Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Anna_

Trådstartare
Fy vilken hemsk tråd :crazy: På nåt sätt har jag också trott att man inte behöver ha alltför dåligt samvete om man köper KRAV, ekologiskt, frigående utomhus osv.

Nu bestämde jag mig plötsligt för att försöka odla egna ägg!

Hur ofta värper en höna? Vad äter de för något? Hur gammal blir en höna? Var köper man lämpliga hönor (kycklingar?) nånstans? Hur stor är en "lagom" flock med glada hönor?

Hur vill de bo på vintern, behöver de ett uppvärmt hönshus eller kan de gå på "vanlig lösdrift" då också? Hur mycket flyger höns - jag gissar att en "hönshage" behöver tak?

Hur mycket luktar de, vad har man för strö och hur mockar man i ett hönshus?

Många nybörjarfrågor blev det :angel: Jag blir glad om ni som har erfarenhet berättar allt man behöver veta för att tillverka ägg och hålla hönorna nöjda :idea:
 
Sv: Ägg

Fy vilken hemsk tråd :crazy: På nåt sätt har jag också trott att man inte behöver ha alltför dåligt samvete om man köper KRAV, ekologiskt, frigående utomhus osv.

Nu bestämde jag mig plötsligt för att försöka odla egna ägg!

Hur ofta värper en höna? Vad äter de för något? Hur gammal blir en höna? Var köper man lämpliga hönor (kycklingar?) nånstans? Hur stor är en "lagom" flock med glada hönor?

Hur vill de bo på vintern, behöver de ett uppvärmt hönshus eller kan de gå på "vanlig lösdrift" då också? Hur mycket flyger höns - jag gissar att en "hönshage" behöver tak?

Hur mycket luktar de, vad har man för strö och hur mockar man i ett hönshus?

Många nybörjarfrågor blev det :angel: Jag blir glad om ni som har erfarenhet berättar allt man behöver veta för att tillverka ägg och hålla hönorna nöjda :idea:

Det är olika hur mycket dom värper. Mina värpare lägger i snitt ett ägg var om dagen, medan rashönsen lägger 2ägg/6hönor/dag.

Mina äter havre/rågvete/kornkross på vintern och när dom börjar värpa så äter dom värpfoder. Men dom får våra matrester med. Och sen det dom hittar ute.

Hönor kan bli allt från några år upp till 10-12år.

Om du har någon i närheten som säljer kycklingar så är det alltid bra, men du måste veta vad du vill ha och vad du ska ha dom till. Fina? Temprament? äggläggare osv..

En lagom flock är 2-20 hönor och en tupp. Jag har alltid två tuppar i en grupp, om den ena skulle dö eller bli tagen av nåt djur.

Jag har hönshus och ett ombyggt lastbilsskåp till mina höns, i lastbilsskåpet fryser det lätt och då har jag hängt in en värmelampa över vattnet så det inte fryser. Om man har höga kammar på hönsen så kan dom frysa i toppen och bli svarta om det blir kallt, så ha gärna lite värme på.

Det är olika på olika raser hur mycket dom flyger. Mina rashöns kommer inte mer än en meter upp i luften, medan värparna flyger som vilka som helst. Jag har tak mest för rovdjuren.
 
Sv: Ägg

Snälla och lägger mycket ägg, vad ska man ha för sort då?

Hur mycket äter de, vad kostar maten?

Ni som har höns hemma, lägg gärna in foton på era hönshus och -gårdar!
 
Sv: Ägg

En höna är allätare men inriktade på frön. Mina hönor får säd till stor del men äter gärna matrester. För matsmältningenskull behöver de även grus eftersom de inte kan tugga maten utan den mals ner i muskelmagen av de vassa kanterna på gruset. Eftersom hönor lägger mycket ägg så behöver de även ett stort tillskott av kalk. Kalken kan tillföras genom att de får snäckskal eller genom att man återför äggskalen till hönsen. Ger man äggskalen ska man enbart ge från sina egna hönor för att inte riskera att få in sjukdomar den vägen.
Antalet ägg beror på vilken ras man skaffar. Det finns grovt fyra olika typer av höns.
1. Man skaffar utrensade insdustrihöns. Fördelarna är att de lägger mycket ägg och är billiga i inköp brukar kosta ca 5:-.
2. Man skaffar blandrashöns
3. Man skaffar rashöns
4. Man skaffar lantrashönor med genbanksintyg och går med i genbanken. Då hjälper man till att bevara en gammal svensk hönsras samtidigt som man får ägg. Denna väg har jag valt så de hönor som är på bilden ovan är mina Gotlandshönor :love:
Det är lite olika om hönor flyger eller inte. Mina hönor flyger men höns är marklevande djur. Har man dem i en hönsgård är det dock smart att alltid ha nät i taket även om man skaffar en tung ickeflygande ras eftersom rävar är ena jävlar på att hoppa och det även finns rovfåglar som tycker det är gott med en höna ibland.
Hönshuset behöver inte vara så avancerat men jag byggde ganska fint när jag ändå höll på. Det är praktiskt om man kan hålla temperaturen inomhus på + grader vintertid eftersom det annars blir problem med vattnet. Några krav som ställs på hönshuset är att de ska ha tillgång till sittpinnar minst 15 cm/höna (de mår bättre av mer pinne än så), de ska ha tilgång till sandbad (mitt innehåller torv som är det hönsen tycker bäst om att bada i enligt forkning), det måste finnas strö på en viss % av golvytan, de ska ha en viss längd fodertrågskant/höna och en viss längd vattenbehållarekant/höna. Det är även lag på att man måste ha fast monterad beslysning i huset det står dock inget om hur länge de ska ha det ljust. Enligt vad jag läst så behöver en höna minst 5 timmars ljus/dag för att hinna få i sig den mängd mat den behöver.
Hönor går ner i värpning på vintern om man inte tillför extreljus. De mår bra av att få denna viloperiod och för att täcka upp för den tid de inte värper så kan man spara ägg. Sparar man äggen med spetsen nedåt så står de sig i många månader. Sparar man ägg ska man spara de som är rena eftersom man förkortar hållbarheten om man tvättar dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg

Snälla och lägger mycket ägg, vad ska man ha för sort då?

Hur mycket äter de, vad kostar maten?

Ni som har höns hemma, lägg gärna in foton på era hönshus och -gårdar!

Korsningar med värpare kan vara lämpliga. Mina vita är highline och dom är jättesnälla. Dom har alla gått i produktion förut. De bruna jag har är brun Leghorn. Dom är snälla men flygiga, kommer man in i hönshuset så far dom iväg. Det är lite olika på "industrihönsen", på olika raser och deras sätt. Jag kan bara svara för highline, men vet en som hade Lohmann, vita och dom vart helt rabiata.

Jag väntar kycklingar av highline/brun leghorn i helgen.. Jag läggar in ägg i kläckaren och säljer även ägg som både mat och som avelsägg. Jag vet inte hur dom blir i huvudet ännu, men bör bli mycket bra värpare. Men hanterar men flygiga höns lugnt så lugnar dom ner sig.

Maten ligger på ca 170kr/25kg säck. och foderåtgången är omöjligt att säga, det är olika på olika höns. Mina Brahmahöns äter värre än hästarna, medan highline och leghorn är snålare i foderåtgång.

Jag kan ta mera bilder på hur mina bor under dagen.
 
Sv: Ägg

På den här länken finns några bilder från mitt hönshus. Det finns även en enkel principskiss över huset även om jag inte möblerat det precis som jag ritat där + lite bilder på hönorna. Alla bilder är inte från det nya hönshuset utan några är innifrån stallet + i det provisoriska de fick bo i de första månaderna innan jag hade byggt klart.
 
Sv: Ägg

+ mul, tack för svaren :)

Sand och torv att bada i alltså! Men det ser ut som att du har spån eller nåt i mesta delen av huset? Sittpinnar - och det är mest under dem som de skiter? Smart med tidningspappren sådär! Hur ofta måste man mocka och byta strö?

Var lägger de äggen nånstans?

Jag jobbade några somrar på en gård där det fanns höns, men jag har hunnit glömma nästan allt som hade med dem att göra... :o Minns bara att vi samlade matrester i en hink inne och att man slängde in några skopor med nån slags hönsmat ibland... Och att en del hönor bara ville ruva, de blev upprörda när man lyfte bort dem och stal äggen :angel:

5 kr för en höna låter ju inte klokt! Vad kostar andra raser och vad kostar "industrihöns" om man köper dem som kycklingar? Gotlandshönsen var jättevackra, vad kostar såna och hur mycket ägg ger de?
 
Sv: Ägg

Mycket info om lantraserna hittar du på kackel.se

Vad gäller hur mycket mat som går åt så äter mina 10 höns vintertid ca en 25 kgs säck allfoder i månaden, samt ungefär 10 kg havre. Lite mindre på sommarhalvåret då det är varmare och mer gott finns att hitta ute för dem.

Har man en "bajsbinge" under deras sittpinnar och skrapar rent där en gång i veckan (eller två) så går det nästan inte åt något strö på golvet inomhus om de har tillgång till utevistelse. De håller rätt rent i golvströet i så fall. Jag har ett tjockt lager spån som golvströ till mina.

Ägg lägger de i reden som man antingen bygger eller köper färdiga.
 
Sv: Ägg

Ägg lägger de i reden som man antingen bygger eller köper färdiga.

... eller i gödselstacken, eller i specialbusken vid hörnan, eller i trädgården, eller ute vid bilarna, eller bakom släpet eller....

Svärfars frigående höns är väldigt anarkistiska och vägrar hårdnackat att hålla sig till anvisade platser. Det är rätt jobbigt när man ska tippa gödselkärran och det ligger en höna och glor surt på en, givetvis vägrar hon flytta sig....

Men det är härligt att se hur bra de mår, de går själva in i huset på kvällen och på morgonen när man kommer till stallet brukar hela flocken komma springande och möta en.
 
Sv: Ägg

+ mul, tack för svaren :)

Sand och torv att bada i alltså! Men det ser ut som att du har spån eller nåt i mesta delen av huset? Sittpinnar - och det är mest under dem som de skiter? Smart med tidningspappren sådär! Hur ofta måste man mocka och byta strö?

Var lägger de äggen nånstans?

Jag jobbade några somrar på en gård där det fanns höns, men jag har hunnit glömma nästan allt som hade med dem att göra... :o Minns bara att vi samlade matrester i en hink inne och att man slängde in några skopor med nån slags hönsmat ibland... Och att en del hönor bara ville ruva, de blev upprörda när man lyfte bort dem och stal äggen :angel:

5 kr för en höna låter ju inte klokt! Vad kostar andra raser och vad kostar "industrihöns" om man köper dem som kycklingar? Gotlandshönsen var jättevackra, vad kostar såna och hur mycket ägg ger de?

Jag städar i lastbilsskåpet varannan vecka och i hönshuset var 3:e tror jag det blir, på ett ungefär. Det beror på hur skitigt det är. Jag har spån inne och sen så har dom sand ute.

Mina lägger ägg i redena, men har det kommit en ny eller om jag flyttat på hönsen så blir dom lite förvirrade. Då kan dom lägga sig på golvet. Annars är dom trogna sina reden.

Jag fick ge 10kr/höna för highlinehönsen som varit i produktion. Och dom dåliga hönsen fick jag mot att jag hämtade dom och tog reda på dom. Jag tar 35kr för en nykläckt highline/brun leghorn kyckling och sen 5kr per levnadsvecka jag har dom kvar. Det är samma som med mina rashöns.
 
Sv: Ägg

Men det är härligt att se hur bra de mår, de går själva in i huset på kvällen och på morgonen när man kommer till stallet brukar hela flocken komma springande och möta en.

Ja, man kan inte smyga obemärkt på gårdsplanen. :)
Det är väldigt roliga djur. Mini-dinosaurier ser de ut som när de kommer springande...
 
Sv: Ägg

Hos mig kommer de nog få bo instängda i en hönsgård, det kommer ganska många med hästtransporter till vårt ridhus och de skulle nog få panik om det springer hönor över hela gårdsplanen :rofl:

Det låter ju som att själva inköpet av hönor inte kommer göra så ont i plånboken! Köper man nykläckta alltså? Äter de samma mat som de stora?

Foton på reden efterlyses :)
 
Sv: Ägg

Jag har brutit loss dessa inlägg från Ägg-tråden på Senior och skickar nu det hela till forum Andra djur.


/moderatorn
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

KL

Vad kan man räkna på att det kostar i månaden att ha en flock höns (säg 7-10 st) i foderväg och övriga kostnader om man inte producerar någonting själv utan måste köpa både mat, strö o.s.v.?

Och vad ska man ha för ras om man vill ha höns framför allt för äggens skull - men utan att de behöver värpa i samma takt som rena produktionshöns - men kanske också vill ha lite kycklingar då och då (med betoning på då och då och inte så att det kommer nya kycklingar varje vecka typ). I övrigt ganska lugna höns med ett trevligt temperament, ungefär.

Jag är som synes inte särskilt hönskunnig, men i alla fall som jag har förstått det kan det skilja en del här emellan gällande olika raser?
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

KL

Vad kan man räkna på att det kostar i månaden att ha en flock höns (säg 7-10 st) i foderväg och övriga kostnader om man inte producerar någonting själv utan måste köpa både mat, strö o.s.v.?

Och vad ska man ha för ras om man vill ha höns framför allt för äggens skull - men utan att de behöver värpa i samma takt som rena produktionshöns - men kanske också vill ha lite kycklingar då och då (med betoning på då och då och inte så att det kommer nya kycklingar varje vecka typ). I övrigt ganska lugna höns med ett trevligt temperament, ungefär.

Jag är som synes inte särskilt hönskunnig, men i alla fall som jag har förstått det kan det skilja en del här emellan gällande olika raser?

Jag har bl.a höns av rasen New Hampshire 3 hönor + tupp.
Av dem får jag mellan 1-3 ägg om dagen just nu.
Just denna rasen är kanske inte den som blir äggsjuk (vill kläcka fram kycklingar) så fort de får syn på ett/flera ägg, men de kan finnas individer som vill (har haft en, av 2 st, som har ruvat fram kycklingar).

Här på granngården så tar de mellan ca 165-200 :- för en säck med hönsmat (finns flera sorters mat)
Har inte koll på exakt hur mycket mat de ska ha/äter om dagen, jag jobbar på bageri så det blir lite smått och gott därifrån ibland som är intressantare än hönsfodret.

Spånpriser, om man nu vill strö med det, har jag inte koll på heller, jag använder halm som jag snor från hästarna :angel:

Inköp av foder/vattenautomater varierar lite beroende på vad för strl du ska ha, om du nu vill ha sådana, du kanske tycker det funkar finfint med tupperwarebunkar el. liknande ("min" ex.tupperwaretant höll på att svimma när jag sa att en kanna från dem funkade perfekt att servera hönsmat ur :D )

Nät och stolpar till eventuell hönsgård kostar ju det med.
Varierande priser där med, beror på vad du vill ha och vad du kan få tag i.
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Jag har bl.a höns av rasen New Hampshire 3 hönor + tupp.
Av dem får jag mellan 1-3 ägg om dagen just nu.
Just denna rasen är kanske inte den som blir äggsjuk (vill kläcka fram kycklingar) så fort de får syn på ett/flera ägg, men de kan finnas individer som vill (har haft en, av 2 st, som har ruvat fram kycklingar).

Det låter ju ganska lagom tycker jag. Fina är de också. :)

Här på granngården så tar de mellan ca 165-200 :- för en säck med hönsmat (finns flera sorters mat)
Har inte koll på exakt hur mycket mat de ska ha/äter om dagen, jag jobbar på bageri så det blir lite smått och gott därifrån ibland som är intressantare än hönsfodret.

Okej, men handlar det om ungefär en säck mat (helfoder? hur många kg?) per månad eller varannan månad eller...?

Annars har jag förstått att höns kan äta en hel del utöver själva hönsfodret (jag hade en bekant som hällde nästan alla slags matrester i en hink som hon sedan var ut med till sina höns och de verkade må bra i alla fall) men det är ingenting de kan leva på, antar jag.

Spånpriser, om man nu vill strö med det, har jag inte koll på heller, jag använder halm som jag snor från hästarna :angel:

Jag har inte heller någon riktig koll på spånpriserna just nu. Det var ett tag sedan jag hade mina hästar... Men spån och halm fungerar bra att ströa med alltså? Och så sand (vad för sand?) och gärna torv i badet, läste jag längre upp i tråden?

Inköp av foder/vattenautomater varierar lite beroende på vad för strl du ska ha, om du nu vill ha sådana, du kanske tycker det funkar finfint med tupperwarebunkar el. liknande ("min" ex.tupperwaretant höll på att svimma när jag sa att en kanna från dem funkade perfekt att servera hönsmat ur :D )

Ja, sånt borde gå att fixa ganska billigt tänker jag. Det behöver väl inte vara något jätteavancerat till så få höns direkt?

Nät och stolpar till eventuell hönsgård kostar ju det med.
Varierande priser där med, beror på vad du vill ha och vad du kan få tag i.

Men det är inget måste med en hönsgård eller, om man givetvis har hönsen inne nattetid?

---
Åh, det här är bara jättelösa funderingar från min sida (fortfarande, jag vill minnas att jag haft uppe en tråd om höns förut) men det vore verkligen härligt att kunna ha egna höns och slippa köpa ägg från produktionshöns med tanke på det liv de tvingas leva.

Tack för svaret!
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Okej, men handlar det om ungefär en säck mat (helfoder? hur många kg?) per månad eller varannan månad eller...?
Jag har just nu allfoder, tror säcken är på 25 kg, man ska väl lägga till snäckskal till det fodret. Brukar köpa ny säck efter ca 1-1½ månad.

Annars har jag förstått att höns kan äta en hel del utöver själva hönsfodret (jag hade en bekant som hällde nästan alla slags matrester i en hink som hon sedan var ut med till sina höns och de verkade må bra i alla fall) men det är ingenting de kan leva på, antar jag.
Jodå, höns är inte rädda för att prova på nyheter. Kokt potatis, pasta, frukt och allt möjligt. Tur att semlesäsongen är över nu, mina hönor blängde lite argt på mig i slutet när jag kom med sådant IGEN :mad: Jädra otacksamma varelser de där fjäderbollarna;)

Jag har inte heller någon riktig koll på spånpriserna just nu. Det var ett tag sedan jag hade mina hästar... Men spån och halm fungerar bra att ströa med alltså? Och så sand (vad för sand?) och gärna torv i badet, läste jag längre upp i tråden?
Själv har jag inte skaffat något sandbad till mina hönor, jag hann inte :o
De upptäckte att golvet/marken där jag har byggt hönsburarna är stampat jordgolv, snabbt som attan fixade de en fallgro.., ehh, badgrop som de fräste runt i. Men torv låter ypperligt för en höna :)


Ja, sånt borde gå att fixa ganska billigt tänker jag. Det behöver väl inte vara något jätteavancerat till så få höns direkt?
Nej. Det finns ju även begagnat att få tag i. I början innan jag fick skaffat automater så hade jag en colaflaska fastsatt upp&ner på väggen ner i en plastbytta, blev ju som en automat det med. Hade liknande för maten. Ett plaströr på väggen med en bytta inunder.


Men det är inget måste med en hönsgård eller, om man givetvis har hönsen inne nattetid?
Nu har jag inte koll på (inte mycket jag har koll på ;) ) på hur regelverket säger, men just nu har jag mina NH instängda i en hönsgård (vill avla på dem) men mina Vorwerk och dotterns dvärgar springer runt fritt och lever livets glada dagar. Hittar både det ena och det andra smaskigt i rabatter & gräsmattor.
Sedan är det kanske nödvändigt i vissa områden att ha en gårde om man vill ha sina höns kvar. Emellanåt är de väldigt attraktiva på rovfågel & rävmarknaden. Hittills i vinter/vår har vi haft en väldigt tur med att slippa besök av ovanstående. Åren innan har de varit ett riktigt svinn bland hönorna.


---
Åh, det här är bara jättelösa funderingar från min sida (fortfarande, jag vill minnas att jag haft uppe en tråd om höns förut) men det vore verkligen härligt att kunna ha egna höns och slippa köpa ägg från produktionshöns med tanke på det liv de tvingas leva.
Det är ganska härliga djur att ha, att bara sitta och titta på dem när de ränner runt och sprätter är underhållande. Sen är det ju ett + i kanten att man får något ägg då och då:love:
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Okej, men handlar det om ungefär en säck mat (helfoder? hur många kg?) per månad eller varannan månad eller...?

Annars har jag förstått att höns kan äta en hel del utöver själva hönsfodret (jag hade en bekant som hällde nästan alla slags matrester i en hink som hon sedan var ut med till sina höns och de verkade må bra i alla fall) men det är ingenting de kan leva på, antar jag.
Jag köper värpfoder på sommaren och det kostar 175kr för en 25kg säck på granngården och 165kr för en 30kg säck på svenska foder. Nu är det ett tag sen jag köpte foder då jag har fått foder från ett nerlagt hönseri. HÄr går det åt ganska mycket.. ca 50kg i veckan. Sen får dom matrester, bröd från ett bageri och grönsaker. Dom äter allt när dom kommer ut annars.. Maskar, insekter, gräs, svartvinbär, hallon, jordgubbar osv..


Jag har inte heller någon riktig koll på spånpriserna just nu. Det var ett tag sedan jag hade mina hästar... Men spån och halm fungerar bra att ströa med alltså? Och så sand (vad för sand?) och gärna torv i badet, läste jag längre upp i tråden?

Jag hämtar spån från ett företag som gör trähus så jag ger inte många kronor för det. Sand får dom från grannens grustag.


Ja, sånt borde gå att fixa ganska billigt tänker jag. Det behöver väl inte vara något jätteavancerat till så få höns direkt?

Det går bra med vanliga tyngra bunkar och byttor som vatten, men fodret gräver dom gärna i så det bör vara nåt mindre..


Men det är inget måste med en hönsgård eller, om man givetvis har hönsen inne nattetid?

Nej inte ett måste, men räv och rovfåglar gillar höns till mat. Jag har hönsgårdar med tak och sen släpper jag ut dom när vi är ute.
 
Sv: Skaffa höns, vad tänka på? [Utbruten ur Ägg-tråden på Senior]

Fy vilken hemsk tråd :crazy: På nåt sätt har jag också trott att man inte behöver ha alltför dåligt samvete om man köper KRAV, ekologiskt, frigående utomhus osv.

Nu bestämde jag mig plötsligt för att försöka odla egna ägg!

Hur ofta värper en höna? Vad äter de för något? Hur gammal blir en höna? Var köper man lämpliga hönor (kycklingar?) nånstans? Hur stor är en "lagom" flock med glada hönor?

Hur vill de bo på vintern, behöver de ett uppvärmt hönshus eller kan de gå på "vanlig lösdrift" då också? Hur mycket flyger höns - jag gissar att en "hönshage" behöver tak?

Hur mycket luktar de, vad har man för strö och hur mockar man i ett hönshus?

Många nybörjarfrågor blev det :angel: Jag blir glad om ni som har erfarenhet berättar allt man behöver veta för att tillverka ägg och hålla hönorna nöjda :idea:

En jättebra bok som jag har är Naturligare hönsskötsel (tror jag) och jag har för mig att Kristina Odén är inblandad. Vet inte var jag har boken nu så jag kan inte kolla. Men den är jättebra och ger svar på alla dina frågor. Den är ganska mycket inriktad på de svenska lanthönsraserna, som jag tycker man ska försöka bevara. Jag har själv haft både åsbohöns och Gotlandshöns. Lanthönsen värper inte lika bra som värphybriderna men de är i stället lättfödda och mycket härdiga. Mer info finns också på Svenska lanthönsklubben. Googla.
Funderar själv på att skaffa höns igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp