Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Ja men titta, här fick jag en egen tråd! Tur att det är nån som städar när vi "äggar upp oss" i fel forum :D

Jag har beställt en bok som heter "Höns", men jag ska ta en titt efter den där du rekommenderade också.

Jag har fastnat på forumet www.alternativ.nu, det kan jag rekommendera till andra som har skaffa-höns-planer.

Just nu har jag funderingar angående om man bör köpa färdiga hönor och riskera att få med sig sjukdomar och ohyra, eller om man ska köpa ägg och kläcka själv (i äggkläckningsmaskin) och riskera att nåt går snett vid kläckningen eller att de får en dålig uppväxt utan hönsmamma. Vad har ni här för erfarenheter och rekommendationer i den frågan?
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Vill du ha lantrashöns som är anslutna till genbank brukar det inte vara tillåtet att kläcka fram dem mha äggkläckningsmaskin utan de flesta ska vara naturruvade för att bevara ruvegenskaperna. Är man intresserad av lantraser rekommenderar jag www.kackel.se. :idea:
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jag instämmer.
Till alla som funderar på att skaffa höns, kolla in lantraserna!!

LIA
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jo jag funderar på en lantras och har läst en hel del på kackel. Men för mig känns det viktigare att få större chans till friska djur, än att just mina hönor hamnar i genbanksregistret...

Eftersom jag är nybörjare så kan jag ju bli pålurad i princip vad som helst, oavsett om jag köper ägg eller hönor.. Hur ska jag göra för att hitta seriös säljare och friska, ohyresfria hönor?
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Det är nog svårt oavsett om du väljer rashöns, genbankshöns eller blandningar, men genbanskansvarige på respektive hönsras kan hjälpa till att tipsa om bra besättningar och får man problem så hjälper de till med råd mm. Det ligger ju i allas intresse att bevara raserna och det görs genom att föda upp sunda djur. Jag är väldigt nöjd med min kontakt med "min" genbanskansvarige och jag var också först intresserad av att "bara" skaffa höns, men ju mer jag läste så ju mer intresserad var jag av att göra en insats samtidigt. :idea:
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jo jag funderar på en lantras och har läst en hel del på kackel. Men för mig känns det viktigare att få större chans till friska djur, än att just mina hönor hamnar i genbanksregistret...
Förhoppningsvis är uppfödare både bland genbankshöns och rashöns så seriösa att man inte säljer sjuka eller defekta djur. Fabrikshöns lämnar jag utanför i detta inlägg.
En klar skillnad mellan dom båda grupperna är att rashöns avlas på utseende, medan genbankshöns "avlas" på att bland annat bibehålla dom historiska egenskaper vi sätter värde på. Detta att hönsen sedan oräkneliga generationer är anpassade till att leva i vårt klimat etc och inte för att se ut på ett speciellt sätt eller värpa maximalt. Därför är genbankshöns generellt sunda och tåliga djur som lägger hyfsat med ägg, ruvar och tar hand om sina kycklingar plus att dom är sociala och vänliga.

Eftersom jag är nybörjare så kan jag ju bli pålurad i princip vad som helst, oavsett om jag köper ägg eller hönor.. Hur ska jag göra för att hitta seriös säljare och friska, ohyresfria hönor?
Jag kan inte garantera någonting, men om du vänder dig till Lanthönsklubben så kan dom rekommendera uppfödare för den lantras du fastnat för, och därigenom har du nog så mycket trygghet du kan önska dig. Jag tror inte att någon lantrasuppfödare är aktiv för att tjäna pengar på sina djur, utan man är med i föreningen fr a för att göra en bevarandeinsats precis som Mia säger.

Tips! Köp inte ägg! Om du har tur och hittar någon som vill sälja vuxna djur är det det bekvämaste, annars får du inrikta dig på att komma överens med en uppfödare att köpa ungdjur när äggen kläckts och kycklingarna blivit "leveransmogna". Dom flesta lantrasuppfödare tar nämligen inte fram så många fler kycklingar än vad man själva behöver för rekrytering.

LIA
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

PS!
Dina höns hamnar inte i något genbanksregister med mindre än du själv vill ha dom registrerade där. Dom som inte själva tänker ha genbanksuppfödning brukar inte bry sig om registreringen.

LIA
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Vill du ha lantrashöns som är anslutna till genbank brukar det inte vara tillåtet att kläcka fram dem mha äggkläckningsmaskin utan de flesta ska vara naturruvade för att bevara ruvegenskaperna. Är man intresserad av lantraser rekommenderar jag www.kackel.se. :idea:

Jag köpte mina höns från genbanksbesättningar, men var inte själv genbanksansluten. Kombinerade naturruvade kycklingar med att någon gång kläcka fram i maskin för att få fler, eller om jag tog ägg från någon annan med samma ras. Har jag haft mer än 1 ras så har jag haft dem åtskilda för att inte få blandras.
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jag har just nu allfoder, tror säcken är på 25 kg, man ska väl lägga till snäckskal till det fodret. Brukar köpa ny säck efter ca 1-1½ månad.

Jodå, höns är inte rädda för att prova på nyheter. Kokt potatis, pasta, frukt och allt möjligt. Tur att semlesäsongen är över nu, mina hönor blängde lite argt på mig i slutet när jag kom med sådant IGEN :mad: Jädra otacksamma varelser de där fjäderbollarna;)

Jag köper värpfoder på sommaren och det kostar 175kr för en 25kg säck på granngården och 165kr för en 30kg säck på svenska foder. Nu är det ett tag sen jag köpte foder då jag har fått foder från ett nerlagt hönseri. HÄr går det åt ganska mycket.. ca 50kg i veckan. Sen får dom matrester, bröd från ett bageri och grönsaker. Dom äter allt när dom kommer ut annars.. Maskar, insekter, gräs, svartvinbär, hallon, jordgubbar osv..

Men hur många hönor har ni? Det känns lite relevant att veta gällande den här frågan, känner jag. ;) Eller ungefär hur mycket kan man säga att EN höna kostar i foder per månad alt. hur mycket en höna äter per månad? Jag förstår förstås att det kan skilja sig åt ganska mycket, men i snitt, på ett ungefär?

Det är ju bra att de kan äta mer utöver köpefodret också. Men vilka konstiga varelser som inte uppskattar semlor. ;)

Glamoroza ox skrev:
Nu har jag inte koll på (inte mycket jag har koll på ;) ) på hur regelverket säger, men just nu har jag mina NH instängda i en hönsgård (vill avla på dem) men mina Vorwerk och dotterns dvärgar springer runt fritt och lever livets glada dagar. Hittar både det ena och det andra smaskigt i rabatter & gräsmattor.
Sedan är det kanske nödvändigt i vissa områden att ha en gårde om man vill ha sina höns kvar. Emellanåt är de väldigt attraktiva på rovfågel & rävmarknaden. Hittills i vinter/vår har vi haft en väldigt tur med att slippa besök av ovanstående. Åren innan har de varit ett riktigt svinn bland hönorna.

mul skrev:
Nej inte ett måste, men räv och rovfåglar gillar höns till mat. Jag har hönsgårdar med tak och sen släpper jag ut dom när vi är ute.

Att höns är ett lovligt byte för rovdjur förstår jag förstås, men det känns ju ändå inte som om risken skulle vara särskilt stor att de blir tagna mitt på dagen? Fast det är klart, skulle man inte vara hemma så kanske... Och det vore trist förstås.

Glamoroza ox skrev:
Det är ganska härliga djur att ha, att bara sitta och titta på dem när de ränner runt och sprätter är underhållande. Sen är det ju ett + i kanten att man får något ägg då och då:love:

Jag kan tänka mig att det är underhållande att bara sitta och titta på dem när de struttar runt! Bara att få lite liv och rörelse på tomten vore ju härligt liksom. Nåväl, jag får se hur det blir.

Tack för svaren i alla fall! :)
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Allvarligt talat, så förstår jag inte varför foderkostnaden är så himla viktig? Den blir ju blygsam per höna räknat och vägs ju dessutom upp av värdet på äggen.

Rovdjuren klipper höns lika gärna på dagen som annars under dygnet.

LIA
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jag köpte mina höns från genbanksbesättningar, men var inte själv genbanksansluten. Kombinerade naturruvade kycklingar med att någon gång kläcka fram i maskin för att få fler, eller om jag tog ägg från någon annan med samma ras. Har jag haft mer än 1 ras så har jag haft dem åtskilda för att inte få blandras.
Det är sant, jag tog för givet att man var intresserad av att fortsätta som genbanksansluten om man skaffade genbankshöns, men har man inget intresse av det så kan man naturligtvis köpa ägg och kläcka fram själv, kycklignarna förlorar dock sin genbanksanslutning och kan inte anslutas igen.
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Foderkostnaden är inte så viktig att det är tvunget att veta vad det kostar exakt på kronan, men när mul t.ex. skriver att hon gör av med 50 kg foder/vecka och att några av hennes hönor nästan äter mer än hästarna, så är det klart jag undrar hur många hönor det handlar om (även om det kanske går att anta - med tanke på en hönas storlek - att det inte handlar om bara tre-fyra st.) Jag kan som sagt i princip ingenting om höns och vet därmed inte ens hur mycket mat de ska ha, vilket väl - utöver kostnadsfrågan - dessutom hör till en av de mest absolut mest grundläggande sakerna man bör ta reda på innan man skaffar ett djur.

Gällande kostnadsfrågan tycker jag också att det är viktigt att försöka ta reda på ungefär vad det kan komma att kosta (och se till att det verkligen finns utrymme för den kostnaden i ekonomin) innan man skaffar ett djur, så att man med säkerhet vet att man kan ge djuret en bra omvårdnad (även om det som sagt inte handlar om att veta exakt på kronan; att räkna ut en så exakt kostnad är såklart inte ens möjligt - eller kanske ens särskilt säkert, för den delen). Foderkostnaden vägs upp av värdet på äggen säger du. Ja, jag har ingen aning!
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jag kan bara svara för de hönor jag hade. Jag och fd stallägaren köpte 10 stycken från en hönsfabrik. Stallägaren hade en tupp sen förut då det fanns. Och ärligt talat om jag ska ha höns igen i framtiden kommer jag köpa sånna hönor. Det kändes så himla bra i hjärtat att köpa dom, rehablitera dom och se dom till slut bli RIKTIGA höns. Rasen, ja nån slags hybrid givetvis. Det var ju hönfabrikshönor. Dock är ju Leghorn inavlad i dom, så dom värper som faen.


Hur ofta värper en höna?
Våra 8 ( 2 dog efter hemkomst), värpte så inni nordens mycket så jag och stallägaren fick till slut skänka bort ägg till höger och vänster. Men, egentligen var väl inte det så hemskt kontig, dom är ju avlade enbart som värpmaskiner.

Vad äter de för något?
Vi köpte pullfor på granngården och sedan inköptes en korg där det är meningen man ska lägga frukt och grönt. Eftersom min syrra jobbade på konsum fick vi säckvis med grönsaker och frukt av henne. Snäckskal hade dom med samt sand att bada i.

Hur gammal blir en höna?
Dessa hönor inköptes som ettåringar, och den äldsta blev 10 år. Resten ca 6-8 år.

Hur vill de bo på vintern, behöver de ett uppvärmt hönshus eller kan de gå på "vanlig lösdrift" då också?
Stallägaren hade ett litet sk uthus ute på gården som var varmbonat i en del. Det hade vart en hundgård där förut. Ett hyffsat stor rum var det samt utgång till rastgård. När det var som smällkallast hade vi ändå elemet och värmelampa.

Hur mycket flyger höns - jag gissar att en "hönshage" behöver tak?
Dvärgraser är ganska duktig på att flyga. Anledningen till tak på rastgården är mer för att hökar kan ta hänsen annars. Innan vi fick upp gallertak, så hann en hök landa i rastgården på 3 röda sekunder. Den hann inte ta någon tack och lov. Stallägaren hade frigående höns innan dessa. De blev dödade allihopa utom en, mitt på dagen var det.


Hur mycket luktar de, vad har man för strö och hur mockar man i ett hönshus?

Vi hade kutterspån. luktade ingenting alls. vi mockade ut lite då och då under sittpinnarna. Hela hönshuset mockades ut på sommaren.
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

En 30-kilos säck med vegetabiliskt värpfoder betalar vi c:a 170:- för. Havre tar vi av hästarnas= 1:50/kg. Åtgången kan jag inte uttala mig om säkert, eftersom förutsättningarna hela tiden ändras.

Klippt ur Pooh:s inlägg: Vad gäller hur mycket mat som går åt så äter mina 10 höns vintertid ca en 25 kgs säck allfoder i månaden, samt ungefär 10 kg havre. Lite mindre på sommarhalvåret då det är varmare och mer gott finns att hitta ute för dem.
Känns som att det kan stämma ganska bra under produktionstid. Mer matrester= övrigt mindre foder. Om man, som vi, låter hönsen vila under vintern, kan man snåla lite på värpfodret. Dessutom minskar foderbehovet eftersom dom inte producerar ägg då. Snäckskal tillkommer, men den kostnaden är minimal.

En höna hos oss, som endast värper, lägger 150-180 ägg/år. "Tyvärr" vill dom flesta ruva åtminstonde någon gång under året, så då "tappar" vi en del ägg. Å andra sidan får vi kycklingar.

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp