Skaffa katt, eller...

ufot

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger JA. Jag saknar verkligen katt och vet att det kommer att flytta hem en katt till mig så småningom. Men är det verkligen lämpligt nu?

Jag bor i 1:a på 40 kvm utan balkong men med en massa fönster. Jag jobbar heltid och har egen häst vilket gör att jag är borta en hel del. Det arbetet jag har nu har jag fram till juni nästa år. Vad som händer sen vet jag inte. Jag har inga problem att få arbete med den utbildning jag har men flytt är ganska troligt. Jag är borta med jobbet säg 2 dagar i månaden ca samt 1 vecka per år. Katthotell finns var jag bor nu och kostnaden är inga problem.

Jag vill verkligen ha en katt. Jag längtar efter en katt och har gjort det i många år. Men jag är samtidigt tveksam till om en katt verkligen skulle trivts hemma hos mig? Hästen rids 5-6 dagar i veckan och med arbete på oregelbundna tider, mycket kvällar och helger, så säg att katten skulle vara ensam 4 dagar i veckan ca 12 timmar. Resterande dagar max 6 timmar.

Sedan kommer den känslomässiga aspekten. För ett par år sedan hade jag en katt som jag älskade över allt annat, men av olika anledningar var jag tvungen att omplacera den. Jag ångrar det än idag och det går knappt en dag utan att jag saknar katten, även om jag vet att hon har det bra. Jag vill verkligen inte hamna i samma situation igen

Långt inlägg, men är det lämpligt att skaffa katt nu, eller ska jag vänta tills jag har större lägenhet och vet var jag ska bo permanent?
 
Lägenhetens storlek är inget problem. Man kan skaffa ett golv till tak klätterträd och tänka i kubik inte kvadrat när det gäller katten. Inte heller en framtida flytt ser jag som nåt problem såvida du ser till att katten kan följa med. Det enda jag ser som ett problem är att du är borta rätt mycket. Men det beror också på katten. En del katter vill ha mycket sällskap men det finns säkert de som skulle säkert trivas med det du kan erbjuda om du är beredd att efter 12 timmar hemifrån lägga en del tid på katten och ge den uppmärksamhet. Katthotell för två dagar borta skulle jag bara rekommendera till extremt trygga självsäkra katter annars är det nog lugnare för katten att vara kvar hemma med kattvakt som kommer några gånger om dagen.
 
Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger JA. Jag saknar verkligen katt och vet att det kommer att flytta hem en katt till mig så småningom. Men är det verkligen lämpligt nu?

Jag bor i 1:a på 40 kvm utan balkong men med en massa fönster. Jag jobbar heltid och har egen häst vilket gör att jag är borta en hel del. Det arbetet jag har nu har jag fram till juni nästa år. Vad som händer sen vet jag inte. Jag har inga problem att få arbete med den utbildning jag har men flytt är ganska troligt. Jag är borta med jobbet säg 2 dagar i månaden ca samt 1 vecka per år. Katthotell finns var jag bor nu och kostnaden är inga problem.

Jag vill verkligen ha en katt. Jag längtar efter en katt och har gjort det i många år. Men jag är samtidigt tveksam till om en katt verkligen skulle trivts hemma hos mig? Hästen rids 5-6 dagar i veckan och med arbete på oregelbundna tider, mycket kvällar och helger, så säg att katten skulle vara ensam 4 dagar i veckan ca 12 timmar. Resterande dagar max 6 timmar.

Sedan kommer den känslomässiga aspekten. För ett par år sedan hade jag en katt som jag älskade över allt annat, men av olika anledningar var jag tvungen att omplacera den. Jag ångrar det än idag och det går knappt en dag utan att jag saknar katten, även om jag vet att hon har det bra. Jag vill verkligen inte hamna i samma situation igen

Långt inlägg, men är det lämpligt att skaffa katt nu, eller ska jag vänta tills jag har större lägenhet och vet var jag ska bo permanent?


Ska du vänta tills allt är perfekt får du vänta i evighet.

Skaffa katten nu. Sedan lägger du in gulliga kattbilder här på forumet. :D
 
Varför omplacerade du din förra katt? Finns det risk för att du hamnar i samma situation igen? Att ridningen tar så mycket av din fritid är nog svårast att förena med kattägarlivet. Förutom jobb och ridning är du väl hemifrån även av andra anledningar ibland?
 
Ska du vänta tills allt är perfekt får du vänta i evighet.

Skaffa katten nu. Sedan lägger du in gulliga kattbilder här på forumet. :D

Otroligt ansvarslöst råd! Precis sådär ska man INTE tänka. Väljer man att skaffa katt måste man göra situationen så perfekt det går och vara villig och införstådd med att det kommer att innebära uppoffringar så länge katten lever.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 308
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 821
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 775
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp