Skaffa hund

Sv: Skaffa hund

*försöker svara alla*

Cavalier-hundarna ser lite dumma ut, om man får säga så :angel: Sådär dum-söta på nåt vis. Säkert trevliga hundar men tilltalar mig inte speciellt, har inte "det lilla extra" i mina ögon. Dessutom vill jag HELST ha en korthårig hund. Jag VEt att dom inte fäller mindra, men dom blir inte lika blöta och leriga :angel: :oops:

Blandrashundar har jag verkligen inget emot, min syster har en fantastisk dobbermann/schäfer blandis och jag har träffat mängder med trevliga blandisar. Men samtidigt så är jag lite... skeptisk. Ungefär som att avla på icke godkända hingstar på nå vis. Dessutom så kan det ju hända att man vill ta valpar någon gång i framtiden om hunden visat sig trevlig och kanske fått bra poäng på utställningar, och då får man såklart mer för renrasiga valpar.

Att terriers kan vara ettriga är jag mycket väl medveten om, det är just det som avskräcker mig. jag har fyra jack-russels i min närhet och två av dom är lugnet själva, gosiga, alltid lösa, helt cools mm. De andra två är helknäppa. Spända, skäller på minsta lilla ljud, sticker om dom inte går kopplade etc. Och ganska otrevliga, morrar på nya människor osv... Klart det handlar om individer och uppfostran men men blir ju osäker. Nu ska dock min fasters mycket trevliga och fina jack russel ha valpar om tre veckor, så vi får väl se vart det leder...

I alla fall så har jag ägnat kvällen åt att kontakta lite olika uppfödare av DSG så att jag kanske kan åka och hälsa på några stycken, jag har faktiskt aldrig träffat en sån, vad jag kan komma på.

Ullis
 
Sv: Skaffa hund

Tack!

Glömde i förra inlägget, det var någon som påpekade att det är viktigt att inte skaffa en hund som sen bara får vara ensam. Självklart är jag medveten om det och har tänkt igenom detta ordentligt. Om det senare i livet skulle vara så att man inte kan få ihop hundlivet med sin vardag så löser jag det (dagmatte, familjen, i värsta tänkbara fall omplacering) för en hund ska inte vara själv. Men man kan heller inte veta vilka vändningar livet tar.

Ullis
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 713
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 111
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 814
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp