa där inne kan ställa till med eller hamna i vägen för.
 
Som sagt, jag hade inte deltagit och förväntat mig att slippa bli utsatt. Jag förstår att jag uppfattas som en "stick in the mud" som inte tycker sådant är roligt men för mig är det verkligen inte roligt. Idag kan jag ta rätt mycket men jag igår sas skulle ha brutit ihop av att bli utsatt för en massa practical jokes. På allvar.

Jag klarar av en rätt rå humor och jargong idag men den måste kunna slås av fort som attan när det kommer någon ny till gruppen, annars blir det inte bra som tex på @tantens jobb. Organisationen jag jobbar inom har en extremt låg tolerans eftersom kulturen i ursprungslandet är väldigt oförlåtande till sådant här på arbetsplatsen (där tror jag iofs det mest beror på att de har andra lagar för stämningar än här och andra ersättningsnivåer).
Ska man skämta så måste man ha den man ska skämta med MED sig annars blir det fel och kan uppfattas som mobbing. Jag var mobbad i hela grundskolan, i yrkesskolan däremot hade vi en rå jargong både bland oss elever och med lärarna som villigt gav igen och mopsade vi mot läraren så hamnade vi i spåncontainern. :laugh:
Läraren var gammal boxare, mindre än oss elever men oj vad kul vi hade ihop. :heart
Ingen tog illa upp, ingen blev kränkt utan vi hade bara kul och lärde oss massor på dom 2 åren. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp