Skaffa hund

superstar

Trådstartare
Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och framför allt att den rasen jag bestämmer mig för är rätt!

Ända sedan jag var liten har jag velat ha en jack russel, men ju mer jag läser om rasen desto mer osäker blir jag på att den är helt rätt för mig. Trillade idag in på en sida om dansk-svenska gårdshunden, kanske skulle den passa bättre? Eller har ni andra förslag?

Jag vill ha en hund som kan springa lös, som är barn, katt och hundvänlig och som gillar att arbeta. Jag är mycket i stallet, gillar att gå långa promenader/jogga och är intresserad av aktiviteter som agillity och lydnadskurser, även om det är helt nytt för mig. Jag vill ha en bästa vän, som jag kan ta med mig överallt. Självklart handlar mycket om att hitta rätt individ, men vill ju ha en ras med de rätta förutsättningarna.

I dagsläget jobbar jag inom vården vilket ger mig mycket bra arbetstider för att ha en hund. Någon gång inom de närmsta åren planerar jag dock att börja plugga vilket gör att jag inte vill ha en hund som kräver alltför mycket aktivering (självklart måste den aktiveras ändå, och det är jag beredd på!) och det är det som gör att jag har tänkt om gällande Jack russeln. Jag är även öppen för andra raser, behöver inte nödvändigtvis vara en mindre hund, men jag vill ha en "rolig" ras som gillar att jobba.

Min erfarenhet av hundar är att ha haft hund i familjen de första 16 levnadsåren (är 20 nu) och min systers hund som jag haft i mitt liv de senaste 2 åren.

Spontana synpunkter och förslag emottas gärna!
 
Sv: Skaffa hund

Läser igenom mitt inlägg och inser att det som står om aktivering under studieperioden kan misstolkas. Jag bor så att hunden kan få massor med utevistelse och sällskap av både människor och annan hund även om jag inte är hemma, men heltidsstudier gör såklart att det blir mindre tid för exempel kurser osv. Hunden kommer inte att behöva ligga ensam hemma när jag är i skolan.
 
Sv: Skaffa hund

Har du kikat igenom sällskapsraserna som ingår i Gr.9 om det är någon som tilltalar dig?
www.skk.se
Tryck "Om hund" i menyn till vänster, sedan "Hundraser" och sedan "Rasgrupp" och bläddra dig fram.
 
Sv: Skaffa hund

Ska kolla där. Tack. Har mest kollat i hundböcker hittils, men då är det för många raser, alla bara flyter ihop och man vet varken ut eller in :angel:
 
Sv: Skaffa hund

Min spontana tanke är att raser som gillar att jobba ofta kräver mycket aktivering om man ska hårddra det.
Sen tycker ju alla hundar om att ha en uppgift.
Jag är ingen JR-expert men jag tror att den hade nöjt sig med vanliga aktiviteter såsom lydnadsträning, lite spårning eller sök och långa promenader. Agillity är de ju som gjorda för:). Med andra ord vad de flesta hundar kräver...
Min uppfattning är att de behöver mer huvudbry än fysisk motion.
 
Sv: Skaffa hund

Hmm... Efter en snabb genomkoll så tycker jag spontant inte att det är några raser i den kategorin som tilltalar mig. Trodde faktiskt att fler hundraser än så räknades som rena sällskapshundar, till exempel golden retriever, labrador, springer spaniel. Vad menas egentligen med deras kategori, "stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar"?

Ullis
 
Sv: Skaffa hund

Håller med dig där. Men efter att ha läst på flera JR.uppfödares hemsidor låter det som om de måste tränas flera timmar om dagen, inte är lämpliga barnhundar, inte ska lämnas ensamma en endaste liten stund, och absolut inte lämnas ensamma med katter osv. De kanske bara vill förklara att det inte är en sällskapshund som bara kan ligga hemma, men jag blev lite avskräckt...

Ullis
 
Sv: Skaffa hund

Det är faktiskt den enda av de som står under grupp 9 som jag skulle kunna tänka mig. Känns spontant inte som "min" hund, men jag kan ju läsa mer om rasen.

Ullis
 
Sv: Skaffa hund

Ojdå! Ja då förstår jag att du blev avskräckt!:D
DSG är det ju några som har här inne så man kan ju hopas att de ser tråden. Min farfar har en sådan på sin gård och det är verkligen är jättetrevlig hund. Han är bara sällskap men eftersom de har gård med ca 30 travhästar är han ju med i arbetet på gården hela tiden.
Han är dessutom sjukt smart i jämförelse med mitt pucko:rofl:
 
Sv: Skaffa hund

Jagtycker personligen de ser lite mesiga ut, men det är allt som oftast trevliga hundar. Väljer man en med lite fart i, så tror jag man blir nöjd. Även om din livssituation förändras, och hundens aktiveringsnivå, kommer den troligen alltid vara nöjd med tillvaron.

"stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar"?

Fågelhundar, bla (stöter upp el. apporterar bytet). Retrivern är en apportör till exempel.

Alltså jakthundar. I olika hög grad.
 
Sv: Skaffa hund

Ungefär vad jag tycker också, att de ser mesiga ut alltså :angel: Fast jag har så vitt jag kan komma på aldrig träffat någon på närmre håll.
 
Sv: Skaffa hund

070411.JPG


Fast söta ändå:D

www.cavaliersallskapet.net har mycket info, även om vad de kan användas till. Bl a Lydnad och Agility tas upp:angel:
 
Sv: Skaffa hund

Blandrashund säger jag bara. :D Det säger jag alltid. Då kan man få lite av varje. ;)

Men såklart är det viktigt att man, när man skaffar hund vet att man inte kommer att lämna den flera timmar varje dag, ensam i ett hus, under de 10-15 åren den kanske kommer att leva. Men det har du väl redan tänkt på. ;)

Sen ska man inte luras av små terriers. De kan vara ättriga som bara den. ;) Och mycket aktiva trots att de är små. Det är helt otroligt vad de orkar, vågar och klarar av. Så det är en aktiv hund, absolut.
 
Sv: Skaffa hund

Vem sa att det inte var en aktiv hund??
Om man köper en blandras kan man få lite av varje ja:smirk:
Inget fel på blandras men om man vet vad man vill ha för en hund som TS så är det ju lättare att välja en renras....
 
Sv: Skaffa hund

Håller med dig där. Men efter att ha läst på flera JR.uppfödares hemsidor låter det som om de måste tränas flera timmar om dagen, inte är lämpliga barnhundar, inte ska lämnas ensamma en endaste liten stund, och absolut inte lämnas ensamma med katter osv. De kanske bara vill förklara att det inte är en sällskapshund som bara kan ligga hemma, men jag blev lite avskräckt...

Ullis

Oj... Det har inte jag märkt!
Min kompis har två... eller hon har en och familjen en.. Men dem behöver verkligen inte tränas flera timmar om dagen, De Älskar Barn, och de kan vara ensamma hemma i några timmar!!
Det om katterna däremot håller jag med om... eftersom iaf "mina" är utpräglade grythundar så ser de katten som nått de ska jaga...
Nu är det ju mycket individuellt men ändå, de flesta raserna ska man väl inte lämna ensam med katter...

JAG tycker att du ska satsa på en JR! Det finns nästan inga underbarare hundar!! (observera att jag sa nästan :p)

I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till :D
 
Sv: Skaffa hund

Blandrashund säger jag bara. :D Det säger jag alltid. Då kan man få lite av varje. ;)

Men såklart är det viktigt att man, när man skaffar hund vet att man inte kommer att lämna den flera timmar varje dag, ensam i ett hus, under de 10-15 åren den kanske kommer att leva. Men det har du väl redan tänkt på. ;)

Sen ska man inte luras av små terriers. De kan vara ättriga som bara den. ;) Och mycket aktiva trots att de är små. Det är helt otroligt vad de orkar, vågar och klarar av. Så det är en aktiv hund, absolut.

Visst kan de va ettriga.. MEN en liten hund är lättare att hantera om nått händer än en stor :)
Skulle tex en lös hund komma mot mina två odjur och morrar,visar ragg o tänder och allt vad det är.. Har jag då en JR så kan jag dels lyfta upp den o typ försöka putta bort den andra hunden, medans mina odjur skulle jag måsta hålla i koppel, putta undan hunden och hålla på å krångla...

Behöver jag säga att jag ska ha små hundar?? :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 072
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 382
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 155
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp