Bukefalos 28 år!

"Skämtsam" skylt på jobbet

Araminta

Trådstartare
En liten skylt sitter uppsatt på en arbetsplats. Den hotar om våld som bestraffning vid nedskräpning. Alla på arbetsplatsen verkar förstå att det är menat som ett skämt och skylten har suttit där länge.

Är detta en ok skylt på en arbetsplats? Spelar typen av arbetsplats in? Vad har skyltar och uppsatta lappar för betydelse för kulturen (jargong, bemötande, värderingar) på en arbetsplats?

Vore intressant att höra hur andra resonerar!
 
Jag tror det beror mycket hur jargongen är på arbetsplatsen, jag vet att jag sett en lapp där det står "den jäkeln som röker i hytten, får en burk öppnad surströmming i sin personbil".
Det är klart att en sådan lapp inte skulle platsa på en arbetsplats som inte delar den jargongen.
 
Jag vet inte, men du fick mig att tänka på en lapp som sitter på en sladd på jobbet. Det står "if you remove this cable, I will cook you in my urine" tillsammans med en liten bild på en av delägarna. Jag tycker det är jätteroligt. :D

Personligen tycker jag sånt kan vara lite kul beroende på jargong på arbetsplatsen, och om skylten inte pekar ut någon viss person/grupp.
 
Humor är okej, bara den inte är alltför extrem och utsättande tycker jag. Bara ett meddelande med hot känns mindre lyckat.

Annars har jag svårt för uppfostrande lappar, varför inte prata med varandra? Tänker jag.
 
"Din mamma jobbar inte här så städa efter dig i fikarummet" eller liknande.
20130711_102401.jpg

Arbetsplats där de är många föräldrar + deras vuxna avkommor som är anställda.

Jag tycker ofta det blir ett onödigt krig med lappar, en börjar å så ska nästa hitta något att gnälla på å så kommer en ny lapp och så fortsätter det tills de bara blir otrevlig stämning.
 
På en arbetsplats jag jobbade på fanns en lapp, "Sover du på arbetstid så hamnar du i höglagret!" Det var en mycket slö och lat kille som hade till sport att krypa ner i en pall och dra locket över sig och sova på arbetstid men alla inkl. basen tröttnade till sist, bandade pallen och körde den längst in och längst upp i kranlagret och där fick han tillbringa eftermiddan. Han sov aldrig mer på jobbet. :devil: :laugh:
 
De lappar jag hatar mest är
"Din mamma jobbar inte här så städa efter dig i fikarummet" eller liknande.
haha... såna finns det på min arbetsplats på mitt extrajobb (gym). Eftersom jag har ryggen emot det när jag jobbar så bryr jag mig inte så mycket men förstår inte hur man kan tycka det är "kul".
 
20130711_102401.jpg

Arbetsplats där de är många föräldrar + deras vuxna avkommor som är anställda.

Jag tycker ofta det blir ett onödigt krig med lappar, en börjar å så ska nästa hitta något att gnälla på å så kommer en ny lapp och så fortsätter det tills de bara blir otrevlig stämning.
Påminner mycket om whiteboard tavlan i vissa stall också. Lite OT, där folk hellre svarar passivt aggressivt istället för att ta det med varandra. :p (som tur nog är så är vårt stall fritt från sånt, men andra stall där jag stått förr eller ridklubben för den delen.... hua)
 
På mitt jobb får man vara väldigt försiktig om man ska skämta då en del helt saknar humor, självinsikt och absolut inte uppskattar ironi. Tråkigt tycker jag då det ger upphov till väldigt dålig stämning då man måste tassa på tå hela tiden så att ingen bli kränkt. Vissa grejer dom folk blivit sura på är verkligen på "lättkränkthetsrapportnivå".
 
Inga lappar på mitt jobb men en rå jargong ibland där det kan "hotas " m både det ena och andra som straff :D förekommer många practical jokes oxå vilket jag själv tycker är kul. :bump:
 
En liten skylt sitter uppsatt på en arbetsplats. Den hotar om våld som bestraffning vid nedskräpning. Alla på arbetsplatsen verkar förstå att det är menat som ett skämt och skylten har suttit där länge.

Är detta en ok skylt på en arbetsplats? Spelar typen av arbetsplats in? Vad har skyltar och uppsatta lappar för betydelse för kulturen (jargong, bemötande, värderingar) på en arbetsplats?

Vore intressant att höra hur andra resonerar!
Beror alldeles på omständigheterna.
Vad står det då? Och vilken slags arbetsplats är det?
 
På mitt jobb skulle det vara omöjligt. Generellt tycker jag det är tveksamt men det beror givetvis på arbetsplatsen och hur stämningen är. Har man folk utifrån som befinner sig i lokalerna ibland är det ett stort no-no. En vänlig lapp som påminner tex "Var snäll och skölj ur din kaffekopp" är ok.

Skulle jag bli utsatt för ett practical joke på jobbet skulle jag anmäla det (oavsett arbetsplats). De är inte ett dugg roliga och för min del är det en knappt en hårfin linje mellan dem och mobbingen jag varit utsatt för tidigare. De hör inte hemma på en arbetsplats.
 
En liten skylt sitter uppsatt på en arbetsplats. Den hotar om våld som bestraffning vid nedskräpning. Alla på arbetsplatsen verkar förstå att det är menat som ett skämt och skylten har suttit där länge.

Är detta en ok skylt på en arbetsplats? Spelar typen av arbetsplats in? Vad har skyltar och uppsatta lappar för betydelse för kulturen (jargong, bemötande, värderingar) på en arbetsplats?

Vore intressant att höra hur andra resonerar!

Jag tänker att man kan rycka på axlarna och strunta i det hela.
Om vi ska börja vara petiga med den typen av skyltar, så får vi det väldigt jobbigt.

Så länge alla förstår att det inte är på allvar - och hot om våld vid nedskräpning bör höra till den kategorin; annars är det något fel på den som läser skylten - så spelar det väl ingen roll att/om man själv inte tycker att det är roligt.
 
Jag tänker att man kan rycka på axlarna och strunta i det hela.
Om vi ska börja vara petiga med den typen av skyltar, så får vi det väldigt jobbigt.

Så länge alla förstår att det inte är på allvar - och hot om våld vid nedskräpning bör höra till den kategorin; annars är det något fel på den som läser skylten - så spelar det väl ingen roll att/om man själv inte tycker att det är roligt.

Fast jag tycker fortfarande att vistas det folk utifrån på arbetsplatsen ska inte sådana skyltar finnas. Eftersom besökarna inte vet jargongen på platsen ger den ett märkligt och oprofessionellt intryck.
 
På mitt jobb har vi en liten kul dekal på kylskåpet där det står att kylskåpet är kameraövervakat. Skoj när en vikare sa " är det övervakat?":D

Tyckte vikarien det var roligt att bli bortgjord också? Ni ordinarie kanske tyckte det var roligt, för vikarien kanske det var oerhört hemskt.

Man vet aldrig vad folk har för bagage så man ska vara väldigt försiktig med intern humor när det kommer någon utifrån. Jag har som sagt varit mobbad tidigare och varit enormt osäker på mig själv. Hade jag varit med om en sådan här händelse under den perioden hade jag jag grinat när jag kommit hem (eller på toan under jobbtid).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 236
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp